• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Win 10 suger GB

J

Jarn

Guest
Nu i dessa semestertider och då för att använda GB utomlands, så kollade jag fruns förbrukning av GB. Vi har just nu hennes telefon som hotspot.

Jag såg under gårdagen att det skett en uppdatering av Windows 10 i vår laptop, som numera iofs används mindre pga surfplattor.
Det var inget jag kunde välja utan fick bara besked att hämtningen var klar och uppdateringen krävde en omstart.
Vad jag förstått så själva hämtningen har man ingen kontroll över och kan inte heller tidsstyra den.
Vid detta tillfället har den sugit ungefär 4 GB och det kan ju vara förödande om man är utomlands.
T.ex i höstas köpte jag ett kontantkort i Spanien med 3 GB och då var det något liknande, den gången sög den mer än 2 GB.

Någon som vet om det finns något sätt att stoppa dessa automatiska hämtningar i Win 10??
Annars blir det ju att man inte vågar ta med den på utlandsresan.
 
4

4 JO

Guest
Sv: Win 10 suger GB

Oavsett om du kör Mac eller PC så är rekommendationen att stänga av alla typer av automatiska uppdateringar när dunkar via mobilt bredband i utlandet. Dock bör du inte stänga av uppdateringar för virusprogram eller liknande.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.780
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Sv: Win 10 suger GB

Jeg har en lille windows 10 PC som jeg bare bruger på rejse i husbilen.

Jeg har stillet alle opdateringer til manuel opdatering. Det betyder, at jeg så selv skal sørge for opdateringer af progarmmer og windows defender når jeg er hjemme og tilsluttet mit eget wifi.

Det går fint, og jeg bruger aldrig for mange GB på unødige ting, mens jeg er væk.

Plade og smartphones har jeg stillet, så de kun opdaterer automatisk, hvis jeg er tilsluttet et wifi net, og dem er der jo mange af rundt omkring i Europa.

Til alt andet bruger jeg 3 like home på PC, plade, og 2 smartphones. Det rækker fint til vort forbrug og koster ikke ekstra, mens vi er i udlandet. (Ps! jeg ved ikke om 3 i Sverige har tilsvarende, men elles er der andre selskaber som har.)
 
Toppen