• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

köra kylen på 12v med solceller

F

F.d. 57945

Guest
Hej funderar lite på hur man kan köra kylen på 12v när man har solceller. Har 400W solceller på taket med en ep ever solcellsregulator på 40A.
finns det någon grej man kan koppla in så att en d+ signal genereras när det kommer in tillräckligt med ström via solcellen. Läst någonstans att det finns solcellsregulatorer med S+ som skall vara samma som D+ men vet inte. Måste kylen också ha s+? och hur vet man detta?
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: köra kylen på 12v med solceller

Jag har 300 W på taket och det räcker inte även om det lyser ordentligt uppifrån, men jag har gjort det enkelt och tar 240 via inverter som tar lite effekt.

I Sverige kan du nog glömma att köra på solpaneler om du inte har en stor batteribank. Du bör nog ha något som gör att det kopplar upp på något eller skaffa ett kompressorkylskåp. Med ett sådant funkar det nog.
 

portugalien

HBK Medlem
Inlägg
83
Kommun
Tanum
HBK-Nr
12765
Medlemskap
2024
Sv: köra kylen på 12v med solceller

Teoretiskt skall det ju gå, dometics minsta kyl drar 75watt i timmen =6,25Ah
dygnsförbrukning anger de till 1,3Kw vilket ger ung. 110Ah
problemet är mer att solcellerna laddar sällan full effekt och dessutom laddar de ingenting på natten.
Jag har en liknande installation i båten klarar sig ett par dagar innan spänningen i batterierna (2x75Ah) sjunker så mycket att kompressorn stoppar, men kompressorskåpen drar bara hälften så mycket ström.

Du får prova när du har tillgång till 220v så du kan ladda upp om kylen drar ur batterierna.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: köra kylen på 12v med solceller

Vissa Votronic regulatorer har AES-uttag som startar kyl/frys när strömmen/laddningen räcker till.
 
F

F.d. 57945

Guest
Sv: köra kylen på 12v med solceller

Så nu har jag kollat lite till, mitt kylskåp är ett Dometic 7655 och har en S+ signal så det skall kunna gå över till 12v på solceller... frågan är nu bara hur löser jag detta när det finns tillräckligt med sol? Måste jag byta ut solcellsregulatorn? Tittade på den där votronic men de finns inte tillräckligt stora... som max 26A och dessutom max 28volt jag har 4st 100w celler dessa är seriekopplade i par och sedan parallellkopplade så jag får 40V max och 40A max.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: köra kylen på 12v med solceller

Votronic 350 tål 350 W (mer kommer du nog inte upp i om du inte skall ned någonstans mellan vändkretsarna). Den tål 50 Volt.
Sedan förstår jag inte hur du räknar, belastade solpaneler ger ca 17 Volt ut.
Två i serie ger då ca 34 Volt och ca 6 Ampere ut.
Parallellkopplar man så får man fortfarande 34 V men 12 A ut.
Du kan ju inte dubbla amperetalet när du seriekopplar.
 
F

F.d. 57945

Guest
Sv: köra kylen på 12v med solceller

Ok fast nu är jag inte så sugen på att byta ut den regulatorn som jag har om man inte måste, det är lite det som var frågan. Då jag har regulatorn och extra display samt tempsensor etc till den.
 

Kjellberg

HBK Medlem
Inlägg
219
Kommun
Partille
HBK-Nr
213
Medlemskap
2024
Sv: köra kylen på 12v med solceller

Det är inga problem att köra ett kompressorskåp på 12 volt det har jag själv gjort sedan 80 -talet, krånglande gasskåp finns hur många som helst,10 min efter man slagit på skåpet är det frost i frysfacket.Jag har kopplat kylen direkt till batteribanken som är på 200Ah ,batteribanken får ström dels från solpanelena som är på 300W och dels från generatorn,från solpanelernas regulator går strömmen direkt till batteribanken ingen risk för överladdning då respektive regulator känner av tillståndet i batteribanken,står man still och kylen går igång släpper regulatorn från panelerna in den ström som går åt,endast nattetid belastas batteribanken.Så en lathund hur mycket ström skåpet konsumerar ,vid 20 grader omgivningstemp går skåpet ungefär 20 min/tim.En annan entusiast i detta ämne är Jappe som skrivit om detta i många trådar
 
F

F.d. 57945

Guest
Sv: köra kylen på 12v med solceller

S+ är det bara en signal kabel eller är det en 12v kabel med S+ signal i? och är det då den röda som inte är inkopplad på elblocket på plats2 i solcellsblocket. Om jag sätter den med brytare och kopplar in den på + i solcellsregulatorn alt på + plus på batteriet kan jag då köra kylen på 12v ibland?
 

jasno

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5229
Medlemskap
2025
Sv: köra kylen på 12v med solceller

Har i många år kastat ut gasolkylen och har enbart kört med Waeco Kompressor kyl på 90 liter och ibland kompletterat med en frys på 40 liter. Slår på det på våren och stänger av på hösten. Bilen står ibland stilla i en månad utan 220. 400W solceller, MPPT, 2 x 100Ah batterier. Har aldrig haft problem annat än för två år sedan när ett batteri gav upp i Berlin. Efter många timmars TV så larmade kylen tidigt på morgonen. Då fick vi koppla in på 220 ett par timmar.

Slutsats; Att köra ett bra kompressorkyl funkar. Att köra ett gasolkyl tror jag inte funkar då det är otroligt sämre i effektivitet. Kompressorn håller samma kyla även vid +40 då har gasolen lagt av sedan länge.
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: köra kylen på 12v med solceller

Med kompressorskåp går det nog. Brukar ju fungera i båtlivet. Med absorptionsskåp går det nog inte, men de går ju utmärkt på gas och förbrukar inte särskilt mycket gas. Jag kör mitt alltid på gas.
ERIKPER
 
Toppen