• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

montera solcell/inkoppling på batteri

peppar

HBK Medlem
Inlägg
224
Kommun
Örebro
HBK-Nr
7944
Medlemskap
2024
Jag har köpt solcell 135w och regulator typ peakpower 2.0 mppt från sunwind via gasolfyllarna.

jag har monterat solcellen på taket,dragit in elkablarna och nu ska jag bara koppla in det på regulatorn och sedan till bobatteriet som sitter under passagerarstolen.

min fråga är att enligt gasolfyllarna så är det bara att koppla in det på boattteriet och det var tanken att göra så. men nu fick jag höra av en kompis att man brukar koppla på EBL. vart sitter ebl i min fiat ducato 2003 och måste man koppla via ebl, är det några för och nackdelar att ha den direkt på batteriet eller via ebl?
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: montera solcell/inkoppling på batteri

Det finns ingen anledning till att koppla över EBL blocket, det ger bara högre förluster.
Koppla direkt på batteriet via MPPT regulatorn (avsäkrat). Själv har jag monterat en manuell omkastare mellan regulator och batteri och kan därigenom välja om förbrukar eller startbatteriet skall laddas
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: montera solcell/inkoppling på batteri

Solceller kopplas bara till EBL( elblock ) om ingång för dessa finns, fördelen är att elblocket då sköter laddning av bo- och startbatteri.
Annars går det lika bra att koppla direkt till bobatteriet som stig säger, oftast enklast.
EBL sitter ibland under nån av framstolarna eller i närheten av 230-ingången, EBL innehåller elektronik, säkringar och fördelning av 12 volt för bodelen.
Huvudsäkringen ( 10 eller 16 A säkring/jordfelsbrytare ) för 230 V sitter oftast direkt bakom 230-ingången.

Edit: EBL sköter om allt som syns på kontrollpanelen.
 
Senast ändrad:

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Sv: montera solcell/inkoppling på batteri

Våra 320W är kopplade via blocket, tyvärr med en 15A säkring som löser ut om solen skiner och vi samtidigt tar ut mycket effekt ur invertern :mad:

Får ordna att dom kopplas om direkt på batteriet och offra laddningen av startbatteriet...

/Tommy
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: montera solcell/inkoppling på batteri

Jag har ebl:en Calira EVS 30/20 och solpanelerna kopplade direkt till bodelsbatteriet. Ebl laddar automatiskt startbatteriet när bodelsbatteriet börjar bli fullt. Så fungerar det i min husbil.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: montera solcell/inkoppling på batteri

Valuta og gjennom har begge en logikk som lader startbatteri ved behov. Det hele styres av spenningen på batteriene.
 

steveJ

HBK Intresserad
Inlägg
51
Kommun
Falun
Sv: montera solcell/inkoppling på batteri

Fördelen med Schaudts egna LRM1218 och LR1218 är som tidigare nämts att du får laddningen på båda batteribankerna i husbilen. Sen får man ju oftast laddningsinformation på display om sådan finns i bilen när man kopplar in sig direkt i EBLen. Har man ingen display kan jag klart rekomendera den jag själv använder. Victron BMV-700
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: montera solcell/inkoppling på batteri

Efter att ha läst tråden kan jag konstatera att ungefär hälften tycker att det är bäst att koppla direkt till batteriet, och ungefär hälften tycker att man ska koppla via EBL.

När får vi veta?

Pålle
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: montera solcell/inkoppling på batteri

EBL i vår husbil laddar inte startbatteriet med automatik.
Man behöver en laddningsregulator med uttag för två batterier för det ska funka.
Det finns ingångar på EBL, en till plus för bobatteriet och en till plus för startbatteriet samt minus. Det är laddningsregulatorn som styr hur mycket ström som går till startbatteriet.
Enda fördelen med att koppla laddningsregulatorn till EBL är att du ser laddning på kontrollpanelen.
 

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Sv: montera solcell/inkoppling på batteri

Gick själv i samma funderingar men skippade inkoppling till EBL. Anledningen är att jag anser att det är onödigt att ladda startbatteriet med solcellspanelen. Batteriet får tillräcklig laddning när man kör eller står med el. När vi står stilla utan el så är det bara bodelsbatteriet som används så varför då ladda startbatteriet!? Sen upptäckte jag även när det gäller Votronics regulatorer så har de en begränsning i hur mycket laddning de kan skicka till startbatteriet (max 1A!!) Schaudts har begränsning på Max 2.5A.

Jag satsade istället på att koppla direkt till bodelsbatteriet med en regulator från Victron med bluetooth så jag kan sitta i soffan i huset och övervaka laddningen och se historik, detta är guld värt tycker jag :cool: Rekommenderas starkt!

Till trådskaparen: då du redan köpt en regulator som endast kan ladda ett batteri så är valet enkelt för dig...
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: montera solcell/inkoppling på batteri

Jag bytte regulator i veckan, från LR1214 till en Victron duo digital 350.
Köpte till kabeln till EBL99, EBL99 laddar inte startbatteri från solcell.
Kopplade inte heller in funktionen från Victron 350.

Onödigt med laddning av startbatteriet via solcell tycker jag.
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: montera solcell/inkoppling på batteri

Jag bytte regulator i veckan, från LR1214 till en Victron duo digital 350.
Köpte till kabeln till EBL99, EBL99 laddar inte startbatteri från solcell.
Kopplade inte heller in funktionen från Victron 350.

Onödigt med laddning av startbatteriet via solcell tycker jag.

Förklara för en som inget begriper :)
Min solpanel laddar bodelsbatteriet via regulator in i EBL 208S och när bodelsbatterierna är fulla så underhållsladdas startbatteriet med någon ynka A.
Den strömmen är ju ändå gratis d v s hade jag inte underhållsladdat så hade regulatorn bara stängt ned. Nu tas lite av solenergin tillvara, är det på något sätt en nackdel?
 

peppar

HBK Medlem
Inlägg
224
Kommun
Örebro
HBK-Nr
7944
Medlemskap
2024
Sv: montera solcell/inkoppling på batteri

Det funkar klockrent med solcellerna, har aldrig slut på batteri nu :spinny:
Jag kopplade på bobatteriet och inte på ebl'n
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: montera solcell/inkoppling på batteri

Problemet att koppla direkt på bodelsbatteriet är att man har två regulatorer som skall samsas när generatorn laddar eller man har 230 V inkopplar.
Den regulator som ger högst spänning kommer att ta överhanden och den andra kommer att stänga av laddningen.
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: montera solcell/inkoppling på batteri

Problemet att koppla direkt på bodelsbatteriet är att man har två regulatorer som skall samsas när generatorn laddar eller man har 230 V inkopplar.
Den regulator som ger högst spänning kommer att ta överhanden och den andra kommer att stänga av laddningen.

Det är samma på vår även om det är kopplat på EBL. Är spänningen högre från solcellerna, så är det solcellerna som laddar. Kan till och med vara positivt, eftersom generatorn inte laddar högre än ca 13,8 volt
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: montera solcell/inkoppling på batteri

Det är samma på vår även om det är kopplat på EBL. Är spänningen högre från solcellerna, så är det solcellerna som laddar. Kan till och med vara positivt, eftersom generatorn inte laddar högre än ca 13,8 volt

Då har ni fel på generatorn, den måste ladda minst 13,92 Volt för att helt ladda upp batteriet vid 20°. Oftast laddar de 14,2-14,4Volt. Precis under gränsen för att batteriet inte skall koka.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: montera solcell/inkoppling på batteri

Förklara för en som inget begriper :)
Min solpanel laddar bodelsbatteriet via regulator in i EBL 208S och när bodelsbatterierna är fulla så underhållsladdas startbatteriet med någon ynka A.
Den strömmen är ju ändå gratis d v s hade jag inte underhållsladdat så hade regulatorn bara stängt ned. Nu tas lite av solenergin tillvara, är det på något sätt en nackdel?

Då har du alltså en duo regulator kopplad till EBL?
Annars begriper jag inte hur du lyckats få EBL att styra över till bodelsbatteriet när varken D+ eller 230V är kopplat.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: montera solcell/inkoppling på batteri

Spennende diagram for ebl 208s, solpanel inngangen er koblet direkte i parallell med den innebygde laderen og det ser ut til at de ikke lengre benytter tredje leder fra sine egne solpanel regulatorer men logikk i ebl for ladning av startbatteri. Denne ladningen skjer over en variabel motstand som begrenser strømmen til startbatteri.
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: montera solcell/inkoppling på batteri

Då har du alltså en duo regulator kopplad till EBL?
Annars begriper jag inte hur du lyckats få EBL att styra över till bodelsbatteriet när varken D+ eller 230V är kopplat.

Jag har Schaudt´s egna regulator "1218" eller vad den nu heter.
Den är kopplad med Schaudt´s medlevererade treledar-kabel till solpanelingången på EBL.

Från manualen för LR1218: "Living area battery and starter battery are charged simultaneously. The living
area battery has priority."
 
Toppen