• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fundering över solcellsregulator

Dennis.Köping

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Köping
HBK-Nr
24063
Medlemskap
2024
Sitter i valet och kvalet av att skaffa solceller till husbilen. Kikat lite på prevent blä och funderar över ifall jag ska ha laddning till startbatteriet eller inte.
Så valet står mellan Votronic Duo MPPT eller Victrons blue solar med BT Dongel.

Klarar oss ok (Sommar) på 105Ah eftersom allt är LED osv men för att kunna stå ett par dagar funderar vi på 100W solcell. Skulle det inte räcka kan man alltid sätta på 1st 100W till.

På vintern kopplar jag in 1 extra batteri via snabbkontakt för att det ska räcka vid skidåkning mm och hoppas solcellen ska hjälpa lite då med.

Vad anser ni här på forumet. Laddning av startbatteriet nödvändigt eller inte?Känner själv att det inte är nödvändigt men kan förlänga startbatteriets liv kanske.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Fundering över solcellsregulator

Har du inte haft behov av startbattteriladdning tidigare så varför skulle du få det nu, åker du på vintern som vi också gör skulle jag satsa på att byta startbatteriet till ett topp tudor med 3-4 års intervall instället i syfte att alltid vara säker på att få igång motorn även om det är minus 25-30 grader.

Har själv ingen solcell men har tänkt på det i några år, det som gjort att jag än så länge ej installerat är att det bara är på vinter som jag har ont om ström och jag inbillar mig att solceller inte skulle hjälpa mig så mycket, men det kanske är fel.

DOCK skulle jag sätta på 200W direkt isåfall tom 300 W om det får plats då solen är så begränsad vintertid att det gäller att ladda max de få timmar som sol ges.

Beträffade regulator, samma resonemang där en bra känd hellre än en no-name billig.

Spontant men helt utan att veta så känns Victron som en mera seriös el firma än Votronic men jag kan ha fel.
 

PudelRäser

HBK Medlem
Inlägg
377
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4321
Medlemskap
2025
Sv: Fundering över solcellsregulator

Laddning av startbatteri har kommit som ett önskemål av tex övervintrare...
Tex då du har bilen stående tex 1-6 mån, under normalt användande då du kör HB då och då behövs inte startbattladdning

Men om det inte är nån annan skillnad på regulatorerna så kan du ju ändå "lyxa" till det med laddning även på startbatt.

Men jag har haft bägge delar och om du söker ett enkelt svar så.......

Nej behövs inte :)
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: Fundering över solcellsregulator

Mitt i vintern gör våra solceller 100 W ingen nytta men framåt mars så gör den nytta.

Det kan ju tilläggas att soltimmarna i fjällen i januari är lätt räknade. Om det är soligt står den mycket lågt och det under kanske 5 h...

Behövde ladda varje dag i jan medans mot slutet mars en laddning/vecka...
 
Senast ändrad:

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Fundering över solcellsregulator

Vi åker mest höst, vinter o vår. Fricampar i huvudsak. Aldrig har jag känt behov av att ladda startbatteriet. Men startkablar har jag med....

På taket sitter en 100 watts panel. Visst är laddningen begränsad på vintern men det känns så gott när solen tittar fram och mätaren visar Charge. Varje tillskott är uppskattat. Maxa din panelyta om du kan, tycker även Björn.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Fundering över solcellsregulator

Votronic är en bra regulator. Det går att ställa in laddningen för olika batterityper, även för olika typer av Lithiumbatterier vilket kan vara bra för framtiden.
Laddningen av startbatteriet kan man både ha och mista. Det ger bara en Amp, och kopplas in först när bodelsbatteriet är fulladdat, vilket sällan sker på vintern.
 

Dennis.Köping

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Köping
HBK-Nr
24063
Medlemskap
2024
Tack för alla svar.

Blir nog att köpa 200W kittet då istället och Victrons MPPT med BT-Dongeln så man får den där teknik sugna sidan stillad.

Man kan väl då inte ha för mycket Solladdning / Batteribank?

Någon här som kan tala om varför man skulle koppla in laddningen i EBL-99 istället för direkt på batteri? (Min statuspanel i bilen talar bara om batterispänningen inget annat)

mv Dennis
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Re: Fundering över solcellsregulator

En anledningen skulle vara att du får en "renare" installation, dvs allt går via EBL.

Förmycket ladding kan du aldrig få däremot beroende på batterier od så kan det vara
bortslängt med förmycket solceller men på vinter är det inte möjligt.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Fundering över solcellsregulator

Min gamla 89 har en solcell på taket köpt på en båtfirma otroligt enkelt och snabbt att installera med lim bygger bara3mm.
har kopplat den till bobatteriet och när det är fulladdat så går strömmen ver till startbatteriet.
När man kör så laddas bobatteriet av generatorn när startbatteriet är fulladdat.
Hade problem med starten men det berodde på generatorremmen var för slak och vid hög belastning blev startbatteriet urladdat.
Det var efter mycket klurande jag förstod att bobatteriet och solpanelen räddat mej flera ggr.
Sen är ju startmotorn dålig..
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Fundering över solcellsregulator

Laddning av startbatteriet tillhör undantaget. Det kan man göra när bilen står hemma på 220v
Solpanel kan ge 100% också på vintern - om man vinklar panelen rätt mot solen och då endast när solen visar sig uppe förstås.
Regulatorn har jag haft kopplad direkt till batteriet i alla år. Ser inte vitsen med annat sätt (fast jag har testat)
För dom som inte vet......läs här om installationer
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Fundering över solcellsregulator

Jag är av åsikten att om det finns teknik och inte kostar skjortan, då är det inte fel att kunna ladda även startbatteriet. Vår solcellsregulator Votronic 350 Duo tar hand om 2x100 Amp solkraft och den gör det väldigt bra.
  • Behöver vi starta motorvärmaren (diesel) då är det bra att startbatteriet är fulladdat
  • Står vi en vecka på samma plats (t.ex. Norge), det känns bra att veta att bilen kommer att starta trots småförbrukare (radio, div. inbyggda el-detaljer, belysning...)
  • Är startbatteriet laddat, då laddas bodelsbatterier under färd utan väntan på att startbatteriet ska laddas först
Vi har ingen EBL så all laddning (sol, 230V och B2B) går direkt till batterier. Duo går att ställa om till Lithium batterier också. Tycker man att Duo ger "för lite" kräm, då kan man vinkla en av solceller och-eller skaffa en regulatorförstärkare (har hört ska finnas, vi har den inte).
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Fundering över solcellsregulator

Hmm, "Tycker man att Duo ger "för lite" kräm, då kan man vinkla en av solceller och-eller skaffa en regulatorförstärkare"

Vad syftar du på då, vinkla solceller regulatorförstärkare, jag fattar nada ??
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.775
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Fundering över solcellsregulator

Vi har 100W solcell och som regulator har vi CTEK S250 dou som tar hand om rätt laddning både från solcell och bilens generator. Återladdar även till startbatteriet när bodelsbatterierna är fulla. Vid körning laddas bodelsbatterierna upp mycket snabbare och dessutom fullt vilket inte sker via EBL. Därför har jag tagit bort säkringen 50A mellan startbatteri och EBL. Min panel visar också bara spänning så jag har kopplat laddningen från CTEK S250Duo direkt till bodelsbatterierna.
http://www.ctek.com/storage/ma/da26...22BF/D250S_Dual_SmartPass_with_Solar_cell.pdf

D250SA

CTEK Laddare D250S Dual - Marinaman.se
Mycket nöjd med installationen dessa 8 år jag haft den i de 2 senaste HB. Framför allt på vintern när bodelsbatterierna laddas upp så fort mot i originalkopplingen under körning. Har 3x95A AGM-batterier i bodelen.
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Fundering över solcellsregulator

Hmm, "Tycker man att Duo ger "för lite" kräm, då kan man vinkla en av solceller och-eller skaffa en regulatorförstärkare"

Vad syftar du på då, vinkla solceller regulatorförstärkare, jag fattar nada ??

Att vinkla/vrida/vända en solcell mot solen:
Lösa solcellspaneler kan du vinkla mot solen (ljuset) hur du vill. Jag har en ställning under min ena solcellspanel och kan vrida/vända solcellen hur jag vill. Det finns tom att köpa solcellspaneler som vrider solcellspaneler helt automatiskt mot solen (liknar parabolantenn).

Regulatorförstärkare:
En booster för solcellsregulator, liknande DC/DC booster för startbatteriet. Har aldrig sett en sådan själv men fick reda på att det ska finnas enligt Reimo i Frankfurt. Kan tänka mig att den ingår i det här smidiga paketet. Fråga mig inte hur den jobbar, inte min avdelning!

Hoppas poletten har trillat ner nu.
 
Senast ändrad:

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.501
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Fundering över solcellsregulator

Vi har 100W solcell och som regulator har vi CTEK S250 dou som tar hand om rätt laddning både från solcell och bilens generator. Återladdar även till startbatteriet när bodelsbatterierna är fulla. Vid körning laddas bodelsbatterierna upp mycket snabbare och dessutom fullt vilket inte sker via EBL. Därför har jag tagit bort säkringen 50A mellan startbatteri och EBL. Min panel visar också bara spänning så jag har kopplat laddningen från CTEK S250Duo direkt till bodelsbatterierna.
http://www.ctek.com/storage/ma/da26...22BF/D250S_Dual_SmartPass_with_Solar_cell.pdf

D250SA

CTEK Laddare D250S Dual - Marinaman.se
Mycket nöjd med installationen dessa 8 år jag haft den i de 2 senaste HB. Framför allt på vintern när bodelsbatterierna laddas upp så fort mot i originalkopplingen under körning. Har 3x95A AGM-batterier i bodelen.

Hej ..fungerar kylskåpet på 12 v under färd när du har tagit bort säkringen mellan startbatteri och EBL eller har du kopplat kylen till Ctek ?
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Fundering över solcellsregulator

Att vinkla/vrida/vända en solcell mot solen:
Lösa solcellspaneler kan du vinkla mot solen (ljuset) hur du vill. Jag har en ställning under min ena solcellspanel och kan vrida/vända solcellen hur jag vill. Det finns tom att köpa solcellspaneler som vrider solcellspaneler helt automatiskt mot solen (liknar parabolantenn).

Regulatorförstärkare:
En booster för solcellsregulator, liknande DC/DC booster för startbatteriet. Har aldrig sett en sådan själv men fick reda på att det ska finnas enligt Reimo i Frankfurt. Kan tänka mig att den ingår i det här smidiga paketet. Fråga mig inte hur den jobbar, inte min avdelning!

Hoppas poletten har trillat ner nu.

Du förklarar i skrift som en kratta(i förra mailet).

Beträffande regulatorförtärkaren(får mig att tänka på Kalle Anka ord:)) är inte det MPPT gör om den gör det den gör det den ska?
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.775
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Fundering över solcellsregulator

Hej ..fungerar kylskåpet på 12 v under färd när du har tagit bort säkringen mellan startbatteri och EBL eller har du kopplat kylen till Ctek ?

Den 2-3 A säkringen från D+ från generatorn måste sitta kvar som styr kylskåpet. Strömmen tas från bodelsbatterierna via CTEK 250 Duo och EBL. Har även CTEK Smartpass kopplat som tar över om bodelsbatterier+ kylen vill ha mer än de 20 A som CTEK 250 Duo ger. Helst skulle jag ha ett relä som skiftar så kylen och ev. EBL tar ström från generatorn under körning och CTEK bara laddar. Hittills har jag inte märkt att det skulle behövas då laddningen är tillräcklig ändå.
 
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Fundering över solcellsregulator

Hmm, flera EBL(alla) som jag kikat på har fler än en +12V som kommer från bilbatteriet, en av dessa brukar vara avsedd för kylskåpet!

dvs du ska bara koppla bort +12V till EBL på de som ej matarm kylskåper SAMT den lilla säkringen för D+ skall du ha kvar.
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Fundering över solcellsregulator

Kör också med Ctek 250 dual och det fungerar helt ok. Kopplade bort startbatterikablarna från ebl och lät kablar till kylskåpsmatning och D+ sitta kvar. Fungerar klockrent. Har visserligen inget AES kylskåp men det fungerar också i denna koppling. Dessutom höjer Dual spänningen från generatorn så att bobatteriet blir ordentligt laddat även om kablarna inte är bytta. Dessutom så laddas startbatteriet när solcell eller laddare i ebl har laddat upp bobatteriet färdigt. Inget krångel, bara kopplat som Ctek visat !
Med vänlig hälsning, Conny J
 
Toppen