• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Erfarenheter av KCR till Fiat Ducato

F

F.d. 56341

Guest
Står i begrepp att skrämma upp min 130hk Ducato lite, vad har Ni för erfarenheter av KCR?

Fredrik
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.600
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Erfarenheter av KCR till Fiat Ducato

Har monterat en KCR-box i en 2-liters 84-hästare, och testat i en Rototest-anläggning ("rullande landsväg") före och efter montering.

Mellan mätningarna kördes bilen ett 30-tal mil.

Resultatet ser du i bifogade dokument.

Pålle
 

Bilagor

  • Effekt.pdf
    511,9 KB · Visningar: 730
F

F.d. 56341

Guest
Sv: Erfarenheter av KCR till Fiat Ducato

Verkar inte vara ngt att fundera på mao :)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.869
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Erfarenheter av KCR till Fiat Ducato

Jag skulle rekommendera en Tuning/optimering istället, brukar gå på runt 5Kkr.
om du nu inte får KCR-boxen gratis, maken till dålig optimering får man leta efter.

Det man eftersträvar är en hög och plan vridmomentskurva.
KCR-kurvan är lika dålig som originalet.



Se bif. vridmomentskurva jag fick vid en bra optimering av en MB diesel.
 

Bilagor

  • 300c Dyno PeterKnudsen.pdf
    1,2 MB · Visningar: 268

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Erfarenheter av KCR till Fiat Ducato

Du får bättre bottendrag och högre effekt. Bränsleförbrukningen lär väl öka nån centiliter
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Erfarenheter av KCR till Fiat Ducato

Kan bara hålla med PeterK, en motoroptimering är att föredra. En effektbox är bara till för att lura motorinställningen. Normalt brukar inte din färddator efter att boxen monterats visa annat än de värden som fanns innan och det finns mycket mer som inte är bra. Har själv till min XC70 en Polstar optimering, en om programmering av motorns data. Detta kostade 6500:- med lite rabatt. I dag finns det ett företag som heter BSR optimering som är på väg att gå om Polstar i kvalitet och prestanda och bra priser.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Erfarenheter av KCR till Fiat Ducato

En nackdel med trimning med hjälp av omprogrammering av bilens system istället för att hänga dit en enklare box typ KCR är att man inte kan sälja den igen. Inget andrahandsvärde alltså.
Sen kan trimningen, om jag förstått det rätt, också skrivas över av en verkstad om dom gör en service på bilen och lägger på en uppdatering.
Trimningen blir säkert bättre än med box typ KCR men det finns en del nackdelar. Speciellt då kostnaden.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Erfarenheter av KCR till Fiat Ducato

Du bara ställer tillbaka optimeringen i sitt ursprungliga utförande. Det var därför jag valde Volvos egen (Polstar) för annars nollställs en optimering vid varje service som görs av originalverkstad men inte Polstars det ser Volvo till så att den blir kvar. Detta är en optimering med garanti.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Erfarenheter av KCR till Fiat Ducato

Frågan jag svarade på var varför optimering är bättre när att man inte kan sälja den igen för att den är trimmad.
Jag förklarade då att när du gör servicen så ställs optimeringen om till ursprungligt skick och detta gäller alla bilar naturligtvis men om du använder Volvos original så görs inte detta.
Om du tycker att inlägget är irrelevant så är det bara att hoppa över och inte läsa.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.073
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har BSR optimerat Fiat,inga problem vid service inget ändras,vill du inte sälja bilen med trim går det utmärkt att återställa,skulle aldrig montera trimbox.
Det finns flera firmor som optimerar Fiat numer.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Erfarenheter av KCR till Fiat Ducato

Jag skulle rekommendera en Tuning/optimering istället, brukar gå på runt 5Kkr.
om du nu inte får KCR-boxen gratis, maken till dålig optimering får man leta efter.

Det man eftersträvar är en hög och plan vridmomentskurva.
KCR-kurvan är lika dålig som originalet.

Se bif. vridmomentskurva jag fick vid en bra optimering av en MB diesel.

Nu tar du väl ändå i ;)

Din kurva är ju också precis lika dålig eller bra som din bil i original. Bara lite högre.
Precis som skillnaden i kurva mellan med KCR box och Fiat original...

Förmodligen beror kurvans utformning en hel del på andra variabler i motorn som inte kan påverkas oavsett box eller omprogrammering ?

Tittar man på BSR's kurva före och efter trimning av en Fiat 2,3 är det även där i princip samma typ av kurva men bara "högre".
Nästan så man börjar undra om det i praktiken verkligen är så stor skillnad mellan en box och en omprogrammering.

bsr148hk.png
 
F

F.d. 55989

Guest
Sv: Erfarenheter av KCR till Fiat Ducato

Kika på Promotech.
De har flera anslutningspunkter än KCR och ändrar då på mera än bränslet
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.869
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Erfarenheter av KCR till Fiat Ducato

Nu tar du väl ändå i ;)

Din kurva är ju också precis lika dålig eller bra som din bil i original. Bara lite högre.
Precis som skillnaden i kurva mellan med KCR box och Fiat original...

Förmodligen beror kurvans utformning en hel del på andra variabler i motorn som inte kan påverkas oavsett box eller omprogrammering ?

Tittar man på BSR's kurva före och efter trimning av en Fiat 2,3 är det även där i princip samma typ av kurva men bara "högre".
Nästan så man börjar undra om det i praktiken verkligen är så stor skillnad mellan en box och en omprogrammering.

Visa bilaga 125811


O.T






Ifall du tycker att jag tar i är det för att få färre att falla för frestelsen att montera en "fulbox" typ KCR m.fl. och istället anlita en tuning-verkstad som optimerar utifrån en husbils arbetsuppgift, ungefär samma pengar.
Det ett flertal önskar är nog först och främst ett bredare och högre vridmoment, effekt levereras ju oftast bara på toppvarv och där körs nog inte husbilar så värst länge (?)

Kolla igen, o igen ifall du inte ser skillnaden.
Vridmoment- och effekt-kurvor skall stiga eller ligga kvar vågräta på toppvärde genom ett så brett arbetsområde som möjligt! inte vända och sjunka och skapa ett smalt varvtalsområde med toppvärde.

Sen behöver de flesta automatlådor en programmering för de nya förutsättningarna, det klarar inte en "fulbox" av, men en proffsig optimering kan fixa detta.



Det finns trådar här på forumet där flera som optimerat sin husbil blivit mycket nöjda, och även tipsar om bra verkstäder.

Dom här kanske kan hjälpa Fred med sin Fiat som behöver piggas upp.
Fiat Ducato Motoroptimering / Chiptrim
 

ubbe i gbg

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Ale
HBK-Nr
22749
Medlemskap
2024
Sv: Erfarenheter av KCR till Fiat Ducato

Det kan väl inte finnas någon som tror att en lös box som lurar systemen är bättre än en riktig tuning/optimering?

Enda "fördelen" är väl att du kan sälja den vidare på ett enklare sätt om du säljer bilen. Annars är det bara nackdelar...
 
F

F.d. 55989

Guest
Sv: Erfarenheter av KCR till Fiat Ducato

Läs på så får du se att inte alla lurar systemet
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Erfarenheter av KCR till Fiat Ducato

Hur kan en box informera växellådans styrenhet att det nu är högre/annat moment levererat från motorn.
Om boxen inte kan det, lurar man systemet.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Erfarenheter av KCR till Fiat Ducato

.....Kolla igen, o igen ifall du inte ser skillnaden.
Vridmoment- och effekt-kurvor skall stiga eller ligga kvar vågräta på toppvärde genom ett så brett arbetsområde som möjligt! inte vända och sjunka och skapa ett smalt varvtalsområde med toppvärde.

Ja det var ju lite det jag menade. Jag ser ingen större skillnad.
Om du kollar igen på graferna nedan (även din) så är det ju ingen större skillnad mellan kurvornas utformning jämfört med original oavsett om det är med KCR box eller omprogrammering. Det är mest bara ett lyft av kurvorna vi ser. Mer än så är det ju inte. I alla fall inte på effekt och vridmoment.

Det finns säkert andra saker som en omprogrammering kanske kan göra bättre på en Fiat. Som t.ex. påverka andra delar av drivlinan men då är vi ju lite ute på det där roliga området där vi kanske mest tror. Vad mer görs t.ex på en Fiat Ducato med en omprogrammering? Alltså som vi vet och inte bara tror? Kurvorna för motoreffekt visar ju inget speciellt i alla fall;)

Märks det att jag försöker utmana gamla "sanningar" :D:D


BSR Omprogrammering

bsr148hk.png

KCR Box (Pålles)

KCRbox.jpg

MB (PeterK's)

MB.jpg
 
B

Brincken

Guest
Sv: Erfarenheter av KCR till Fiat Ducato

Välj BSR. Jag optimerade min 130 hästars direkt när den var ny. Har nu kört 1500 mil. Går perfekt. Fick ca 160 hkr och bättre vrid. BSR säljer boxen på postorder. Det är väldigt enkelt att själv läsa in programmet och även återställa till original. Kan verkligen rekommendera detta.
 
Toppen