• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Luftkonditionering för 160:-, för bra för att vara sant?

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Vi saknar AC i bodelen vilket gör att det kan bli lite svårt med sömnen när det är varmt i bilen.
Vill helst inte sova med öppna fönster på grund av risken för inbrott.
Har läst i andra trådar om fantastic vent med flera produkter. Men de kostar ju en slant. Så när mailet från kjell& dök upp med erbjudande om usb-fläkt till det facila priset av 79:90 föddes tanken på vår egen "AC" i bodelen.
Tog på spenderböxera och köpte 2 stycken. Har provmonterat en och om man bara står ut med lite fläktljud så kan det nog fungera. Det blir ju inte kallt men det blir en bra luftström som bör verka svalkande på bar kropp.

IMG_1912.JPG

IMG_1914.JPG

IMG_1913.JPG

Vad tror fackkunskapen, är det för bra för att vara sant?

Hälsar Kjell
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Luftkonditionering för 160:-, för bra för att vara sant?

Den fläkten fungerar utmärkt och är tystgående, har 2 st. Den ena använde jag att hålla framrutan fri från imma och den andra för allmän luftcirkulation i husbilen varma dagar.

Visserligen är de tystgående men jag skulle inte vilja ha den över sängen. :)
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Luftkonditionering för 160:-, för bra för att vara sant?

Tror det finns en fläkt som passar i takluckan och då drar ut den varma luften och det gör i sin tur att kallare luft sugs in via golvventilationsventilerna !
Alternativt kan man använda Kjellfläkten genom att rikta den mot den öppna takluckan och då få samma effekt!

Jojje
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Luftkonditionering för 160:-, för bra för att vara sant?

Jag har satt in den stora kjell fläkten i takluckan i ett plexiglas i duschen, sedan en liten usb fläkt vid pentryt öppnar upp i första låsningen i fönstret, så kommer det in friska vindar ,jag kör fläcken dygnet runt det blir lika varmt i skuggan ute som inne i bilen ,behöver ingen ac i Sverige , mvh håkan
 
Senast ändrad:

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Luftkonditionering för 160:-, för bra för att vara sant?

Vi saknar AC i bodelen vilket gör att det kan bli lite svårt med sömnen när det är varmt i bilen.
Vill helst inte sova med öppna fönster på grund av risken för inbrott.
Har läst i andra trådar om fantastic vent med flera produkter. Men de kostar ju en slant. Så när mailet från kjell& dök upp med erbjudande om usb-fläkt till det facila priset av 79:90 föddes tanken på vår egen "AC" i bodelen.
Tog på spenderböxera och köpte 2 stycken. Har provmonterat en och om man bara står ut med lite fläktljud så kan det nog fungera. Det blir ju inte kallt men det blir en bra luftström som bör verka svalkande på bar kropp.

.........

Vad tror fackkunskapen, är det för bra för att vara sant?

Hälsar Kjell

Har nu testat fläktarna under sommaren och kan bara konstatera att de fungerar på det sätt det var tänkt. Av med täcket och på med fläkten så blir kroppen sval och utan svett. Visst låter fläkten lite och kan säkert upplevas som störande av en del. På mig fungerar fläktljudet mer som ett insomningsmedel.

Hälsar Kjell
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55460

Guest
Sv: Luftkonditionering för 160:-, för bra för att vara sant?

Har nu haft min takfläkt (12V) en sommar (inom Sverige), och jag kan verkligen rekommendera den som ett alternativ till AC.
 

Bilagor

  • fläkt.jpg
    fläkt.jpg
    23,7 KB · Visningar: 1.287

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.526
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Luftkonditionering för 160:-, för bra för att vara sant?

Hej,
Vad är fördelen med att ansluta fläkten till USB i stället för 12/230V?

Förmodligen är det bäst att ta in uteluft än att suga ut inneluft med tanke på hur de fläktar som visas är konstruerade.
//Conny
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Luftkonditionering för 160:-, för bra för att vara sant?

Det behövs inte större effekt än vad jag har. Det är snarare så att jag skulle behöva minska varvtalet för att det inte skall blåsa för mycket. Har funderat på en vridpotentiometer eller om det kan fungera med en dimmer. Tacksam för tips om bra lösning för att kunna begränsa varvtalet.

Hälsar Kjell
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Luftkonditionering för 160:-, för bra för att vara sant?

Prøv med et lite potensiometer koblet inn i plussledningen, et 10 ohm som tåler 2 watt er tilstrekkelig på usb utstyr. er du litt hendig så kan du ta en usb skjøtekabel og sette potmeteret inn i den. Enkel måte å teste om viften reagerer på redusert spenning! Dette er ikke alltid tilfelle, men under 10% er digitale og går med samme fart ned til ca 3V før de stopper helt.

For en 12V vifte trengs et større potmeter både på motstand og effekt. Selv foretrekke jeg å finne 12V datavifter med lavest mulig dbA og passe luftflytting. Her kan en regne ut hvilken indre motstand viften har ut fra oppgitt effekt i A eller mA. Er effekten oppgitt i W så får en dele denne på 12 for å få A. 12 dele på effekten i A gir motstanden i ohm. Er effekten i mA så ganger en med 1000.

På 12V er det få digitale vifter på markedet, disse er gjerne merket som børsteløse (brush less) og reagerer ofte ikke på endret spenning.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Luftkonditionering för 160:-, för bra för att vara sant?

Tack Knut för ett utförligt svar. Tror du att jag kan använda en dimmer för att få motsvarande funktion. Jag frågar då jag redan har en sådan liggande. Dimmern kan användas för 5-24V och ser ut enligt följande bild

89859A6A-148C-45CF-AF55-B801637DE1E3.jpeg

Har du någon uppfattning om jag skall koppla in den på 12V innan usb-uttaget eller på 5V efter usb-uttaget?

Undrar Kjell
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.526
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Luftkonditionering för 160:-, för bra för att vara sant?

Det behövs inte större effekt än vad jag har. Det är snarare så att jag skulle behöva minska varvtalet för att det inte skall blåsa för mycket. Har funderat på en vridpotentiometer eller om det kan fungera med en dimmer. Tacksam för tips om bra lösning för att kunna begränsa varvtalet.
Hälsar Kjell

Hej,
Behovet av effekt beror på funktion och var fläkten sitter och om den som exempel skall pumpa in uteluft.

Jag har en liten 12 V fläkt bakom kylskåpet med termostat och dessutom en varvtalsreglering från Kjell. Dessvärre kan jag inte hitta den på deras hemsida.
//Conny
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Luftkonditionering för 160:-, för bra för att vara sant?

Det finnes 2 måter å dimme en led, med en motstand eller PWM pulsviddemodulering. PWM og induktiv belastning fungerer dårlig sammen. Jeg er nesten helt sikker på at det du har er en PWM. En kan ved hjelp av et par ekstra komponenter komme seg rundt mye av problemet med induktiv last. Den viktigste er en passende kondensator - det kan i noen tilfeller kreves en komponent for å redusere strømrusning i hver puls. Burde ikke være noe problem med usb forsyningen.

Det å sette en PWM foran usb forsyningen er å be om problemer.
 
Toppen