• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

BMS problem

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Godmorgon alla här på Hbk...:spinny:

I går var det ca +36 ute och 31 i husbilen, lagom temperatur till att göra lite jobb..:swoon: Och eftersom jag nu är trött på att behöva bevaka mina lifepo4 celler mot överladdning, så tänkte jag att då kopplar jag in BMS123 smart som jag köpte i jan i år och inte fungerade efter instalation. Den gick på reklamatin tillbaka till GWL-power . och jag fick den för ca 14 dagara sedan, efter mycket besvär..:swoon: Även om jag kopplade första gång utan manual så tänkte jag att nu skall jag läsa manualen och göra steg efter steg (min första instalation var rätt) så jag startar... följer manualen till punkt och prick LED som skall lysa lyser denna gång så jag börja bli optimistic... Modul in kopplas på minussidan av packetet men på pluspolen av cellen... sen nästa modul o.s.v. när jag kopplar out modulen så hör jag också hur reläna klickar.... :spinny:... startar Android och får kontakt lägger in lösenoredet (Det från fabriken)... och så dycker fina iconer upp och en massa siffror...Siffror hoppar upp och ner utan att jag ser något samanhang ena stunden laddars det med 268A men i nästa sekund 0A och sen allt där imellan... Hmm jag får nog kalibrera parametrana tänker jag och börja ställa in utefter vad som gäller i min situation... spara allt... och då plötsligt försvinner bluetooth kontakten och ingen information syns längre på adroiden...:swoon:... provar restarta genom att trycka på den lille blåa bryttaren... men inget händer... Jag demontera och motera tillbaka out modulen med inget hjälper.. :swoon:... efter många försök ger jag upp och inser att felet här är är inget jag kan göra något åt...
Sen har jag funderat varför siffrorna hoppade så som de gjorde... kan det vara fel igen på modulen.... och om det är nu fel på den .... kan min enhet ha skadat modulen ??.... ja som ni säkert förstår så blir det många funderingar.. min sista är kan det vara så att min MPPT Vitronic 350 inte fungerar tillsamman med enheten?? eller han min inverter ha ställt till problemen ??... nu kan jag inte testa mig fram då jag inte får kontakt längre... jag känner just nu att det känns som att jag har kastat pengarna i sjön och inte var det lätt att få tillbaka BMS:en från GWL-power deras servic ger jag inte mycket för... kanske någon här på forumet har en vild tanke som kanske är värt att prova... (jag har provat att kontakta med två olika android enheter så felet ligger säkert i BMS:en)
Jo en sak till under instalationen så är systemet under drift D.v.s. att laddning och urladdning sker.....
I dag ser det också ut till att bli ett skit väder.... för varmt..:swoon::twitcy:

Kram Wovi & Peter

Här är en länk till min BMS123 smart... för den som vill se LED blinka..

https://youtu.be/V5EwlGuAUqk
 
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: BMS problem

Godmorgon alla här på Hbk...:spinny:

I går var det ca +36 ute och 31 i husbilen, lagom temperatur till att göra lite jobb..:swoon: Och eftersom jag nu är trött på att behöva bevaka mina lifepo4 celler mot överladdning, så tänkte jag att då kopplar jag in BMS123 smart som jag köpte i jan i år och inte fungerade efter instalation. Den gick på reklamatin tillbaka till GWL-power . och jag fick den för ca 14 dagara sedan, efter mycket besvär..:swoon: Även om jag kopplade första gång utan manual så tänkte jag att nu skall jag läsa manualen och göra steg efter steg (min första instalation var rätt) så jag startar... följer manualen till punkt och prick LED som skall lysa lyser denna gång så jag börja bli optimistic... Modul in kopplas på minussidan av packetet men på pluspolen av cellen... sen nästa modul o.s.v. när jag kopplar out modulen så hör jag också hur reläna klickar.... :spinny:... startar Android och får kontakt lägger in lösenoredet (Det från fabriken)... och så dycker fina iconer upp och en massa siffror...Siffror hoppar upp och ner utan att jag ser något samanhang ena stunden laddars det med 268A men i nästa sekund 0A och sen allt där imellan... Hmm jag får nog kalibrera parametrana tänker jag och börja ställa in utefter vad som gäller i min situation... spara allt... och då plötsligt försvinner bluetooth kontakten och ingen information syns längre på adroiden...:swoon:... provar restarta genom att trycka på den lille blåa bryttaren... men inget händer... Jag demontera och motera tillbaka out modulen med inget hjälper.. :swoon:... efter många försök ger jag upp och inser att felet här är är inget jag kan göra något åt...
Sen har jag funderat varför siffrorna hoppade så som de gjorde... kan det vara fel igen på modulen.... och om det är nu fel på den .... kan min enhet ha skadat modulen ??.... ja som ni säkert förstår så blir det många funderingar.. min sista är kan det vara så att min MPPT Vitronic 350 inte fungerar tillsamman med enheten?? eller han min inverter ha ställt till problemen ??... nu kan jag inte testa mig fram då jag inte får kontakt längre... jag känner just nu att det känns som att jag har kastat pengarna i sjön och inte var det lätt att få tillbaka BMS:en från GWL-power deras servic ger jag inte mycket för... kanske någon här på forumet har en vild tanke som kanske är värt att prova... (jag har provat att kontakta med två olika android enheter så felet ligger säkert i BMS:en)
Jo en sak till under instalationen så är systemet under drift D.v.s. att laddning och urladdning sker.....
I dag ser det också ut till att bli ett skit väder.... för varmt..:swoon::twitcy:

Kram Wovi & Peter

Här är en länk till min BMS123 smart... för den som vill se LED blinka..

https://youtu.be/V5EwlGuAUqk

Om den har dött helt, har du anslutit den korrekt till matningsspänningen och i rätt ordning, dvs först anslutit jord sedan mätanslutningarna och sist +spänningen som skall mata den?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: BMS problem

Om den har dött helt, har du anslutit den korrekt till matningsspänningen och i rätt ordning, dvs först anslutit jord sedan mätanslutningarna och sist +spänningen som skall mata den?

Nja... Där är du nog fel på det.... Detta är 4 st enheter som sitter på 4 celler, varje enhet koppalas först på + sen minus och sist "intercom" kablen (den kabel som varje enhet använder när de "pratar" med varandra... i första enheten kopplar du samtidigt som du monterar den in och ut "shunt"....
Allt är kopplad enligt BMS manualen :yes: ändå fungerar det inte... lite tråkigt att jag kanske är den ende som har detta system här i klubben.... eller ???
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: BMS problem

Om den har dött helt, har du anslutit den korrekt till matningsspänningen och i rätt ordning, dvs först anslutit jord sedan mätanslutningarna och sist +spänningen som skall mata den?

Nja... Där är du nog lite fel på det.... Detta är 4 st enheter som sitter på 4 celler, varje enhet koppalas först på + sen minus och sist "intercom" kablen (den kabel som varje enhet använder när de "pratar" med varandra... i första enheten (in) kopplar du samtidigt som du monterar den in och ut "shuntarnar"....
Allt är kopplad enligt BMS manualen :yes: ändå fungerar det inte... lite tråkigt att jag kanske är den ende som har detta system här i klubben.... eller ???
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: BMS problem

Svårt att råda dig Peter. Min(a) BMS sitter inbakade i batterierna och man ser absolut ingenting någonstans. Vad jag däremot kan "känna i magtrakten" är att du har någon form av "störningar" i kablaget. Jag har en Amperemätare som jag ött för dyra pengar men inte kan använda just pga att den hoppar helvilt när jag lägger den runt en kabel.

Ska läsa lite om BMS123 och om jag kan snappa upp något som du själv kanske har missat. Min lärare hjälpte mig med så enkel grej som att jag missade minus (-) kabel på ett ställe. Det löser sig säkert så småningom!
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: BMS problem

Nja... Där är du nog lite fel på det.... Detta är 4 st enheter som sitter på 4 celler, varje enhet koppalas först på + sen minus och sist "intercom" kablen (den kabel som varje enhet använder när de "pratar" med varandra... i första enheten (in) kopplar du samtidigt som du monterar den in och ut "shuntarnar"....
Allt är kopplad enligt BMS manualen :yes: ändå fungerar det inte... lite tråkigt att jag kanske är den ende som har detta system här i klubben.... eller ???
Nja, jag har ingen aning om hur den ska kopplas in, det vara mera generellt och som man oftast ska koppla in, dvs JORD först spänning SIST.

Men för att elaborera lite, man måste mäta spänningen differentiellt dvs ingen gemensam jord utan varje cell mäts separat(som en multimeter), sedan skall dessa 4 enheter spänningsmatas rimligen från 12V dvs över alla 4 cellerna.

En låda skall sedan kommunicera med dessa 4 (multimetrar), gissar att det är INTERCOM kabeln.

Denna "låda" skall matas också från någon 12V gissar jag, och den är den som sedan via INTERCOM matar och läser av "multimetrarna".

Rimligen bör du koppla in allt innan du ansluter +12V till den gemensamma "låda" det var det jag menade, matar man +12V tex innan JORD riskerar man att bränna upp saker då matningen kan gå "fel" väg.

Är du med vad jag menar och har du gjort så?

Och är den helt död nu?
 
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: BMS problem

Svårt att råda dig Peter. Min(a) BMS sitter inbakade i batterierna och man ser absolut ingenting någonstans. Vad jag däremot kan "känna i magtrakten" är att du har någon form av "störningar" i kablaget. Jag har en Amperemätare som jag ött för dyra pengar men inte kan använda just pga att den hoppar helvilt när jag lägger den runt en kabel.

Ska läsa lite om BMS123 och om jag kan snappa upp något som du själv kanske har missat. Min lärare hjälpte mig med så enkel grej som att jag missade minus (-) kabel på ett ställe. Det löser sig säkert så småningom!
Se där, du måste JORDA ordentligt, mycket viktigare än +:D

Menar du de tunna kablarna som går till shunten, varför lägger du den runt en kabel om du får problem??
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: BMS problem

Tack Ranco för ditt intresse.... Jag har kontrollerat om och om igen men ser inget "fel" i installationen eller i övriga el-systemet, men i dag har vi ju så mycket el-automatik i H-bilen som vi varken kan mäta eller kontrollera, EBL:en är en jag funderade ett tag på invertern... men den var ju inte ens på...Det som är märkligt är ju att inte ens celllogen registrerar dessa "spikar" för den om något skulle ju registrera spikarnar... och inte heller de andra fasta instument visade något onormalt... I morse fick jag för mig att jag hade satt shuntarna fel... så ner med huvudet bland kablarna... men allt var ok t.o.m. pilarna var i rätt riktning.... Det enda som inte var inkopplad i systemet var load och ladd reläna... men man kan ju tycka att det skall ändå fungera utan dessa inkopplad...
Jag vet inte hur mycket konstiga saker det har hänt mig under min tid här i Grekland... jag har t.o.m. börjat fundera kan det vara så att när jag köper från andra länder och de ser att det skall till Grekland.... så skickar de "skäpet" för att visa sitt missnöje med grekerna och EU:swoon:....
Just nu ser jag inga andra "fel" och misstänker skarpt att enheten inte fungerade som tänkt redan innan jag installerade den:swoon:...

Sen mlaajanen så sänder jag över en bild på hur jag har kopplat enheten... nu är in och ut modulerna inte lika de som följer med BMS123 smart, för jag kunde inte hitta en bra bild på nätet av dessa (se även andre fotot).... Men som du ser så finns det ingen "styrenhet" som du skriver... läs gärna på GWL- hemsida om denna så kanske du inser att här är en annan teknik.... än den du säkert är van vid.
 

Bilagor

  • Coupling of the single module ....jpg
    Coupling of the single module ....jpg
    25 KB · Visningar: 11
  • BMS123.jpg
    BMS123.jpg
    17,8 KB · Visningar: 7

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: BMS problem

Det här var inte alls så enkelt. Skummade nätet ganska rejält för att hitta en antydan till lösning för motsvarade problem, men ack nej. En liten ledtråd kan dock vara batteriexpressen som säljer SMART moduler. Kanske att du kan lägga upp en fråga på ett vettigt sätt och slå en pling till Sthlm? Jag har träffat många trevliga noll-åttor och med lite tur kanske att en av dessa jobbar just på batteriexpressen ; )

PS. Peter, jag lämnar tråden och mina "kvalificerade gissningar" så det inte blir för många kockar. Återkommer om jag snappar upp något konkret. Lycka till. DS.
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: BMS problem

Kontroller for hver modul at den har kontakt med minuspolen på sin celle! Hver modul lever sitt eget liv strømforsynt fra den cellen den er montert på.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: BMS problem

Det här var inte alls så enkelt. Skummade nätet ganska rejält för att hitta en antydan till lösning för motsvarade problem, men ack nej. En liten ledtråd kan dock vara batteriexpressen som säljer SMART moduler. Kanske att du kan lägga upp en fråga på ett vettigt sätt och slå en pling till Sthlm? Jag har träffat många trevliga noll-åttor och med lite tur kanske att en av dessa jobbar just på batteriexpressen ; )

PS. Peter, jag lämnar tråden och mina "kvalificerade gissningar" så det inte blir för många kockar. Återkommer om jag snappar upp något konkret. Lycka till. DS.

Tack ialla fall Ranko för att du visade ditt intresse.... just nu gäller det att inte göra "problemet" stort och gå o tänka på ett hela dagen... det finns ju alltid en lösning... sända i retur BMS:en :twitcy:
Sen var det en bra ide att ringa Batteriexpressen för jag köpte min 230v lifepo4 laddare av dem..... jag har även skickat ett mail till tillverkaren i holland ... så vi får hoppas på en snar lösning... :spinny:
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: BMS problem

Kontroller for hver modul at den har kontakt med minuspolen på sin celle! Hver modul lever sitt eget liv strømforsynt fra den cellen den er montert på.

Tack Knut.... Och just att varje enhet lever sitt eget liv gör också att systemet är väldigt lätt att montera.... först sätter du fast en modul på 1 cells pluspol... sen kopplar du modulens minus .... blinkar inte den gröna LED.... jag då har du kopplat fel :swoon:.... sen tar du nästa O.S.V....
Just nu tycker jag att det lutar åt att där är fel på out modulen igen
Jag provade i dag att få kontakt via bloototh.... men ingen var "hemma"
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: BMS problem

Du har alltså denna pryl? https://www.batteriexpressen.se/product.html/bms-system-for--lifepo4-32v-celler-3?category_id=374

Förutom att kan vara trasig eller gått sönder så skulle jag säga ett ord först och ni vet vilket JORD:D

A och O är tokbra JORD dvs bättre än spänningsmatingen, det fixar man med grova ledningar som går korta sträckor och ej bredvid andra ledningar.

Den uppkopplingen är ungeför(minus spänningsmatningen tror jag) vad jag skrev initialt, dvs 4 multimetrar som var och en mäter spänningen över respektive cell dvs 4 volt.

Nedan nummrerar jag så det är lätt att referera till de olika punkterna.

1 - De 4 små svarta kablarna är efter vad jag förstår kopplade till minus på respektive cell? Denna KABEL ska vara "tjock" och så jäkla kort den kan vara och gå raka spåret till cellens minus.

2 - Plus till multimeter sitter tombra i polskruven.

3 - Sedan finns det en "intern" kommunikation mellan dessa enheter så att dom kan förmedla spänningen till "huvud" enheten eller om dom nu kanske alla 4 pratar med din bluetooth? MEN om det finns kommunikation mellan enheterna så är det säkert jättekänsliga signaler dvs dom plockar lätt upp störningar liknande som Rankos problem. Se punkt 7 för tips.

4 - På din bild finns det vita kontakter på vänster sidan, är dom kopplade till den induktiva "strömmätningsgivarna" för laddning resp belastning?

5 - På höger sidan ser man också små sladdar som tydligen driver reläer för att bryta laddning och belastning eller?

6 - Betyder det att dessa 4 enheter är, 1 typ till vänster, en till höger samt två likdana i mitten eller är dom alla likadana dvs det ser bara ut som olika?

7 - I alla fall där man skickar små svaga signaler, tex kommunikation eller för den delen mäter spänning i syfte att räkna ut strömmen(A) dvs de två tinna sladdarna till en shunt eller induktiv givare så måste man vara ytterst noggrann och isolera dessa signaler från yttre påverkan.

Det gör man tex genom att lägga en skärmstrumpa över sladdarna, denna strump ansluter man sedan till något stabilt, JORD i sin ena ände.

Se bifogad bild över en vanlig skärmad nätverkssladd.

dvs om man ska mäta ström från en shunt, ta en sådan kabel använd två av den 8 ledarna och anslut som vanligt, sedan lindar/löder/klämmer man fast skärmen helst direkt till JORD, i annat fall med en bra ledning till JORD.

Observera att denna skärm ska täcka så mycket som möjligt av de två ledningarna.
Förlåt mig ni för att jag igen länkar till Feltema:D
http://http://www.biltema.se/sv/Kon...lar/Natverkskabel-CAT-6-FTP--LSZH-2000033448/

Sist. Beträffande spikar, dom man bara se med instrument inte voltmeter/logger.
Men eftersom pengar inte är ett problem i Lithium gänget :D så varför inte köpa ett enkelt oscilloskop, dom är mycket billiga idag tex https://www.kjell.com/se/sortiment/...op/uni-t-utd2052cex-oscilloskop-50-mhz-p48382

Denna kan mäta två signaler samtidigt, finns en med 4 också vilket är det vanligaste om man jobbar med dom.

OCH, dom är jättelätta att använda, tar ett par timmar så har man fått lite koll på läget.

För de som inte känner till oscilloskåp så är det en typ av logger, dock ytterst snabb och med en mycket begränsad tid den kan logga(sekunder)

Hade du befunnit dig i Bålstas närhet hade du kunnat få ett gammalt oscilloskåp av mig:)
 

Bilagor

  • foo.jpg
    foo.jpg
    7 KB · Visningar: 1.519
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: BMS problem

Du har alltså denna pryl? https://www.batteriexpressen.se/product.html/bms-system-for--lifepo4-32v-celler-3?category_id=374

Förutom att kan vara trasig eller gått sönder så skulle jag säga ett ord först och ni vet vilket JORD:D

A och O är tokbra JORD dvs bättre än spänningsmatingen, det fixar man med grova ledningar som går korta sträckor och ej bredvid andra ledningar.

Den uppkopplingen är ungeför(minus spänningsmatningen tror jag) vad jag skrev initialt, dvs 4 multimetrar som var och en mäter spänningen över respektive cell dvs 4 volt.

Nedan nummrerar jag så det är lätt att referera till de olika punkterna.

1 - De 4 små svarta kablarna är efter vad jag förstår kopplade till minus på respektive cell? Denna KABEL ska vara "tjock" och så jäkla kort den kan vara och gå raka spåret till cellens minus. Klart

2 - Plus till multimeter sitter tombra i polskruven. Klart

3 - Sedan finns det en "intern" kommunikation mellan dessa enheter så att dom kan förmedla spänningen till "huvud" enheten eller om dom nu kanske alla 4 pratar med din bluetooth? MEN om det finns kommunikation mellan enheterna så är det säkert jättekänsliga signaler dvs dom plockar lätt upp störningar liknande som Rankos problem. Se punkt 7 för tips. Klart

4 - På din bild finns det vita kontakter på vänster sidan, är dom kopplade till den induktiva "strömmätningsgivarna" för laddning resp belastning? Ja

5 - På höger sidan ser man också små sladdar som tydligen driver reläer för att bryta laddning och belastning eller? Ja

6 - Betyder det att dessa 4 enheter är, 1 typ till vänster, en till höger samt två likdana i mitten eller är dom alla likadana dvs det ser bara ut som olika? Ja

7 - I alla fall där man skickar små svaga signaler, tex kommunikation eller för den delen mäter spänning i syfte att räkna ut strömmen(A) dvs de två tinna sladdarna till en shunt eller induktiv givare så måste man vara ytterst noggrann och isolera dessa signaler från yttre påverkan.

Det gör man tex genom att lägga en skärmstrumpa över sladdarna, denna strump ansluter man sedan till något stabilt, JORD i sin ena ände. Klart

Se bifogad bild över en vanlig skärmad nätverkssladd.

dvs om man ska mäta ström från en shunt, ta en sådan kabel använd två av den 8 ledarna och anslut som vanligt, sedan lindar/löder/klämmer man fast skärmen helst direkt till JORD, i annat fall med en bra ledning till JORD.

Observera att denna skärm ska täcka så mycket som möjligt av de två ledningarna.
Förlåt mig ni för att jag igen länkar till Feltema:D
http://http://www.biltema.se/sv/Kon...lar/Natverkskabel-CAT-6-FTP--LSZH-2000033448/

Sist. Beträffande spikar, dom man bara se med instrument inte voltmeter/logger.
Men eftersom pengar inte är ett problem i Lithium gänget :D så varför inte köpa ett enkelt oscilloskop, dom är mycket billiga idag tex https://www.kjell.com/se/sortiment/...op/uni-t-utd2052cex-oscilloskop-50-mhz-p48382

Denna kan mäta två signaler samtidigt, finns en med 4 också vilket är det vanligaste om man jobbar med dom.

OCH, dom är jättelätta att använda, tar ett par timmar så har man fått lite koll på läget.

För de som inte känner till oscilloskåp så är det en typ av logger, dock ytterst snabb och med en mycket begränsad tid den kan logga(sekunder)

Hade du befunnit dig i Bålstas närhet hade du kunnat få ett gammalt oscilloskåp av mig:)

Tack men jag tror att jag inte behöver ett gammalt åsiliskåp :twitcy:
Inget annat förslag på vad som kan har orsakat problemet....
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: BMS problem

Tack men jag tror att jag inte behöver ett gammalt åsiliskåp :twitcy:
Inget annat förslag på vad som kan har orsakat problemet....
Tyvärr inte, är allt korrekt och bra inkopplat, inga yttre störningar från laddare od anslutna så är troligtvis enheten trasig.

Fråga 1. De små gröna LED, blinkar dom fortfarande?

Fråga 2. Är det bara Bluetooth som strular, har du provat med en annan mobil, och tex bytt från en IOS till en Android eller vice versa?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: BMS problem

Har lest litt mer om bms123 systemene, og de kan bygges ut til nesten 1000 V men det finnes en del ekstra å passe på over 400V! Det er 3 forskjellige moduler i bms123smart, IN og UT som settes på de to ytterste cellene i batteriet og basis modulen på alle andre. Data fra IN sendes via alle mellomliggende moduler til UT enheten som bærer Bluetooth modulen på ryggen. Alle moduler benytter samme datakanal.

Eldre utgaver hadde en ekstern usb modul i stedet for piggyback modulen i smart utgaven. Usb modulen er fortsatt mye dyrere enn en komplett smart pakke som skulle klare mer enn usb utgaven takket være app i smartmobil.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: BMS problem

Tyvärr inte, är allt korrekt och bra inkopplat, inga yttre störningar från laddare od anslutna så är troligtvis enheten trasig.

Fråga 1. De små gröna LED, blinkar dom fortfarande?

Fråga 2. Är det bara Bluetooth som strular, har du provat med en annan mobil, och tex bytt från en IOS till en Android eller vice versa?


Det konstiga är att allt fungerade i ca 5 min tills jag ändrade parameterna, även om siffrorna som visade var skyhöga.... Och varför de var så höga som upp till 268A och ner till 0 A kunnde ju varit bra att lista ut... men som jag och du och kanske fler tror så är enhetn trasig...
På tre enheter blikar det grönt fortfarande det är bara out modulen med BMS:en som inte blinkar... jag har två olika enheter jag kan ansluta .. smartphonen och en tablet... ingen av dem får kontakt med BMS123....
Jag tror att den enheten är sönder igen... för inte kan väl mina andra pryla ge 268 A eller ens i närheten av detta... sen kan jag också tänka mig att intercomen skapar problemet och då kan det ju vara vilken som helst av de 4 enheterna.... eller kanske alla :swoon:
Jag har försökt ringa tillverkaren i Holland (kanske något för dig Amstel :twitcy:) men vad jag kan förstå av hollänska så säger de ungf. ingen svarar just nu på denna linjen så den kopplas ner:swoon:.... och så bryt samtalet...

Jag tog lite semestar och körde tilll Kuromenus för att vila upp mig :swoon:
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: BMS problem

Har lest litt mer om bms123 systemene, og de kan bygges ut til nesten 1000 V men det finnes en del ekstra å passe på over 400V! Det er 3 forskjellige moduler i bms123smart, IN og UT som settes på de to ytterste cellene i batteriet og basis modulen på alle andre. Data fra IN sendes via alle mellomliggende moduler til UT enheten som bærer Bluetooth modulen på ryggen. Alle moduler benytter samme datakanal.

Eldre utgaver hadde en ekstern usb modul i stedet for piggyback modulen i smart utgaven. Usb modulen er fortsatt mye dyrere enn en komplett smart pakke som skulle klare mer enn usb utgaven takket være app i smartmobil.


Tack Knut... Som du säkert ser så är där inte så mycket att koppla.... det enda som jag inte gillar är att kopplingställen är så små hål där du trycker in kablen.... skulle du ångra dig så är det ett rent :wall: att få ut kablen... Nu hade jag verkligen önskat att där också var en usb anslutning... men tyvärr...i värsta fall får jag köra upp till Prag :swoon: till hösten när jag ändå är ute på vägen.... med det blir inte billigt... jag tror just nu att jag är väl den i Hbk som just nu har ödslat mest pengar på en LPF4 installation.... som inte fungera som tänkt..
 
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: BMS problem

På tre enheter blikar det grönt fortfarande det är bara out modulen med BMS:en som inte blinkar... jag har två olika enheter jag kan ansluta .. smartphonen och en tablet... ingen av dem får kontakt med BMS123....
Jag tror att den enheten är sönder igen... för inte kan väl mina andra pryla ge 268 A eller ens i närheten av detta... sen kan jag också tänka mig att intercomen skapar problemet och då kan det ju vara vilken som helst av de 4 enheterna.... eller kanske alla :swoon:
Jag har försökt ringa tillverkaren i Holland (kanske något för dig Amstel :twitcy:) men vad jag kan förstå av hollänska så säger de ungf. ingen svarar på denna linjen så den kopplas ner:swoon:.... och så bryt samtalet...

Jag tog lite semestar och körde tilll Kuromenus för att vila upp mig :swoon:
Har precis skummat igenom userguiden för smart123, kan inte i detalj hjälpa dig men det finns några ljuspunkter och det är att in, samt de två mellan modulerna blinkar, det verkar bra efter vad jag förstår.

1. OUT modulen, är dess LED helt släckt? Isåfall verkar det betyda att den ej mottager data från sin närmaste "mellan" modul, det verkar som om denna LED betyder det på varje enhet, IN modulen betyder det säkert att den skickar data eftersom den är först i kedjan.

2. Du skulle i brist på annat kunna prova att göra reset på OUT modulen, koppla bort out modulen från +, tryck in den blå Bluetooth knappen och anslut + igen(skruva fast), släpp knappen efter minst fem sekunder, du kan nog skruva fast + polen i lugn och ro bara håll knappen intryckt.

3. Prova nu att koppla upp dig med Bluetooth igen

4. Har du kopplat in relä för att bryta laddning samt relä för att bryta förbrukning på OUT modulen, varför jag frågar är du du måste ha diodskyddade reläer annars går troligen OUT modulen sönder?

5. IN modulen, switch 4-7 skall vara öppna(OFF) eftersom du har 4 celler. Hmm det finns två switchtabeller finns det två dipswitchar eller läser jag fel?

Finns säkert lite mer att läsa men tillsvidare...

Jo, dina mätningar med ström kan du parkera tills du fått fason på detta tycker jag
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: BMS problem

Jag fick kontakt med BMS123 smart i Holland nu :swoon:, de säger att de måste kontrollera den för antagligen är där något som inte fungera rätt... igen.... pphhuu detta känns inte bra... nu är det över 6 månader sedan jag fick den och än har jag inte kunnat använda den :( men jag hoppas nu att det skall fungera nästa gång.. :) så nu får vi vänta på fortsättningen...
Och det värsta av allt är att alla 4 enheter måste jag demonterar och skicka i retur.... har du väl stuckit in kablen i hålet så är det ett rent :wall: att ta ut kablen igen.....ur denna synpunkt kan jag lätt säga att BMS123 smart inte är installations vänlig :swoon:
 

Bilagor

  • P1050050.JPG
    P1050050.JPG
    275,2 KB · Visningar: 6
Senast ändrad:
Toppen