• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Telia mobilt bredband

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Telia mobilt bredband

Är det någon som bundit sitt mobila bredband på Telia och som fått bekräftat eller testat att fri roaming inom EU ingår?

Undrar Kjell
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Telia mobilt bredband

Är det någon som bundit sitt mobila bredband på Telia och som fått bekräftat eller testat att fri roaming inom EU ingår?

Undrar Kjell

Den information som jag fått av Telia är att om man fram till den 7/6 bundit sig för 24 månader så ingår fri roaming inom EU/EES (se skärmdump från Telias hemsida som dom hade fram till den 7/6)
Efter detta datum har dom inte mobilt bredband med fri roaming till försäljning.

IMG_1914.PNG
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Telia mobilt bredband

Finns ju ett gammalt ordspråk som lyder "som man frågar får man svar". Men det verkar vara så att man kan få flera olika svar på samma fråga. Allt beroende på vem som svarar.

Nedan några skärmbilder från min kommunikation med Telia.

IMG_1157.PNG

IMG_1159.PNG

IMG_1161.PNG

IMG_1162.PNG

IMG_1163.PNG

Först ett svar att abonnemanget inte omfattar roaming i EU. Sen ett svar att det omfattas men ändå lite svävande formuleringar med "bör". Till sist ett svar som är relativt tydligt och säger att abonnemanget omfattas av fri roaming men att man själv inte kan utläsa det på mina sidor.

Hoppas detta kan vara till hjälp för någon annan som bundit sitt mobila bredbandsabonnemang på Telia före den 8:e juni 2017.

Hälsar Kjell
 

Bilagor

  • IMG_1158.PNG
    IMG_1158.PNG
    195,7 KB · Visningar: 5

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Telia mobilt bredband

Jag undrar om inte jag ändrade mitt abonnemang den 8 juni, dvs en dag försent och därför fungerar det inte i Europa. Även Telias kundtjänst var nog dåligt informerade eftersom de sade att det skulle fungera i EU om jag band det i 24 månader.
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Telia mobilt bredband

Jag undrar om inte jag ändrade mitt abonnemang den 8 juni, dvs en dag försent och därför fungerar det inte i Europa. Även Telias kundtjänst var nog dåligt informerade eftersom de sade att det skulle fungera i EU om jag band det i 24 månader.

Telia har "Testa oss i 30 dagar", kolla så det inte var den 9/6 du ändra abonnemanget. I så fall kan du ångra dig idag.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.551
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Sv: Telia mobilt bredband

Har ett mobilt bredband 24 GB hos Telia som är bundet ungefär ett år till. Det har fungerat i Finland och Norge nu under juni (11- 22/6). Telia har inte hört av sig om detta och eftersom det är bundet bör det fungera i övriga EU också.

Vet dock inte hur det blir inom EU eftersom jag fick avgifter för roming utanför Norden tidigare. Telia har som sagt inte hört av sig.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Telia mobilt bredband

Hejsan, eftersom det inte har varit aktuellt för mig för tillfället så har jag inte helt hängt med i alla svängar om roamingen inom Europa.
Det jag ändå ser och undrar över när jag skummar genom det som skrivits och samtidigt är lite för slö inför ämnet för att läsa om reglerna är....

Det blev ju någon slags lag och bestämmelse att det skulle bli fri roaming inom EU eller så. På hur många sätt kan då telebolagen slingra sig för att undgå besväret eller troligen kostnaden av detta utan att bryta mot det som har blivit bestämt på hög EU nivå.
De verkar ju hitta på så många regler och undantag för att abonnemangen inte skall falla inom ramen för giltig roaming som fantasin tillåter. Får de verkligen göra så utan att få en smäll på fingrarna till slut.

Undrande. M.v.h. JANKRO.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Telia mobilt bredband

Hejsan, eftersom det inte har varit aktuellt för mig för tillfället så har jag inte helt hängt med i alla svängar om roamingen inom Europa.
Det jag ändå ser och undrar över när jag skummar genom det som skrivits och samtidigt är lite för slö inför ämnet för att läsa om reglerna är....

Det blev ju någon slags lag och bestämmelse att det skulle bli fri roaming inom EU eller så. På hur många sätt kan då telebolagen slingra sig för att undgå besväret eller troligen kostnaden av detta utan att bryta mot det som har blivit bestämt på hög EU nivå.
De verkar ju hitta på så många regler och undantag för att abonnemangen inte skall falla inom ramen för giltig roaming som fantasin tillåter. Får de verkligen göra så utan att få en smäll på fingrarna till slut.

Undrande. M.v.h. JANKRO.

Det är ju PTS (Post o TeleStyrelsen) som är tillsynsmyndighet för operatörerna. Av vad jag läst mig till så skall ju PTS godkänna avsteg från EU-regleringen ang roaming.

I Telias fall så har man ju tagit bort möjligheten till roaming inom EU/EES helt och hållet för nya mobila bredbandsabonnemang. Deras lösning är ju att internetdela från telefonen.

Om det låter för bra för att vara sant så är det inte sant. Tycker att Telia, och kanske fler som jag inte har koll på, verkligen lever upp till detta påstående. Man känner sig verkligen lurad på konfekten.

Får hoppas på att Robert/Monica kommer med glada överraskningar på måndag!

Tycker Kjell
 
Senast ändrad:

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Telia mobilt bredband

Mja, jag har mobilabonnemang Telia Komplett, alltså ett rent mobilab med surf.
I det ingår SIM-kort till två mobiler samt ett data-SIM-kort för 29 kr/månad som jag använder i min mobila router.

Och vips så har jag mobilt bredband med vanligt mobilabonnemang, alltså utan ett "mobilt bredband abonnemang", ingen internetdelning på någon enhet.

Så, vad 17 ska man med ett mobilt bredband ab till?
Samma teknik, fart, pott etc får jag för 29 kr/månad, utan internetdelning, utan ett ytterligare ab.
Mobilerna kör internet direkt (4G, LTE) eller via WiFi mot den mobila routern, plattorna kör WiFi mot routern. Alla delar på samma pott och performance.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Telia mobilt bredband

...och dessutom 20 GB surf inom EU/EES utan tidsbegränsningar! Jag kunde inte hitta bättre alternativ för oss som övervintrar "ute" 5-6 månader.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Telia mobilt bredband

Mja, jag har mobilabonnemang Telia Komplett, alltså ett rent mobilab med surf.
I det ingår SIM-kort till två mobiler samt ett data-SIM-kort för 29 kr/månad som jag använder i min mobila router.

Och vips så har jag mobilt bredband med vanligt mobilabonnemang, alltså utan ett "mobilt bredband abonnemang", ingen internetdelning på någon enhet.

Så, vad 17 ska man med ett mobilt bredband ab till?
Samma teknik, fart, pott etc får jag för 29 kr/månad, utan internetdelning, utan ett ytterligare ab.
Mobilerna kör internet direkt (4G, LTE) eller via WiFi mot den mobila routern, plattorna kör WiFi mot routern. Alla delar på samma pott och performance.

Smaka det så kostar det, brukar det ju heta. Men skämt åsido, vad får du betala för detta abonnemang? Är säkert ett intressant alternativ. Var inne på Telias hemsida för att kolla priser men det är inte helt lätt att komma fram till vad det kostar förutom själva huvudabonnemanget.

Hälsar Kjell
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Telia mobilt bredband

Smaka det så kostar det, brukar det ju heta. Men skämt åsido, vad får du betala för detta abonnemang? Är säkert ett intressant alternativ. Var inne på Telias hemsida för att kolla priser men det är inte helt lätt att komma fram till vad det kostar förutom själva huvudabonnemanget.

Hälsar Kjell

Kollade fakturan nu i juli: Per månad ...

Huvudabonnemang, surf 20 GB/mån, en mobil 439 kr
Mobil nr två, 149 kr
Data SIM kort, 29 kr
Summa 617 kr/mån

Just nu 100 GB i potten, vi har inte lyckats göra slut på 20 GB/mån så långt.
(Har fiber hemma i huset).
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Telia mobilt bredband

Jag undrar om inte jag ändrade mitt abonnemang den 8 juni, dvs en dag försent och därför fungerar det inte i Europa. Även Telias kundtjänst var nog dåligt informerade eftersom de sade att det skulle fungera i EU om jag band det i 24 månader.

Telia har nu strukit bindningstiden och jag har fått tillbaka samma abonnemang som jag hade innan jag ändrade till det 20gb som jag trodde skulle fungera i Europa, så allt väl.
Nu gäller det att skaffa något annat före nästa utlandsresa.
Hustrun har ju tele2 , gammalt avtal med 1gb, 99kr/månad, kanske ändrar till Tele2 med HBK 30gb för 279kr verkar ju bra, synd bara att medföljande datakort ej fungerar utomlands utan internetdelning via mobilen krävs, dvs problem när hustrun shoppar och jag sitter och vaktar husbilen.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Telia mobilt bredband

Telia har nu strukit bindningstiden och jag har fått tillbaka samma abonnemang som jag hade innan jag ändrade till det 20gb som jag trodde skulle fungera i Europa, så allt väl.
Nu gäller det att skaffa något annat före nästa utlandsresa.
Hustrun har ju tele2 , gammalt avtal med 1gb, 99kr/månad, kanske ändrar till Tele2 med HBK 30gb för 279kr verkar ju bra, synd bara att medföljande datakort ej fungerar utomlands utan internetdelning via mobilen krävs, dvs problem när hustrun shoppar och jag sitter och vaktar husbilen.

Tele 2 datakortet fungerar bra utomlands. Aktivera roamingen.
Funkat perfekt nu i tre veckor i min lilla router utomlands.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Telia mobilt bredband

Bra, det står annorlunda på deras hemsida https://www.tele2.se/handla/mobilabonnemang

quote
Maxat mobilabonnemang
med datakort

Med våra generösa datamängder, och surf inom EU som ingår utan extra kostnad, kan du maxa ditt mobilabonnemang och uppkoppling var du än är. Vi vill att din data ska tillåta dig att göra vad du vill, helt utan begränsningar.

I alla våra abonnemang ingår alltid ett kostnadsfritt datakort och du kan beställa upp till 8 extra datakort för 19 kr/månad per kort. Så istället för ett SIM-kort per abonnemang att sätta i din mobiltelefon kan du alltså använda den datamängd som du har i ditt mobilabonnemang till ytterligare nio enheter. Det kan till exempel vara en surfplatta med 4G eller en Car-Fi till bilen.

Slipp leta publika wifi. Surfa säkert med egen uppkoppling i vårt kraftfulla 4G-mobilnät.
Sitter du ofta utanför hemmet och pluggar/jobbar? Sätt då ett datakort i en mini-router och stoppa den i väskan.
Datakortet gäller endast inom Sverige och är alltid aktiverade vid leverans.
Allt detta i ett och samma mobilabonnemang!
unquote

Det står ju om generös surf inom EU och på slutet att datakortet gäller enbart i Sverige, förvirrande
 
J

Jarn

Guest
Sv: Telia mobilt bredband

Ja, jag refererar bara till verkligheten, men kan ju hålla med om att texten är missvisande.
Går jag in på "Mina sidor på Tele2" då kan jag också välja att aktivera roaming eller ej, både på det vanliga SIM kortet och på det extra Datakortet.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Telia mobilt bredband

Ja, jag refererar bara till verkligheten, men kan ju hålla med om att texten är missvisande.
Går jag in på "Mina sidor på Tele2" då kan jag också välja att aktivera roaming eller ej, både på det vanliga SIM kortet och på det extra Datakortet.

Tack, det tar väl någon tid innan det går att beställa med HBK rabatt så det blir klarlagt att datakort man får vid beställning är av samma typ som du har, dvs med roaming. För min del är det viktigt att slippa använda mobilen för internetdelning.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Telia mobilt bredband

Är det någon som bundit sitt mobila bredband på Telia och som fått bekräftat eller testat att fri roaming inom EU ingår?

Undrar Kjell

Svarar på mitt eget inlägg.

Band mitt mobila bredband på Telia i början på juni för att få tillgång till fri roaming inom EU. Skaffade samtidigt ett extra simkort och en router. Under vår semester i Tyskland så visade det sig att det extra simkortet var låst för roaming inom EU. Kontaktade Telia och har nu efter ca 3 veckor fått spärren borttagen. Spärren gick inte att ta bort via mina sidor och kundtjänsten kunde inte heller ta bort spärren. Hoppas detta kan vara till hjälp för andra i motsvarande situation.

Hälsar Kjell
 

Åke o Wania 65

HBK Medlem
Inlägg
763
Kommun
Leksand
HBK-Nr
65
Medlemskap
2024
Sv: Telia mobilt bredband

Vi har Mobilt Bredband med en router, inget extra simkort. Nu har vi åkt runt i Europa i snart två månader och det funkar kanon överallt utom i Schweiz. 20 GB/månad.
 
Toppen