• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Roaming 3 , utlandet

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Har ett 3 mobilt bredband 30 GB månaden. Läste glädjebesked hör att det fungerar som hemma i Europa.

Men nu står det i deras APP på min sida att 5 GB får användas i Europa.

Undrar om informationen och villkor ändras hela tiden. Sista ordet är nog inte sagt!
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Roaming 3 , utlandet

Ja så säger reklamen , men som jag skrev står det i Appen. Hoppas du har rätt.

En av texterna är uppenbart fel. Lycka till med vårt avtal , detta visar hur svårt det är.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Roaming 3 , utlandet

Tråkigt men det är min APP som gäller eftersom mitt ab. är gammalt.

Helsidesannonserna är alltså falsk marknadsföring.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Roaming 3 , utlandet

Med största sannolikhet gäller informationen på tre.se hemsidan för nytecknade abonnemang.
Andra regler kan gälla för tidigare abonnemang.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Roaming 3 , utlandet

Du har rätt , men den glädjen som jag och andra husbilskamrater haft när vi sett reklamen den är som bortblåst.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Roaming 3 , utlandet

Om operatören ändrar villkoren så måste operatören meddela dig om detta och du har rätt att säga upp avtalet eller fortsätta men då med de ändrade villkoren.
Så frågan är om den begränsning du nämner redan fanns i dina villkor eller om detta är en förändring och du inte fått eller missat informationen om den förändringen.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Roaming 3 , utlandet

Ring 3 och prata med dom om ditt problem, annars byt operatör! Svårare än så är det inte. Vi var hur lyckliga som helst med Telenor förra året vilket tyvärr sprack så småningom. Bytte operatör och nu fortsätter vi med att återigen känna oss lyckliga med både telefoni/SMS/MMS & surf hemma och i EU/EES.
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Roaming 3 , utlandet

baserat på den info Wberger skrivit har jag kollat upp mina villkor hos Tre

mitt avtal med Tre, som har några år på nacken, är ett Fastpris-avtal med 6GB surf och delad surf med ett mobilt bredband på 40GB

enligt informationen på Mina sidor på Tre kan jag använda 6GB inom EU fullt ut, har jag använt upp 6GB innan jag åker utomlands kan jag använda 6GB under utlandsvistelsen som "lånas" från det mobila bredbandets 40GB förutsatt att det fanns surfmängd kvar på det vid utlandsresan

utöver detta har jag precis som hemma i Sverige fria samtal och SMS i utlandet i mitt Fastpris-avtal

sammantaget inte så dumt tycker jag, synd förvisso att det mobila bredbandets 40GB inte går att använda utomlands men man kan ju inte få allt eller hur

har du, Wberger, verkligen kollat på Mina sidor vad som gäller för ditt abonnemang?

/Anders
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.009
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Roaming 3 , utlandet

"synd förvisso att det mobila bredbandets 40GB inte går att använda utomlands men man kan ju inte få allt eller hur."

Hej Anders

Varför kan du inte använda ditt mobila bredband?

Vi sitter nu i Tyskland på gränsen till Österike och har använt vårt mobila bredband på två plattor i två dagar under nerfärden, har fungerat helt klockrent.
Har två bredbands abbonemang hos Tre på vardera 15 GB, kan utnyttja dom fullt ut i EU.

Hejs
Claes 105
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Roaming 3 , utlandet

Enligt tre.se hemsida:
Mobilt bredbandsabonnemang 3GB, 15GB, 40GB och 60GB kan användas inom EU/EES.
Mobilt bredbandsabonnemang med 100GB, 200GB och 500GB kan inte användas utanför Sverige.

Det är skillnad på mobilabonnemang (telefoni, sms/mms och surf) och mobilt bredbandsabonnemang (enbart surf).
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Roaming 3 , utlandet

"synd förvisso att det mobila bredbandets 40GB inte går att använda utomlands men man kan ju inte få allt eller hur."

Hej Anders

Varför kan du inte använda ditt mobila bredband?

Vi sitter nu i Tyskland på gränsen till Österike och har använt vårt mobila bredband på två plattor i två dagar under nerfärden, har fungerat helt klockrent.
Har två bredbands abbonemang hos Tre på vardera 15 GB, kan utnyttja dom fullt ut i EU.

Hejs
Claes 105

jag kanske tolkade informationen fel, förstod info som så att jag bara kunde använda telefonabonnemangets datatrafik i utlandet men ska kolla upp det igen när jag kommer hem i kväll
om du kan använda dina 15GB abonnemang så vore det väl konstigt om inte jag också skulle kunna använda mitt på 40GB

men som Robert skriver, Tre har satt en gräns på vilka abonnemang som kan användas utomlands för roaming baserat på mängden data som ingår i abonnemanget, nu skriver jag inte mer förrän jag vet vad som gäller för mina avtal

hoppas ni har det bra på resan, ringer kanske någon dag

/a
 

visom

HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
7130
Medlemskap
2024
Sv: Roaming 3 , utlandet

Har INTE fått den informationen, vi har 62 GB och fick i går sms från tre att det funkar i EU.
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Roaming 3 , utlandet

jag har läst och tolkat infon på Tre´s hemsida som f-n läser bibeln!

när jag med utgångspunkt från vad tidigare Claes o Robert skrivit så är det så här det ligger till med mina abonnemang;
- jag kan använda mina 40GB på det mobila bredbandsabonnemanget fullt ut inom EU
- jag kan använda mina 6GB på mobiltelefonabonnemanget fullt ut inom EU

om mina 6GB på mobiltelefonabonnemanget är förbrukade när jag lämnar Sverige kan jag "låna" 6GB från de 40GB, eller mindre om en del är förbrukat, som finns på det mobila bredbandsabonnemanget

/a
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Roaming 3 , utlandet

jag har läst och tolkat infon på Tre´s hemsida som f-n läser bibeln!

när jag med utgångspunkt från vad tidigare Claes o Robert skrivit så är det så här det ligger till med mina abonnemang;
- jag kan använda mina 40GB på det mobila bredbandsabonnemanget fullt ut inom EU
- jag kan använda mina 6GB på mobiltelefonabonnemanget fullt ut inom EU

/a

Maila dem så får du klart besked, antagligen kan du inte använda hela bredbandsvolymen utomlands.
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.009
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Roaming 3 , utlandet

Jaha, det gick ju fint att använda 3mobila bredband genom hela Tyskland i går, men i Österike ville inte detta fungera.

När vi kom över till Italien i eftermiddags var det samma visa, ringde då till Tre, som inte kunde förstå vad som var problemet.

Båda våra telefoner har fungerande internet, men inte våra två mobila bredband.
Får lov att ringa i morgon igen o se om dom kan lösa problemet.

Fick i alla fall bekräftat igen att våra två 15gb mobila bredband SKA fungera inom hela EU.

Fortsättning följer sannoligt.

Hejs
Claes 105
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.009
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Roaming 3 , utlandet

Jahapp, kommit till Kroatien, samma bekymmer här, dvs mobila bredbandet fungerar inte.

Får väl ringa i morron igen o se vad som kan göras.

Följetong, återkommer.

Har provat med omstart på två paddor, har inte hjälpt.

Hejs
Claes 105
 
Toppen