• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasoltank i mellangolv/källaren?

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Är det tillåtet att montera en fast gasoltank i bilens mellangolv, naturligtvis med extern påfyllning?
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Gasoltank i mellangolv/källaren?

Jag har väldigt svårt att förstå detta totala missförstånd Björn & Lena, och många andra i husbilsvärlden, att bokstäverna (förkortningen) LPG, betyder fast gasanläggning??? Fel, fel, fel!! LPG är GAS, enbart, och ingenting annat!!
M.V.H. Jack43

"Totalt missförstånd" ? Vad är det vi har missförstått?

Se inlägg #13
Javisst, det är samma gas. Skillnaden är att LPG tuben är fast monterad, den har överfyllnadsskydd och vi fyller själva. Tyvärr så behövs PA11 tuberna vid fjällturer för där finns inga fyllstationer enligt LPG tub standard. (I Trysil finns men vem vill åka dit för att tanka?) hälsar Björn

Vad LPG betyder är vi nog överens om. Det du tydligen ser som ett missförstånd är LPG system som står för någon form av fast installation, tuber eller tankar.

Nåja det kan vara en förenkling men de tankställen i Europa som skyltar LPG avser fyllning enligt den standard som bl.a. framgår av Mylpg.eu

Så "LPG systems around the world" är inget missförstånd utan en etablerad standard, för att själv fylla Gasol. Eller? Undrar Björn
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
För att komplicera det hela heter det inte LPG i alla länder,Gasol exiterar endast i Sverige.
Sedan måste man ha ett antal adaperts för att tanka i olika länder varför?

Ursäkta trådskaparen för kapningen...
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Gasoltank i mellangolv/källaren?

Til tanker for flytende gass, LPG/GPL finnes det et litet antall standard påfyllinger. Den hollandske bajonett som og brukes av noen steder i Norge, skiven som brukes i Frankrike, Italia, Norge og Sverige - ECMA fra USA som benyttes i Tyskland og Irland (UK ?) og den nye Euro-nozzel som EU anbefaler og Spania benytter.

Faktisk er dette enklere enn koplinger for P11 flasker, hvor det finnes et stort antall nasjonale standarder.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Gasoltank i mellangolv/källaren?

Ja men Björn, du skriver ju LPG tub och P11 tub!! I den senare är det ju också LPG!!!

Varför tjatar du om detta, vad är det du inte begriper?

Att det är samma Gasol/LPG i bägge tuberna har vi väl inte tvistat om?
Läser du tidigare inlägg i tråden så framgår skillnaden tydligt på de två olika tuberna.

LPG tuben innehåller en flottör som överfyllnadsskydd, har Europeiska standardkopplingar och man tankar Gasolen själv, lika enkelt som Diesel.

P11 tuben är en del i ett utbytessystem men kan också fyllas av särskild personal. Man tankar inte själv och priset blir därefter.

Trodde jag skulle nå fram genom att hänvisa till Mylpg.eu. Kanske går det lättare att förstå systemskillnaden med den svenska sidan Alugas.se?

38,298 LPG Stationer i Europa välkomnar dig att tanka på egen hand, hälsar Björn
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Gasoltank i mellangolv/källaren?

Lik för**skat är både "tankflaskan" (det som vissa envisas med att kalla "LPG-tub") och vanliga utbytesflaskor (P6, PA6, PS6 PS11, PK6, PK10 o.s.v.) avsedda att fyllas med gasol (butan, propan) som i vissa sammanhang kallas LPG eller GPL. (Ej att förväxla med t.ex. gasoil...)

Pålle
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Gasoltank i mellangolv/källaren?

Lik för**skat är både "tankflaskan" (det som vissa envisas med att kalla "LPG-tub") och vanliga utbytesflaskor (P6, PA6, PS6 PS11, PK6, PK10 o.s.v.) avsedda att fyllas med gasol (butan, propan) som i vissa sammanhang kallas LPG eller GPL. (Ej att förväxla med t.ex. gasoil...)
Pålle

Vad är problemet?
Visst det är Flytande Petroleum Gas/Gasol i båda. Gasol är det svenska handelsnamnet, GPL är en annan nationell beteckning men LPG är den internationella handelsbeteckningen, eller?

Lik för**skat är det två helt olika typer av tuber, eller?
LPG hantering på egen hand kräver LPG CE certifierad utrustning, eller?
Endast LPG tuber/flaskor/tankar med certifikat får fyllas på LPG stationer, eller?

Hur vill du särskilja benämningarna så att inte en P11 ägare får för sig att själv försöka fylla på en LPG station? S.k. Fulfyllare är livsfarliga! Se tidigare trådar!

Vad är problemet? LPG tuben/flaskan/tanken/cylindern/behållaren betyder att den är en del av LPG systemet, enligt det certifikat som utfärdats. Vad har du för svårigheter med detta? Undrar Björn
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Gasoltank i mellangolv/källaren?

Hur vill du särskilja benämningarna så att inte en P11 ägare får för sig att själv försöka fylla på en LPG station?


"Bytesflaska" respektive "tankflaska" är väl de benämningar som bäst beskriver vad det handlar om.

Dessutom är "tankflaska" (av tyskans "Tankflasche") ett väl inarbetat begrepp sedan länge, även på detta forum.

Pålle
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Gasoltank i mellangolv/källaren?

"Bytesflaska" respektive "tankflaska" är väl de benämningar som bäst beskriver vad det handlar om.
Dessutom är "tankflaska" (av tyskans "Tankflasche") ett väl inarbetat begrepp sedan länge, även på detta forum.
Pålle

Sådärja, då har vi vaskat ner det till benämningen.

Du säger att Bytesflaska är ett väl inarbetat begrepp sedan länge, jaha.
Googlar du på Bytesflaska så får du 600 träffar, ACETYLEN kommer först...
Googlar du på Gasoltub så blir det drygt 37.000 träffar.

Alugas skriver på sin hemsida "trevligare saker under utlandsvistelsen än att leta efter ställen att fylla dina svenska gasoltuber". Så visst förekommer benämningen Gasoltub... helt självklar är inte benämningen. Men jag försöker gärna ändra LPG-Tub till LPG-flaska, inga problem med det.

Mig kvittar behållarens benämning men jag "envisas" med att själv använda tillägget LPG, för att klargöra kopplingen till LPG Systemets krav. Med denna tråd har vi nog också tillfört en del info om innehållet i våra Gasolflaskor, tror Björn
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Gasoltank i mellangolv/källaren?

Att diskutera med folk som inte kommer ihåg vad de skrivit i sitt senaste inlägg ("Hur vill du särskilja benämningarna") trots att jag citerat det, och som dessutom inte kan läsa innantill ("Du säger att Bytesflaska är ett väl inarbetat begrepp sedan länge"), känns lönlöst.

Jag skrev att TANKFLASKA är ett väl inarbetat begrepp sedan länge!

Pålle
 
Senast ändrad:

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Gasoltank i mellangolv/källaren?

Ojdå, jag tycks ha trampat på en öm tå.
Nej, jag har inga problem med minnet och jag läser gärna innantill.
Dessutom är jag inte kompromisslös.
"Men jag försöker gärna ändra LPG-Tub till LPG-flaska, inga problem med det."

Säkert uttryckte jag mig för vårdslöst med "1 LPG tub och 1 PA11" eftersom det blev sådana påhopp. Korrigeras härmed till 1 LPG Tankflaska.

Mina synpunkter framgår i tråden, det får räcka med det.
Kanske får vi tillfälle att resonera vidare över en öl någonstans.
Tills dess, trevlig husbilssommar, hälsar Björn
 
Toppen