• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mekonomen rear ut waeco kylskåp

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Mekonomen rear ut waeco kylskåp


Det beror på i vilken omgivningstemperatur de skall användas och vilken kyleffekten du vill uppnå.

Biltemas är en "skämtartikel" som kan hålla kylda varor svala, i normalsvensk sommartemperatur. Men det drar duktigt med ström! Lågt inköpspris.

Waecos olika kompressorboxar har mycket gott rykte, de fungerar fantastiskt bra. De kyler utmärkt och fungerar även bra för fryst mat. Lite tunga, kräver bra luftcirkulation vid kompressorn och kostar rejält mer. OBS behöver dubbla märkströmmen när kompressorn startar.

Behövs seriös mobil kyla, välj en Waeco, tycker Björn.
 
F

F.d. 29620

Guest
Sv: Mekonomen rear ut waeco kylskåp

Det beror på i vilken omgivningstemperatur de skall användas och vilken kyleffekten du vill uppnå.

Biltemas är en "skämtartikel" som kan hålla kylda varor svala, i normalsvensk sommartemperatur. Men det drar duktigt med ström! Lågt inköpspris.

Waecos olika kompressorboxar har mycket gott rykte, de fungerar fantastiskt bra. De kyler utmärkt och fungerar även bra för fryst mat. Lite tunga, kräver bra luftcirkulation vid kompressorn och kostar rejält mer. OBS behöver dubbla märkströmmen när kompressorn startar.

Behövs seriös mobil kyla, välj en Waeco, tycker Björn.


Precis vad jag tänkte, man borde slå till på waeco!

Finns det nåt bättre kylskåp i 5000 kr klassen? Skulle gärna ha en som gick på gas nämligen.
Kanske denna?

https://www.elkatalogen.se/sunwind-...prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt
 
Senast redigerad av en moderator:

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Mekonomen rear ut waeco kylskåp

Hej
Det beror på hur mobil du vill vara. Boxen är suverän för att kunna flyttas in o ur fordon etc.

Om du avser mer stationär kyla så ger ju kylskåpet mycket större volym. Frysfacken brukar vara klenare. Vi hade ett enkelt som gick både på 12v/220v/gasol. Vi bytte bort det, kylan räckte inte till. De större Dometic AES mfl funkar jättebra men kostar därefter.

Berätta gärna mer om ditt kylbehov. Vad skall kylas, var skall det nyttjas?

Sunwind.se har vi bara goda erfarenheter av. Hälsar Björn från Värmen i Grekland.
 
F

F.d. 29620

Guest
Sv: Mekonomen rear ut waeco kylskåp

Hej
Det beror på hur mobil du vill vara. Boxen är suverän för att kunna flyttas in o ur fordon etc.

Om du avser mer stationär kyla så ger ju kylskåpet mycket större volym. Frysfacken brukar vara klenare. Vi hade ett enkelt som gick både på 12v/220v/gasol. Vi bytte bort det, kylan räckte inte till. De större Dometic AES mfl funkar jättebra men kostar därefter.

Berätta gärna mer om ditt kylbehov. Vad skall kylas, var skall det nyttjas?

Sunwind.se har vi bara goda erfarenheter av. Hälsar Björn från Värmen i Grekland.

Hejsan! Jo jag tänker bli åretruntboende, äter mycket färskt, sallad, kallskuret, ost, jag tänker mig att jag skulle vara i allt från 35 grader (Spanien) till ett par minusgrader.

Att kunna flytta boxen bryr jag mig inte om, ser helst att den är fast. Frågan är om waecon är bättre på att kyla som du säger. Den andra jag länkade till har inget frysfack som jag förstått det.

Att köra på gas är nog också rätt viktigt, då jag inte vill tjuva för mycket på solceller och bodelsbatterier, som jag vill driva en stationär dator och extern skärm med.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Mekonomen rear ut waeco kylskåp

"Åretruntboende", då gäller det att spara på 12 volten om du inte är konstant ansluten till en elstolpe. Ser därför boxarna som ett sämre alternativ, välj något beprövat gasoldrivet. En frysdel kan vara mycket användbar.

Med lite tur så kommer det strax förslag på lämpliga kylskåp, tror Björn
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Mekonomen rear ut waeco kylskåp

Har man ett lämpligt utrymme kan man bygga sin egen kyl. Lämplig isolering, en bockad plåt med avrinning i botten och en sådan här:
https://www.seasea.se/inredning/kyla/kylaggregat/kylaggregat-dometic-coldmachine-cu5507-o-evaparator
Jag har för mig att det blir en typ av frys i den ovala förångaren.

Jovisst, det finns ett lock till förångaren som gör det till en liten frys. Funkar utmärkt, det har vi i båten. Men gasoldrift? Undrar Björn
 
Toppen