• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåpsproblem!

F

F.d. 55565

Guest
Har ett Dometic kyl o frys med automatik som inte fungerar på 12V el.
När jag försöker köra på 12V så står relät ock "spelar"! Har provat att koppla förbi
el-panelen men det blir samma resultat!! Är det någon som har en ide om vad det kan var för fel?

Pålis
 

casso.o.carina

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Gävle
HBK-Nr
4076
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåpsproblem!

hoppas att du har motorn igång på bilen?
utan D+ från generatorn så får inte 12 volten slå till.
 
F

F.d. 55565

Guest
Sv: Kylskåpsproblem!

JA, jag har provat med det och jag har styrt relät med separat ström men resultatet blir detsamma!!!
 
F

F.d. 55565

Guest
Sv: Kylskåpsproblem!

Ja, relät fungerar som det ska, men när jag sätter dit kablarna till värmeslingan börjar relät "spela"!!!
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåpsproblem!

Hade samma problem men enligt verkstaden var det oxid/ dålig kontakt på en säkring..
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåpsproblem!

Om relät slår till och från (surrar) har du förmodligen spänningsfall genom dålig kontakt ed.
-Relät slår till
-P g a belastningen sjunker spänningen.
-Relät slår ifrån.
-Belastningen upphör och spänningen stiger.
-Relät slår till, o s v
 
F

F.d. 55565

Guest
Sv: Kylskåpsproblem!

Får tacka alla som har ställt upp med råd! Problemet är löst.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåpsproblem!

Får tacka alla som har ställt upp med råd! Problemet är löst.

Har samma problem, vore tacksam för tips på lösningen.
Som jag skrev på Facebook

Fundering angående kylskåpet...
Vårt Dometic med AES funktion fungerar utmärkt på Gas, 230volt och 12volt (då bodelsbatteriet) när man väljer det på respektive energikälla.
Väljer man auto så fungerar det bra på gas och 230volt men då jag startar bilen och valet skall bli 12 volt från generatorn så låter relät som en humla dvs att det inte får tillräckligt med ström för att dra, relät fungerar.

Någon som råkat ut för att det blir "tjall på linjen" mellan generatorn och relät.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåpsproblem!

Jag fick byta elektronikenheten bak på kylskåpet. Hade oturen att ha ett modernare kylskåp, från 2014, med reläet inbyggt i elektronikenheten. På tidigare kylskåp räcker det med att bara byta relä för ca 100:-.

Hälsar Kjell
 
F

F.d. 55565

Guest
Sv: Kylskåpsproblem!

Ja det skulle jag ju ha skrivet! Det var en skruv i kopplingsplinten som hade lossnat och därmed för dålig jord.

TACK än en gång för hjälpen!!!
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåpsproblem!

Det var den gula 25amp som hade gått sönder.
Märkligt att reläet surrade om säkringen gått? Den borde väl gå till belastningen inte relä, som i så fall inte fått spänning alls? Fast satt det på kretskortet kan ju styrningen till det vara orsaken. Snabb elektronik och mekanisk tröghet går inte alltid ihop. :wideeyed: Brukar annars vara ganska ljudlösa kretskort relä.
 
Toppen