• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

De vandrande lågtryckens land

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Stadigt högtryck vid medelhavet och vandrande lågtryck över oss. Så har det börjat tidigt på sommaren många gånger. Har för mig att det brukar hålla i sig.

De första 30 dagarna verkar tyvärr peka på att vår grundvattennivå kommer att stiga.

Hoppas att jag har fel. Vill vara ute med "den gamle" och kunna äta frukost utanför ibland. Mysigt med lite smatter på taket ibland men inte varannan dag.

Hoppas att jag har fel! Hoppas att jag har fel!

:mcride:
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: De vandrande lågtryckens land

Så länge vi slipper Antalya högtrycket Alve (imorgon 44°C enligt GP) så är jag jätte-nöjd med "vår" vandrande lågtryck. Lite regn gör att det doftar riktigt go:tt efteråt och när solen återigen är på plats, då uppskattas varje sekund :swoon:

antalya.jpg
 
Senast ändrad:

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: De vandrande lågtryckens land

Vill inte heller ha den där hemska värmen. Det är lättare att skydda sig mot kyla än mot värme. Det ser väl ut att bli en svensk "normalsommar"?

:)
 
F

F.d. 54123

Guest
Sv: De vandrande lågtryckens land

Utan de vandrande lågtrycken, golfströmmen, skulle Norden mer likna Grönland typ.
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Sv: De vandrande lågtryckens land

Fick just ett mail från en engelsk husbilskompis som för närvarande är i italienska Bari. Han rapporterade att de idag haft 43 grader i skuggan! Han blev faktiskt en aning avundsjuk när jag kontrade med 15 småländska grader.
Staffan
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: De vandrande lågtryckens land

Litt regn skader ikke, har selv flyttet til det området i New South Wales som har størst normal nedbørmengde pr. år - 11 meter. Praktisk at det gjerne kommer som noen våte dager og sol i lange perioder mellom dager med over 100 mm om dagen - rekorden etter vi flyttet hit var rundt 500 mm på et døgn. Vi klager ikke på klima, hadde nå årets kaldeste natt like over frysepunktet og dagtemp like under 20 varme. Midt på sommeren kan vi ha perioder med over 20 om natten og dagtemp mellom 30 og 40.

For ordens skyld, vi bor nesten øverst i en liten dal som grenser opp mot en fjellkjede som presser den fuktige luften fra Stillehavet opp over 600 meter fjell. Har rundt 20 km kjøretur ned til beachen og 15 til sentrum på en by med rundt 50 tusen innbyggere.
 

GöranH

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
307
Medlemskap
2022
Sv: De vandrande lågtryckens land

Idag har vi haft lite kyligare men imorrn då blir d skönt igen :IMG_1070.PNG
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: De vandrande lågtryckens land

Man skulle nog ha blivit meteorolog. Inte svårt med långtidsprognoser.

:mcride:
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: De vandrande lågtryckens land

Nu, då parkeringssäsongen nästan är över, kan jag konstatera att jag tyvärr hade rätt om luftmassornas förmåga att jäklas. Ingen frukost utanför bilen på hela sommaren. Vi vill åka till vårt favoritställe i Småland för att plocka bär. Inte trevligt med regn under den sysselsättningen. Försöker sikta in oss på 3 dagar utan regn men ger nu upp.

Känner mig lite gnällig.

:rolleyes:
 
Toppen