• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varning för Zenec

erix

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
23364
Medlemskap
2024
Köpte för två år sedan en husbil med en Zenecnavigator som också var radio, spelare och backkamera. Vid resa i Norge förra året upptäckte vi att kartorna var alldeles för gamla. I februari i år köpte vi därför nya kartor från Naviextra. Vi upptäckte snart att de nya inte var särskilt nya. En tre år gammal större väg i Skåne saknades liksom massor av andra nyare vägar i Sverige, Danmark och Tyskland. Vi var ofta ute på fälten och körde enligt navigatorn. Naviextra hävdar att man inte tar något ansvar för fel i kartmaterialet. Navigerar i fortsättningen med min gamla TomTom med nya kartor som är pålitliga och funderar på att bygga ett fäste för surfplattan och lägga in ett navigeringsprogram i den. Enda pluset med Zenec var den stora skärmen. Eftersom Zenecen är integrerad får den i fortsättningen fungera som radio och backkamera. Så, varning för Zenec om ni vill ha en säker navigering.
 
4

4 JO

Guest
Sv: Varning för Zenec

Personligen håller jag inte riktigt med.
Har alltid uppdaterade kartor i min Zenec och har åkt en hel del både i Europa och hemma i Sverige och har aldrig haft några problem med saknade vägar.
Blev tom förvånad när jag förra året åkte runt i Italien och kom till en helt nyanlagd väg och kan inte ha varit öppen mer än en månad eller två, den fanns med på kartan.
 

erix

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
23364
Medlemskap
2024
Sv: Varning för Zenec

Nu är jag ju föga hjälpt av att du råkat åka på vägar som finns med på Zenecs kartor och varför du inte skulle hålla med har jag svårt att förstå. Det är ju inte en åsikt jag berättar om utan verkliga händelser. Vi har under hela vår resa till Tyskland hamnat fel gång på gång och ofta fått gissa oss fram. Det värsta är dock Naviextras kundbemötande att de inte tar något ansvar för kartorna de säljer.
 
H

Husbilgolf

Guest
Sv: Varning för Zenec

Köpte Hymer med Zenec i paketet i höstas. Fått ny Zenec nu under våren - den första fungerade inte med fingertryck. Radiodel med DAB och backkamera fungerar bra, men som Erix säger; aldeles för gamla kartor. Undras hur Klas - 4 JO får uppdaterade kartor hela tiden - det kostar skjortan att uppdatera!
 
4

4 JO

Guest
Sv: Varning för Zenec

Håller med om att deras kundbemötande har en del mer att önska, hade ett supportärende som tog extremt lång tid förra året.

Konstaterar att jag måste ha haft tur och inte råkat åka på samma problem som ni.

När det gäller uppdatering av kartor så har du fria uppdateringar under ett år när du köpt en uppdatering. Enligt webben så ska de komma med uppdaterade kartor fyra gånger per år, men jag tror för egen del att det faktiskt kommer oftare.

Nackdelen som jag ser det med uppdateringarna är att det är lite besvärligt för en Mac-användare som jag då deras verktyg som behövs bara fungerar på PC.
 

erix

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
23364
Medlemskap
2024
Sv: Varning för Zenec

Som Husbilsgolf verifierar så är de kartor Naviextra levererar långt ifrån uppdaterade. Att betala för gamla kartor är inte roligt så nu får det bli TomTom på surfplattan. Kollade på Navigon men det har Garmin köpt och Garmin har vi bara negativa erfarenheter av. Det gäller ju inte bara kartmaterialet utan också de algoritmer man använder för att hitta bästa väg och mina erfarenheter av Garmin, Navigon och TomTom gör att jag väljer Tomtom
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Varning för Zenec

Det skulle vara intressant att veta vem som är leverantör av grundkartdata.
Det finns ju i princip bara två, HERE och TOMTOM och båda hävdar att det i normalfallet är en process om ca 12 månader att få in nytt kartunderlag och få ut det till kund, oftast längre.
Att då ha fått kartmaterial i navigatorn som innehåller två månader gamla vägar låter spännande.

Edit: justerat texten
 
Senast redigerad av en moderator:

erix

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
23364
Medlemskap
2024
Sv: Varning för Zenec

Kartdata i digital form skapas framförallt av Navteq och Tele Atlas. Eftersom TomTom köpt Tele Atlas kan man ju säga att det är TomTom som genererar data. Eftersom i princip all karttillverkning idag är digital hämtar man mycket material från statliga och kommunala kartproducenter, såväl direkt och genom digitalisering av papperskartor. Zenec tar som påpekat sina kartor från Here Map Creator men om de skapar själva eller får från någon annan vet jag inte. Om det är Here som missatf alla vägar som saknas i mina kartor är jag glad att TomTom använder TeleAtlas. TomTom använder ju också data från sina kunder, har själv lagt in flera rättelser
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Varning för Zenec

Du kan selv kontrollere status på Here sitt kartverk, here.com kjører direkte mot grunnlaget. Here sin apps blir oppdatert ofte så de er ikke mange uker etter webkartet. Ett eksempel fra mitt område er en ny motorveistrekning, under en uke etter åpningen var den på plass på here sin web og en uke etter dette var min android oppdatert. Google kom etter omtrent en mnd etter åpning av veien.
 

erix

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
23364
Medlemskap
2024
Sv: Varning för Zenec

Har nu åkt nästan 1000 mil till med Zenec och med en TomTom ovanpå och konstaterar att Zenec är totalt värdelös med sina gamla kartor där man alltför ofta kör ute i terrängen när TomTom tar en på existerande vägnät
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: Varning för Zenec

Läste detta.
uppdatera.png
Inte roligt för dom som har köpt bil med inbyggd navigator.
Visseligen SAAB som inte tillverkas längre. Borde ändo fungera ett antal år till.
//Arne B
 
Toppen