• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nu börjar sommarens plåga!

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
2017-06-02 07:57, Inbrott, Stenungsund
Inbrott i husbil på rastplats

Ett tyskt par som övernattat i sin husbil på Ödsmålsbrons rastplats upptäcker att någon under natten brutit sig in i husbilen och stulit deras tillhörigheter.

Organisation
Polisen Västra Götaland
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Nu börjar sommarens plåga!

Det känns bra att ha både larm och hund i bilen, det blir i stort sett omöjligt att ta sig in i bilen utan upptäckt
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Nu börjar sommarens plåga!

Hur kan de veta om bilarna är på väg söderut eller norrut?

Veta kan dom ju inte men om bilen står på en rastplats längs med ena sidan på en motorväg är ju riktningen ofta ganska tydlig.

Så här års är väl också Tyskarna bästa offren här i Sverige då dom förmodligen har reskassa och prylar med sig för en längre tur. När våra semestrar drar igång på allvar blir nog svenska bilar minst lika intressanta både i Sverige och Tyskland. Speciellt om dom är på väg söderut och kan antas åka på långtur.
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Sv: Nu börjar sommarens plåga!

Det är ju bra att ha larm (och ev hund) i bilen. Men varför investerar man inte i ett mindre värdeskåp och sätter detta på en gömd plats? Kostar inte mer än ca 1000kr. Har man det så lägger man ju de pengar man inte behöver för stunden samt pass, bilhandlingar, mm. Med denna lösning blir man ju inte helt strandsatt om olyckan är framme.
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Nu börjar sommarens plåga!

Veta kan dom ju inte men om bilen står på en rastplats längs med ena sidan på en motorväg är ju riktningen ofta ganska tydlig.

Så här års är väl också Tyskarna bästa offren här i Sverige då dom förmodligen har reskassa och prylar med sig för en längre tur. När våra semestrar drar igång på allvar blir nog svenska bilar minst lika intressanta både i Sverige och Tyskland. Speciellt om dom är på väg söderut och kan antas åka på långtur.

Äh, ett dåligt försök att skämta lite, de flesta rån sker kanske på rastplatser...
Utgick lite från oss själva, vi stannar aldrig på rastplatser över natten och kör heller inte alltid i nord-sydlig riktning eller i semestertid.

Någon på forumet har varit inne på det förut, dvs att halvintegrerade med lättforcerade framdörrar är mer utsatta än helintegrerade, kanske något att fundera på när man ska köpa/byta bil?
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Nu börjar sommarens plåga!

Har i tre års tid använt oss av backsensorer som varnar när någon kommer för nära dörrarna. Har kopplat via relä så ljuset tänds på bilen och en siren invändigt väcker oss. Ljudet låter så högt att det hörs tydligt ute också.
En gång på Jotunheim larmade det på morgonen av en flock får. En gång regnade det så mycket när vi sov över på parkeringen på Brenner passet att det larmade. En gång larmade det på natten, kan ha varit ett "bus" men vi vet inte. Sedan har vi kompletterat framdörrarna med extra lås typ Hero-Safe (kan vara felstavat).
Så nog känner vi oss säkra och oroar oss inte eftersom "buset" hinner aldrig göra någon åverkan innan det larmar.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Nu börjar sommarens plåga!

Har naturligtvis en strömbrytare inne som vi slår på när vi lägger oss.
Kan hända att på ställplatser där det är närgångna "tyskar" så kan vi inte ha dom på för då larmar det. :swoon:
Vi har dom inställda så att de börjar ljuda när någon är ca 1,5m från dörrarna på HB,n, gäller både bodelen och bilen. :twitcy:
 

Perrovski

FD HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Sv: Nu börjar sommarens plåga!

Hej Tommy.
Kan du ge mig en tjänst och beskriva en noga beskrivning om vilka backsensorer och en schema hur har du gjort .
Jag har monterar två olika typer av sensorer , men ej av relä och misslyckats, vill tillägga att
kjolar som sensorerna är monterade är av aluminium.

Mvh
 

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024
Sv: Nu börjar sommarens plåga!

Att det bara är Tyskar och deras husbilar som blir utsatta. Det är rena rama bluffen för att få resan betald och inget annat.
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Nu börjar sommarens plåga!

Jag har monterat in ett vanligt huslarm, köpt på Ebuy från kina. Jäklar vilket liv om man glömmer stänga av, den som inte vaknar av detta behöver intensivvård om inte döden redan inträtt.
Skickad efter i vintras, kostade 700:- Frakten tog en månad. Har larm på alla luckor o dörrar. Skulle någon bryta sig in får jag även SMS i telefonen.
Jag vägrar sätta något mellan framdörrar. Börjar det brinna vill jag hinna ut innan jag kan användas som grillkol.
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Nu börjar sommarens plåga!

Detta är en skröna att det blir inbrott i alla tyska bilar,det är ett försäkrings bedrägeri av tyska medborgare, på väg hemåt så dom får ut pengar i sitt hemland ,det är inga svenska bilar som det blir inbrott I, :twitcy:
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Nu börjar sommarens plåga!

Vi har typ en stor sirén på takt som aktiveras via en strömbrytare men om jag ska vara riktigt ärlig drar jag mig för att slå på det för det tjuter något så fruktansvärt , har hänt att jag gått ut väldigt sent på kvällen då det varit mörkt och naturligtvis glömt att slå av larmet och då tändes det i alla husvagnar och husbilar och det var inte populärt :confused: Men effektivt är det men risken kanske är att nån skum individ som är ute i lömska ärenden reser skadeståndsanspråk mot oss för skadad hörsel :) :) :) . Men ett bra larm är guld att ha speciellt när man reser utomlands och då man är extra mån om sig.
 
Toppen