• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fönsterlås "lock m out"

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Beställde ett antal fönsterlås från den engelska tillverkaren av "lock m out"

Låset som man trär på plastvredet på fönstret. Det finns i en uppsjö olika modeller och till min bil (Tec 708 TI -06) passar polyplastic standardhöjd.

8 pund styck.

Skickar med ett par bilder, utan låset monterat och med låset monterat.

Känns gediget, sitter bra. Känns tryggt. Ingen kommer att kunna få upp det utan extrema mängder våld, och då hoppas jag att jag vaknar innan. Behöver jag ut snabbt genom ett fönster så drar man bara låset åt sidan, inget tidsödande moment, eller nått man behöver ödsla en massa tankar på i sömnigt tillstånd.

Har satt låsen i nederkanten på mina fönster runt om, så enda chansen för folk att bryta sig in är på sidorna, och där blir det naturligt mycket svårare pga gångjärnen.

Det finns ingen svensk leverantör vad jag vet, så det blir till att beställa direkt. Tog 5 dagar innan leverans. Bättre än en hel del svenska säljare. Betalade via paypal direkt på deras sida. Således inget behov av att uppge kontokortsuppgifter till en okänd part.

olåst.jpg

låst.jpg
 

Delfin

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
104
Medlemskap
2024
Sv: Fönsterlås "lock m out"

Skyddar "lock me out" om tjuven försöker bryta upp låset. Så att låset glider över låsklacken i fönsterramen så gjorde tjuven på våran bil. Tänker som så att lock me out lossar vid ett sådant ingrepp att handtaget går av där tillbehöret är påträtt. Annars verkar låsskyddet käckt. Ska väll tilläggas att när vi hade inbrott var vi inte i bilen så tjuven kunde härja fritt. Men jag vill att bilen ska vara skyddad även när jag inte är där, om det nu går. :yes::wub:
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Sv: Fönsterlås "lock m out"

Plåten i produkten bildar i praktiken en ny låsklack till viss del. Ungefär halva basen.

Det borde stå emot en hel del högre krafter än original låsmekanism, men det är klart, Tar nån i för kung och fosterland så ger sig någonting i ram eller lås.

Det handlar ju bara om att göra det så pass jobbigt att det inte längre är värt besväret eller risken för att bli upptäckt.

Vill nån in så tar dom sig in.
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Sv: Fönsterlås "lock m out"

Hmm. När jag kikar på filmen så ser det ut som om bygeln sitter på insidan karmen och skuvas uppifrån i fästet.

Det innebär att ett 4mm hål borrat framför den lättrade skruven, och en liten mejsel så blir den en enkel match att skruva upp skruvarna. Ungefär som när man justerar handbromsarna bak på en gammal amason.

Hade Dom bara trätt ner låsbygeln över en vinklad sprint, och sedan skruvat framifrån (innfrån bilen) så hade det varit omöjligt att komma in och skruva med en mejsel.

Om någon förstår hur jag menar
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Sv: Re: Fönsterlås "lock m out"

Dom verkar ha flera olika modeller. Om du kollar på min bild så sitter det två st skruvar som skruvas ner i karmen. Hur ska man kunna skruva upp dom två skruvarna utifrån.

Kolla på den här https://youtu.be/HRycMtuMn3g

Det är ju precis så jag menar att det är dumt. Dom är lättrade. Då blir det enkelt att ”justera” upp. Precis som handbromsen jag skrev om.

Hade dom varit skruvade inifrån bilen, 90 grader till. Så hade det varit säkrare menar jag..

Tankevurpa från konstruktören?
 
Toppen