• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

husbil utan allt extra?

F

F.d. 29135

Guest
hejsan jag är sugen på en husbil nu har vart och kollat på några märken men nåt som alla har är för mycket utrusning jag vett vad jag behöver så jag undrar om nån vett om kan beställa en ny bil utan allt extra

dröm bilen är ett rum med säng och soffa tv micro och plats för en mc

behöver inte ha toa kök och tusen luckor som alla bilar jag har sett har jag reser lätt packat :)

ska på lördag testa att bo i bil ska ner till sw frankrike i min cheva van med säng bak :)
 
F

F.d. 55521

Guest
Sv: husbil utan allt extra?

Kolla med SoliferPolar de har gjort lite specialbyggen, bla en husbil med plats för två hästar där bak.

SoliferPolar AB
Storgatan 52
917 82 DOROTEA
SVERIGE
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.671
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: husbil utan allt extra?

Bürstner Brevio kan vara ett alternativ, har visserligen både kök och toa, men också gott om plats, och stor bakdörr?!
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: husbil utan allt extra?

Det finns väl en uppsjö av sådana bilar. Om man skaffar en skåpbil & ställer in en säng, soffa, tv, micro och även har plats för en mc är det klart. Enklare utan en massa "lullull" kan det inte bli. Men, någon riktig husbil är det inte, en sådan innehåller ju allt det som inte behövs i detta fallet.

Bennie
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: husbil utan allt extra?

Niesmann Bischoff Xpirit var ikke langt fra ditt ønske.
Husker ikke hvor lenge denne ble bygget fra lansering 2006. En annen var VW Multivan og Californian.
 
F

F.d. 29135

Guest
Sv: husbil utan allt extra?

tack för alla svar

problemet som är med skåpbilar är mest bredden och höjden på visa av dom
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: husbil utan allt extra?

N-B Xpirit var en nytenkning som ikke fikk god nok response :D en mellomting mellom plåtis og halvintegrert, med stor bakdør og flyttbar innredning.

VW Multivan en normal skåpbil med flyttbar innredning.

Den nye N-B Smove er en helintegrert smal husbil med en del nytenkning.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.176
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: husbil utan allt extra?

Jag hade satsat på en WV T5 med egen inredning från Reimo. Kan bli lite trixigt med MC vid sidan om "sängen", annars är det bara att gå upp i nästa storlek typ Fiat-Ford-Renault-Citra-mm... skåpbilar.
 
F

F.d. 29135

Guest
Sv: husbil utan allt extra?

ja har testa dom största som finns som sprinter xxl och crafter xxl men dom är för smala tycker jag

det var nån som tipsa om nån svensk företag som bygger efter kundens önskemål men kommer inte ihåg vad dom heter nu
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.176
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: husbil utan allt extra?

Stämmer med Sprinter, det blir inte mycket över när den isoleras på insidan. Har sett också fler och fler med en MC på släp, kan det vara något?
Vi har ScandiMobil (hemmabygge) men han har tror jag lagt av och har lämnat stafetten till Hugos husbilar(?)
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.625
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Sv: husbil utan allt extra?

ja har testa dom största som finns som sprinter xxl och crafter xxl men dom är för smala tycker jag

det var nån som tipsa om nån svensk företag som bygger efter kundens önskemål men kommer inte ihåg vad dom heter nu

Nordic Husbilar i Kristinehamn gör specialbyggen, bl.a. åt polisen och privatpersoner.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.566
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Sv: husbil utan allt extra?

Jag var också övertygad för några år sedan om att jag inte behövde någon toalett. Har ändrat mig, vilket jag nog tror du också kommer att göra. Tänk också på andrahandsvärdet.
 
F

F.d. 29135

Guest
Sv: husbil utan allt extra?

efter 2 veckor i en cheva van i södra frankrike med 40 grader varmt lutar det åt bygga nåt själv av en lastbil eller buss har kollat på usa husbilar med

jag behöver plats toa och duschar som jag har provat nu är för små jag stor man 2 meter lång med:wink:
 

Maija & Veikko

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
14639
Medlemskap
2024
Sv: husbil utan allt extra?

Nordic Husbilar i Kristinehamn gör husbilar enl. kundönskemål.
Kolla med dom.
 
F

F.d. 29135

Guest
Sv: husbil utan allt extra?

så nu är jag hemma igen och suget efter en riktig husbil är stort nu tänkte ju först att jag skulle klara mig utan allt extra. nu vill man ju ha det men problemet kvarstår att jag inte hittar bilar som är stora nog vill ha dusch toa och det viktigaste är AC

nåt jag såg ofta i frankrike var såna här https://www.leboncoin.fr/caravaning/1033426254.htm?ca=2_s
 
Toppen