• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Besprutning

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Vad är det bönderna sprutar på åkrarna? I morse rörde sig ett åkdon med stor giftbehållare på långt avstånd från min plats. En halv kilometer eller så. Trots det luktade det väldigt illa. De som sprutar skyddar sig tydligen med div. utrustning men folk som bor i närheten struntar man i.

Lantlig idyll? Köss mig! Någon som vet vilka kemikalier som används? Det luktar som fotogen. Jag har helt slutat äta sådant som tillverkas av det som bönderna odlar på sina förgiftade marker.

Jappe
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Besprutning

Vad livnär du dig på i så fall?:) Det är ju en omöjlighet att veta vad som har kontaminerats med kemikalier. Alla animaliska & vegetabiliska produkter kommer i kontakt med kemikalier, luftföroreningar, nedfall eller andra mindre önskvärda ämnen, antingen i produktion eller förädling.

Bennie
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Besprutning

Jag tycker att befolkningen i drabbade områden borde förvarnas innan giftspridningen startar så att man får möjlighet att lämna området i god tid.

Jag har KOL; min andning påverkades tydligt av giftmolnet. Min granne har astma och hon fick också tydliga besvär liksom hennes katt som blev ovanligt slö och vinglig.

Jag flydde faktiskt från området.

Jappe
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Besprutning

Det som sprutas nu är olika former av herbicider och biocider (ogräsgift och insektsgift)
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Besprutning

Minns att det var ganska populärt på 70-80 talet att flytta ut på landet. Det var häftigt och trendigt att bo på t.ex. en f.d. gammal gård mitt ute i Skånska rapsfälten. Nu verkar som om trenden har vänt, bara att titta på bostadspriser som skjuter upp i höjden. Kan det finnas något samband med "besprutning", för det kan väl inte vara så att man har tröttnat på ogräs runt huset?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Besprutning

bespr.jpg

Bor man i en sådan här trakt så är det inte svårt att sluta äta spannmålsprodukter och jag antar att grönsakerna besprutas lika ihärdigt. Grönsaker är till skillnad från spannmålsprodukterna nyttig mat. Min första fråga är om grönsaker besprutas lika ihärdigt som spannmål. Kan man lita på att ekologiskt odlade grönsaker är giftfria? Grundvattnet innehåller numera så många olika pesticider så att folk köper vatten på flaska i livsmedelsaffärerna. Kommunernas vattenkontroller är ett skämt.

Köttets värde ökar hela tiden i varje fall kött från gräsätande djur. Många djur tvingas äta foder som innehåller pesticider. Ingen äter väl levern från sådana djur idag, antar jag. Min andra fråga är om levern klarar av att rensa köttet i djurkropparna såpass effektivt så att köttet är lämpligt som människoföda?
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.896
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Besprutning

Vad är det bönderna sprutar på åkrarna? I morse rörde sig ett åkdon med stor giftbehållare på långt avstånd från min plats. En halv kilometer eller så. Trots det luktade det väldigt illa. De som sprutar skyddar sig tydligen med div. utrustning men folk som bor i närheten struntar man i.

Lantlig idyll? Köss mig! Någon som vet vilka kemikalier som används? Det luktar som fotogen. Jag har helt slutat äta sådant som tillverkas av det som bönderna odlar på sina förgiftade marker.

Jappe

Kanske dags att ta sig en funderare även på inmundigandet av de ädla drycker som produceras av vindruvor. Sist vi var i Moseldalen roade vi oss med att titta på en helikopter som gjorde konstflygningar över sluttningarna, samtidigt som det sprutade någon vätska på buskarna. Tror ju inte det var vatten man sprutade, utan något betydligt giftigare.

Hälsar Kjell
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Sv: Besprutning

Kanske dags att ta sig en funderare även på inmundigandet av de ädla drycker som produceras av vindruvor. Sist vi var i Moseldalen roade vi oss med att titta på en helikopter som gjorde konstflygningar över sluttningarna, samtidigt som det sprutade någon vätska på buskarna. Tror ju inte det var vatten man sprutade, utan något betydligt giftigare.

Hälsar Kjell

Det finns faktiskt ekologiskt vin att inhandla i Moseldalen, det borde ju i alla fall vara mindre eller inte alls besprutat. Gott är det hur som helst!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Besprutning

Kanske dags att ta sig en funderare även på inmundigandet av de ädla drycker som produceras av vindruvor. Sist vi var i Moseldalen roade vi oss med att titta på en helikopter som gjorde konstflygningar över sluttningarna, samtidigt som det sprutade någon vätska på buskarna. Tror ju inte det var vatten man sprutade, utan något betydligt giftigare.

Hälsar Kjell

Vinbönderna kan dom också, en del av dem i alla fall. Ekologiska viner kommer mer och mer, faktiskt. Det är stor skillnad dock mellan ett par glas vin ibland och det dagliga brödet. Här sprutas det i Trittenheim:

vin.jpg
 
F

F.d. 53340

Guest
Sv: Besprutning

Besprutade rapsfält gör att bina dör ny forskning.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Besprutning

Visa bilaga 126954

Kan man lita på att ekologiskt odlade grönsaker är giftfria?

En motfråga: Kan du lita på att de som odlar konventionellt håller sig till reglerna om mängden gift och vilka gifter som är tillåtna att använda?

Vem litar du mest på, KRAV-bonden eller konventionella bonden?

KRAV är det certifieringsorgan med de högsta kraven om hur ekologiskt ska odlas.
KRAVs regler | KRAV

Om det bara står "ekologiskt"så kanske man ska vara lite mer kritisk och ta reda på mer fakta om produkten. Finns det ett KRAV-märke behöver man inte fundera så mycket, bara att köpa...:)
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Besprutning

Häxprocesserna på 1600talet berodde på giftfri odling.
Korn som mest användes då, kan vid ogynnsam väderlek drabbas av en svamp, mjöldryga, som vid förtäring kan medföra hallucinationer. Om man inte sprutar säden mot mjöldryga, och det blir en kall och fuktig växtsäsong, som på 1600talet,är risken för masshysteri överhängande...
 
Toppen