• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsskatten

Lennart Ax

FD HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
16764
Medlemskap
2022
Hej Skattekamrater!

Nu tycker jag att vi, Husbilsklubbben, skall reagera och agera gentemot alla funderingar och förslag som myndigheterna har om att skatten skall höjas på just husbilar.

Främst är jag emot att just husbilarna skall drabbas. Sedan vill jag att vi försöker se till att även fritidsbåtar, alltså husbilens motsvarighet på vatten, skall beskattas. Det borde vara rättvist med skattandet oavsett vilken fritidsaktivitet man har.
Vad gäller båtarna så har man dessutom ingen koll på vad de släpper ut medan bilarna skall besiktas varje år och vid det minsta fel där så får vi föreläggande om åtgärd och ombesiktning.
Det verkar helt orimligt att fritid i en husbil eller sommarstuga skall kosta skatter i olika former medan en fritidsbåt skall gå fri.

Fakta
En båtdieselmotor på 190 hk drar ca 66 l/h, 225 hk, ca 68 l/h, 260 hk, ca 75 l/h och många båtar har dubbla motorer så det är inga miljövänner precis.

Min husbil, en Chausson med Fordmotor, drar vid 80 km/h knappt 1 l/mil vilket ger 8 l/h!!!

Det 190 hk-motorn drar på en timma, 66 l/h, kör jag alltså lätt från Ö-vik till Stockholm.

Hälsningar
Lennart Axelsson
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Husbilsskatten

Försök att förklara det för en tunnelseende miljönisse som dessutom har hamnat i politiken utan att vara det minsta tekniskt kunnig.
Utan körkort och med tre kvarters cykelavstånd till ett välbetalt jobb som de kan besöka när de inte har något annat att göra, eller det är en avgörande röstning som de måste bevaka.

M.v.h. JANKRO
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Husbilsskatten

Lennart

Att försöka protestera mot skatten på husbilar tycker jag är OK, hur vi nu kan lyckas med detta. Men att börja ifrågasätta varför fritidsbåtar inte beskattas & deras utsläpp ifrågasättas tycker jag är fel. Det kunde ju faktiskt varit tvärtom, att fritidsbåtarna var beskattade & deras utsläpp varit reglerat & att ägarna av dessa pekat på oss med HB. Vad hade vi tyckt om detta? Om fritidsbåtar skulle beskattas så vore det en utopi att tro att HB-skatten skulle minskas. Staten (politikerna) hugger till med så mycket skatt dom kan utan att reta folk inför nästkommande val.

Bennie
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Husbilsskatten

Systemet vi har i New South Wales med årsfornyelse av registrering av motorfordon og båter har liten skillnad på båda, og det er samme etat som står for all registrering. For båt med og uten motor er det forskjellige avgifter, på samme måte som det er forskjell mellom bil og slep. Det er kun båter under en hvis størrelse som slipper registrering. Men og fordon som ikke benyttes på allmenn vei er også uten rego.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Husbilsskatten

Nu har väl skatteförslaget inte så mycket med miljöfrågan att göra utan är snarare med möjligheten att dra in ytterligare skatt till statskassan. Är det någon som tror att bilismen kommer att skattebefrias/lågbeskattas om vi på sikt får drivmedel som inte släpper ut miljöbelastande co2.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Husbilsskatten

Då har du nog missuppfattat syftet helt och hållet.
Förslaget är ett nollsummespel, några får betala och några med renare fordon får en bonus.
Det lär inte dröja många år förrän den dieseldrivna personbilen får hålla sig utanför tätbefolkade områden i stora delar av världen. Då har också USA valt en ny president.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
803
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsskatten

Inte riktigt nollsummespel...
Ur SVD
"Men samtidigt föreslår regeringen skatteförändringar från 2018 som ger staten en halv miljard mer netto från fordonsskatten och 2020 över 2 miljarder mer. Förändringarna berör de flesta av Sveriges 5,3 miljoner bilar, och görs för att modernisera systemet.

Det innebär att de allra flesta bensinbilar får fordonsskatten höjd med 352 kronor per år, enligt promemorian med förslagen. En bil som drivs med etanol eller gas klarar sig med 176 kronor per år.

Dieselbilar mer lägre utsläpp kan få fordonsskatten höjd med 730 kronor per år, en som släpper ut 111 gram koldioxid per kilometer kan höjningen bli närmare 1 300 kronor per år."
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Husbilsskatten

God morgon i tråden ! Jag öppnade en tråd om att demonstrera med HB utanför Rosenbad, som iof inte är genomförbar, men är det någon som tror på fullaste allvar att staten/regeringen oavsett färg kommer att inte ta ut skatt på bilismen knappast ens om vi skulle ha 90 % elbilar i Sverige ?
Knappast då detta är en av de stora inkomstkällorna i statskassan !
Sedan gällande fritidsbåtarnas bidrag till statsfinanserna lär nog förbli en utopi, all den stund man inte lyckades driva igenom en tvingande registrering av dessa utan istället en frivillig sådan, men förslaget om malus/bonus är än så länge ett förslag och är väl ute på remissrunda om jag inte har fel, så den som lever får Te som Lipton sa ...

En fin sommar hälsar
Hasse & Ingegerd
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsskatten

Om inte ens en tungt vägande aktör inom bankvärlden kunde motverka införandet av en bankskatt, hur skulle då en liten husbilist kunna göra sin stämma hörd?
Flytta till Finland? Danmark är inte möjligt, för de har ännu tuffare skattepolitik / registreringsavgift mot fordonsägare.
Just nu förs en politik i landet som går ut på att höja skatteintäkterna till staten och då får nog småfolket rätta in sig i leden. Som man bäddar får man ligga...
Å andra sidan verkar inte 1300 kr vara en så vansinnigt stor höjning för en HB, om det nu stannar där...
 
R

Rolfevert

Guest
Sv: Husbilsskatten

Det som förvånar mig mest i dom här diskussionerna om fordonsskatt baserad på utsläpp är att man aldrig ser några protester mot det orättfärdiga i att den tunga trafiken hela tiden slipper undan? Dom står för en ansenlig mängd klimatpåverkande utsläpp!
Rolf
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Husbilsskatten

Då har du nog missuppfattat syftet helt och hållet.
Förslaget är ett nollsummespel, några får betala och några med renare fordon får en bonus.
Det lär inte dröja många år förrän den dieseldrivna personbilen får hålla sig utanför tätbefolkade områden i stora delar av världen. Då har också USA valt en ny president.
Och när de bilar som släpper ut inget eller mindre är i majoritet så kommer skatten att sänkas!? Känner en som kör en taxi med biogasdrift inte f-n har han lägre skatt på drivmedlet.
Vill våra politiker av alla kategorier verkligen göra något åt co2 utsläppen så skulle det satsas ordentligt på utveckling av fosilfria bränslen. Forskning och framställning.
El-drift är tveksam så länge det produceras el med kolkraftverk i stor skala.
Men motkrafterna är många: skattehungriga politiker, olje industrin, oljeproducerande länder, Amerikas president (mannen med kolskyffeln) och även bilindustrin.
 

svabo

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
20207
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsskatten

El-drift är tveksam så länge det produceras el med kolkraftverk i stor skala.
Men motkrafterna är många: skattehungriga politiker, olje industrin, oljeproducerande länder, Amerikas president (mannen med kolskyffeln) och även bilindustrin.

Om det är Sverige och svenska politiker som diskuteras här så undrar jag var det i detta land finns ett kolkraftverk??????????
Jag kör för övrigt elbil till vardags, Nissan Leaf, och det fungerar hur bra som helst. Veckopendlar för tillfället Halmstad-Nässjö, 21 mil enkel resa...
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Husbilsskatten

Jag ifrågasätter inte det förträffliga med elbil vid närpendling. Men co2 utsläpp är en global fråga och elen far ju härs och tvärs igenom tråden. Och kol och oljekraftverk är vanliga i många länder och även vi importerar kolkraft när våra kärnkraftverk står och det biter till och blir kallt, då brukar det inte blåsa särskilt mycket heller.
image.png

Fossila bränslen står för 2/3 av elproduktionen alltså elbilen är ingen lösning på co2 utsläppen. Siffran kanske är lite bättre i dag 2017 men ??
 
Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsskatten

Det finns en HBK-medlem som har både solpaneler och vindkraftverk på husbilen.

SORRY, fel tråd
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Husbilsskatten

TV igår visade "Fossilbranschens sista strid" där det visar sig att sol- och vindkraftsindustrin producerar billigare elkraft än den från kol och olja.

Det är alltså inte enbart miljön som förbättras utan också länders ekonomi.
Problemet är att intelligentbefriade individer som Trump har svårt att förstå.

Man visade också att alla biltillverkare ligger i startgroparna för massproduktion av miljövänliga fordon, framför allt eldrivna.
 
Toppen