• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fundering över solcellsregulator

Dennis.Köping

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Köping
HBK-Nr
24063
Medlemskap
2024
Sitter i valet och kvalet av att skaffa solceller till husbilen. Kikat lite på prevent blä och funderar över ifall jag ska ha laddning till startbatteriet eller inte.
Så valet står mellan Votronic Duo MPPT eller Victrons blue solar med BT Dongel.

Klarar oss ok (Sommar) på 105Ah eftersom allt är LED osv men för att kunna stå ett par dagar funderar vi på 100W solcell. Skulle det inte räcka kan man alltid sätta på 1st 100W till.

På vintern kopplar jag in 1 extra batteri via snabbkontakt för att det ska räcka vid skidåkning mm och hoppas solcellen ska hjälpa lite då med.

Vad anser ni här på forumet. Laddning av startbatteriet nödvändigt eller inte?Känner själv att det inte är nödvändigt men kan förlänga startbatteriets liv kanske.
 

Dennis.Köping

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Köping
HBK-Nr
24063
Medlemskap
2024
Jo, jag lyssnar och sorterar =) Men bra med många svar och olika erfarenheter. Har själv en hel del erfarenhet ang el (är elektriker utbildad) jobbar som bilmekaniker (mycket felsökning , el mm). Så vet gott och väl vad som krävs för att ett batteri skall hålla mm. Dock så funderar man ju ibland över vad man behöver kontra vad man vill ha och det är ju alltför ofta 2 helt skilda saker.

Jag vet att strömmen räck gott och väl för ett par dagars fricamping på sommaren, men förmodligen inte mer än så. På vintern försvann det mycket fort ur batteriet=).

Eftersom vår husbil står en hel del mellan tillfällena den används funderade jag över Laddning till startbatteriet från solcell. Har den står på tomten så kan plugga in 230V lite då och då men det laddar ju och start batteriet kasst via EBL99. Väldigt låg ström och spänning. Men bodelsbatteriet verkar fyllas helt via EBL. Sitter någon annan dosa från Schaudt där bak oxå som har med laddningen att göra men kommer inte ihåg vad det stod på den och den sitter nu lite trångt till.

Laddar idag startbatteriet via Ctek MXS5.0 på prov för att se hur det står sig efter laddning. Men just detta är ju en av fördelarna jag funderar på. Mm en solcell kan underhålla även det batteriet.
Sedan är det klart att tanken finns på ett nytt AGM batteri där bak eller ännu hellre ett Lithium, men då återkommer jag till det jag skrev tidigare. Är det verkligen något som behövs eller bar nåt man vill ha :)

Sen tänker jag att med en solcell monterad kommer bodelsbatteriet cykla mellan fullt och lite urladdat medans utan solcell kommer det att cykla mellan delvis tomt och kanske nästan fullt som exempel, och det gör ju stor skillnad för hur länge batteriet skall hålla.

Skall batterierna hålla finns det bara ett sätt och det är ju laddning, laddning och mera laddning. (men absolut inte överladdning)

Tror nog inte jag är ensam på detta forum med dessa tankar och det var därför jag skrev detta inlägg så jag tycker bara det är kul att folk delar med sig av sina erfarenheter.

Det känns lite som att med Votronics regulator så kommer batterierna laddas fulla även när den bara står på tomten. Med Victrons får jag se lite info om det oxå men ingen laddning till start.

Någon som vet vem ifall laddningen från Votronics 250 Duo Dig är tillräcklig för startbatteriet? Inte hittat info om laddningsspänning till startbatteriet.

mv Dennis
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Re: Fundering över solcellsregulator

Först på vintern så går det mycket ström det håller jag med om, vi använder i princip ett batteri på kanske 1,5 dag, då tar värmefläkten kanske hälften(den drar 1A).

Två batterier är iallafall för oss ett måste, däremot har jag inte som sagt inte börjat med solceller då jag tror att dom förlänger batteridriften så lite iallafall runt jul och sportlov då vi är ute. Brukar starta motorn i ca 1-2 timmar varje morgon och på så sätt fixa ström.

Beträffande startbatteriet och för den delen även bodelbatterierna så är det allra bästa det enklaste, lossa minusskon eller installera en riktigt huvudströmbrytare som du kopplar ur när du parkerar, på så sätt kommer batteriet att vara i toppform när du ska starta nästa gång.

Att installera laddare som ska först ladda det ena sedan det andra... nä sådana konstruktioner har jag fått nog av sedan länge, jag vill själv bestämma vilket batteri som jag vill ladda om jag ska ladda.

Isåfall skulle jag nog fundera på att installera två MPPT laddare, en som laddar startbatteriet och en som laddar bodelsbatteriet på så sätt så blir alltid startbatteriet laddat och det är allra viktigast anser jag.

Och viktigast, nya fräsha batterier.

Och glöm inte att mäta med multimeter i syfte att dels se strömuttag och laddspänning, prova sig fram är ingen bra och effektiv väg framåt!
 
Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Fundering över solcellsregulator

Votronic 250 Duo ger bara 1 Amp till startbatteriet när bodelsbatteriet är fulladdat.
Har man gott om solceller så finns även en AES-funktion som gör att man kan köra kyl/frys på batteriet när cellerna laddar tillräckligt.
Jag har satt dit en extra ingång på regulatorn så om jag skall ladda elcykeln eller annat strömkrävande tar jag fram en lös 50 W panel som jag riktar mot solen. Då får jag ett tillskott på 3-4 Amp.
 

jasno

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5229
Medlemskap
2025
Sv: Fundering över solcellsregulator

Köp en med laddning till bilen oxså. Att alltid ha batterier fulladdade gör underverk för livslängden. Komplettera med en konditionerar från Waeco så håller batterierna LÄNGE. Vårt bilbatteri från 2000 byttes för 3 år sedan. 15 års livslängd tycker jag är OK. Vi har 400W solcell kompressorkyl som slås på på våren och stängs av på hösten 2x100Ah. Förra bobatterierna höll 9 år och det var vanliga bilbatterier.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Fundering över solcellsregulator

Hej Dennis,

Kolla upp så du inte har "onödiga" förbrukare på startbatteriet.
Jag drog om min matning från start- till bo-batterier när jag bytte ut stereo, subbas, navigator+backkamera.
i dagsläget har jag ingen extraladdning av startbatteri utan endast vid 230V+ vid körning.

Har en ny Votronic MPP 350 duo dig. ligger på skrivbordet som ska ersätta min gamla regulator.
Jag hade inte tänkt koppla laddning till startbatt. i första skedet, ser inget behov. Har ett 90Ah AGM som startbatteri och har inga problem med ström till start.

När vi inte använder HB så står den till 99% ansluten till 230V.
 

Dennis.Köping

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Köping
HBK-Nr
24063
Medlemskap
2024
Sv: Fundering över solcellsregulator

Eftersom även vikten begränsar en på en 3,5 tons bil så går jag även i funderingen att skippa solceller och byta ut mitt bly batteri 105ah till ett 100ah lithium. Dubbla laddströmmen från ebl och bara köra på det. Mindre vikt, snabbare laddning samt räcker tillräckligt länge för oss. Kommer inte stå mer än 3-4 dagar Max som vi känner. En liten tanke bara :wink:
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Fundering över solcellsregulator

Eftersom även vikten begränsar en på en 3,5 tons bil så går jag även i funderingen att skippa solceller och byta ut mitt bly batteri 105ah till ett 100ah lithium. Dubbla laddströmmen från ebl och bara köra på det. Mindre vikt, snabbare laddning samt räcker tillräckligt länge för oss. Kommer inte stå mer än 3-4 dagar Max som vi känner. En liten tanke bara :wink:

3500 kg Bly + solcell - Lithium => max 20 kg, verkar vara fel argumentation:)

Snabbare laddning, helt ok, mer kräm också ok.

Då har du tre vägar att gå som jag ser det:

1 - Komplett färdig batterilösning, plug and play
2 - 12V Lithiumbatteri
3 - 4 st Lithiumceller som kopplas ihop till ett 12V batteri

Alla dessa tre finns i var sin tråd här så bara att välja vad som verkar bäst för dig, eller göra något på ditt eget sätt.

Dom har alla sina fördelar och nackdelar i form av pris, komplexitet och livslängd.

Tänk också på om du som mig har batteriet placerat under sätena i hytten och ingen värme vintertid vid batterierna när man skall använda/ladda då får man tänka sig för lite med Lithium.
 
Senast ändrad:

Dennis.Köping

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Köping
HBK-Nr
24063
Medlemskap
2024
Jo, jag håller med dig till viss del =) Vikten på 100W solcell med allt nästan 10kg, 200W ca 17-19kg verkar det som. Och mitt batteri 33kg.
Lithium MAKSPOWER 100 AH 12 VOLT LIFEPO4 BATTERI BMS 150 AMPERE 14kg.

Då snackar vi nästan 35-40kg. Det är mycket på en bil som väger in på 3200kg i dagsläget med det mesta i men utan diesel, vatten, personer, mat och kläder. Man kan ju snabbt räkna ut att överlast det blir det vilket som. Men kikar på lite olika saker som inte behöver åka med så att överlasten blir så lite som möjligt. Därav man vill ha mesta möjliga tillgängliga kapacitet men inte men massa vikt i onödan.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Re: Fundering över solcellsregulator

Jo, jag håller med dig till viss del =) Vikten på 100W solcell med allt nästan 10kg, 200W ca 17-19kg verkar det som. Och mitt batteri 33kg.
Lithium MAKSPOWER 100 AH 12 VOLT LIFEPO4 BATTERI BMS 150 AMPERE 14kg.

Då snackar vi nästan 35-40kg. Det är mycket på en bil som väger in på 3200kg i dagsläget med det mesta i men utan diesel, vatten, personer, mat och kläder. Man kan ju snabbt räkna ut att överlast det blir det vilket som. Men kikar på lite olika saker som inte behöver åka med så att överlasten blir så lite som möjligt. Därav man vill ha mesta möjliga tillgängliga kapacitet men inte men massa vikt i onödan.
Jag har läst mycket om överlast osv men inte själv vägt bilen, vetetusan om man törs för vad ska man göra om den är för tung:confused:Sätta i en bensinare:D

Däremot har jag tänkt en del på om det är så jäkla bra att limma fast tunga solceller i ytterplåten som sedan det rycks och slits i när man kör, speciellt vi som har gamla bilar med rostiga skruvar...:(
 

Dennis.Köping

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Köping
HBK-Nr
24063
Medlemskap
2024
Re: Sv: Re: Fundering över solcellsregulator

Jag har läst mycket om överlast osv men inte själv vägt bilen, vetetusan om man törs för vad ska man göra om den är för tung:confused:Sätta i en bensinare:D

Däremot har jag tänkt en del på om det är så jäkla bra att limma fast tunga solceller i ytterplåten som sedan det rycks och slits i när man kör, speciellt vi som har gamla bilar med rostiga skruvar...:(

Hörde av bekant på husbilsfirma häromdagen att de vägt en bil som med full tank översteg vikten marginellt och det vara tom bil men med en massa utrustning! Undrar hur de ska göra?

Men dubbla batterier, inverters, markis, cykelställ, AC på taket.... jaaa allt sånt på en bil som bara har kanske 300kg? lastvikt från början kan ju inte sluta bra =)

Så just därför tänker jag på detta med vikt, annars vore ju ett par batterier till inga problem, får plats, men tungt blir det.
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Sv: Fundering över solcellsregulator

Du är inte ensam om att ha sådana funderingar med vikten i bakhuvudet.
Har själv funderat på den böjliga varianten av solpanel. En 100 watt väger bara runt 3 kg, limmas direkt på taket. Kanske komplettera den med en tunn spoiler i framkant?
Litiumbatteri dessutom och jag gissar, att man har lättat bilen med minst 15 kg. Alltid något, sa han som såg Åmål ... :)
 
Toppen