• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Finländska operatörer vill ta mer betalt i EU

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Så här står det i lokaltidningen här i Österbotten idag

Finländska operatörer vill ta mer betalt i EU

Finländare torde få betala mer för mobilen utomlands, men inte andra EU-medborgare. Finlands regering ville ha det så.


Miapetra Kumpula-Natri (SDP), Europaparlamentariker från Vasa, gick i bräschen för arbetet att ta bort roamingavgifterna. Hon lyckades, från och med den 15 juni kostar mobilanvändning lika mycket i hela EU som i hemlandet.Hela EU? Nej, i ett litet hörn av unionen spjärnar mobilentreprenörerna emot. Elisa, Telia och DNA har ansökt om undantag hos Kommunikationsverket för att ändå kunna ta ut högre avgift.

Kumpula-Natri är inte förvånad.

– Möjligheten till undantag var viktig för Finlands regering i förhandlingarna.

Det torde alltså bli undantag. Men hon tar det inte så hårt.

– Det blir mycket billigare för konsumenten i alla fall.


När man använder mobilen utomlands tar den lokala operatören betalt av konsumentens operatör hemma, som lägger kostnaden på telefonräkningen. I dag finns det ett pristak för datatrafik på 50 euro per gigabyte. Den 15 juni sjunker det till 7,70 euro. Det är högst så mycket de finländska operatörerna kan ta av sina kunder.

– Det är en minskning med 85 procent, säger Kumpula-Natri.

Hon har också uppfattningen att det är just datatrafiken telebolagen avser, inte samtal och textmeddelanden.

Dessutom gäller 7,70 euro bara ett halvår. Från årsskiftet är pristaket 6 euro, för att sedan gradvis sjunka till 2,50.

Det här var en seger för Kumpula-Natri och EU-parlamentet. Särskilt Medelhavsländerna ville ha ett högre pristak, eftersom de har många turister som använder de lokala mobilnäten.

Zoom

Miapetra Kumpula-Natri ledde EU-parlamentets arbete med att få bort roamingavgifterna. Foto: Jonas Brunnström


Det är också orsaken till att de finländska telebolagen vill ha undantagslov. Många finländare åker utomlands, men få utlänningar kommer till Finland. Därför skickar utländska bolag många räkningar till de finländska, men inte tvärtom.

Dessutom har finländare en tradition av att använda mycket datatrafik. I många andra länder är man van vid begränsningar.

I vilket fall som helst kommer finländarna att få betala mer än andra EU-medborgare för att använda telefon utomlands, om telebolagen får sitt undantag. Men Kumpula-Natri påpekar att det ändå blir mycket billigare. Dessutom gäller undantagen bara ett år i taget.

Samtidigt erbjuder mobiloperatörerna nya anslutningar, som i vilket fall som helst ger så gott som obegränsad användning av mobilen i EU.Det som däremot fortfarande kostar ganska mycket är att ringa från hemlandet till utlandet.

– Det jobbas för att åtgärda det också, säger Kumpula-Natri.

Roamingavgifter försvinner den 15 juni
Jämfört med i hemlandet får samtal i EU kosta 5 cent mer per minut, sms 2 cent mer och data 5 cent mer per megabyte.
Den 15 juni försvinner denna roamingavgift.
Operatörer har rätt att söka undantagslov om de kan visa att de riskerar en förlust på mer än tre procent. Tilläggskostnaden för t ex data minskar ändå med minst 85 procent för konsumenten.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Mobil kommunikation. Avtal för HBK

Intressant läsning.
Konkurrensen bland Svenska mobiloperatörer är så hård så att anpassar sig en operatör till EU-reglerna utan att begära undantag, då tvingas övriga att anpassa sig.
Det som skiljer de olika operatörerna åt förutom pris/mån är volym- och tidsbegränsningar vid användande utanför Sverige men inom EU/EES.

Husbilsklubben.se finns i 11 länder.
Mitt uppdrag är att försöka få till ett avtal för mobilabonnemang för medlemmarna och med en Svensk operatör.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Mobil kommunikation. Avtal för HBK

Så här står det i lokaltidningen här i Österbotten idag.....................

Tack "paffw" att vi fick ta del av vad pressen i Finland skriver om den förbättring, för oss som reser över gränserna, som sker inom mobil-/surfanvändandet i EU den 15 juni.

Det visar också på de finländska operatörernas dilemma;

"Många finländare åker utomlands, men få utlänningar kommer till Finland. Därför skickar utländska bolag många räkningar till de finländska, men inte tvärtom.

Dessutom har finländare en tradition av att använda mycket datatrafik. I många andra länder är man van vid begränsningar."

Eftersom Sverige och Finland har likartade förutsättningar, stort och avancerat internetanvändande till relativt låga priser, i jämnförelse med övriga Europa. Därför skulle man kunna byta ut "finländare" mot "svenskar i den aktuella artikeln".

De svenska operatörerna har alltså samma problematik och därför tvingats att införa tak på volymen, begränsningar i tid eller helt enkelt ta bort vissa produkter från marknaden.

Nej jag är inte teleoperatörernas vapendragare. Däremot förstår jag att i det fall man inte får ta ut hela kostnaden för sin kunds surfande utomlands, så måstge man införa begränsningar i någon form.

I Sverige har vi låga priser, troligen bland de lägsta i Europa. Skulle man släppa på begänsningar i t.ex. tid eller volym och samtidigt förhindras att fakturera vidare de faktiska kostnaderna, så skulle självklart operatörerna tvingas att höja priserna på sina vanliga nationella abonneamng. Ingen bra i idé för säkert 90% av deras abonnenter.

Vi själva har abonnemang i Sverige och i Spanien, det svenska är klart billigast.

I Spanien bytte vi abonnemang i februri iår, under en intensiv kampanj som Telefonica/Movistar hade under vintern, för produkten Movistar Fusion och sloganen var;
"Movistar Fusion son precios finales y para siempre´". Ungefär som,
"Movistar Fusion priser inkluderat allt och för alltid."

Nu, mindre är ett halvår senare har Movistar aviserat att man tvingas höja priserna med 10% pga av ökade kostnader, för 3,7 miljoner Fusionkontrakt, i samband med de nya bestämmelserna som gäller efter den 15 juni.

Självklart har Telefonica inga höjda kostnader att prata om, däremot har de troligen mycket lägre intäkter från t.ex. sina svenska och finska kollegor när de inte längre får fakturera dem vårt surfande med 50 Euros/GB, utan bara 7.70 Euros/GB. Att de fakturera Telia, Telenor osv. maxbeloppet känner jag mig ganska säker på.

Mig veterligen påbörjar ingen av de spanska operatörerna de nya reglerna förrän den sista dagen, dvs den 15 juni 2017.

Att den här problematiken skulle uppstå var självklart ingen nyhet för vare sig EU eller operatörerna. Därför finns begränsningarna med redan i EU´s direktiv där operatörerna ges rätt i att inte alls erbjuda sina tjänster utanför landets gränser, eller i begränsad form i tid och/eller volym.

Grundtanken är fortsatt och enligt mig mycket rimlig. Man har sitt basabonnemang i det land man har sin hemvisst, är det Portugal som hemvisst, ja då är det självklart ett abonnemang från Portugal som gäller. :)

Visst hamnar en del "mellan stolarna" och får egentligen ingen förbättring alls, t.ex. vi själva. Vi bor ca. 6 månader i Sverige och 6 månader i Spanien och kommer därför, precis som tidigare tvingas ha 2 abonnemang, ett svenskt och ett spanskt. Ja det är klart, när vi åker upp och ner till Spanien kan vi använda båda våra svenska och spanska telefoner utan extra kostnader, i de länder vi råkar passera.:)

Personligen ser jag det här som en otroligt stor förbättring som gör vårt surfande både mycket enklare och framförallt mycket billigare för de allra flesta.

Har svårt att ställa mig i "buakören" mot Telenor, som på ett offensivt sätt redan för ett år sedan införde de nya EU-direktiven för en av sina produkter och gav de som hade abonnemanget en bra och billig produkt i ett år. Synd att de slutgiltiga direktiven från EU formulerades så att länderna i sydeuropa fortsatt kan hålla relativt höga priser och göra Telenors produkt omöjlig efter den 15 juni. Synd.

TommyD

EDIT; WEB, det här inlägget bör nog ligga i tråden; "Telenor frihet som försvann". Ni får gärna flytta det så Robert tråd blir mera renodlad.
Tommy
 
Senast ändrad:
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Mobil kommunikation. Avtal för HBK

Tack "paffw" att vi fick ta del av vad pressen i Finland skriver om den förbättring, för oss som reser över gränserna, som sker inom mobil-/surfanvändandet i EU den 15 juni.

Det visar också på de finländska operatörernas dilemma;

"Många finländare åker utomlands, men få utlänningar kommer till Finland. Därför skickar utländska bolag många räkningar till de finländska, men inte tvärtom.

Dessutom har finländare en tradition av att använda mycket datatrafik. I många andra länder är man van vid begränsningar."

Eftersom Sverige och Finland har likartade förutsättningar, stort och avancerat internetanvändande till relativt låga priser, i jämnförelse med övriga Europa. Därför skulle man kunna byta ut "finländare" mot "svenskar i den aktuella artikeln".

De svenska operatörerna har alltså samma problematik och därför tvingats att införa tak på volymen, begränsningar i tid eller helt enkelt ta bort vissa produkter från marknaden.

Nej jag är inte teleoperatörernas vapendragare. Däremot förstår jag att i det fall man inte får ta ut hela kostnaden för sin kunds surfande utomlands, så måstge man införa begränsningar i någon form.

I Sverige har vi låga priser, troligen bland de lägsta i Europa. Skulle man släppa på begänsningar i t.ex. tid eller volym och samtidigt förhindras att fakturera vidare de faktiska kostnaderna, så skulle självklart operatörerna tvingas att höja priserna på sina vanliga nationella abonneamng. Ingen bra i idé för säkert 90% av deras abonnenter.

Vi själva har abonnemang i Sverige och i Spanien, det svenska är klart billigast.

I Spanien bytte vi abonnemang i februri iår, under en intensiv kampanj som Telefonica/Movistar hade under vintern, för produkten Movistar Fusion och sloganen var;
"Movistar Fusion son precios finales y para siempre´". Ungefär som,
"Movistar Fusion priser inkluderat allt och för alltid."

Nu, mindre är ett halvår senare har Movistar aviserat att man tvingas höja priserna med 10% pga av ökade kostnader, för 3,7 miljoner Fusionkontrakt, i samband med de nya bestämmelserna som gäller efter den 15 juni.

Självklart har Telefonica inga höjda kostnader att prata om, däremot har de troligen mycket lägre intäkter från t.ex. sina svenska och finska kollegor när de inte längre får fakturera dem vårt surfande med 50 Euros/GB, utan bara 7.70 Euros/GB. Att de fakturera Telia, Telenor osv. maxbeloppet känner jag mig ganska säker på.

Mig veterligen påbörjar ingen av de spanska operatörerna de nya reglerna förrän den sista dagen, dvs den 15 juni 2017.

Att den här problematiken skulle uppstå var självklart ingen nyhet för vare sig EU eller operatörerna. Därför finns begränsningarna med redan i EU´s direktiv där operatörerna ges rätt i att inte alls erbjuda sina tjänster utanför landets gränser, eller i begränsad form i tid och/eller volym.

Grundtanken är fortsatt och enligt mig mycket rimlig. Man har sitt basabonnemang i det land man har sin hemvisst, är det Portugal som hemvisst, ja då är det självklart ett abonnemang från Portugal som gäller. :)

Visst hamnar en del "mellan stolarna" och får egentligen ingen förbättring alls, t.ex. vi själva. Vi bor ca. 6 månader i Sverige och 6 månader i Spanien och kommer därför, precis som tidigare tvingas ha 2 abonnemang, ett svenskt och ett spanskt. Ja det är klart, när vi åker upp och ner till Spanien kan vi använda båda våra svenska och spanska telefoner utan extra kostnader, i de länder vi råkar passera.:)

Personligen ser jag det här som en otroligt stor förbättring som gör vårt surfande både mycket enklare och framförallt mycket billigare för de allra flesta.

Har svårt att ställa mig i "buakören" mot Telenor, som på ett offensivt sätt redan för ett år sedan införde de nya EU-direktiven för en av sina produkter och gav de som hade abonnemanget en bra och billig produkt i ett år. Synd att de slutgiltiga direktiven från EU formulerades så att länderna i sydeuropa fortsatt kan hålla relativt höga priser och göra Telenors produkt omöjlig efter den 15 juni. Synd.

TommyD

EDIT; WEB, det här inlägget bör nog ligga i tråden; "Telenor frihet som försvann". Ni får gärna flytta det så Robert tråd blir mera renodlad.
Tommy

Svårt att låta bli pikarna, eller

Som jag redan skrivit, verkligheten kan vara så mycket mer komplicerad än 6 månader här och 6 månader och så kör man raka vägen däremellan.

Naturligtvis köper man abonemanget både där man är van och där det är billigast, om möjligt och det är inte i Portugal, som du så lämpligt nämnde. Dessutom svårt att portera sitt gamla nummer. Mobilt bank id kan också bli svårt.

Tycker också du bommat budskapet i buakören mot Telenor. Att yra som de gjort, dessutom efter att stenhårt ha sålt in bundna abonnemang med nu svikna löfte, är oförsvarbart för ett så stort företag och klart buavärt oavsett rimlighetsgraden i deras ny villkor.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Finländska operatörer vill ta mer betalt i EU

Idag skriver vi 15 juni och vi börjar få en ganska klar bild vad det innebar för oss i Sverige, beträffande det nya EU-direktivet som gäller fr.o.m. idag.

Det blev logiska begränsningar i tid och/eller volym. Vidare att operatörerna får rätt att ta ut en tilläggsavgift om operatören gör en förlust på grund av roaming. Vet att det finns de som tycker att det är fel, men för mig känns det som rimligt och bra resultat.

Det har absolut blivit billigare för alla och inte minst mycket, mycket enklare att från och med nu att använda våra mobiler och datorer under våra utlandsresor med husbilarna

Operatörernas erbjudande/villkor är så vitt jag ser och förstår ganska likvärdiga. I framtiden kommer som vanligt, olika utspel och kampanjerbjudanden. Bästa dealen i juni, är säkert historia redan i nästa månad.

Hoppas att Robert kan förhandla fram ett ännu bättre avtal/erbjudande skräddarsytt för oss och våra behov.

Nyfiken hur det ser ut i andra marknader, skulle vara trevligt att få uppdaterat vad som händer i Finland, Norge och Danmark.

- Blev det dyrare abonnemang?
- Blev det begränsningar i tid?
- Blev det begränsningar i volym?
- Blev det debatt i husbilsvärlden?

Själv kan jag rapportera från Spanien, där jag knappt sett någon debatt. Däremot har min leverantör Telefonica/Movistar, som jag i mitt förra inlägg berättat om, redan aviserat om prisökning på 10% på priserna som ALDRIG skulle ändras!
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Finländska operatörer vill ta mer betalt i EU

Idag skriver vi 15 juni och vi börjar få en ganska klar bild vad det innebar för oss i Sverige, beträffande det nya EU-direktivet som gäller fr.o.m. idag.

Det blev logiska begränsningar i tid och/eller volym. Vidare att operatörerna får rätt att ta ut en tilläggsavgift om operatören gör en förlust på grund av roaming. Vet att det finns de som tycker att det är fel, men för mig känns det som rimligt och bra resultat.

Det har absolut blivit billigare för alla och inte minst mycket, mycket enklare att från och med nu att använda våra mobiler och datorer under våra utlandsresor med husbilarna

Operatörernas erbjudande/villkor är så vitt jag ser och förstår ganska likvärdiga. I framtiden kommer som vanligt, olika utspel och kampanjerbjudanden. Bästa dealen i juni, är säkert historia redan i nästa månad.

Hoppas att Robert kan förhandla fram ett ännu bättre avtal/erbjudande skräddarsytt för oss och våra behov.

Nyfiken hur det ser ut i andra marknader, skulle vara trevligt att få uppdaterat vad som händer i Finland, Norge och Danmark.

- Blev det dyrare abonnemang?
- Blev det begränsningar i tid?
- Blev det begränsningar i volym?
- Blev det debatt i husbilsvärlden?

Själv kan jag rapportera från Spanien, där jag knappt sett någon debatt. Däremot har min leverantör Telefonica/Movistar, som jag i mitt förra inlägg berättat om, redan aviserat om prisökning på 10% på priserna som ALDRIG skulle ändras!

Billigare för alla? Enklare?

Nja. Vi som hållit oss till Sverige, Norge, Danmark primärt, hade ju tidigare hos Telenor och Telia samma surf som i Sverige.

Dessutom, har du inte hört talas om Telenor Frihet ? Fungerade i hela Europa och krävde inga programmeringskunskaper för att hålla koll på villkor och surf kvar.

Så jag skulle vilja säga krångligare och dyrare.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Finländska operatörer vill ta mer betalt i EU

Billigare för alla? Enklare?

Nja. Vi som hållit oss till Sverige, Norge, Danmark primärt, hade ju tidigare hos Telenor och Telia samma surf som i Sverige.

Dessutom, har du inte hört talas om Telenor Frihet ? Fungerade i hela Europa och krävde inga programmeringskunskaper för att hålla koll på villkor och surf kvar.

Så jag skulle vilja säga krångligare och dyrare.

Anders, du vet att jag delar din uppfattning att Telenor Frihet varit en suverän produkt i marknaden. Bara att gratulera er användare.

Men nu vet vi att Telenor inte kan fortsätta med den produkten, troligen beroende på att man inte lyckats få ner priserna för roaming från kollegorna i Sydeuropa. Skulle tro att man är besviken på nivån 7.70 Euros/GB, som blev resultatet av förhandlingarna.

Själv lyfter jag i alla fall på kepsen för initiativet från Telenor, att ett år före alla konkurrenter erbjuda det som idag blivit lag inom EU.

Visst blev det rörigt, konstiga besked från kundservice, som säkert beror på den enkla orsaken att man hade ingen plan "B" när spelreglerna presenterades från EU.

Förresten, har du funnit någon leverantör som möter dina önskemål bättre?

TommyD
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Finländska operatörer vill ta mer betalt i EU

Anders, du vet att jag delar din uppfattning att Telenor Frihet varit en suverän produkt i marknaden. Bara att gratulera er användare.

Men nu vet vi att Telenor inte kan fortsätta med den produkten, troligen beroende på att man inte lyckats få ner priserna för roaming från kollegorna i Sydeuropa. Skulle tro att man är besviken på nivån 7.70 Euros/GB, som blev resultatet av förhandlingarna.

Själv lyfter jag i alla fall på kepsen för initiativet från Telenor, att ett år före alla konkurrenter erbjuda det som idag blivit lag inom EU.

Visst blev det rörigt, konstiga besked från kundservice, som säkert beror på den enkla orsaken att man hade ingen plan "B" när spelreglerna presenterades från EU.

Förresten, har du funnit någon leverantör som möter dina önskemål bättre?

TommyD

Nja, inte ännu så jag ligger kvar med Telenor och avvaktar. Observeras bör dock att trots alla turer och besked så har Telenor fortfarande kvar 30-dagars gränsen i villkoren, förutom 4-månadersregel (luddigt skriven).

Förmodligen blir det en kombo av telenor och net1 eftersom vi aldrig kan jobba ikapp 4-månadersregeln eftersom vi är mer utomlands än i Sverige, dock inte i 6-månaders perioder. Vi är sommartid i Danmark med båt och vintertid med husbil i Norge och alperna så gamla nordenabonnemang var bra och nuvarande net1 verkar bra komplement. Men spännande att se vad avtalserbjudandena blir.
 
Toppen