• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

6m plåtis för liten familj, går det?

F

F.d. 28887

Guest
Hej! Ny här i forumet. Jag och min fru är spekulanter på husbil och lockas av enkelheten och smidigheten med en liten plåtis. Vi har en 4-åring idag och får förhoppningsvis tillökning vad det lider (dock inget konkret i ugnen just nu!).

Går det att bo i en plåtis med två vuxna och två yngre barn eller är det för många kompromisser? Några här som har egen erfarenhet?

Det vi lockas av med plåtis är:
  • 6m = billigare färje- och broavgifter
  • 6m och smalt chassi = enklare att parkera
  • Skåpbil = säkrare chassi (dock tveksamt hur stor skillnaden är här)
  • Lägre luftmotstånd = bränslekostnader och miljöpåverkan
  • Enklare att köra, backa och vända med
  • Flexibilitet att kunna använda den som lastbil för turerna till Ikea och liknande
  • En husbil är en trång kompromiss oavsett vad, varför inte gå "all in" i compact living? ;)

Några plåtisar som är intressanta är Knaus Box Star Solution 600 , Knaus Box Star Family 600 Dreamer Family Select. Vi vill helst inte behöva bädda sängarna varje kväll utan som med dessa bilar ha det mesta färdigt. Barn(en) ska kunna sova bekvämt båda två och inte trängas med mamma och pappa (även om ev barn 2 skulle få göra det första tiden).

Vi är inga såna som vill stanna en längre tid på samma ställe utan tänker oss att vi kommer vilja utforska mycket, unna oss middagar på restauranger och mest använda köket till frukost och kanske luncher och någon enstaka middag. Det är desto viktigare att få frihetskänslan och minska mentala motståndet att faktiskt sticka iväg med bilen spontant då och då, kanske bara över helgen ibland. Om jag känner mig själv rätt tror jag att ju större och "åbäkigare" bilen känns, desto mindre kommer vi använda den. Fricamping är en stor lockelse.

Vi planerar att hyra en för att utvärdera, men ville höra med de som provat på detta liv först. Tacksam för svar från andra småbarnsfamiljer! Är vi helt fel ute här och kommer slita varandra i stycken i bilen eller kan det fungera? :)
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: 6m plåtis för liten familj, går det?

Vi har en 5,96 MB Sprinter för 2 pers. och är mycket nöjda (inga barn och djur). Om jag ska vara riktigt ärlig, då vill jag avråda er från en "smidig" plåtis, välj hellre något större och bekvämare med tanke på barn och allt som hör till. Tänk på att barnvagnen tar plats, blöjor, badbalja + massor annat... Nej, ingen plåtis rekommenderas!
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: 6m plåtis för liten familj, går det?

Ju mindre yta att bo på, särskilt vid fricamping, ju åbäkigare kommer det kännas. Tror ni kommer åka mindre för att det känns trångt.

Våran är inte direkt liten men det är otroligt skönt att ha ytan vid fricamping. Särskilt med de små barnen. På de flesta fricampingställen måste man övervaka barnen så de inte blir överkörda. Skulle blivit jobbigt att sitta på varandra vid regniga dagar. Enda gången hittils som jag tyckt vår var för stor var när vi åkte ner till centrala Monaco.
 
F

F.d. 51015

Guest
Sv: 6m plåtis för liten familj, går det?

Som svar på din fråga... JA det finns en uppsjö av plåtisar som utifrån er nuvarande och tilltänkta familjebildningssituation som skulle kunna passa. Läget blir dock ett annat då barnen blir tonåringar... men då vill de ändå inte följa med. Håll fast vid er dröm och era tankar... och ut på nätet o googla fram dem... Att sen hyra för att själva utvärdera... är ett synnerligen bra upplägg. Kompromisserna finns där hela tiden, men med nyckelorden "visa hänsyn" och några i förväg överenskomna enkla regler... löser det mesta.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: 6m plåtis för liten familj, går det?

Om man reser med barn i Hb'n så är rörelseutrymme & bra lastkapacitet den viktigaste faktorn. Barn behöver en hel del utrustning & den väger en del som får läggas till det ordinarie som behövs. Är det något som barn behöver så är det rörelseutrymme, speciellt om vädret är dåligt & dom skall vara inne i HB'n.
Önskemålen,
6m = billigare färje- och broavgifter. En petitess i HB-ägandet om man inte åker färja eller bro väldigt ofta.
6m och smalt chassi = enklare att parkera. Parkera HB'n lär man sig väldigt snabbt. Själv tycker jag att min 4,5-tonnare med boggie är lika enkel att hantera som min Volvo V60.
Skåpbil = säkrare chassi. Moderna HB ligger nog inte långt efter.
Lägre luftmotstånd = bränslekostnader och miljöpåverkan. Detta påverkar man mycket själv med körsättet.
Enklare att köra, backa och vända med. Som jag skrivit tidigare, man lär sig väldigt snabbt.
Flexibilitet att kunna använda den som lastbil. Det är väl inte värt besväret att riva ut all inredning i en plåtis för att man skall till ex.vis IKEA för att handla?
En husbil är en trång kompromiss oavsett vad, varför inte gå "all in" i compact living? Enligt min åsikt oförenligt med att resa med (speciellt små) barn.


Bennie
 
Senast ändrad:

lpalmborg

HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Gotland
HBK-Nr
5114
Medlemskap
2024
Sv: 6m plåtis för liten familj, går det?

Vi är två med två små hundar. Har åkt mycket husbil och van men skulle inte rekommendera en van till en grupp på mer än två pers. Det är omöjligt att få alla de fördelar du räknar upp i en större bil men besättning kräver plats, speciellt i dåligt väder.
Hälsning
Jan
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: 6m plåtis för liten familj, går det?

Våra barn är vuxna nu... men de har varit med sedan före de föddes....

Håller med om tidigare svar, särskilt det där med utrymmet. Tidigt vill de ha egna sängar o leksakslådor, bygga koja leka o stoja... vår o höst är det kallt, på sommaren regnar det, ungarna vill vara inne...

Välj en liten Alkovbil. Ni når önskad smidighet om hjulen går in på en parkeringsruta, runt sju meter brukar funka perfekt, tycker Björn
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: 6m plåtis för liten familj, går det?

Den här kan fås med 2 bäddar bak.
https://www.poessl-mobile.de/modelle/roadcruiser-revolution/

Plåtisen med högtak och säng i takdelen som visas i föregående inlägg är nog ett bättre alternativ men jag har inte sett så många i Sverige. I så fall är ett köp i Tyskland lämpligt eller att Rickard i Pukavik tar hem en.

Hur man sedan klarar samvaron är olika i olika familjer
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53814

Guest
Sv: 6m plåtis för liten familj, går det?

Vi är två vuxna och två medelstora hundar i en 6-meters plåtis med långbäddar.
Det fungerar bra för oss, men jag skulle aldrig välja det om jag hade småbarn.
Det kräver lite tålamod, flexibilitet och framförhållning att leva i en trång bil. Blir det några regniga dagar blir det ännu pyssligare.
Köp så stor bil ni har råd med, så blir det roligare.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: 6m plåtis för liten familj, går det?

Den här kan fås med 2 bäddar bak.
https://www.poessl-mobile.de/modelle/roadcruiser-revolution/ Plåtisen med högtak och säng i talfelen som visas i föregående inlägg är nog ett bättre alternativ men jag har inte sett så många i Sverige. I så fall är ett köp i Tyskland lämpligt eller att Rickard i Pukavik tar hem en. Hur man sedan klarar samvaron är olika i olika familjer
... men... 6.358 m. vilket sabbar grundtanken med upp till 6m. Nästa "problem" är att hålla vikten nere på 3,5t med barnvagn & allt annat som hör till barnuppväxten. Det går, vi träffade en familj med en MB Sprinter 6,36 med extra högt i tak där ungarna hade sina sovplatser. Husbilen vägde minst 4,5t men familjen (en Australiensare och trevlig tjej från Schweiz), hade 2 jättefina och nöjda barn, men det var inte lätt! Barnen fick duscha i kalltvatten och det var lite si och så med maten (rätt näringshållning med vitaminer & annat). Men, men, vad kan man inte åstadkomma med mycket kärlek, eller hur?
 
Senast ändrad:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: 6m plåtis för liten familj, går det?

Sök på sajten efter "Mercedes Sprinter hembygge". Sjöberg har två barn och åker med en Sprinter. Läs hans tråd
 
Senast ändrad:

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.604
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: 6m plåtis för liten familj, går det?

Den här kan fås med 2 bäddar bak.
https://www.poessl-mobile.de/modelle/roadcruiser-revolution/

Plåtisen med högtak och säng i talfelen som visas i föregående inlägg är nog ett bättre alternativ men jag har inte sett så många i Sverige. I så fall är ett köp i Tyskland lämpligt eller att Rickard i Pukavik tar hem en.

Hur man sedan klarar samvaron är olika i olika familjer

När jag var hos Rickard i Pukavik för några veckor sedan hade han en sådan hemma om jag inte minns fel. Håll nere på utrustningsnivån för att få utrymme till last upp till 3500 kg eller välj en högre totalvikt.
 
F

F.d. 28887

Guest
Sv: 6m plåtis för liten familj, går det?

Ja jag kan tänka mig att det blir lite mer omständligt med mindre utrymme och att barnen inte kan slappa i sin egen säng om de skulle vilja det en regnig dag.

Men att klara 3500 kg kan väl inte vara svårare i en plåtis än i en lite större plasthusbil med alkov? Den gränsen vill jag inte överskrida oavsett. De jag tittat på har lastvikt på ca 500 kg. Räknar jag på 100 kg per person och sen ytterligare 100 kg "övrigt har jag svårt att se att det skulle vara svårt att klara. Tänker jag fel?

Barnvagn och såna saker väger inte så mycket är min erfarenhet. Den vi kört vår son i väger 7,3 kg.
 
F

F.d. 28887

Guest
Sv: 6m plåtis för liten familj, går det?

Tack för att du delar dina erfarenheter och åsikter. Svårt att hitta bra information om säkerhet i husbilar så du kan mycket väl ha rätt i att skillnaden är liten. Man behöver inte "riva ner hela inredningen" för att använda en plåtis som lastbil, de jag tittat på och länkade till kan man enkelt fälla upp sängen med en handvändning.

Angående smidigheten har du såklart rätt i att det är en vanesak att hantera bilen, men en annan fördel med plåtis är att bredden gör att den kan stå på vår uppfart bredvid en vanlig bil. Alla problem går såklart att lösa, får väl bredda uppfarten en aning om det är en 230 cm-husbil det skulle bli. :)

Ja, bro- och färjeavgifter är kanske en obetydlig aspekt, det är absolut inte det avgörande.
 
F

F.d. 28887

Guest
Sv: 6m plåtis för liten familj, går det?

Hur mycket ska man beräkna i last? Med tjänstevikt i 4-bäddarsutförande och markis som standard har den jag tittat på tjänstevikt 3001 kg. Alltså ca 500 kg lastvikt. Då är vikten på 90% vattentank och 75 kg förare inräknad.

Jag läste en artikel (Vakta vikten - lasta lagom) att man kan klara sig med rätt lite vikt. Även om jag dubblar deras vikter och lägger till vikt på tre passagerare så kommer jag inte upp i 500 kg.

Kanske missat något uppenbart, men jag kan inte se hur vikten skulle kunna vara något problem.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: 6m plåtis för liten familj, går det?

Lasten 500 kilo på 4 personer låter mycket men då skall man betänka att 3 passagerare räknas som last, föraren ingår i tjänstevikten. Friskvattnet räknas som last. Ett bodelsbatteri ingår i tjänstevikten finns det fler räknas dom som last. Finns det utrustning som plockats på efter registreringen så räknas det som last.

Ett tips är att ni plockar ihop & väger allt ni tror er behöva i husbilen & placerar det på golvet. Försök att uppskatta vikten på nödvändiga livsmedel som bör vara med. När ni gjort detta så har ni fått en uppfattning vilken lastvikt & hur mycket stuvningsutrymme ni bör ha. Man blir faktiskt överraskad hur mycket det blir.

Bennie
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: 6m plåtis för liten familj, går det?

En fördel med små bilar är att det ur lastsynpunkt inte går att stuva in så mycket "bra att ha" saker. Ofta ingår vattnet i vikten, i alla fall en del av vattnet.
Se exempel från Pössl.
Zuladung bei 20 ltr. Fahrwasser (ca.) 580 kg.

Om du kan acceptera över 6 m. https://www.globecar.de/modelle/d-line/campscout-revolution/
 
Senast ändrad:
Toppen