• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fartgränser

F

F.d. 55666

Guest
Jag har en Garmin Camper 660. Ibland så "sänker" den hastigheten från den skyltade. T.ex. om hastigheten är skyltd till 100km i timmen, vilket jag då får köra med min plåtis, visar GPS:en en maxhastighet på 80 km med en husbilssymbol under. Vet Garmin mer om hastighetsreglerna än jag? Tror inte det! Är det en rekommenderad hastighet? Kan jag i så fall ta bort den rekommendationen? Har inte hittat det i inställningar.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.779
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Sv: Fartgränser

Kan det være sådan, at du har 660-eren har markeret din campervægt til mere end 3.500 kg?

Elle måske har du markeret at du kører med slæb.

For der er jo lavere hastighed i disse tilfælde end den der gælder for vanlige personbiler.
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Sv: Fartgränser

Om din plåtis väger under 3500 kg, lägg in denna vikt i Garmin. Om du har en vikt Garmin över 3500 kg, kommer Garmin att redovisa hastigheten för tung trafik (typ lastbilar). Denna begränsning visas även i Sveige trots att PB2-bilar får köra enligt skyltningen. Garming kommer tydligen inte att justera detta för Sverige, då de anser det vara "för kostsamt".
 
F

F.d. 55666

Guest
Sv: Fartgränser

Tack, jag har inställt på 3,5 ton, skall prova att ställa in på 3,45 ton.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: Fartgränser

Hjälper inte att ställa ned vikten under 3.5,du kommer ända i vissa fall att få upp hastighetsbegränsingar på 80 eller 60kmh ibland, för att bli av med detta får du välja personbil istället för husbil i menyn.
Eftersom husbil har samma fartbegränsningar som personbil i Sverige oavsett vikt spelar det ingen roll.
 
F

F.d. 55666

Guest
Sv: Fartgränser

Nej Olof, helt rätt, det hjälpte inte att sänka vikten. Jag kör just nu i Finland, så det är inte bara i Sverige detta blir fel. Trist att Garmin inte fixt detta.
 
F

F.d. 28555

Guest
Sv: Fartgränser

Jag har hört att Garmin har fixat denna bugg. Har du uppdaterat till senaste firmware ?
 
F

F.d. 55666

Guest
Sv: Fartgränser

Ja Toper, jag har senaste uppdateringen. Det har iaf inte hjälpt mig.
 
Toppen