• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Telia mobilt bredband

Leif Torså

FD HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7691
Medlemskap
2023
Sv: Telia mobilt bredband

Vi är på resa med husbilen i Kroatien för tillfället och använder Telias mobila bredband. Erfarenheterna hittills är inte enbart positiva. Under vår resa genom Tyskland lyckades vi inte koppla upp till bredbandet en enda gång. Första gången bredbandet fungerade var i Italien. Bredbandet har även fungerat i Slovenien och Kroatien.
I regel har det tagit mycket lång tid, upp till ett dygn, innan bredbandet har kommit i gång i ett nytt land. När det väl kommit i gång fungerar det utmärkt.
Det verkar som man inte blir insläppt på nätet förrän det finns plats.
Varför är det på detta viset?
Är det flera som har samma erfarenhet?

Leif Torså
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Telia mobilt bredband

Hade inga problem med det mobila bredbandet i norra Tyskland. Fungerade ungefär som hemma. Däremot fungerade inte vårt extra simkort. Men det senare skall vara fixat numera.

Hälsar Kjell
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.765
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Telia mobilt bredband

Vi fick inte igång varken på mobilerna eller på vår lilla router när vi kom in i Danmark från Tyskland. Ringde Telia och fick besked att starta om allihopa och då fungerade dataroomingen igen. Det hade fungerat automatiskt på nerresan genom Tyskland, Österrike, Italien och åter gnm Österrike, Tyskland men inte när vi kom in i Danmark. Väntade till 2:a dagen med att ringa då vi närmade oss Köpenhamn.
 

Leif Torså

FD HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7691
Medlemskap
2023
Sv: Telia mobilt bredband

Vid något tillfälle har det hjälpt att starta om mobilen, men inte alltid. På min frus telefon fungerade inte roamingen ens för samtal och SMS förrän den startats om. Dataroamingen har på hennes telefon endast fungerat vid ett enstaka tillfälle.

Leif Torså
 

Hemmansv

FD HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
22901
Medlemskap
2022
Sv: Telia mobilt bredband

Hej
Jag har Telias mobila bredband hemma ,vi köpte en surplatta och använde
datorns simkort till en mobil router4 -G huawwei E 5577 hos Telia kostar 995:-
tar med surplatan och routern ( kallas för puck i folkmun-Fungerar kanonbra
Med vänlig hälsning Evert
 
Toppen