• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tappa ur värmesystemet 3010 compakt

F

F.d. 51133

Guest
Hej är det någon som vet hur man tappar ur glykolen från värmessystemet vid byte. Och hur mycket vätska rymer systemet på en normalstor husbil.

mvh John
 

Juhani & Leila

HBK Medlem
Inlägg
303
Kommun
Storfors
HBK-Nr
10084
Medlemskap
2024
Sv: Tappa ur värmesystemet 3010 compakt

Alde skriver i manualen att glykolblandningen bör bytas vartannat år, då egenskaper som t.ex. korrosionsskydd försämras. Låter ofta för mig. Hur ofta byter ni?
 
Senast ändrad:

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.164
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Tappa ur värmesystemet 3010 compakt

Jag hade också läst att man bör byta vätskan vartannat år eller liknande. Så när jag skulle beställa tid hos en märkesverkstad för bodelen för ett annat arbete frågade jag om de kunde byta vätskan i Aldesystemet samtidigt. Verkstadskillen var helt oförstående till min förfrågan och han hade inte varit med om att de hade bytt denna vätska någonsin Jag avstod från min begäran.

Och, nej jag vet inte hur man tappar ur systemet men skulle också vilja veta det.
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Sv: Tappa ur värmesystemet 3010 compakt

Hur man gör varierar nog beroende på bilmodell, rördragning mm men på vår Kabe från 2005 tömmer man genom två separata pluggade slangar som sticker ner under bilen.
 
Toppen