• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsskatten

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsskatten

TV igår visade "Fossilbranschens sista strid" där det visar sig att sol- och vindkraftsindustrin producerar billigare elkraft än den från kol och olja.

Det är alltså inte enbart miljön som förbättras utan också länders ekonomi.
Problemet är att intelligentbefriade individer som Trump har svårt att förstå.

Man visade också att alla biltillverkare ligger i startgroparna för massproduktion av miljövänliga fordon, framför allt eldrivna.

Jag såg samma program, men jag har svårt för så ensidig information, man tog endast upp samtliga positiva egenskaper med förnyelsebar energi och endast de negativa med fossil.

Jag tror absolut att förnyelsebar energi är framtiden men jag vill gärna se realistiska fakta istället för en reklamfilm på ämnet!

//Peter
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Husbilsskatten

Om man ser programmet med alla intervjuer av prominenta företagsledare och politiker som en reklamfilm så är man klart indoktrinerad av fossilbransch och Mr. Trump himself.
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsskatten

Om man ser programmet med alla intervjuer av prominenta företagsledare och politiker som en reklamfilm så är man klart indoktrinerad av fossilbransch och Mr. Trump himself.

Det där tar jag nästan som ett påhopp, ja det är mycket som talar för sol och vindkraft, men det är inte lätt att lagra större mängder el någon längre tid.

Att bara tro att tesla löser det med sina batteribankar är enligt mig lite naivt, dels vad det gäller kapaciteten och dels den miljöpåverkan det medför.

Det hade ju även varit intressant att se lite övergripande siffror på hur stort behovet av lagring är och vad som skulle krävas för att lösa det om det så handlar om batteribankar, vattenreservoarer, vätgas, smartare styrning av effektuttag eller något annat.

Är man företagsledare för ett företag som sysslar med solpaneler så är det ju tjänstefel att inte framhäva dess förträfflighet.

Jag värderar i alla fall resultat från oberoende forskning högre än uttalanden från personer som har vinstintresse i sin egen produkt, detta gäller givetvis även åt andra hållet när det handlar om fossila bränslen och deras effekt på miljön.

//Peter
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Husbilsskatten

TV igår visade "Fossilbranschens sista strid" där det visar sig att sol- och vindkraftsindustrin producerar billigare elkraft än den från kol och olja.

Det är alltså inte enbart miljön som förbättras utan också länders ekonomi.
Problemet är att intelligentbefriade individer som Trump har svårt att förstå.

Man visade också att alla biltillverkare ligger i startgroparna för massproduktion av miljövänliga fordon, framför allt eldrivna.
Om 2/3 av elenergin produceras med fossila bränslen är elbilen ingen lösning i närtid. Problemet med vindkraften är att när det är -20 och högtryck blåser det inte. Vi i Sverige har gjort mycket, vi eldar inte med olja längre, vi har en väl utvecklad kärnkraft (som ibland står). Ska vi lösa co2 utsläppen på kort sikt är det bränslen som vi måste fokusera på. Forskning och utveckling.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsskatten

Min mening är att man är nog lite fel ute när man mer eller mindre helt förlitar sig på el och ackumulatorer (batterier) för framtida energiförsörjning.
Det vore klokare att ägna sig åt att forska mer på vätgas. Den kan lagras hur länge som helst, den kan driva befintliga förbränningsmotorer utan större ingrepp, den kan driva bränsleceller och producera el.
Vatten finns i oändliga mängder och överskottsel finns från vindkraftverk, solpaneler, kärnkraftverk och vattenkraft när efterfrågan är liten.

Problemet är att CO2 och andra utsläpp är ett globalt problem och andra länders utsläpp stannar inte innanför landets gränser.
Men Sverige försöker rädda världen men kommer ingenstans då våra utsläpp är mindre än en promille av jordens samlade utsläpp.
Nä, det är nog mer ett sätt att kamma in mer skattepengar.

Ni kan ju kolla på denna filmen:
https://youtu.be/vXvr5aWE7O4
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Husbilsskatten

OM det till äventyrs blir så att fordonsskatten blir av så tycker jag att all fordonsskatt skall öronmärkas och gå tillbaka till bilisterna och infrastruktursatsningar , vägnäten här i mina trakter var bättre på 60-talet jämmfört med dagens vägstandard , fordonsskatten skall inte gå in i statskassan och fritt kunna slösas bort på annat..
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Re: Sv: Husbilsskatten

Norske Teknisk Ukeblad hadde en artikkel om just dette emnet: 12 myter og fakta om elbiler

Ny elbil smutsigare än gammal bensinbil | Teknikens Värld

En riktigt bra artikel. Riktigt befriande att inse att man som förare av äldre bensinvolvo (2011) och äldre husbil (N+B 2008) kan känna sig som varande i miljökampens framkant.:D. Att köpa god kvalitet och sedan slita ut det man köpt innan man köper nytt har ju förr varit litet av en dygd. Att detta också är god miljöpolitik borde ju inte vara en stor nyhet men det är det ju tydligen i talibankretsar. Förr kallade man sånt för sunt förnuft men idag är man ju mest mossig när man hävdar gamla dygder.
:D
Skall man dock tro på följande artikel blir det ju kallare igen så då kanske man skulle låta dåliga miljölösningar som elbilar fortsätta att frodas :D

https://www.sgu.se/om-geologi/ett-klimat-i-standig-forandring/klimatets-forandringar-over-tiden/
 
Senast ändrad:

stavgård

HBK Medlem
Inlägg
310
Kommun
Haninge
HBK-Nr
14919
Medlemskap
2026
Sv: Husbilsskatten

Tänk att alla skulle byta lite snabbt till elbilar och ta sig in till city med alla elsladdar vilket kaos det skulle bli ,det skulle bli många bilar kvar oladdade:twitcy:
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsskatten

Tänk även alla "slangningar" när man ska sno ström från varandra,
kommer kanske att ske induktivt med en app när någon parkerar jämte en :rolleyes:
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Husbilsskatten

Eftersom tråden handlar om husbilsskatten så är ju min uppfattning att det spelar ingen roll vilken bil, motor, förbrukning eller utsläpp man har, pengarna skall bara in till statskassan & gärna så mycket som möjligt. För det kan väl inte vara någon som tror att om man kunde köra på ren luft så skulle man slippa skatten helt.:D Att blanda in utsläpp & miljö tycker jag är irrelevant. Det har bara varit en bra möjlighet för staten att mjölka ut så mycket som möjligt. Likaså alla subventioner, rena nyset, dessa är helt beroende på vem som sitter vid makten. El, gas, E85 etc. är några drivmedel som subventionerats men det finns inga belägg för om det har varit verksamt. Man kan ju fråga sig vad nästa miljönisse skall komma med.

Bennie
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Husbilsskatten

Fordonsskatt är en sak, den bidrar till underhåll av våra vägar och broar på ca 8 miljarder årligen.
Den föreslagna miljöskatten är ett försök att få bort dieselbilarna från våra tätorter precis som i övriga världen.
Ännu osäkert om miljöskatten kommer att drabba nya husbilar fullt ut.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Husbilsskatten

Det må så vara, att jag skrev som jag gjorde berodde på att jag tycker inte att man skall blanda ihop pengar till miljö & kostnader för landets vägnät. Jag är övertygad om att all den skatt vi betalar inte enbart går till trafiknätet utan också till annat. Man skall inte glömma att landet har fått väldigt stora nya kostnader som också skall täckas & det är gissningsvis därför man sneglar på en skattehöjning. Att då ta till miljöpåverkan från våra fordon är lätt. Dom har i alla tider varit en utmärkt mjölkko & kommer också att vara det framledes. Skulle man finansiera detta med en rejäl höjning av inkomstskatten så skulle man snart sitta på läktaren som åskådare.:)

Bennie
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsskatten

Så här har Regeringen skrivit i sin promemoria:

Det nya bonus-malus-systemet med förhöjd fordonsskatt under tre år för bilar med högre utsläpp av koldioxid samt en bonus till mer miljöanpassade bilar förväntas ge ett överskott på 0,41 miljarder kronor 2018 och 0,22 miljarder kronor 2019. De övriga förändringarna av fordonsskatten bedöms öka skatteintäkterna med ca 0,49 miljarder kronor 2018 och 1,52 miljarder kronor 2019.

Helt klart är alltså, att bonus-malus-systemet blir överfinansierat. Trots överfinansieringen, garderar sig Regeringen med följande skrivning i 15 § i samma promemoria:

Om det finns medel, ska en bonus betalas ut …

Regeingen kan alltså inte lova, att bonus kommer att delas ut!!!

Risk finns, som jag ser det, att det i slutändan blir väldigt mycket ”malus” och väldigt lite ”bonus”.

Pålle
 
Senast ändrad:
Toppen