• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor tappade orken!!

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
På väg hem från Kristinehamn så hände något när jag lät bilen motor bromsa från 90km/tim för att sedan växla ner till en hastighet av 50Km/tim.
Motorlampan tändes och vid gaspådrag orkade bilen knappt öka farten. Har hänt tidigare men då slutade farthållaren, blinkern och färddatorn att fungera. Då var det en av spridarna som hade lagt av, byte och som ny igen. Denna gång är det inget annat som fallerar. Ska iväg på fredag för att få diagnosen kollad men hörde nu att det kan vara glapp i kontakterna till spridarna eller dålig kontakt. Pillar man lite på kontakterna kan det funka igen, sägs det. Börjar bli lite nervös då det tog lång tid att hitta felet förra gången, vi åker ju till Italien söndag efter midsommar (inte lång tid kvar) färja bokad
Hur kommer man åt kontakterna till spridarna eller det finns någon som har någon annan idé. Bilen en Kabe 750 2012, Fiat Ducato stora motorn 177hk.
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Motor tappade orken!!

Hej Tommy,vet inte om det är lika på den stora motorn som 130hk men jag var ute för samma sak kan fungera om du lyfter av -kablen på batteriet och väntar någon minut,värt att prova.
Olle.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Motor tappade orken!!

Glöm ej anmäl till Försäkringsbolaget , maskinskada kan vara dyrt och du når snabbt upp till självrisken.
 

Birgitta o Göran S

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
10629
Medlemskap
2026
Sv: Motor tappade orken!!

Ja när vår motorvarningslampa tändes visade det sig att ventilen på turbon hade slutat fungera och man var tvungen byta hela turboaggregat. Och det kostade betydligt mer en självrisken så anmäl det till försäkringsbolaget fortast möjligt.
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Sv: Motor tappade orken!!

Kolla även bränslefiltret :) Det kan ju vara bra att utreda de enkla och billiga alternativen i din väntan på diagnos.

Jag hoppas verkligen att det löser sig för er innan ni åker. Jag vet hur tråkigt det är att ställa in en sedan länge planerad resa... (Vi fick ställa in t för ett antal år sedan då ett hjullager plötsligt skar ett par dagar innan vi skulle iväg. Bilen besigtigades några veckor tidigare utan anmärkning....)

Lycka till!!

Jag kom på en sak till... Kanske borde du lufta bränslesystemet. Med lite tur kan det ju vara så enkelt.

//Jocke
 
Senast ändrad:

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Motor tappade orken!!

Ja när vår motorvarningslampa tändes visade det sig att ventilen på turbon hade slutat fungera och man var tvungen byta hela turboaggregat. Och det kostade betydligt mer en självrisken så anmäl det till försäkringsbolaget fortast möjligt.

Är det normalt att det är olika självrisker beroende på hur långt bilen har gått?
Trygg Hansa har så - 4000mil 1500:- -10000mil 5000:- -15000mil 8000:-
Har aldrig behövt använda denna del av försäkringen och har därför dålig koll.
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
Ja, så ser det ut hos de flesta bolag. Eftersom risken för maskinskada ökar med längre körsträcka höjer de självrisken. Många bolag höjer dessutom självisken med ökad ålder, t ex högre självisk efter 5 år eller 6000 mil. Ofta gäller maskinskadeförsäkringen bara upp till 8 år gammal bil. Det kan dessutom hos några bolag vara förhöjd självrisk för direktimporterad bil.
När man jämför olika försäkringsbolag är det extra viktigt att jämföra vilkoren för maskinförsäkringen om bilen har några år på nacken. Det kan skilja där så att hos ett bolag kanske bilen är för gammal eller har gått för långt medan hos ett annat bolag ingår maskinförsäkringen ytterligare något år. Det kan ju då vara värt en lite högre premie.

/CG
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Motor tappade orken!!

Kortslutning i massluftfiltret? Så var det i vår tidigare bil 180hk, fick ta bergare då det var omöjligt att få fart på bilen, den startade men ingen kraft alls i den. Motorlampan tändes.
Gick på försäkringen (självrisken).
 

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Sv: Motor tappade orken!!

Ta loss plastkåpan som sitter över ventikåpan.Den är bara att rycka loss.Där under sitter spridarna och kablarna.Det är sant att det hjälper iband att lossa kontakterna och kanske böja dem med en spetsig tång och spraya lite kontaktspray.
Mvh.s670sl
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Motor tappade orken!!

Jag gjorde så och sprayade 5.56 på kontakterna. Startade o provkörde. Whups funkade som vanligt, men tar nog det säkra att få avläst o nollställt felkoderna. :spinny:
 

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Sv: Motor tappade orken!!

Jag gjorde så och sprayade 5.56 på kontakterna. Startade o provkörde. Whups funkade som vanligt, men tar nog det säkra att få avläst o nollställt felkoderna. :spinny:

För att du skall slippa framtida problem gör följande.
Öppna motorhuven och du ser en skarv i avrinnsbaljan ungefär mitt i framrutans nederkant.Du ser att den är inte tätad från fabriken.Vid kraftig regn eller snösmältning hinner inte de små dräneringsrören vid ändan av baljan
dra undan vattnet.Då har vattnet möjligheten att rinna ut på motorn med den följden att spridarkontakterna rostar.
Du kan täta hela skarven med t.e.x silicon eller karosseri
kitt eller någon annan lämplig tätningsmassa.Då jag fortfarande jobbade gjorde vi så i alla Fiater som kom in på verkstan.

Mvh S670sl
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Motor tappade orken!!

Är hemma igen efter besöket på verkstaden. Felkoden avläst och släkt. Kontaktfel på spridarna men fixade själv.
Fick höra på verkstaden att kontaktspray är bra så länge det inte har torkat annars ingen skillnad på dessa undergörande sprayer, så det får sitta kvar till nästa gång det jävlas.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Motor tappade orken!!

För att du skall slippa framtida problem gör följande.
Öppna motorhuven och du ser en skarv i avrinnsbaljan ungefär mitt i framrutans nederkant.Du ser att den är inte tätad från fabriken.Vid kraftig regn eller snösmältning hinner inte de små dräneringsrören vid ändan av baljan
dra undan vattnet.Då har vattnet möjligheten att rinna ut på motorn med den följden att spridarkontakterna rostar.
Du kan täta hela skarven med t.e.x silicon eller karosseri
kitt eller någon annan lämplig tätningsmassa.Då jag fortfarande jobbade gjorde vi så i alla Fiater som kom in på verkstan.

Mvh S670sl

Det sitter ju en plastkåpa över spridarna o ventilkåpan som skydd.
 

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Sv: Motor tappade orken!!

Det sitter ju en plastkåpa över spridarna o ventilkåpan som skydd.

Det finns plastkåpa som skydd som tyvärr inte räcker för vattnet som kommer på kåpan och via de små gälar droppar på kåpan och rinner via kåpans bakkant på spridarna.Vi hade 2007-2009 allmän återkallelse från fabriken att åtgärda felet.Men den bestod bara att spraya rostskydd på spridarna vilket skulle hindra kontaktproblem.Det gjorde det visserligen men ursprungsproblemet finns ju kvar.Så kontentan av det hela är att täta mittskarven.

Mvh.s670sl 30års erfarenhet som verkstadschef
 
Toppen