Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL -  
Registrera Markera forum som lästa Kalender Hjälp

Gå tillbaka   Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL - > Ämneskategorier för Husbilen > Elförsörjning
Elförsörjning Hur gör man för att få strömmen att räcka till och frågor runt detta

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Sv: BMS problem
Gammal
HBK Medlem

muskattens avatar

Hemvist: Malmö
Sv: BMS problem - 2017-07-23, 08:46

Såhär står det i manualen.....

Charge relay
There is one relay to control incoming energy components of the system, like MPPT, solar charger et. This relay is called the “CHARGE” relay. When charging is allowed the green CHARGE LED next to the CHARGE relay will flash every second.
When charging is allowed Pin 1 and 2 of the CHARGE relay contacts (See OUT-Board details ) are closed. (Pin 2 & 3 are open)
When charging is NOT allowed Pin 2 and 3 of the CHARGE relay contacts are closed. (Pin 1 & 2 are open)
Note: when switching inductive loads like a relay/contactor, make sure there is a protection against flyback of the coil. A simple example is the flyback diode parallel to the coil.

Load relay
The other relay is to control outgoing energy components of the system, like inverters or other consumers. This relay is called the “LOAD” relay. When discharging is allowed the green LOAD LED next to the LOAD relay will flash every second.
When discharging is allowed Pin 1 and 2 of the LOAD relay contacts (See OUT-Board details ) are closed. (Pin 2 & 3 are open).
When discharging is NOT allowed Pin 2 and 3 of the LOAD relay contacts are closed. (Pin 1 & 2 are open).
Bifogade bilder
Filtyp: jpg out-module copling.jpg (137,3 KB, 3 visningar)

Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Gammal
HBK Web

Knuts avatar

Hemvist: Australien
Ålder: 69
Sv: BMS problem - 2017-07-23, 11:37

Det mangler dokumentasjon på hvor sterk strøm en kan kjøre uten å benytte kontaktene til å styre et større rele. Det sitter 2 små reiser på kortet og det er kontaktene på disse som er lagt ut. Eksternt rele trenger ekstern strøm.

Knut Grøneng
Upper Orara, Coffs Harbour, NSW, Australia

Gammal
HBK Medlem

muskattens avatar

Sv: BMS problem - 2017-07-23, 11:45

Citat:
Ursprungligen postat av Knut Visa inlägg
Det mangler dokumentasjon på hvor sterk strøm en kan kjøre uten å benytte kontaktene til å styre et større rele. Det sitter 2 små reiser på kortet og det er kontaktene på disse som er lagt ut. Eksternt rele trenger ekstern strøm.

Hej Knut...

De två reläna som sitter på kortet klara bara 2A.... och någon annan dokumentation än den jag har visat finns inte.... tyvärr

Gammal
HBK Web

Knuts avatar

Sv: BMS problem - 2017-07-23, 11:55

Fint du trenger da eksterne releer med 12V spole og diode i parallell med spolen, koblet til 12V fra batteriet. Koble det slik at det ikke trekker strøm over spolen når kretsen er åpen (brutt).

Knut Grøneng

Gammal
HBK Medlem

muskattens avatar

Sv: BMS problem - 2017-07-23, 12:14

Citat:
Fint du trenger da eksterne releer med 12V spole og diode i parallell med spolen, koblet til 12V fra batteriet. Koble det slik at det ikke trekker strøm over spolen når kretsen er åpen (brutt).
Tusen tack Knut... men så långt hänger jag med... men hur kopplas de in på out modulen??... mäter jag de tre kopplingsplintar så visar ju alla 0.... där har jag fastnat...

Gammal
HBK Medlem

Hemvist: Göteborg
Ålder: 45
Sv: BMS problem - 2017-07-23, 12:36

Hmm...

på de portarna du skriver om har jag kopplat två reläer på 100A styck.

Den ena bryter laddstöm den andra kopplar bort förbrukare.
Inställningar för vilka nivåer du vill ha gör du i appen.

Om du vill ha signal på portarna så ändrar du bara värdena i appen så att de antingen sluter eller bryter..

//Freddy

Gammal
HBK Medlem

Hemvist: Håbo
Sv: BMS problem - 2017-07-23, 12:39

Citat:
Ursprungligen postat av muskatten Visa inlägg
Såhär står det i manualen.....

Charge relay
There is one relay to control incoming energy components of the system, like MPPT, solar charger et. This relay is called the “CHARGE” relay. When charging is allowed the green CHARGE LED next to the CHARGE relay will flash every second.
When charging is allowed Pin 1 and 2 of the CHARGE relay contacts (See OUT-Board details ) are closed. (Pin 2 & 3 are open)
When charging is NOT allowed Pin 2 and 3 of the CHARGE relay contacts are closed. (Pin 1 & 2 are open)
Note: when switching inductive loads like a relay/contactor, make sure there is a protection against flyback of the coil. A simple example is the flyback diode parallel to the coil.

Load relay
The other relay is to control outgoing energy components of the system, like inverters or other consumers. This relay is called the “LOAD” relay. When discharging is allowed the green LOAD LED next to the LOAD relay will flash every second.
When discharging is allowed Pin 1 and 2 of the LOAD relay contacts (See OUT-Board details ) are closed. (Pin 2 & 3 are open).
When discharging is NOT allowed Pin 2 and 3 of the LOAD relay contacts are closed. (Pin 1 & 2 are open).
Hmm, jag tolkar detta som att det är gjort precis som jag beskriv tidigare dvs som tex ett extraljusrelä, då får koppla in saker hur du vill utan att tänka på + eller -.

Se relät som en strömbrytare bara.
Beträffade texten om dioder så behövs inga dioder i detta fallet, utan dioder är viktigt när man tex styr ett relä med elektronik dvs transistorer och IC kretsar inte i detta fallet dock skadar det inte såklart.

Gammal
HBK Web

Knuts avatar

Sv: BMS problem - 2017-07-23, 12:55

Du kobler +12V til pinne 2 og ene enden på relespolen til pinne 1 andre ende på spolen til minus. Og hovedledningen over releets bryter.

Grunnet arkitekturen på dette BMS så trenger en eksterne releer. Samme bms benyttes i batterisystemer opp til 800 V.

Knut Grøneng

Gammal
HBK Medlem

muskattens avatar

Sv: BMS problem - 2017-07-23, 20:08

Tusen tack för alla svar...

Jag skall testa en dag framöver... för just nu så är det in i helvetet varmt om dagarna så jag får ingen lust att göra något.... kan också säga att sen i onsdag har jag inte fått kontakt med BMS123.... börja bli ganska trött på skitet...

Senast redigerad av muskatten den 2017-07-24 klockan 08:33.

Gammal
HBK Medlem

muskattens avatar

Sv: BMS problem - 2017-07-26, 12:59

I dag är det bara 29,9 + så då har jag energi att "jobba" .....
Sen vill jag också säga att jag är oerhörd tacksam över er som verkligen försöker hjälpa mig.... men sen är jag så förbannad trött på denna BMS som inte fungerar som tänkt.... jag har fortfarande inte fått kontakt sen sist med enheten trotts att jag har resetat flera ggr. senast idag .... däremot gjorde jag det lätt för mig att mäta vart jag skall koppla in load reläets styrning.... så jag mäter mellan 1-2 inget värde... mellan 2-3 inget värde.... och mellan 1-3...... inget värde.... nu är jag där vart jag än en gång gjort som "alla" (inkl manualen) säger att jag skall göra.... och än en gång så stämmer inte denna F........ BMS.... så nu vet jag än en gång inte vad jag skall göra för att fortsätta installationen... ser ingen annan utväg än att ringa Frank i Holland än en gång.... nä just nu kan jag som sagt inte rekomendera denna BMS...

Under tiden jag skrev detta ringde jag Frank... Och ser att jag har hakat upp mig på det som står i manulaen, jag trodde att det var små relän ... med det är bara en switch:er.... som växlar mellan anslutningarna (de tre st) ..... ja ja att sitta och fundera för mycket är nog inte heller bra...
Bifogade bilder
Filtyp: jpg P1050150.JPG (219,8 KB, 3 visningar)

Gammal
HBK Web

Knuts avatar

Sv: BMS problem - 2017-07-26, 13:17

Du skulle kunne måle motstand, det er kontaktbryterene I minireleene som er lagt ut, ursäkt at jeg ikke var tydlig nok tidligere.

Knut Grøneng

Gammal
HBK Medlem

Sv: BMS problem - 2017-07-26, 19:35

Citat:
I dag är det bara 29,9 + så då har jag energi att "jobba" .....
Sen vill jag också säga att jag är oerhörd tacksam över er som verkligen försöker hjälpa mig.... men sen är jag så förbannad trött på denna BMS som inte fungerar som tänkt.... jag har fortfarande inte fått kontakt sen sist med enheten trotts att jag har resetat flera ggr. senast idag .... däremot gjorde jag det lätt för mig att mäta vart jag skall koppla in load reläets styrning.... så jag mäter mellan 1-2 inget värde... mellan 2-3 inget värde.... och mellan 1-3...... inget värde.... nu är jag där vart jag än en gång gjort som "alla" (inkl manualen) säger att jag skall göra.... och än en gång så stämmer inte denna F........ BMS.... så nu vet jag än en gång inte vad jag skall göra för att fortsätta installationen... ser ingen annan utväg än att ringa Frank i Holland än en gång.... nä just nu kan jag som sagt inte rekomendera denna BMS...

Under tiden jag skrev detta ringde jag Frank... Och ser att jag har hakat upp mig på det som står i manulaen, jag trodde att det var små relän ... med det är bara en switch:er.... som växlar mellan anslutningarna (de tre st) ..... ja ja att sitta och fundera för mycket är nog inte heller bra...
Förstår dig men måste fråga vad du mäter med när du säger "inget värde"?

Det jag tror att du ska mäta är OHM eller helt enkelt koppla in en 12V testlampa via reläet, dvs en sladd på testlampan till +12V(tex bilbatteriet) den andra till relät (1) och sedan relät(2) till jord(bilbatteriet), sedan kan du prova att flytta (1) till (3), och då tror jag att i något av dessa två lägen kommer testlampan att lysa.

I detta antar jag att (2) är gemensam anslutning, dvs 2 kopplas antingen till 1 eller till 3 alt beroende på reläets status.

Gammal
HBK Medlem

muskattens avatar

Sv: BMS problem - 2017-07-27, 08:40

Godmorgon....

Så nu är allt monterad .... och fortfarande fungera det inte som utlovad .... jag får fortfarande ingen kontakt med enheten och min android.... så det blir att montera av allt igen (4ggr) och skicka det tillbaka till tillverkaren ... men jag har beställt en ny tablet som jag först vill se om den kan få kontakt.... för det kan ju vara min smartphone som också bråkar... Kanske det blir en newer ending story.....
Bifogade bilder
Filtyp: jpg P1050150.JPG (277,5 KB, 6 visningar)

Gammal
HBK Medlem

Sv: BMS problem - 2017-07-27, 10:25

Citat:
Godmorgon....

Så nu är allt monterad .... och fortfarande fungera det inte som utlovad .... jag får fortfarande ingen kontakt med enheten och min android.... så det blir att montera av allt igen (4ggr) och skicka det tillbaka till tillverkaren ... men jag har beställt en ny tablet som jag först vill se om den kan få kontakt.... för det kan ju vara min smartphone som också bråkar... Kanske det blir en newer ending story.....
Nu ser det bra inkopplat ut, får du nu bara kontakt med den så är du kanske hemma.

Gammal
HBK Medlem

muskattens avatar

Sv: BMS problem - 2017-09-22, 20:42

God kväll....

Efter att tillverkaren har gjort uppdateringar till programmet till BMS123 smart så fungerar kontakten mellan smartphone och enheten bättre... men inte tillfredsställande för ibland så måste jag starta om BMS123 när den vägrar svara.... Hur som helst så har jag nu fått lite tid att se hur enheten fungerar... Till min stora förvåning så såg jag i kväll att enheten visar att det sker en laddning med 1A ..(se foton).. trots att det är kolsvart ute ....
Kl är nu lokal tid (Aten) ca 22.40 och fortfarande visar enheten 1A laddas..
Så om en natt är 10 timmar x 1A då blir det 10A enheten har "laddat" under natten... i mitt system så blir det 5% fel efter första natten.... 10% fel efter andra natten.... 15% fel efter tredje natten .. osv..osv... På min andra enhet (se foton) visas rätt information den kostade mig ca 150.- Skr på Ebay (beräkningarna är gjorda på mina 200Ah celler)

Näää.... Denna produkt vill jag verkligen avråda någon för att köpa... det känns just nu som en billig Kina produkt...(3,600.-Skr betalade jag)
Bifogade bilder
Filtyp: jpg P1050386.JPG (261,3 KB, 1 visningar)
Filtyp: jpg P1050385.JPG (107,1 KB, 2 visningar)

Följande Tackar muskatten för detta inlägg:
Esbjörn (2017-09-25)
Gammal
HBK Medlem

kenjons avatar

Hemvist: Karlskoga
Ålder: 66
Sv: BMS problem - 2017-09-24, 15:37

Går den inte att kalibrera, så man kan sätta att 0 verkligen är 0 A?
Strömmätning brukar göras med en spänningsskillnad via en shunt, det kan vara spänningsfall i mätkablarna eller dålig kontakt.

Gammal
HBK Web

Knuts avatar

Sv: BMS problem - 2017-09-25, 00:45

BMS123 bruker ikke shunt, men en sensormodul på ladelinje og en på forbruk. Utseende på disse tyder på at det er en spole rundt ledere, nullstilling må foretas med frakoblede + ledere og opsjonbryter 4 i følge manualen som jeg hentet fra http://123smartbms.com/uploads/file/...rtBMS_v0_1.pdf.

Ulempen med spole i sensor er at magnetfelt kan påvirke nøyaktigheten og gjerne forskyve nullpunktet. Fordelen er at det ikke blir noe spenningsfall og det er enkelt å lage en sensor for svært høye strømmer.

Men om nullstillingen er gjort rett og de to sensorene er koblet til rett kontakt på outmodulen kan en verifisere ved å trekke ut ledningen mellom sensor og outmodul. Da skal strømmen og falle til 0.

Knut Grøneng

Följande Tackar Knut för detta inlägg:
kenjon (2017-09-28)
Gammal
HBK Medlem

Wizards avatar

Hemvist: Mark
Sv: BMS problem - 2017-09-25, 09:46

Citat:
BMS123 bruker ikke shunt, men en sensormodul på ladelinje og en på forbruk. Utseende på disse tyder på at det er en spole rundt ledere, nullstilling må foretas med frakoblede + ledere og opsjonbryter 4 i følge manualen som jeg hentet fra http://123smartbms.com/uploads/file/...rtBMS_v0_1.pdf.

Ulempen med spole i sensor er at magnetfelt kan påvirke nøyaktigheten og gjerne forskyve nullpunktet. Fordelen er at det ikke blir noe spenningsfall og det er enkelt å lage en sensor for svært høye strømmer.

Men om nullstillingen er gjort rett og de to sensorene er koblet til rett kontakt på outmodulen kan en verifisere ved å trekke ut ledningen mellom sensor og outmodul. Da skal strømmen og falle til 0.
Sensormodulen verkar ha tre anslutningar. Kan det möjligen vara en linjär Hallsensor? Men då är det onödigt stor tycker jag.

//W
On the road again
Goin' places that I've never been
Seein' things that I may never see again
And I can't wait to get on the road again

Willie Nelson

Svara

Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL - > Ämneskategorier för Husbilen > Elförsörjning

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
På tal om problem atina1 Under Markisen 3 2014-04-10 18:50
GPS problem Lassej Navigering 9 2013-08-14 07:36
Mac och 3 problem Wberger Internet o Dator 3 2012-07-29 13:10
Problem Frankia7 Sköt om Husbilen 12 2009-03-17 16:53

Program från vBulletin® Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright ©2005-2015, Husbilsklubben.se eller respektive Författare

Bankgiro: 5262-9615 IBAN: SE0850000000054171005892 BIC: ESSESESS