• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Försöker budgetera och planera min elförbrukning, hjälp uppskattas!

F

F.d. 29620

Guest
Ja det börjar dra ihop sig till bygget nu, men skulle behöva lite hjälp med mitt elsystem.

Jag tänker använda följande saker.

Stationär dator med nätaggregat på 300w. Denna kanske används 1-3 timmar per dag.

Extern datorskärm på 27 tum.

Kylskåp som går på gas/el

Den hör tvättmaskinen en gång i veckan.

oneConcept DB004 Mini-tvättmaskin centrifug 4,8 kg till bra priser


Luft rrenare Electrolux,
https://www.mediamarkt.se/sv/produc...gclsrc=aw.ds&dclid=CPjU4L2G0NQCFdXUGAodKq4HBw

Denna används ett par timmar om dagen

A3 skrivare. Används inte ofta.

Ladda mobil/kamera/gopro men tänker att detta körs via 12 uttag.

Det jag planerar använda som elverk är 2 st 95 ah Agm batterier från biltema, samt detta solcellspaket på 150+75 w

http://www.yourvismawebsite.com/imp...wp-mppt?tm=solcellsprodukter/husvagnhusbilbat

Sen så tänkte jag använda den här Växelriktaren

Köp Växelriktare 500W 12V online | Inverterbutiken.se

I lamp väg finna det led ljusrörssubstitut på biltema, men jag hittar inte dem online just nu, lägger till dem sen.

Och sen bör jag ha en ctek laddare, korrekt, men vilken?

Är det något annat jag bör ha, eller tänka på? Har jag glömt något? Jag räknar med att köra ett par timmar om dagen, men vill gärna kunna stå still i ett par dar med.
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Försöker budgetera och planera min elförbrukning, hjälp uppskattas!

Vaskemaskin savnet vi ikke i de årene vi bodde mesteparten av tiden i husbilen. Når det var tid for å vaske klær tok vi inn på en camping noen få netter og vasket der. Hadde en sekk vi la skittentøyet i frem til vaskedag, og litt mer tøy så vi kunne la det gå et par uker mellom hver vaskedag.
 
F

F.d. 29620

Guest
Sv: Försöker budgetera och planera min elförbrukning, hjälp uppskattas!

Yes, vi skippar nog tvättmaskinen. Hur ligget det till med lurftrenaren?
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Försöker budgetera och planera min elförbrukning, hjälp uppskattas!

Yes, vi skippar nog tvättmaskinen. Hur ligget det till med lurftrenaren?

Att avvakta med tvättmaskinen är nog ett klokt beslut. De brukar vara lätta att hitta.

Luftrenaren är lite klurigare. Den drar bara 28 Watt så det borde funka ett tag om man är väldigt beroende av den. Å andra sidan så innebär husbilslivet ganska mycket av öppna dörrar och då byts ju det mesta av luften ut... erfar Björn.
 
F

F.d. 29620

Guest
Sv: Försöker budgetera och planera min elförbrukning, hjälp uppskattas!

Att avvakta med tvättmaskinen är nog ett klokt beslut. De brukar vara lätta att hitta.

Luftrenaren är lite klurigare. Den drar bara 28 Watt så det borde funka ett tag om man är väldigt beroende av den. Å andra sidan så innebär husbilslivet ganska mycket av öppna dörrar och då byts ju det mesta av luften ut... erfar Björn.


Yes, det är klart, dock kommer jag måla mycket i husbilen, terpentin etc och hade varit bra att kunna ah den ett par timmar så dofter försvinner. Även pollenallergier. Jag undrar hur mycket den drar vid load.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Försöker budgetera och planera min elförbrukning, hjälp uppskattas!

Yes, det är klart, dock kommer jag måla mycket i husbilen, terpentin etc och hade varit bra att kunna ah den ett par timmar så dofter försvinner. Även pollenallergier. Jag undrar hur mycket den drar vid load.

Vid drift så drar den 28/12=2,33 Amp. Att köra den "ett par timmar" är inget problem, tycker Björn
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Försöker budgetera och planera min elförbrukning, hjälp uppskattas!

Enkelt förklarat så kan du använda 40-50% av ett batteris deklarerade kapacitet, dvs du har 2x95A och hälften av det ger ungefär 100A att använda.

100Ah att använda betyder att du kan använda en förbrukare på 1A under 100 timmar eller en på 2A under 50 timmar.

Och det omvända när du laddar, dvs du laddar med 10A under 10 timmar och ger 100A in i batteriet.

Men du kan inte ladda med 100A under en timme och tro att det är fullt, gränsen går som bäst vid kanske 20% av kapaciteten, dvs det är ingen mening att ladda ett 100A batteri med mer än 20A eller snarare det går inte att ladda mer än så då batteriet inte orkar ta emot mer.

Förklarade dessa överslagssiffror bättre eller missförstod jag din fundering?
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Försöker budgetera och planera min elförbrukning, hjälp uppskattas!

För att inte förvirra läsarna så föreslår jag att du skriver Ah när du menar Ah (amperetimmar). Jag trodde du kunde detta.
 
F

F.d. 29620

Guest
Sv: Försöker budgetera och planera min elförbrukning, hjälp uppskattas!

Ok allihopa, fler förändringar! extern skärm fixar jag på annat sätt, jag har hittat en kille på youtube som heter DIY perks, och han gör de mesrt fantastiska saker, som inte är så svåra, bla hur man kan tillverka en extern helt trådlös skärm som drivs med vanliga uppladdnignsbara batterier, och led mattor med dagsljusbelsyning, då jag tänkte att jag gör 2 sådana, kolla här!

https://www.youtube.com/watch?v=qlMtakaa7u8

https://www.youtube.com/watch?v=9aLzfjZu1DY


fantastiska grejer, och inte så värst komplicerat. spara både pengar, vikt och flexibilitet.

Har även kikat lite på mindre luftrenare för bilar, den jag har är helt enkelt för stor så jag säljer väl den.

Kyl kör jag på gas, och det som behöver ström är väl skrivaren i denna stund, men det kanske kan lösas på något smidgt sätt det med.

Jag funderar lite på att skaffa ett Lifepo4 batter på 90Ah, istället för biltemas AGMx2 för 1900 st. kikat runt lite och den här tipsades det om på dettta forum, finns det bättre alternativ? Som jag förstått det så, utöver det faktum att man kan ladda ner dem till 80%, laddas de upp effektivare också, så det kanske räcker med 100-150w sol? Där ingår laddare, då kasnke man slipper köpa ctekladdaren?

LiFeYPo4 battery 12V 90AH + charger

eller billigare här, kanske köra ett 90 och ett 60?

Den här billiga mppt:n har bra recensioner på youtube

https://www.banggood.com/Epever-Tra...tm_content=linxingping&p=0504057182682201611O

Sen behöver jag väl en batteriisolater så att lifepo4 kan laddas när jag kör, men vilken ska jag då ta?

En inverter, om jag bara ska driva en skrivare, 2 fläktar, och lite 12v powerbricks till dator/batteriladdare, då kanske det räcker med 300w?

synpunker uppskattas!

Skall se på en van imorgon, kan bli den!
 
Senast redigerad av en moderator:

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Försöker budgetera och planera min elförbrukning, hjälp uppskattas!

Du kan nog klara dig med 300 watt om du väljer en bläckstråleskrivare. Önskar du en laserskrivare så behövs en kraftigare Inverter, hälsar Björn.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Försöker budgetera och planera min elförbrukning, hjälp uppskattas!

Tjenare björn, yes, det är en a3 bläcktråle!

Hade du skrivit modell hade vi sett hur mycket den drar i effekt. Men de vanliga bläckstråle drar inte mer än 15-30 watt. Lite mer om det finns en skanner på den. Du behöver i så fall en jätteliten inverter. Kolla på sladden. Om den går på en lägre volt? Då kanske det är bättre med en omvandlare 9-19 Volt?
 
F

F.d. 29620

Guest
Sv: Försöker budgetera och planera min elförbrukning, hjälp uppskattas!

Hade du skrivit modell hade vi sett hur mycket den drar i effekt. Men de vanliga bläckstråle drar inte mer än 15-30 watt. Lite mer om det finns en skanner på den. Du behöver i så fall en jätteliten inverter. Kolla på sladden. Om den går på en lägre volt? Då kanske det är bättre med en omvandlare 9-19 Volt?

Ahh, trodde jag hade gjort det! Det är en brother dcpj4120dw

Här hittade jag en trevlig luftrenare från Philips, verkar vara exakt det jag behöver. Både hepa och kolfilter. Ganska dyr mend det kan det ju vara värt. Drivs med ciggkoppling.

https://www.amazon.com/gp/aw/d/B00P...r+car+12+v&dpPl=1&dpID=41RPT0sXgFL&ref=plSrch
 
F

F.d. 29620

Guest
Sv: Försöker budgetera och planera min elförbrukning, hjälp uppskattas!

Enkelt förklarat så kan du använda 40-50% av ett batteris deklarerade kapacitet, dvs du har 2x95A och hälften av det ger ungefär 100A att använda.

100Ah att använda betyder att du kan använda en förbrukare på 1A under 100 timmar eller en på 2A under 50 timmar.

Och det omvända när du laddar, dvs du laddar med 10A under 10 timmar och ger 100A in i batteriet.

Men du kan inte ladda med 100A under en timme och tro att det är fullt, gränsen går som bäst vid kanske 20% av kapaciteten, dvs det är ingen mening att ladda ett 100A batteri med mer än 20A eller snarare det går inte att ladda mer än så då batteriet inte orkar ta emot mer.

Förklarade dessa överslagssiffror bättre eller missförstod jag din fundering?


Yes tack, läget börjar klarna! Jag kommer köra på en lifepo4 på 90 ah, det verkar vara det vettigaste alternativet. Jag behöver nog en skiljerelä, finna det någon specifik model alla använder eller funkar biltemas?
 
Toppen