• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Startbatteri Fiat Ducato - AGM, EFB,vad ska man ha ?

Ronny P

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Borås
HBK-Nr
13439
Medlemskap
2024
Jag är nog i behov av ett nytt startbatteri,
Satte in extra bodelsbatterier för kanske 2år sedan och då blev det AGM.


Nu Hittade jag något som heter EFB !?

Men vad ska man ha för något ?

(jag har inte kollat vad det sitter i bilen i dagsläget, men jag tror att det är ett 95Ah AGM batteri)
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Startbatteri Fiat Ducato - AGM, EFB,vad ska man ha ?

Satte förra veckan in ett nytt startbatteri 110 A.
Global -batteri - för han kunde komma å ta med det gamla å sätta i det nya.
Ett vanligt startbatteri.
Hör med din lokala batterihandlare.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.233
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Startbatteri Fiat Ducato - AGM, EFB,vad ska man ha ?

Ett Biltema 95Ah AGM är nog det bästa alternativet.
Samma kapacitet och typ av batteri som sitter original, samt till ett bra pris.

Jag har 5st Biltema 95 Ah AGM batterier i två olika fordon, mycket nöjd än så länge.
(Husbilen, två bodelsbatterier och startbatteri. Personbil, ett förbrukningsbatteri och startbatteri.)
 

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Sv: Startbatteri Fiat Ducato - AGM, EFB,vad ska man ha ?

Ett Biltema 95Ah AGM är nog det bästa alternativet.
Samma kapacitet och typ av batteri som sitter original, samt till ett bra pris.

Jag har 5st Biltema 95 Ah AGM batterier i två olika fordon, mycket nöjd än så länge.
(Husbilen, två bodelsbatterier och startbatteri. Personbil, ett förbrukningsbatteri och startbatteri.)

Hej, hur gamla är dessa batterier? De har ju 4 års garanti och det vore ju intressant att veta om de brukar hålla så länge. /Roy
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.567
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Sv: Startbatteri Fiat Ducato - AGM, EFB,vad ska man ha ?

Har för mig att ett AGM-batteri har andra egenskaper än vad som är lämpligt till ett startbatteri som skall ge mycket under en kort tid.
 

doggydoggen

FD HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023
Sv: Startbatteri Fiat Ducato - AGM, EFB,vad ska man ha ?

AGM är väldigt lämpliga som startbatteri, biltemas 95Ah Batteri har 850cca
och är väldigt bra för ett 95Ah batteri, har själv Biltemas AGM i alla fordon och fungerar än så länge bra, 2 år är det äldsta.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.233
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Startbatteri Fiat Ducato - AGM, EFB,vad ska man ha ?

Läste igenom lite snabbt bara..
Men slutsatsen är att AGM skulle vara bättre än dom andra batterierna eller tänker jag fel?

Du tänker rätt, som startbatteri är dom mycket bra.
Om inte, skulle inte Fiat eller VAG utrusta bilarna med AGM, då den tekniken (troligen) är dyrare än våta underhållsfria batterier.
(Skoda Kodiaq vi beställt kommer med AGM)

Som bodelsbatteri beror det nog på hur strömuttaget ser ut, om gel eller AGM är bäst. Jag prioriterar högt uttag (omvandlare) och snabb laddning av batteriet, i mitt fall är AGM bäst av bly/syra teknologierna.
 

Ronny P

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Borås
HBK-Nr
13439
Medlemskap
2024
Sv: Startbatteri Fiat Ducato - AGM, EFB,vad ska man ha ?

Du tänker rätt, som startbatteri är dom mycket bra.
Om inte, skulle inte Fiat eller VAG utrusta bilarna med AGM, då den tekniken (troligen) är dyrare än våta underhållsfria batterier.
(Skoda Kodiaq vi beställt kommer med AGM)

Som bodelsbatteri beror det nog på hur strömuttaget ser ut, om gel eller AGM är bäst. Jag prioriterar högt uttag (omvandlare) och snabb laddning av batteriet, i mitt fall är AGM bäst av bly/syra teknologierna.



Tack för svar..

Men vad är ett EFB batteri ?
Tror inte jag hört talas om det innan jag började kika batterier imorse..
Jag skummade på Varta's hemsida och där fick jag intrycket av att det var nyare och bättre än AGM tekniken?

Någon som vet?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Startbatteri Fiat Ducato - AGM, EFB,vad ska man ha ?

EFB-batteriet är skräddarsytt för de krav som personbilar med start/stopp-system ställer. De garanterar en säker start – även då när många elektriska förbrukare är påslagna i fordonet.

Bennie
 

Ronny P

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Borås
HBK-Nr
13439
Medlemskap
2024
Sv: Startbatteri Fiat Ducato - AGM, EFB,vad ska man ha ?

EFB-batteriet är skräddarsytt för de krav som personbilar med start/stopp-system ställer. De garanterar en säker start – även då när många elektriska förbrukare är påslagna i fordonet.

Bennie



Tack så mycket för svar.

- följdfråga: är det då bättre än ett AGM batteri att använda till startbatteri ?
Eller är det likvärdigt? Eller möjligtvis sämre??


Mvh Ronny
 

Lubbis

HBK Medlem
Inlägg
361
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2024
Sv: Startbatteri Fiat Ducato - AGM, EFB,vad ska man ha ?

Tack så mycket för svar.

- följdfråga: är det då bättre än ett AGM batteri att använda till startbatteri ?
Eller är det likvärdigt? Eller möjligtvis sämre??


Mvh Ronny

Q. What are the differences between EFB and AGM batteries?
A. EFB batteries have been introduced as a lower tier option to AGM batteries in terms of performance and durability. EFB technology relies on improvements to existing flooded technology through the addition of Carbon additives in the plate manufacturing process. AGM batteries benefit from the inclusion of unique design features not found in wet-flooded batteries. These include glass mat separators, recombinant lid technology and higher pack pressures to facilitate improved cyclic lifespan. AGM batteries are better suited to meeting the demands of higher specification vehicles that include one or more of the following technologies: Start Stop, Regenerative Braking and Passive Boost.

Köp Biltema AGM
 
Toppen