• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

BMS problem

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Godmorgon alla här på Hbk...:spinny:

I går var det ca +36 ute och 31 i husbilen, lagom temperatur till att göra lite jobb..:swoon: Och eftersom jag nu är trött på att behöva bevaka mina lifepo4 celler mot överladdning, så tänkte jag att då kopplar jag in BMS123 smart som jag köpte i jan i år och inte fungerade efter instalation. Den gick på reklamatin tillbaka till GWL-power . och jag fick den för ca 14 dagara sedan, efter mycket besvär..:swoon: Även om jag kopplade första gång utan manual så tänkte jag att nu skall jag läsa manualen och göra steg efter steg (min första instalation var rätt) så jag startar... följer manualen till punkt och prick LED som skall lysa lyser denna gång så jag börja bli optimistic... Modul in kopplas på minussidan av packetet men på pluspolen av cellen... sen nästa modul o.s.v. när jag kopplar out modulen så hör jag också hur reläna klickar.... :spinny:... startar Android och får kontakt lägger in lösenoredet (Det från fabriken)... och så dycker fina iconer upp och en massa siffror...Siffror hoppar upp och ner utan att jag ser något samanhang ena stunden laddars det med 268A men i nästa sekund 0A och sen allt där imellan... Hmm jag får nog kalibrera parametrana tänker jag och börja ställa in utefter vad som gäller i min situation... spara allt... och då plötsligt försvinner bluetooth kontakten och ingen information syns längre på adroiden...:swoon:... provar restarta genom att trycka på den lille blåa bryttaren... men inget händer... Jag demontera och motera tillbaka out modulen med inget hjälper.. :swoon:... efter många försök ger jag upp och inser att felet här är är inget jag kan göra något åt...
Sen har jag funderat varför siffrorna hoppade så som de gjorde... kan det vara fel igen på modulen.... och om det är nu fel på den .... kan min enhet ha skadat modulen ??.... ja som ni säkert förstår så blir det många funderingar.. min sista är kan det vara så att min MPPT Vitronic 350 inte fungerar tillsamman med enheten?? eller han min inverter ha ställt till problemen ??... nu kan jag inte testa mig fram då jag inte får kontakt längre... jag känner just nu att det känns som att jag har kastat pengarna i sjön och inte var det lätt att få tillbaka BMS:en från GWL-power deras servic ger jag inte mycket för... kanske någon här på forumet har en vild tanke som kanske är värt att prova... (jag har provat att kontakta med två olika android enheter så felet ligger säkert i BMS:en)
Jo en sak till under instalationen så är systemet under drift D.v.s. att laddning och urladdning sker.....
I dag ser det också ut till att bli ett skit väder.... för varmt..:swoon::twitcy:

Kram Wovi & Peter

Här är en länk till min BMS123 smart... för den som vill se LED blinka..

https://youtu.be/V5EwlGuAUqk
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: BMS problem

Såhär står det i manualen.....

Charge relay
There is one relay to control incoming energy components of the system, like MPPT, solar charger et. This relay is called the “CHARGE” relay. When charging is allowed the green CHARGE LED next to the CHARGE relay will flash every second.
When charging is allowed Pin 1 and 2 of the CHARGE relay contacts (See OUT-Board details ) are closed. (Pin 2 & 3 are open)
When charging is NOT allowed Pin 2 and 3 of the CHARGE relay contacts are closed. (Pin 1 & 2 are open)
Note: when switching inductive loads like a relay/contactor, make sure there is a protection against flyback of the coil. A simple example is the flyback diode parallel to the coil.

Load relay
The other relay is to control outgoing energy components of the system, like inverters or other consumers. This relay is called the “LOAD” relay. When discharging is allowed the green LOAD LED next to the LOAD relay will flash every second.
When discharging is allowed Pin 1 and 2 of the LOAD relay contacts (See OUT-Board details ) are closed. (Pin 2 & 3 are open).
When discharging is NOT allowed Pin 2 and 3 of the LOAD relay contacts are closed. (Pin 1 & 2 are open).
 

Bilagor

  • out-module copling.jpg
    out-module copling.jpg
    137,3 KB · Visningar: 5

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: BMS problem

Det mangler dokumentasjon på hvor sterk strøm en kan kjøre uten å benytte kontaktene til å styre et større rele. Det sitter 2 små reiser på kortet og det er kontaktene på disse som er lagt ut. Eksternt rele trenger ekstern strøm.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: BMS problem

Det mangler dokumentasjon på hvor sterk strøm en kan kjøre uten å benytte kontaktene til å styre et større rele. Det sitter 2 små reiser på kortet og det er kontaktene på disse som er lagt ut. Eksternt rele trenger ekstern strøm.


Hej Knut...

De två reläna som sitter på kortet klara bara 2A.... och någon annan dokumentation än den jag har visat finns inte.... tyvärr
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: BMS problem

Fint du trenger da eksterne releer med 12V spole og diode i parallell med spolen, koblet til 12V fra batteriet. Koble det slik at det ikke trekker strøm over spolen når kretsen er åpen (brutt).
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: BMS problem

Fint du trenger da eksterne releer med 12V spole og diode i parallell med spolen, koblet til 12V fra batteriet. Koble det slik at det ikke trekker strøm over spolen når kretsen er åpen (brutt).

Tusen tack Knut... men så långt hänger jag med... men hur kopplas de in på out modulen??... mäter jag de tre kopplingsplintar så visar ju alla 0.... där har jag fastnat...
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: BMS problem

Hmm...

på de portarna du skriver om har jag kopplat två reläer på 100A styck.

Den ena bryter laddstöm den andra kopplar bort förbrukare.
Inställningar för vilka nivåer du vill ha gör du i appen.

Om du vill ha signal på portarna så ändrar du bara värdena i appen så att de antingen sluter eller bryter..


//Freddy
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: BMS problem

Såhär står det i manualen.....

Charge relay
There is one relay to control incoming energy components of the system, like MPPT, solar charger et. This relay is called the “CHARGE” relay. When charging is allowed the green CHARGE LED next to the CHARGE relay will flash every second.
When charging is allowed Pin 1 and 2 of the CHARGE relay contacts (See OUT-Board details ) are closed. (Pin 2 & 3 are open)
When charging is NOT allowed Pin 2 and 3 of the CHARGE relay contacts are closed. (Pin 1 & 2 are open)
Note: when switching inductive loads like a relay/contactor, make sure there is a protection against flyback of the coil. A simple example is the flyback diode parallel to the coil.

Load relay
The other relay is to control outgoing energy components of the system, like inverters or other consumers. This relay is called the “LOAD” relay. When discharging is allowed the green LOAD LED next to the LOAD relay will flash every second.
When discharging is allowed Pin 1 and 2 of the LOAD relay contacts (See OUT-Board details ) are closed. (Pin 2 & 3 are open).
When discharging is NOT allowed Pin 2 and 3 of the LOAD relay contacts are closed. (Pin 1 & 2 are open).
Hmm, jag tolkar detta som att det är gjort precis som jag beskriv tidigare dvs som tex ett extraljusrelä, då får koppla in saker hur du vill utan att tänka på + eller -.

Se relät som en strömbrytare bara.
Beträffade texten om dioder så behövs inga dioder i detta fallet, utan dioder är viktigt när man tex styr ett relä med elektronik dvs transistorer och IC kretsar inte i detta fallet dock skadar det inte såklart.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: BMS problem

Du kobler +12V til pinne 2 og ene enden på relespolen til pinne 1 andre ende på spolen til minus. Og hovedledningen over releets bryter.

Grunnet arkitekturen på dette BMS så trenger en eksterne releer. Samme bms benyttes i batterisystemer opp til 800 V.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: BMS problem

Tusen tack för alla svar...

Jag skall testa en dag framöver... för just nu så är det in i helvetet varmt om dagarna så jag får ingen lust att göra något.... kan också säga att sen i onsdag har jag inte fått kontakt med BMS123.... börja bli ganska trött på skitet...
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: BMS problem

I dag är det bara 29,9 + så då har jag energi att "jobba" :twitcy:.....
Sen vill jag också säga att jag är oerhörd tacksam över er som verkligen försöker hjälpa mig.... men sen är jag så förbannad trött på denna BMS som inte fungerar som tänkt.... jag har fortfarande inte fått kontakt sen sist med enheten trotts att jag har resetat flera ggr. senast idag :mad:.... däremot gjorde jag det lätt för mig att mäta vart jag skall koppla in load reläets styrning.... så jag mäter mellan 1-2 inget värde... mellan 2-3 inget värde.... och mellan 1-3...... inget värde.:swoon:... nu är jag där vart jag än en gång gjort som "alla" (inkl manualen) säger att jag skall göra.... och än en gång så stämmer inte denna F........ BMS..:eek:.. så nu vet jag än en gång inte vad jag skall göra för att fortsätta installationen... ser ingen annan utväg än att ringa Frank i Holland än en gång.... nä just nu kan jag som sagt inte rekomendera denna BMS...

Under tiden jag skrev detta ringde jag Frank... Och ser att jag har hakat upp mig på det som står i manulaen, jag trodde att det var små relän :swoon:... med det är bara en switch:er.... som växlar mellan anslutningarna (de tre st) ..... ja ja att sitta och fundera för mycket är nog inte heller bra...
 

Bilagor

  • P1050150.JPG
    P1050150.JPG
    219,8 KB · Visningar: 5

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: BMS problem

I dag är det bara 29,9 + så då har jag energi att "jobba" :twitcy:.....
Sen vill jag också säga att jag är oerhörd tacksam över er som verkligen försöker hjälpa mig.... men sen är jag så förbannad trött på denna BMS som inte fungerar som tänkt.... jag har fortfarande inte fått kontakt sen sist med enheten trotts att jag har resetat flera ggr. senast idag :mad:.... däremot gjorde jag det lätt för mig att mäta vart jag skall koppla in load reläets styrning.... så jag mäter mellan 1-2 inget värde... mellan 2-3 inget värde.... och mellan 1-3...... inget värde.:swoon:... nu är jag där vart jag än en gång gjort som "alla" (inkl manualen) säger att jag skall göra.... och än en gång så stämmer inte denna F........ BMS..:eek:.. så nu vet jag än en gång inte vad jag skall göra för att fortsätta installationen... ser ingen annan utväg än att ringa Frank i Holland än en gång.... nä just nu kan jag som sagt inte rekomendera denna BMS...

Under tiden jag skrev detta ringde jag Frank... Och ser att jag har hakat upp mig på det som står i manulaen, jag trodde att det var små relän :swoon:... med det är bara en switch:er.... som växlar mellan anslutningarna (de tre st) ..... ja ja att sitta och fundera för mycket är nog inte heller bra...
Förstår dig men måste fråga vad du mäter med när du säger "inget värde"?

Det jag tror att du ska mäta är OHM eller helt enkelt koppla in en 12V testlampa via reläet, dvs en sladd på testlampan till +12V(tex bilbatteriet) den andra till relät (1) och sedan relät(2) till jord(bilbatteriet), sedan kan du prova att flytta (1) till (3), och då tror jag att i något av dessa två lägen kommer testlampan att lysa.

I detta antar jag att (2) är gemensam anslutning, dvs 2 kopplas antingen till 1 eller till 3 alt beroende på reläets status.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: BMS problem

Godmorgon....

Så nu är allt monterad :spinny: .... och fortfarande fungera det inte som utlovad :swoon:.... jag får fortfarande ingen kontakt med enheten och min android.... så det blir att montera av allt igen (4ggr) och skicka det tillbaka till tillverkaren :eek:... men jag har beställt en ny tablet som jag först vill se om den kan få kontakt.... för det kan ju vara min smartphone som också bråkar... Kanske det blir en newer ending story.:twitcy:....
 

Bilagor

  • P1050150.JPG
    P1050150.JPG
    277,5 KB · Visningar: 10

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: BMS problem

Godmorgon....

Så nu är allt monterad :spinny: .... och fortfarande fungera det inte som utlovad :swoon:.... jag får fortfarande ingen kontakt med enheten och min android.... så det blir att montera av allt igen (4ggr) och skicka det tillbaka till tillverkaren :eek:... men jag har beställt en ny tablet som jag först vill se om den kan få kontakt.... för det kan ju vara min smartphone som också bråkar... Kanske det blir en newer ending story.:twitcy:....
Nu ser det bra inkopplat ut, får du nu bara kontakt med den så är du kanske hemma.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: BMS problem

God kväll....

Efter att tillverkaren har gjort uppdateringar till programmet till BMS123 smart så fungerar kontakten mellan smartphone och enheten bättre... men inte tillfredsställande för ibland så måste jag starta om BMS123 när den vägrar svara.... Hur som helst så har jag nu fått lite tid att se hur enheten fungerar... Till min stora förvåning så såg jag i kväll att enheten visar att det sker en laddning med 1A :swoon:..(se foton).. trots att det är kolsvart ute :wideeyed:....
Kl är nu lokal tid (Aten) ca 22.40 och fortfarande visar enheten 1A laddas..
Så om en natt är 10 timmar x 1A då blir det 10A enheten har "laddat" under natten... i mitt system så blir det 5% fel efter första natten.... 10% fel efter andra natten.... 15% fel efter tredje natten .. osv..osv... På min andra enhet (se foton) visas rätt information den kostade mig ca 150.- Skr på Ebay (beräkningarna är gjorda på mina 200Ah celler)

Näää.... Denna produkt vill jag verkligen avråda någon för att köpa... det känns just nu som en billig Kina produkt...(3,600.-Skr betalade jag)
 

Bilagor

  • P1050386.JPG
    P1050386.JPG
    261,3 KB · Visningar: 2
  • P1050385.JPG
    P1050385.JPG
    107,1 KB · Visningar: 3

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.817
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: BMS problem

Går den inte att kalibrera, så man kan sätta att 0 verkligen är 0 A?
Strömmätning brukar göras med en spänningsskillnad via en shunt, det kan vara spänningsfall i mätkablarna eller dålig kontakt.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: BMS problem

BMS123 bruker ikke shunt, men en sensormodul på ladelinje og en på forbruk. Utseende på disse tyder på at det er en spole rundt ledere, nullstilling må foretas med frakoblede + ledere og opsjonbryter 4 i følge manualen som jeg hentet fra http://123smartbms.com/uploads/file/123SmartBMS_v0_1.pdf.

Ulempen med spole i sensor er at magnetfelt kan påvirke nøyaktigheten og gjerne forskyve nullpunktet. Fordelen er at det ikke blir noe spenningsfall og det er enkelt å lage en sensor for svært høye strømmer.

Men om nullstillingen er gjort rett og de to sensorene er koblet til rett kontakt på outmodulen kan en verifisere ved å trekke ut ledningen mellom sensor og outmodul. Da skal strømmen og falle til 0.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: BMS problem

BMS123 bruker ikke shunt, men en sensormodul på ladelinje og en på forbruk. Utseende på disse tyder på at det er en spole rundt ledere, nullstilling må foretas med frakoblede + ledere og opsjonbryter 4 i følge manualen som jeg hentet fra http://123smartbms.com/uploads/file/123SmartBMS_v0_1.pdf.

Ulempen med spole i sensor er at magnetfelt kan påvirke nøyaktigheten og gjerne forskyve nullpunktet. Fordelen er at det ikke blir noe spenningsfall og det er enkelt å lage en sensor for svært høye strømmer.

Men om nullstillingen er gjort rett og de to sensorene er koblet til rett kontakt på outmodulen kan en verifisere ved å trekke ut ledningen mellom sensor og outmodul. Da skal strømmen og falle til 0.

Sensormodulen verkar ha tre anslutningar. Kan det möjligen vara en linjär Hallsensor? Men då är det onödigt stor tycker jag.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: BMS problem

Hej
Usäkta att jag inte svarat tidigare... Har inte haft tid eller lust att fortsätta med eländet.... Under resan till Gibraltar så fick BMS: en visa om den fungerar bra då nu blev det mycket laddning via generatorn.... Men tyvärr så visade det sig att enheten har fler"problem"... Under flera tillfällen började BMS: en att nollställa sig... All information om cellernars tillstånd bara försvann... Och sen började den att räkna från noll... Som jag tidigare har skrivit så har tillverkaren haft enheten i retur då jag hela tiden har tyckt att BMS: en better sig inte som utlovad.... Efter flera kontakter med tillverkaren i Holland så insåg de också att något stämmer inte riktigt bra... Så de skickade mig en ny.... Vilket i och för sig är bra.... Men vi skall inte glömma hur mycket besvärr denna BMS har givit mig.... Tydligen så är det så att där finns ingen slutkontroll på BMS: en... Det är kunden som får ta kampen för att bevisa att produkten är befästad med fel.... Hur som helst så vill jag varna andra om den dåliga kvalit'e\kundservice denna produkt har....
Kan också informera att vid ett telefonsamtal med firman i Holland så blev jag anklagad för att jag hade orsakat dem (firman) stora extra kostnader....
Jag återkommer när jag har monterat den nya enheten....
Varma hälsningar
Wovi & Tilka & mig ......från West Sahara
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: BMS problem

Hej
Usäkta att jag inte svarat tidigare... Har inte haft tid eller lust att fortsätta med eländet.... Under resan till Gibraltar så fick BMS: en visa om den fungerar bra då nu blev det mycket laddning via generatorn.... Men tyvärr så visade det sig att enheten har fler"problem"... Under flera tillfällen började BMS: en att nollställa sig... All information om cellernars tillstånd bara försvann... Och sen började den att räkna från noll... Som jag tidigare har skrivit så har tillverkaren haft enheten i retur då jag hela tiden har tyckt att BMS: en better sig inte som utlovad.... Efter flera kontakter med tillverkaren i Holland så insåg de också att något stämmer inte riktigt bra... Så de skickade mig en ny.... Vilket i och för sig är bra.... Men vi skall inte glömma hur mycket besvärr denna BMS har givit mig.... Tydligen så är det så att där finns ingen slutkontroll på BMS: en... Det är kunden som får ta kampen för att bevisa att produkten är befästad med fel.... Hur som helst så vill jag varna andra om den dåliga kvalit'e\kundservice denna produkt har....
Kan också informera att vid ett telefonsamtal med firman i Holland så blev jag anklagad för att jag hade orsakat dem (firman) stora extra kostnader....
Jag återkommer när jag har monterat den nya enheten....
Varma hälsningar
Wovi & Tilka & mig ......från West Sahara
Trist läsning, rörande omstarter vid motordrift så är det mycket vanligt typ 100% av fallen orsakat av att man ej filtrerar 12V spänningen, bilens spänning är sämre än dålig och måste filtreras jättenoga du kanske kommer ihåg knattret på FM radion, det är en inget mot vad ev elektronik för uppleva:D
 
Toppen