• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Glapp i köksblandaren

Olof och Sigrid

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
9226
Medlemskap
2024
Det har blivit glapp i köksblandararmaturen. Och det medför att vattenpumpen startar utan att vattnet är påslaget!

Vredet till höger (= kan dels vridas upp/ned för att få kallt eller varmt vatten och dels vinklas utåt för att reglera hur mycket vatten som skall rinna ut ur kran).
Problemet är att glappet mellan det detta vred och själva armaturen medför att vattenpumpen i vattentanken går på trots att vredet står på avstängt. Trycker jag vredet in mot armaturen så slutar vattenpumpen att pumpa.
Det har hänt att vi inte hört att vattenpumpen gått i gång och så har vattenpumpen pumpat på tills någon slangkoppling släppt och vattnet runnit ut.

Köksarmaturen har en elkontakt i sig (?) som ger signal till vattenpumpen i vattentanken. Och glappet gör att kontakten sluter utan att vi vridit på vattenkranen.

Hela armaturen är i plast.

Min fråga är om köksarmaturen går att plocka isär eller på annat sätt går att få bort glappet som startar vattenpumpen.
På bilden med närbild av vredet syns en liten rund "skiva". Går den att peta bort och finns det något av intresse bakom skivan?
 

Bilagor

  • IMG_0042.JPG
    IMG_0042.JPG
    3,3 MB · Visningar: 19
  • IMG_0044.JPG
    IMG_0044.JPG
    2,9 MB · Visningar: 17

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Sv: Glapp i köksblandaren

Pilla bort den lilla pluppen mitt i vredet med en vass kniv. Undwr finns en skruv, dra åt den. Så går vredet trögare och den slår inte till.

Får göra det med jämna mellanrum på min....
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Glapp i köksblandaren

Har en liknande blandare där pipen rör sig alltför lätt upp och ner. Går det att dra den utåt för att lossa den. Kan tänka mig att det sitter en o-ring som tätning och som kanske behöver bytas. Armaturen är sedan 2002 så jag vågar inte dra för hårt utan att veta om det är rätt.
Ursäkta trådtjuveriet men jag tänkte att frågorna kanske kan höra samman.
EssoJ
 

ORVAR

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
3517
Medlemskap
2024
Sv: Glapp i köksblandaren

"Lagade" vår kran igår! Lite trångt för att komma åt med skruvmejsel men med hjälp av en lämplig bits och polygrip gick det utmärkt!
Än en gång har tips på hemsidan hjälpt till att lösa problem!
ORVAR
PS Nu efter tio år i en KABE Travel Master CLASSIC! DS
 
Toppen