• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

iGo navigation - Uppdatering

F

F.d. 22252

Guest
Sv: iGo navigation

Det var goda nyheter, då blir det köp av IGO android med det snaraste, planerar take off inom 10 dagar.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: iGo navigation

Tankade ner IGO navigation för Android igår natt kartorna är daterade Q4 2016.
Det är lite klarare interface nu men jag tyckte om det gamla med mycket färger och symboler, men det var ju en lite udda variant jag hade som egentligen hette IGO israel.
Jag kommer köra den på Samsung note 8 tums platta som jag sätter i en skrotad baksida av originalfodralet som jag limmat kardborrband på, det sitter motsvarande på instrumentpanelen i bilen så bara trycka fast och sätta i laddsladden.
Mobilen som är uppkopplad mot internet konstant sitter i en hållare och delar info till plattan.
På mobilen kör jag Maps eller Here, vilket som passar Bägge behöver internet men Here har jag tankat kartor till men det verkar som den behöver uppkopplingen.
Sen för kvällsplaneringen har jag en bra dator med gps kopplad till usb så jag kan använda maps och google earth.
I backup ligger en nokia med here som kanske kommer att användas som säkerhet.
Min gamla garmin har jag gett bort, den är inte klok trots uppdaterade kartor livstid men i sverige av en svensk kan den nog fungera vettigt.
Så möjligen kommer jag i trängda lägen köra 3 st navigatorer, har nog en gammal karta jag fick av plastpelle över spanien som jag får begrunda när det blir dags.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 22252

Guest
Sv: iGo navigation

Ja jag har ställt om allt som går att ställa om men det blir inte riktigt som tidigare men ljusår från here och maps.
Iof kan man ju ha maps i satellitläge men då kan man inte navigera.
Ser fram mot en stabil navigator med uppdaterade kartor, de utgör mycket av tryggheten när man är ute och reser, är man ensam finns det ju ingen som läser kartan och man kan inte stanna och svänger man av så måste man svänga av igen tills man inte vet var man är när man äntligen kan stanna.
Det som är IGO absoluta fördel är när man ska göra vägbyten på motorväg eller undvika vägbyten bilder och varningar i god tid gör att man inte missar avfarter, vilket man gör med maps som samtidigt har en röst som kör ca 150% i uppspelning och eftersom det är online ofta är sent ute.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 22252

Guest
Sv: iGo navigation

Nu har jag testat i skarpt läge och det är först då som allt jag ställt in på menyerna kom fram nu känns det mycket säkrare med en riktig navigator och bara ett år gamla kartor. Knepigt att man släpper kartorna vid olika tider beroende på operativ, de borde ju kunna vara lika oberoende om det är android eller apple.
Men nog är det en hel del som skiljer versionerna åt den nya är nog lite enklare om man kommer ny till IGO.
Har inte hittat var man ställer in fordonets storlek än om det finns kvar som val?
Jag la in husvagn eftersom storleken är mer lika än personbil eller lastbil.
Man får se upp när man byter fordon eftersom det är en hel del som går tillbaka till default läget i inställningarna.
Jag brukar ha lätt vägval inställt för då slipper jag knepiga trafikplatser men några mil extra kan det bli men jag sparar felkörningar och möjligen en del köer.:mh4:
 

KOKKAKI

HBK Medlem
Inlägg
450
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
9452
Medlemskap
2025
Sv: iGo navigation

Har mini Ipad med IGO och är helnöjd. Instämmer med Knarrevik det finns inget bättre i nuläget. Kör Garmin GPS parallellt och det händer titt som tätt att dom två inte kommunicerar samma vägval till IGOs fördel.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iGo navigation

Skillnaden mellan iGO och en konventionell GPS är mängden av inställningar och ruttval. Därför är det inte konstigt att de två visar olika vägval.
Detta under förutsättning att kartorna är uppdaterade.
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
En liten fråga i sammanhanget, varför duger inte Garmin eller Navigon. Eller bilens eget navigationssystem? Har aldrig haft andra navigatorer än de. De har sett till att jag tagit mig både till Peterskyrkan och Eiffeltornet med stor dubbeldäckare. Nu har jag bara en Garmin till min husbil och hittills har den fungerat utan problem, bara man ser till att uppgradera den. Bara undrar.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: iGo navigation

Jag kan ta ett exempel, när jag skulle till lindesberg kommunala gratis ställplats söderifrån på rv 50 så ville garmin att jag svängde av genom centrum av lindesberg och sedan ut till rv50 som ställplatsen ligger bredvid.
IGO ville jag skulle köra rakt fram direkt till ställplatsen utan sightseing på smågator i centrum.
Och så har det varit hela tiden trots uppdaterade kartor med livstids uppdatering och olika inställningar så har den visat på avfarter in i småstäder när man velat fara förbi på motorvägen.
Jag har nu gett bort den och uppdaterat IGO, det är bäst för min sinnesro mina bränslekostnader och min tid bakom ratten.;)
 
F

F.d. 32985

Guest
Sv: iGo navigation

Misstänker att alla navigeringsappar eller navigeringsutrustningar har både för- och nackdelar.
Kör också ofta med iGo och så även förra sommaren som i somras. På Rugen och på Pag i Kroatien var vi dock tvungna att koppla bort iGo för annars hade vi nog aldrig hittat fram.

Så jag tror inte någon är hundraprocentig utan man får använda den navigering som är bäst enligt sitt eget tycke.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iGo navigation

Inställningar betyder mycket och iGO har fler inställningar än de flesta andra navigatorer.

Har en kompis som tyckte att iGO betedde sig konstigt, när jag kollade hade han valt bort motorväg, betalväg, färja m.m. i tron att det var tvärtom vilket gjorde att det blev långa omvägar både i Sverige och Norge.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: iGo navigation

Finns det något bra sätt att få IGO i mobilen också som backup utan att tanka alltihop igen eller betala för IGO en gång till?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iGo navigation

Jag har iGO på alla mina iPhones och iPads men bara betalt en gång med samma Apple-id.
Man måste naturligtvis ladda ned till varje enhet för sig men behöver kanske inte alla kartor.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: iGo navigation

Tack Knarrevik!
Ska försöka tanka under resans gång, håller på att plocka ut det sista i bilen har bokat Finnlines tisd 22.00 till travemunde. Har 50 mil att köra till Malmö, avskyr att passa och vänta på färjor men detta är det bästa och bekvämaste alternativet.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: iGo navigation

Idag mellan greven och Koblens slutade IGO prata tänkte efter lite om Knarreviks råd tidigare och efter en jobbig resa där man verkligen fickk hålla ögonen på både plattan och trafiken så har jag nu, tror jag hittat felet.
Igo säljs tydligen stum men demon har prat så nu har jag laddat ner tal som jag trodde jag hade i den skarpa versionen men tydligen var en kvarleva av demon som passade på att gå ut när jag behövde den som mest.
Finns en grå ruta som handlar om trafikproblem som uppmanar en att köpa en ettårsprenumeration på så att man kan använda den kunskapen, det finns i google maps men ganska dåligt anpassat till riktig användning och minnet i maps är obefintligt utom när det pga. feltryck i skarpt läge plötsligt kan skifta till ett helt annat läge.
IGO gjorde likadant idag från att ha varit död ett tag så växlade den fönster och jag fick några ord påvägen vilket jag behövde.
Så nu har jag handlat igen från IGO.
Hoppas att jag nu har en riktigt skarp version utan mera problem av typen betalar du inte så skiter vi i dej och sabbar allt.
Det som IGO är bra på är trafikplatser med bra bilder och vägledning och anvisningar, men det är också det enda egentligen och när det inte stämmer som idag när man ser en rondell istället för en flerfilig trevägskorsning med trafikljus! Brukar ju vara tvärtom!
Och jo den gamla var bättre med fler inställningsmöjligheter vilket man sparat till ytterligare ett tillägg som kostar, ska ekonomerna förstöra IGO också frågar man sej det är ingen teknisk fråga utan bara att tjäna pengar och som Bildt skrev till Trump står man i ett hål ska man sluta gräva!
Det är dags att IGO gör det nu annars får de mer problem än de redan har med missnöjda kunder.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: iGo navigation

Igo har fungerat ganska bra men det är några saker som jag tycker är sämre eller så har jag inte hittat hur man gör.
Om man ska ange en starpunkt som inte är där man befinner sig envisas igo med att allt man anger är en destination.
Vid utresa fick jag en väg på tillbakaresan fick jag en annan och när jag körde den 1 mil kortare som jag alltid kör och som IGO tidigare föreslagit åt andra hållet så fick jag höra räknar om rutten kör 100km fast det var 25km hem.
Så den är inte perfekt har varit tvungen att använda maps ett par ggr. som reserv.
Sitter man och kör och det blir för ljust eller mörkt på skärmen och den inte klarar det automatiskt så är det väldigt lätt att få en punkt på skärmen som sen blir din nya destination hipp som happ.
Den gamla var bättre utom gamla kartor! Mycket bättre.
Så var också sygic, varför ska saker inom data bli sämre numera förr blev allt bättre varje år så är det inte nu längre....
 
Toppen