• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lutning Omnistormarkis

F

F.d. 54097

Guest
Hej
Vid användning av markis har jag en fundering. Ett av syftena är ju att skugga. Hur mycket kan man laborera med lutningen på duken ? Vad tål markisarmarna som går ut från markislådan ? Finns det någon ultimat normalvinkel kontra utvevad längd på duken, för att uppnå bäst dukspänning? Är de justerbarara stödpinnarnas roll att lyfta markisen eller ska de bara vara ett stöd som markisen vilar på ? Tycker bruksanvisningen är otydlig.
 
Senast redigerad av en moderator:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Lutning Omnistormarkis

När vi hade markis och de få gånger vi använde den så vevade jag först ut den ca 50 - 60 cm. Där fällde jag ut stödbenen och satte ner fötterna ca 1,5 meter från bilen och så högt inställda att de precis tog i marken. Sedan fortsatte jag att veva ut varpå markisen först reste sig allt eftersom stödbenen rätade ut sig för att sedan åter sjunka neråt när stödbenen började luta åt andra hållet. När markisen var helt utvevad så justerade jag stödbenen så att de stod rakt och markisen hamnade så lågt som möjligt utan att jag skulle riskera att slå huvudet i den.

Jag skulle aldrig ha vevat ut markisen hela vägen utan stödbenen. Jag misstänker att infästningen i bilsidan inte skulle klara det ganska kraftiga moment som skulle bli med tanke på smal infästningsyta och väldigt lång hävstångsarm.

Numera har vi tagit bort markisen sedan vi kom på att vi mest släpade runt på över 30 kg markis och vi då inte inte haft den utrullad på flera år.
 
F

F.d. 53500

Guest
Sv: Lutning Omnistormarkis

Vi gör precis som Mikael skriver, alltså enligt instruktionsboken.

Ingvar
 
F

F.d. 54097

Guest
Sv: Lutning Omnistormarkis

Nja - instruktionsboken säger att man ska fälla ut stödpinnar när markis kommit en bit ut. Men det står ingenting om hur mycket man kan luta duken och var maxtoleransen finns. Anpassa markishöjden efter en person kan ju variera mellan 1.50 -1.99 Är det ok att dra ut duk till Max eller finns det någon del man bör spara på rullen. Ingen exakt vetenskap med andra ord, men tack för input.
 
Senast redigerad av en moderator:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Lutning Omnistormarkis

Vi hade alltid markisen utrullad till max, möjligen tillbakadragen någon decimeter om den av någon anledning behövde spännas lite.

Höjden på benen är nog inte så noga. Man känner när stödbenen kommit så lågt att de inte längre bär utan lasten börjar tas upp av infästningen i väggen. Här gäller det att vara lite försiktig.
 
F

F.d. 53335

Guest
Sv: Lutning Omnistormarkis

Apropå dukspänningen så beror det på vilken markis du har. 8000 eller större har två spärrar som man vrider på när markisen är helt utvevad. Sedan vevar man in igen så spänns duken. Håller med förra inlägget att den måste vila på benen när den är ute någon meter för infästningarna kan aldrig hålla om den kommer i gungning. Om inte annat kanske sprickor runt infästningen med fuktintrång som följd. Finns markiser att köpa utan ben, har kollat på mässorna, men ingen kedja är starkare än den svagaste länken så det är inget för mig. Är man försiktig och rädd om sin utrustning kan den hålla i många år.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Lutning Omnistormarkis

Nja - instruktionsboken säger att man ska fälla ut stödpinnar när markis kommit en bit ut. Men det står ingenting om hur mycket man kan luta duken och var maxtoleransen finns. Anpassa markishöjden efter en person kan ju variera mellan 1.50 -1.99 Är det ok att dra ut duk till Max eller finns det någon del man bör spara på rullen. Ingen exakt vetenskap med andra ord, men tack för input.

Jag kan på min Omnistor inte montera rören som håller ut markisen ifall jag inte kör ut max. Kör ut max då monterar jag de 2 fjädrande rören, sen kör jag in markisen ca 10cm (motorn orkar inte mer), så det blir bra spänn i duken.
(stödbenen släpper jag ner innan jag kört ut max, kanske halvvägs ut.
 
Toppen