• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsskatten

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Husbilsskatten

Risk finns, som jag ser det, att det i slutändan blir väldigt mycket ”malus” och väldigt lite ”bonus”.

Pålle

Risken är nog lika stor att det fattas medel för bonus i slutändan!
Några tycker att 45000:- är alldeles för lite för att få folk att köpa miljövänligt.
I Norge är bonusen mångdubbelt mer och där säljs elbilar som i inget annat land.
 

Lennart Ax

FD HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
16764
Medlemskap
2022
Sv: Husbilsskatten

Hej Bennie!

Nu är vi i det läge vi är, glöm "kunde ha varit", och vår fritid beskattas ordentligt liksom att myndigheterna (besiktningen) håller koll på att utsläppen håller sig inom lagens råmärken vilket det inte är någon koll på alls på båtmotorerna.
Miljön skall förskonas i möjligaste mån och när vi skall betala ett visst "straff" för det vi släpper ut så borde det även gälla alla motordrivna åkdon, främst de med dieselmotorer, och inte att en viss grupp skall förskonas.
Jag tillhör alltså inte den gruppen som bara "tiger och lider" utan påpekar orättvisor och försöker jobba på att de rättas till.
 

Lennart Ax

FD HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
16764
Medlemskap
2022
Sv: Husbilsskatten

Hej Knarrevik!
Nu var det fråga om att vi betalar husbilskatt och att ingen båtskatt tas ut trots att de drivs med samma drivmedel och att båtarna i regel släpper ut mycket mera per körd tidsenhet.
Vi skall inte blanda äpplen och päron här.
Men om du är nöjd att ditt fritidsfordon skall beskattas och att en annan typ inte skall beskattas så är det din sak men jag är inte tillfreds!

Lennart
 
F

F.d. 54123

Guest
Sv: Husbilsskatten

Hej Skattekamrater!

....Det verkar helt orimligt att fritid i en husbil eller sommarstuga skall kosta skatter i olika former medan en fritidsbåt skall gå fri.

Fakta
En båtdieselmotor på 190 hk drar ca 66 l/h, 225 hk, ca 68 l/h, 260 hk, ca 75 l/h och många båtar har dubbla motorer så det är inga miljövänner precis.

Min husbil, en Chausson med Fordmotor, drar vid 80 km/h knappt 1 l/mil vilket ger 8 l/h!!!

Det 190 hk-motorn drar på en timma, 66 l/h, kör jag alltså lätt från Ö-vik till Stockholm.

Hälsningar
Lennart Axelsson

Den som kör motorbåt samma distans betalar alltså ca 64 ggr mer i drivmedelsskatt än den som kör bil...
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
803
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsskatten

Risken är nog lika stor att det fattas medel för bonus i slutändan!
Några tycker att 45000:- är alldeles för lite för att få folk att köpa miljövänligt.
I Norge är bonusen mångdubbelt mer och där säljs elbilar som i inget annat land.

Norge har väl ingen bonus, men elbilar slipper registreringsavgiften och är momsbefriade. Regavgiften varierar 100000-300000 kr .Dvs skattekollektivet betalar genom uteblivna skatter. Märkligt att det säljs några vanliga bilar i landet, men det kanske beror på brist på laddningsmöjligheter etc. Förmodar att när tillräckligt många har el-bilar så kommer skatterna tillbaka
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsskatten

Den som kör motorbåt samma distans betalar alltså ca 64 ggr mer i drivmedelsskatt än den som kör bil...

Den som kör motorbåt släpper alltså ut MINST 64 gånger så mycket föroreningar (ingen vet hur "miljövänlig" båtmotorn är), utan att betala någon "miljöavgift"!
 
Toppen