• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dokumenthantering

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Tänkte bli modern , vill fota / skanna handlingar och ha dem på ipad.

Någon som har tips om bra program som är lätt att använda?

Annan input....
 
Senast ändrad:
F

Frudden

Guest
Sv: Dokument hantering

Skanna handlingar är stenålder!
E-faktura och autogiro is da shit!
:p:

// Fredrik W
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Dokument hantering

Tänkte bli modern , vill fota / skanna handlingar och ha dem på ipad.
Någon som har tips om bra program som är lätt att använda?
Annan input....

Nu börjar du närma dig ett fantastiskt område. Det är enkelt, billigt och suveränt. Lite nytt tänk bara...

Du behöver inget extra program, allt finns inbyggt i din IPad.
Börja med att aktivera Icloud, tror att 5 GB finns som gratis från början.

När du sedan tar ett foto/kopierar ett dokument så lagras det i din IPad. Dessutom åker en kopia upp i Icloud. Om du har en IPhone så åker bilden dit oxå, (efter en grundinställning). Allt du gör, liksom enheternas säkerhetskopior hamnar automatiskt i Icloud.

En kul grej är att du även kommer åt allt från en PC. Logga in på ditt Icloudkonto så hittar du allt plus din kalender, kontakter mm. Så har du material som du vill ha in i IPad från PCn, kopiera o klistra in i Icloud, mycket bekvämt.

Enda svårigheten kan vara det moderna sättet att lagra, man söker på det man vill hitta... filstrukturen är totalt annorlunda, men klart bättre när man vant sig. Tycker Björn
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.581
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Dokument hantering

Tänkte bli modern , vill fota / skanna handlingar och ha dem på ipad.

Någon som har tips om bra program som är lätt att använda?

Annan input....

Jag använder appen "Scannable", ikonen är en fjäril.

Man håller Iponen över dokumentet, när den funnit arket och fokuserat så tar den själv en kopia som man kan välja att spara som jpg- eller pdf-fil. Därefter kan man välj att skriva ut en sida i taget eller flera sidor i samma pdf-fil.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Dokumenthantering

Har denna och andra men jag tänkte på App eller ställen att förvara "papperna".
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Dokumenthantering

Har denna och andra men jag tänkte på App eller ställen att förvara "papperna".

Jag tycker Google drive som ör gratis är ett mycket bra komplement till iCloud, jag föredrar drive som fungerar som en extra hårddisk i molnet med 15GB från start och möjlighet att köpa till mer utrymme om det behövs, du kommer åt dina dokument i telefon , platta och dator, en fördel är att du även kan logga i på någon extern dator på tex bibliotek elle liknande.

//Tommy
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Dokumenthantering

Dåligt internet och inte gett molnet ett riktigt försök!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Dokumenthantering

OneDrive og Google Drive fungerer begge med lokal lagring speilet i skyen om en ønsker å benytte de slik. For meg som og trenger MS Office er abo på Office 365 Home for opp til 5 PC eller Mac og ubegrenset Android og IOS et klart valg som gir opp til 5 TB lagring i OneDrive (5 brukerkonti av 1TB pr bruker - selv har jeg en grense på 10TB på min personlige konto)
 

kastrup7

FD HBK Medlem
Inlägg
233
Kommun
Danmark
HBK-Nr
9679
Medlemskap
2023
Sv: Dokumenthantering

Hej

I Danmark er det lovkrav at registrering attest på bilen, skal med bringes
Originalt, det samme med nogle forsikring papirer
Flemming
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Dokumenthantering

Lita inte på din hårddisk och på molnet. Kraschad dator, ändrade system, politiska beslut kan göra att allt du vill bevara försvinner. Bilderna vill du väl spara till barn, barnbarn, osv.

Skaffa en NAS med två (eller flera diskar) som backar upp varandra.

Vill du vara säker på att dina avkomlingar verkligen kommer att få glädje av bilderna: skaffa ett gammalt hederligt analogt fotoalbum med beskrivning av vad bilderna visar.

PS. hur läser vi våra 5" floppy diskar, 3,5" diskar, CD, DVD när det inte längre finns diskettstationer på våra datorer?. Filformat ändras etc.
 
Toppen