• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ta ström från innerbelysningen??

B-A.C

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
18685
Medlemskap
2024
Jag vill inte ha en massa kablar hängande kors o tvärs runt förarplatsen så min tanke var att ta ström till Biltemas backkamera m.m. från innerbelysningen ovanför vindrutan. Den lampan har bara ström när tändningen är på, det är en Adria på Fiat Ducato-chassi -09.
Nu var det inte så enkelt, inga kablar att grena av förutom kontakten fram till lampan.
Jag har f.ö. kollat att dra från säkringsboxen vid förarens vänstra knä. Svårt att hitta bra kabel. Testade med en av Biltemas säkringsavtappning. Gick inte att få i bilens säkringsplats. Bottnade inte.
Tips önskas :(
 

Bilagor

  • Innerlampa1m.jpg
    Innerlampa1m.jpg
    166 KB · Visningar: 24
  • Innerlampa2_m.jpg
    Innerlampa2_m.jpg
    168,5 KB · Visningar: 41

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Ta ström från innerbelysningen??

Jag slipade av ett par mm plast på säkringsavtappningen med en Dremel, sedan funkade det.
 
F

F.d. 55989

Guest
Sv: Ta ström från innerbelysningen??

Går att koppla in sig på kablarna in i kontakten.
Annars löd fast en kabel på ett bleck som har spänning när tändningen är på.
Cigarettändaruttaget har också tändningsström, där kan du tjuva.
Delen som uttaget sitter fast i sitter med endast en skruv, sedan är det bara att dra bort
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Ta ström från innerbelysningen??

Jag skulle också vilja kunna ta ström till från innerbelysningen, men denna är kopplad till bodelsbatteriet och är inte strömförande vid "12 V off"!!! Helintegrerad Dethleff.
 
K

KalleIAnkeborg

Guest
Sv: Ta ström från innerbelysningen??

Jag vill inte ha en massa kablar hängande kors o tvärs runt förarplatsen så min tanke var att ta ström till Biltemas backkamera m.m. från innerbelysningen ovanför vindrutan. Den lampan har bara ström när tändningen är på, det är en Adria på Fiat Ducato-chassi -09.
Nu var det inte så enkelt, inga kablar att grena av förutom kontakten fram till lampan.
Jag har f.ö. kollat att dra från säkringsboxen vid förarens vänstra knä. Svårt att hitta bra kabel. Testade med en av Biltemas säkringsavtappning. Gick inte att få i bilens säkringsplats. Bottnade inte.
Tips önskas :(


Hej. Jag har en Adria 650 SP årsmodell 2007.
Har för bara några dagar sen tagit ström till backkamera från lampan i innerbelysningen.
Den är dock inte styrd via tändning utan går på startbatteriets +30 (alltså direktström hela tiden).

Mvh/Anders
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.625
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Sv: Ta ström från innerbelysningen??

Jag har ett likartat problem i och med att jag vill ha ström till en dashcam. Det går visserligen att ta från cigarettändaruttaget men jag har redan fullt med laddkablar där och vill ogärna klämma in en kontakt till.

Snyggast och kortast kabeldragning blir att ta strömmen från innerbelysningen (Fiat Ducato). Belysningen verkar på något sätt vara styrd av tändningen men med en väldigt lång fördröjning när tändningen slås av. Men jag har ytterligare en kabel med två ledare och den används inte. Jag har mätt men kabeln är spänningslös både när tändningen är avslagen och när den är påslagen.

Troligtvis är den ansluten till en av de oanvända säkringshållarna. Men vilken??? Är det någon, som vet?

mvh,
Jan
 

Bilagor

  • IMGP7628.JPG
    IMGP7628.JPG
    6,4 MB · Visningar: 20
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Ta ström från innerbelysningen??

Jag har gått i samma tankar men inte vågat ge mig på armaturen.
Tips på hur man får loss den mottages tacksamt.
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Ta ström från innerbelysningen??

Innerbelysningen är styrd via datorn och strömkänslig, vet inte hur mycket den tål. Den dimmas upp och ned så inte säkert att kameran gillar det. Lurigt i moderna bilar att ta switchad ström. Cigguttagen går via relä, så kanske bättre att koppla undertill där och dra en kabel upp via A-stolpen i alla fall.
Med vänlig hälsning, Conny J
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Ta ström från innerbelysningen??

Första gången man "bänder" blir det märken i plasten. Bättre då att ta ur lite plast så blir det lättare nästa gång :)
Armaturen matas från datorn via säkringen F38 (10A) Vet inte tom vilken årsmodell för det har ändrats. Jag har en -07.
Till innerbelysningen går tre trådar. En jord (svart om jag kommer ihåg rätt) en röd och en gul. En har 12V när tändningen är på. En styr belysningen via dörrkontakten med "dimmning". Den är 12V när dörren är stängd och 0V när dörren är öppen. (Kommer inte ihåg vilken kabel eller om det var tvärt om :) Man får mäta )
Skalade ledningen till armaturen och lödde på kabel till uttaget. Satte en 1A säkring på vägen så man inte tar ut för mycket. Funkar bra. Man får ström när man öppnar bilen och ett bar minuter efter tändningen slås ifrån.
 

Bilagor

  • uttag-husbilen.jpg
    uttag-husbilen.jpg
    461,2 KB · Visningar: 25
F

F.d. 55554

Guest
Sv: Ta ström från innerbelysningen??

Har en Rapido 07, har provat ta av plastlocket men inte vågat ta i,
det blev märken när jag provade,
Tanken var att sätta en ljussummer med strömbrytare som går i gång när någon framdörr öppnas.
Visserligen använder sällan vi framdörrarna.
Frågan är om det fungerar, har en ljussummer till innre larm när vi sover i husbilen.
När vi inte är i husbilen slår jag om till yttre sirener.

Jojje
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.625
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Sv: Ta ström från innerbelysningen??

Innerbelysningen är styrd via datorn och strömkänslig, vet inte hur mycket den tål. Den dimmas upp och ned så inte säkert att kameran gillar det. Lurigt i moderna bilar att ta switchad ström. Cigguttagen går via relä, så kanske bättre att koppla undertill där och dra en kabel upp via A-stolpen i alla fall.
Med vänlig hälsning, Conny J

Så enkelt var det inte riktigt. Jag kommer inte åt underdelen på cigguttagen.
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Ta ström från innerbelysningen??

Men jag har ytterligare en kabel med två ledare och den används inte. Jag har mätt men kabeln är spänningslös både när tändningen är avslagen och när den är påslagen.

Troligtvis är den ansluten till en av de oanvända säkringshållarna. Men vilken??? Är det någon, som vet?

mvh,
Jan

Någon som vet hur man får spänning denna kontakt?
 
Toppen