• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåpet kyler dåligt.

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Står i Riva del Garda och får inte kylen att fungera som den ska. Efter färjan till Kiel började kylen med att bli runt 10-12grader varm. På kvällen och natten kan tempen sjunka till 4-5 grader. Frysen håller ca -15 grader på dagen. Problemet verkar vara 12v på dagen när vi reser fast nu står vi på 220 och 11 grader i kylen. Har ett Dometic AES skåp o monterat en termostatstyrd fläkt för att kyla. Den har varit igång endast en gång. Är inte jättevarmt ute så det borde fungera.
Har någon ett tips på felet.
 

Göran Hellman

HBK Medlem
Inlägg
1.117
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Medlemskap
2025
Sv: Kylskåpet kyler dåligt.

Pröva med att ställa om reglaget manuellt. Jag hade problem med att automatiken hade ärgat i kopplingsplinten. Bytte densamma senare och då funkade AES:en igen. Hälsningar Göran Hellman.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåpet kyler dåligt.

Finns så många problem som kan tänkas så det är svårt att veta var man skall börja. Titta gärna på mina o andras trådar i ämnet.

Men för att vara lite mer konkret:

Det första är väl att kolla säkringen i elblocket. Tror att det står AES där den sitter o den är nog på 20A.

Du verkar ju ha en termometer som du kan använda. Lossa övre gallret på utsidan och mät temperaturen på de svarta rören på 220V drift. Slå sen över kylen på 12V, kan göras medan 230V är inkopplat, och mät temperaturen igen. Vet inte exakt vilken skillnad som är ok men bör väl ändå ge en indikation på om 12V levererar tillräcklig spänning. Om det inte blir varmt alls på 12V så är säkert värmepatronen trasig.

Om du har en voltmeter kan du ju mäta spänningen fram till kylskåpet både på 12V med motorn av och med motorn igång. Med motorn igång bör du ha minst 12,7V fram till kylen. För låg spänning tyder på för klena ledningar. Bytte mina och har nu 13,6 - 13,7V med motorn igång.

Vet inte hur hjälpt du blir men det är ändå några tips.

Hälsar Kjell
 

ViJa

HBK Medlem
Inlägg
103
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
15908
Medlemskap
2025
Sv: Kylskåpet kyler dåligt.

Hade i midsommarhelgen problem med att tempen steg till 11-15° trots att jag körde på max kyla, detta oavsett 12V, 220V eller gas.
Fick ett tips om att stänga av och sedan starta kylen med "lägre effekt", dvs i mitt fall tände jag bara upp 2 av 5 lysdioder som visar kyleffekten.
Det gav ca: 8° så jag ökade successivt med något dygns intervall och vid 4 tända är tempen nu under 4° och jag har inte brytt mig att köra fullt efter det.
Vi har också ett Dometic AES men det är givetvis inte säkert att lösningen är den samma.

Må gött
Jan-Åke
 

ViJa

HBK Medlem
Inlägg
103
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
15908
Medlemskap
2025
Sv: Kylskåpet kyler dåligt.

Är lite nyfiken på hur det gick för er, Tommy?
Kan vara bra att dra nytta av andras erfarenheter :)

Må gött
Jan-Åke
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Kylskåpet kyler dåligt.

Vår kylskåp funkade dåligt i värmen ,frun fick panik och cirkusen va igång .
Jag gjorde precis som beskrivs i tidigare inlägg .Stänga av för att sen öka kylan stegvis.
Men vad säger ni om extra kylfläktar bakom kylskåpet ? Hjälper det ? Ska man ha dom termostat styrda eller manuella ,gå alltid kanske .
Ska man ha fläktarna sugande eller blåsande .

Det finns färdiga kit att köpa ,men det är helt ointressant .
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåpet kyler dåligt.

Efter förra årets jobb med att hålla kyla i kylskåpet ville jag vara mera förberedd inför årets Kroatienresa. När vi var nere i Trogir förra året klarade vi absolut inte av att hålla kylan i kylskåpet vare sig med 220V eller gasol.

Jag monterade in TVÅ chassifläktar.
https://www.netonnet.se/art/datorko...al-design-silent-series-r3-140mm/216198.9163/
Jag kör fläktarna konstant, dvs dygnet runt.

Innan resan påbörjades, testade jag hemma att köra 220V på max med tomt kylskåp och chassifläktarna påslagna en natt, på morgonen hade jag 4.8 minus i kylskåpet och 24 minus i frysen.

Just nu står jag i Novigrad "Kroatien" och utomhustermometern som sitter på kylskåpssidan visar 35.2 grader "I skuggan är det 26 grader" i kylskåpet har jag +2.7. Röret som går in i kylflänsarna visar 50 grader, efter kylflänsarna på utåtgående rör har jag 34 grader. "Just nu"

Vi har trots att det varit 33 grader i skuggan aldrig haft varmare än 6 grader i kylskåpet, förutom då dom stunder det hivas in en massa varm dryck som skall kylas.

Jag skulle vilja påstå att chassifläktar bakom kylskåpet gör en ENORM skillnad, nu kör jag bara på gasoldrift, men vid förra årets tester såg JAG ingen skillnad mellan det och 220V. Egentligen obegripligt att det inte fläktar är inmonterat som standard i alla husbilar.

Jag gjorde frånblås, fläktarna sitter ca 1½-2 cm ifrån kylflänsarna, har testa att köra med övre gallret borttaget men det blir ingen skillnad, därför får det sitta påmonterat, utan fläktar gör det skillnad. Mina kylflänsar sitter precis bakom det övre gallret, andra kanske har annan lösning.

Mvh/Chippen
 

Boo

HBK Medlem (P)
Inlägg
894
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1025
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåpet kyler dåligt.

Tittade på teknisk spec för dina fläktar från NetonNet. Ser att de går igång vid 6 V och drift normalt 12 V. Strömangivelse 0,2 A och effekt 1,6 W. Vet inte hur de räknar men det borde varit effekten 2,4 W (12 * 0,2 = 2,4). En kort fråga, du har gjort ypperliga mätningar på temperaturen, mätte du styrömstyrkan när du kopplade in (en) fläkt till 12 V? Alltid bra att ha koll på hur mycket energi som går ut vid kontinuerlig drift. Ljudnivån verkade ju bra, ca 22 dB.
Kommer troligen att också göra efter din bild även om vi har ett Thetfordkylskåp där avgasröret mynnar ca 10 cm under gallret och inte leds ut till gallret. Inte heller så bra för kylning av flänsarna.
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Kylskåpet kyler dåligt.

Då funkar det .Menar du att fläktarna sitter vid övre gallret och suger luften genom kylslingan
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
830
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: Kylskåpet kyler dåligt.

Kollade tempen i mitt kylskåp nu, står nere vid Medelhavet i Italien vart 30 grader varmt idag just nu 28. Hade 1.8 i kylen på högsta effekt på 220v, vred ner till näst högsta nu. Har en originalfläkt monterad i övre gallret som blåser ut, den styrs av termostat eller konstant om man vill. Har du fläkt så är det inga problem att kyla i ett modernt kylskåp.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåpet kyler dåligt.

När jag lägger in bilder gör jag det direkt från en telefon och orkar inte knappa in en massa text från den, nu har jag dator igen.:)

Nej, jag mätte inte strömförbrukningen!
Fläktarna drar absolut igenom luft från kylflänsarna, först tänkte jag sätta fläkten direkt i mot flänsarna men vågade inte då jag inte visste hur varma dom blir. Man ska absolut inte sätta fläktarna med direktmontering mot flänsarna!

Jag hade egentligen tänkt sätta in 3 fläktar, men det fick inte plats och det hade nog varit överkurs.

Jag skulle också ha monterat fläktstyrningen via inköpt dimmer från: http://www.lindersbelysning.se/dimmer/dimmer-x-2-med-2-x-fjarrkontroll
Men eftersom vi ska försöka sälja husbilen i höst vill jag inte göra den för invecklad. Kommer förmodligen plocka ner fläktsystemet efter semestern och återmontera det i nästa husbil
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåpet kyler dåligt.

Var mäter ni tempen i kylskåpet. Här finns ju risk för olika värden. Jag mäter t.ex. alltid i övre facket på dörren.

Är omgivande temp mer än +32grader, så finns risk för att tempen i kylskåpet stiger
 

Thomas o Karin

HBK Medlem
Inlägg
778
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
6008
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåpet kyler dåligt.

Jag har en trådlös givare som jag lägger ovanpå hyllan över grönsakslådan för att hålla koll på tempen i kylen
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåpet kyler dåligt.

Nu har jag mätt och testat mellan gasol och 220V.
Jag har hela tiden haft gallret på utsidan kvar och fläktarna gåendes konstant.
Mätningen är avläst på morgonen innan någon öppnat kylskåpsdörren.

Som jag observerat får jag kallare i kylen med gasoldrift men då lite varmare i frysen.

Det kallaste i kylen är + 1.9 grader "gasol"
Det varmaste i kylen är +5.2 grader. "220V"

Det varmaste i frysen är -12 grader. "gasol"
Det kallaste i frysen är -17.9 grader "220V"

Det här upptäckte jag för flera dagar sen men ville kontrollera om det verkligen kunde stämma, därför fortsatte testerna.
Nu får det alltid bli gasol om det är varmt ute för vår del.
Köper vi annan husbil får jag göra om testerna.:)
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåpet kyler dåligt.

Det har inte varit några större svängningar mellan dagarna, som lägst på natten ca 23 i några timmar och 30-32 på dagarna.
Medeltemperaturen har jag ingen koll på, så avancerad utrustning har jag bara hemma.:)

Oavsett så är det en väsentlig skillnad med eller utan fläktar, det skiljer mellan 3-4 grader i kylskåpet mellan gasol och 220V "med fläktar."
Förra året märkte jag ingen skillnad mellan gasol och 220V utan fläktar.

Ska man resa till södra Europa bör man införskaffa fläktar till kylskåpet, en ganska billig kostnad som gör stor skillnad.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåpet kyler dåligt.

Chippen: Mycket intressant! Fortsätt kolla tempen. Vad säger instruktionsboken om tillförd energi (gas/220). Ger gasen mer? I så fall rätt med bättre kylning.
I förebyggande syfte, så har jag monterat både inblås (2 i nedre gallret) och utblås (1 i övre gallret). Detta också efter en alldeles för het Medelhavsvind.
Det jag också noterat är att gallret har myggnät som minskar genomströmning av luftningen.
 
Toppen