• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Parabol eller cromcast?

F

F.d. 53414

Guest
Vi vill ha möjlighet att se svensk TV när vi åker ner till Tyskland och Frankrike i höst. Vad är det bästa och lättaste nu för tiden, parabol eller cromcast. Vad behövs för cromcast? Någon som har erfarenhet av detta?

Tacksam för svar :)
Inger och Stefan
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Parabol eller cromcast?

Parabol är lättast i dessa länder. Men en stor investering i gammal teknik.

Cromecast är bara ett sätt att skicka signal från en dator eller padda upp till TV.
Detta kräver internetuppkoppling.
 

Bumse

HBK Medlem
Inlägg
132
Kommun
Umeå
HBK-Nr
359
Medlemskap
2024
Sv: Parabol eller cromcast?

Paraboltiden är över. Internet + Cromcast funkar perfekt i hela världen. Ta in SVTplay eller TV4 play i Din mobil och skicka via Cromecast till TVn. Har Du en extra telefon eller Padda använd den som mellanstation.
 

Punx8

FD HBK Medlem
Inlägg
234
Kommun
Örebro
HBK-Nr
12674
Medlemskap
2021
Sv: Parabol eller cromcast?

Nu blir det ju lite billigare och smidigare att använda sig utav div tv tjänster via internet baserat på dom nya roaming reglerna fr om 15 juni, men oftast då under förutsättning att man har en vpn tjänst som kan simulera att du är i Sverige, men jag skulle absolut inte förlita mig på enbart detta system om jag nu verkligen vill vara säker på att ha tv när jag vill se, och jag är oavsett var jag är stor konsument utav tv, dvs minst ett par timmar om dagen minimum, och då krävs det rätt stora datamängder med på ett på ett mobilt internet, jag har både och såg på hela Canal digitalt utbud ner till Paris ungefär sen gick bara kanalerna som ligger på Thor 6 där nedan, typ Discovery osv, men dom har jag sett ända ner till Sorrento i Italien utan problem. Så är man inte miljonär och kan köpa obegränsat med surf och vill se tv relativt ofta rekommenderar jag inte er bara att förlita er på Internet, och wifi täckningen tycker jag fortfarande är utav väldigt dålig kvalité på dom flesta campingarna runt i Europa så inget jag förlitar mig på heller..
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Parabol eller cromcast?

Men trots att man har sling så måste man väl ha en stabil nätanslutning där man är och campar.

Jovisst behövs internetanslutning, det nämns ju även för SVT play o TV4 play i tråden.

Men det funkar mycket bättre med Slingboxen. Sitter just nu i Manchesters avgångshall, playkanalerna funkar tveksamt. Vår Slingbox funkar däremot kanonbra. På något sätt så betalar man för att de komprimerar signalen på ett suveränt sätt... men bäst är nog att kan se sina hemmakanaler på samma sätt som hemma. Vi är på väg till Grekland och där funkar det perfekt för oss, hälsar Björn o Lena
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.363
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Parabol eller cromcast?

Avgiften för SVT world som lades ner sista april kommer jag att använda för inköp av gigabit för att nyttja slingboxen i stället.
Kanske monterar jag ner snipen om jag inte har någon nytta av den längre.
Det är nya tider nu.
Krister.
 
Toppen