• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Backkameraexpert sökes :)

S

StorDansk

Guest
Det har varit min önskan att skaffa en vettig backkamera ända sedan jag började
bygga om min gamla Ducato från -99.
Gjorde slag i saken och beställde kamera med IR och en monitor, TFT LED, på 7" från 2 olika leverantörer i kina,
allt hemma i lådan för under 400 riksdaler.
Nu till mina två första frågor, Kineser är ju inte kända för att skriva långa förklaringar:

1). På långa sladden (6m) längst till vänster (RCA tror jag den heter)
sitter en tunn röd kabel, är den tänkt att förse kameran med ström så man
inte behöver leta strömkälla i båda änder?

2). På kabel från monitorn sitter en blå liten kabel, ska den få ström från
backlampan för att starta kamera och skärm när man lägger i backväxeln?

Back_kamera.png
 
Senast redigerad av en moderator:
S

StorDansk

Guest
Sv: Backkamera expert sökes :)

Det var nog lite så jag tänkte också, har ju ingen annan möjlighet som ex. backspegel att förlita mig på, så den får säkert funka som backspegel emellanåt!
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Backkamera expert sökes :)

Jag blir rätt irriterad när backameran är på när det är mörkt ute skärmen stör mej då, det räcker att vara tvungen att fibbla med gps belysningen när man kör.
Jag har ju en trådlös och den är alldeles för stark signal och den kopplade jag dumt nog till huvudströmmen för bodelen så den störde ut all wifi på närliggande kanaler och programmet autostartade när man inte ville det.
Var sätter ni eran kamera själv satt jag den ett par meter upp men det blir ju konstig vinkel om man ska ha den till backspegel ska man se något en bit bort så ser man inte att backa osv.
Följden har blivit att jag inte använt den så mycket backade in i en portugisisk tall som gömt:wideeyed: sej på ett mystiskt sätt, hade blivit dyrt om jag haft en vanlig husbilskaross.
 
S

StorDansk

Guest
Sv: Backkamera expert sökes :)

Hej Bengt, tänkte nog försöka placera kameran innanför bakrutan, inte säker om det funkar,
det kan ju begränsa hur mycket man får med i bild, annars tror jag det blir perfekt att skruva fast den i sängramen,
då sitter den ju skyddat för väder och vind också.
Kommer dokumentera allt när jag kan ägna mig åt monteringsarbetet i lugn och ro.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Backkameraexpert sökes :)

Ja det är ju bra om den sitter skyddad, min sitter ju utsatt för väder och vind.
Jag har sett ett sämre körsätt de senaste åren, tidigare så stannade bilarna när de såg att man backade ut från en parkeringsplats, numera verkar de stampa på gasen för att hinna förbi.
Hoppas inte sverige tar efter våra sydländska grannar i sättet att köra bil men det verkar inte bättre, jag såg när barn och föräldrar stod utanför vägen i gula västar alltför ofta.
Förstod inte varför ofta var inte trafiken så stor men man körde som dårar och kappades om att bli den första som körde om lastbilen framför och de körde ju ofta i 100km så det var ganska meningslöst.
Roligt att du jobbar vidare med din bil, själv gör jag detsamma, ska försöka hänga upp cykelstället igen och se om jag kan få upp elcykeln dit, väntade hela dagen på att en mekaniker skulle ringa så jag får dit en ny startmotor och oljeservice.
I övrigt går bilen riktigt bra bättre än när jag körde iväg, men jag fick ju råd om hur jag skulle ställa upp pumpen och det hjälpte och sen tvättning av motorn med 40% bensin gjorde ju susen och växellådan är väldigt lättväxlad numera.
Ha det bra!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Backkameraexpert sökes :)

1 Ja, men oftest kommer denne med en kontakt.
2 Koble den.til +12V via en egen bryter så har du full kontroll!
Det har varit min önskan att skaffa en vettig backkamera ända sedan jag började
bygga om min gamla Ducato från -99.
Gjorde slag i saken och beställde kamera med IR och en monitor, TFT LED, på 7" från 2 olika leverantörer i kina,
allt hemma i lådan för under 400 riksdaler.
Nu till mina två första frågor, Kineser är ju inte kända för att skriva långa förklaringar:

1). På långa sladden (6m) längst till vänster (RCA tror jag den heter)
sitter en tunn röd kabel, är den tänkt att förse kameran med ström så man
inte behöver leta strömkälla i båda änder?

2). På kabel från monitorn sitter en blå liten kabel, ska den få ström från
backlampan för att starta kamera och skärm när man lägger i backväxeln?

Visa bilaga 125367
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Backkamera expert sökes :)

Hej Bengt, tänkte nog försöka placera kameran innanför bakrutan, inte säker om det funkar,
det kan ju begränsa hur mycket man får med i bild, annars tror jag det blir perfekt att skruva fast den i sängramen,
då sitter den ju skyddat för väder och vind också.
Kommer dokumentera allt när jag kan ägna mig åt monteringsarbetet i lugn och ro.

Att placera kameran inne vore ju optimalt, men.
Ifall du har en kamera med mörkerseende, sitter IR-lysdioder omkring linsen.
Då är risken mycket stor att du kommer att få kraftiga reflexer i bakrutan, med dålig bild på skärmen.

Men ett test både dag/natt är bäst.
 
S

StorDansk

Guest
Sv: Backkamera expert sökes :)

Då är risken mycket stor att du kommer att få kraftiga reflexer i bakrutan, med dålig bild på skärmen.

Men ett test både dag/natt är bäst.

Det var en sak som jag hade missat, ska testa båda möjligheter, tack Peter :)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Backkameraexpert sökes :)

Det kan kanske funka att täcka för IR-lysdioderna med kraftig tejp, eller måla över dem med täckande färg.

Lycka till //Peter
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Backkameraexpert sökes :)

Vill man ha det optimalt med backkamera så bör man montera 2 stycken ( eller 1 styrbar ), 1 som titta längre bak för att ha koll på trafik och sådant som är längre bak samt en kamera som tittar ner så man ser de närmsta meterna bakom bakdelen.

Jag har så, växlar mellan de 2 vid backning,men det är inte helt optimalt heller eftersom det blir några luckor längst ut på bilens bakdel samt att grenar på träd i samma höjd som taket inte syns och har backat i stora föremål precis i hörnen eftersom jag stirrat mig blind på kamerabilderna i stället för att kolla sidospeglarna samt trädgrenar i takhöjd.

Där emot så är det enormt bra att se vad som finns bakom bilen när man kör, rätt som det är ligger det motorcyklar bakom som inte synts i sidospeglarna eller andra snabba fordon som man missat i sidospeglarna.
 
S

StorDansk

Guest
Sv: Backkameraexpert sökes :)

Vill man ha det optimalt med backkamera så bör man montera 2 stycken ( eller 1 styrbar ), 1 som titta längre bak för att ha koll på trafik och sådant som är längre bak samt en kamera som tittar ner så man ser de närmsta meterna bakom bakdelen.

Jag har så, växlar mellan de 2 vid backning,men det är inte helt optimalt heller eftersom det blir några luckor längst ut på bilens bakdel samt att grenar på träd i samma höjd som taket inte syns och har backat i stora föremål precis i hörnen eftersom jag stirrat mig blind på kamerabilderna i stället för att kolla sidospeglarna samt trädgrenar i takhöjd.

Där emot så är det enormt bra att se vad som finns bakom bilen när man kör, rätt som det är ligger det motorcyklar bakom som inte synts i sidospeglarna eller andra snabba fordon som man missat i sidospeglarna.
Det är ju en möjlighet, det finns två ingångar på monitorn och kameran är ju inte så dyr, ska montera allt först och se hur det funkar nu,
sen får jag ta ställning när jag ser om jag överhuvudtaget kommer att använda "prylen" :)
 

Wickevire

HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4030
Medlemskap
2024
Sv: Backkameraexpert sökes :)

Jag ber att få låna tråden. Jag har en backkamera vid regplåten som är ansluten med en kabel under bilen. Kabeln har en kontakt typ DIN tror jag. Jag har köpt en ny kamera som jag ska placera högst upp på bakväggen. Den har en kontakt av typ RCA/Phono. Jag undrar om det finns någon typ av kabel som har dessa kontakter i respektive ända.2017-06-05 14.11.17.jpg2017-06-05 13.23.21.jpg
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Backkameraexpert sökes :)

Tveksamt, men inte omöjligt i kontaktdjungeln.


När jag bytte backkamera till en Garmin bluetooth så använde jag den gamla spänning/signal-kabeln till strömförsörjning, jag klippte upp kabeln och gjorde en så tät koppling som möjligt inne i lamphuset till det höga bromslyset.
Innan så letade jag som du efter någon typ av adapter mellan kontakterna, men gav upp efter en veckas letande.

Du borde kunna göra på liknande sätt i en IP-klassad kopplingsdosa under bilen.
 

Wickevire

HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4030
Medlemskap
2024
Sv: Backkameraexpert sökes :)

Jag ber att få låna tråden. Jag har en backkamera vid regplåten som är ansluten med en kabel under bilen. Kabeln har en kontakt typ DIN tror jag. Jag har köpt en ny kamera som jag ska placera högst upp på bakväggen. Den har en kontakt av typ RCA/Phono. Jag undrar om det finns någon typ av kabel som har dessa kontakter i respektive ända.Visa bilaga 125507Visa bilaga 125508

Jag ser nu att den gula kontakten verkar vara av typ BNC Male och den röda är ju för spänningsmatning. Jag måste förmodligen ha en 4 pin female to BNC female adapterkabel. Detta verkar vara en djungel att leta i.
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Backkameraexpert sökes :)

Søk på ebay etter rca to 4-pin, gjorde det på vår lokale i Australia og fikk opp alle kombinasjoner.

Pass på at det ikke er s-video til rca du bestiller, den 4-pin varianten passer ikke.
 
Toppen