• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Osund prissättning

M

Matts Torebring

Guest
Vi besökte vår husbilshandlares tillbehörsbutik igår, för att köpa påsar till vår förbränningstoalett i nya husbilen. Idag fick jag besked, att tillbehörsbutiken tar hem Cinderella påsarna, men bara på beställning. Vi kan inte konkurrera med näthandeln! Jämför priset från Kama med priset från Bad & Värmebutiken, så förstår alla varför.

En prissättning som denna gör att förtroendet för Kama Fritid minskar väsentligt. När jag kom hem tog det mindre än två minuter, att hitta påsarna på nätet. Jag beställde tre förpackningar när vi ändå är på gång. Mvh www.mattstorebring.se
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2017-05-29 kl. 18.26.53.png
    Skärmavbild 2017-05-29 kl. 18.26.53.png
    194,9 KB · Visningar: 145
  • Skärmavbild 2017-05-28 kl. 14.33.31.png
    Skärmavbild 2017-05-28 kl. 14.33.31.png
    325,1 KB · Visningar: 135
4

4 JO

Guest
Sv: Osund prissättning

Prissättning är en svår sak men jag kan förstå Kamas prissättning då de både driver en egen webbutik och har återförsäljare av sina produkter ute i landet.
Dels vill naturligtvis Kama tjäna någon krona på allt de säljer till sina egna återförsäljare men samtidigt vill de inte/ska de inte konkurrera med dem, då har de snart inga återförsäljare kvar.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Osund prissättning

Prissättning är en svår sak men jag kan förstå Kamas prissättning då de både driver en egen webbutik och har återförsäljare av sina produkter ute i landet.
Dels vill naturligtvis Kama tjäna någon krona på allt de säljer till sina egna återförsäljare men samtidigt vill de inte/ska de inte konkurrera med dem, då har de snart inga återförsäljare kvar.
------------------------------------------------------

Hejsan, problemet är väl inte direkt någon ev. prisskillnad mellan butikerna som säljer deras överprissatta saker och priset på deras hemsida, utan problemet är väl mest liksom även andra prisskillnader, att man köper sakerna till halva och även ännu lägre del av deras pris om man sätter sig vid datorn och handlar från övriga EU länder. Finns varan på eBay eller liknande så kryper priset ner ännu lägre.
Så rörde det sig bara om att de ville tjäna någon krona så vore det inget problem.
Om man funderar över hur det går till ibland så borde det bli att - en firma importerar prylen - KAMA köper in den och tar med den i sitt utbud - en husbilshandlare tar sedan hem prylen till butiken - och en del av oss går dit och handlar till överpris. Det är alltså tre mellanhänder bara i Sverige som vill ha pengar av oss när vi betalar den.
Liksom reservdelar till bilar m.m. så kan man undra hur det skall gå, men post och transportfirmor är glada i alla fall.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Osund prissättning

Måste skarva i mitt eviga gnäll om svensk prissättning för jag trodde inte riktigt vad jag såg på prislappen hos en stor svensk husbilshandlare.

Från lite avstånd så fick jag se Ctek 250 dual på en hylla. På det avståndet så ligger inte ögonen utan tillbehöret glasögon på topp längre även om jag vägrar acceptera det fullt ut :D.
Men jag såg prislappen och tyckte de hade klämt till med 2750:-.
Det var kraftigt tyckte jag, för max. kanske 2200:- eller liknande räcker gott och väl, för båtmarknaden har ju sjunkit och ligger runt 1800:-.
Jag fick tag i min någon vårdag med lockpriser och betalade ca.1600:- och var nöjd.
Med glasögonen på och ett avstånd på en meter kunde jag konstatera att jag naturligtvis sett fel på prislappen utan glasögon, det stog 3750:- på lappen......
Jag tänkte att här har husbilshandlaren klämt till så han borde skäms och få stå i skamvrån. Nåväl jag handlade en liten plastpryl som borde kosta 5:- och betalade 72:- snyggt förpackad i en KAMA påse.

Efter mitt förra inlägg så tittade jag in på KAMA för att se om de hade samma prissättning på Ctek'en som den girige husbilshandlaren. Till deras försvar kan noteras att de bara tog 3495:- för laddaren vilket bara gör ca. dubbelt pris mot andra försäljare i Sverige.

M.v.h. JANKRO.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Osund prissättning

Bara en liten rättelse. Kama säljer bara via Återförsäljare. Man måste välja butik i slutet av beställningen.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Osund prissättning

For skøy sjekket jeg prisen på ctek s250d her i Australia, $270 fritt levert på posten for dette svenske produkt. Dette blir 1750 svenske kronor. Og det er mange som selger til den prisen via den lokale ebay. Men veiledende er $675!!!
 
F

Frudden

Guest
Sv: Osund prissättning

Förpackning om 500 påsar???? Byter man påse varje gång man skiter, eller vadå?

(Inlägget har ingenting med prissättning att göra, mer hur en förbränningstoa fungerar...)

// Fredrik W
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Osund prissättning

Så vitt jag vet, är det ny påse till varje "besök".

Till detta kommer gasolförbrukningen när påse med innehåll skall brännas, och den är inte försumbar...

Pålle
 
Senast ändrad:

gutte1

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Umeå
HBK-Nr
19966
Medlemskap
2024
Sv: Osund prissättning

Någon krona? Det är stor skillnad mellan 495kr o1250kr.
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Sv: Osund prissättning

Var det inte så förr i tiden, att man besökte båtvarvet iklädd seglarskor, blå klubblazer och det kostade ofta skjortan att handla tillbehör till sin omhuldade fritidsbåt. Ingen konkurrens fanns att tala om och snedseglarna ansågs heller inte vara ekonomiskt barskrapade.
Betalade gärna lite extra för att få köpa den "rätta prylen" över disk hos båthandlaren och samtidigt prata lite seglarsnack. Idag har Biltema och ett flertal andra konkurrenter pressat ner priserna rejält på många marina tillbehör och båtprylar.

Vad vi husbilister behöver är fler aktörer och liknande konkurrens. Sen spelar det ingen roll om det gäller kamremsbyte, tjusiga tillbehör eller nödvändiga förbrukningsartiklar, ställplats- och campingutbud, m.m. Idag står vi där med kepsen på skulten hos husbilsnissen och förfäras över de skyhöga priserna.

Så länge branschen tror sig vara ohotad pga "vår" oförmåga att aktivt söka billigare alternativ, kan man hålla både priser och den egna förtjänsten på en mycket hög nivå. Skillnaden i pris på t.ex en Ctek Dual för 1700:- på Hjertmans och Kama`s pris på minst det dubbla verkar inte skäligt. Säljer dom överhuvudtaget någon Ctek?

Finns där bara en enda camping att tillgå där du stannar för natten, så finns där heller ingen konkurrens. Kan man också få bort ställplatser i området, så befrämjar det den egna omsättningen. Bara att se glad ut i min keps, betala vad det kostar eller åka vidare sent på kvällskvisten.

Lite utanför ämnet: Stod på Sjelborgs camping utanför Esbjerg i helgen. Betalade 170 DDK (225 SEK) per natt med all tänkbar och tillgänglig service i en lugn och avkopplande miljö, 600 m till stranden. Prisvärt, tycker jag. Men det är ju klart, det fanns flera campingar i Esbjerg att välja på, så dom var väl tvungna att anpassa sin prisnivå...
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Sv: Osund prissättning

Jodå, handlarna kan ta för sig. Titta bara på vad en ny bil kostar, tex en ny plåtis för drygt 500' i Tyskland kostar, m samma utrustning, närmare 630-650 i Sverige. Extrakostnaden för den svenska handlaren ligger på 20', som det kostar att köra den t Sverige. Samma pris från fabriken t tyska o svenska handlaren. Dom tyska handlarna svälter inte heller....

Handla där det är billigast!
 
F

F.d. 55989

Guest
Sv: Osund prissättning

Förpackning om 500 påsar???? Byter man påse varje gång man skiter, eller vadå?

(Inlägget har ingenting med prissättning att göra, mer hur en förbränningstoa fungerar...)

// Fredrik W
Ja det gör man. Måste man "skita" mycket som du så fint skrev ;-) så räcker inte en påse per gång.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Osund prissättning

Säljer dom överhuvudtaget någon Ctek?

anpassa sin prisnivå...
------------------------------------------------------
Det är väl tyvärr så att det finns massor med husbilsköpare som inte läser vårt gnäll :p: om prissättningar, och inte heller har en aning om varken Ctek eller hur el funkar i en husbil, och inte ens kan tänka sig att någon annan firma än just en husbilshandlare kan tillhandahålla eldelar till husbilar.

Så har man handlat kanske en bättre beg. husbil för någon halvmiljon och har dålig laddning och får förslaget om en jättebra pryl som i och för sig kostar 3750:- men är så bra att den är värd detta pris. Vad är då några få tusen till för att ligga på topp utan att veta hela sanningen......
Men de som är lite upplysta i ämnet och ser prislappen reagerar väl som jag och får ta till uttrycket "man vet inte om man skall skratta eller gråta".

M.v.h. JANKRO.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Osund prissättning

Det verkar som att det börjar jämna ut sig på husbilssidan. "Ockrarna" börjar själva föra in husbilar & sälja dom här i Sverige, en del till humanare priser. Reservdelar & tillbehör kommer nog med tiden att bli billigare. Själv håller jag mig till utlandsköp än så länge.

Bennie
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Sv: Osund prissättning

Det blir ju lite "moment 22". Det är svårt för handlarna att sälja till bra priser när så få köper av dem, men det är få som köper av dem när de är så dyra....

Det är samma resonemang som för de lokala små livsbutikerna... Alla vill ha dem kvar för att nödhandla lite mjölk etc, men annars åker man hellre till de stora köpcentra där utbudet är både större och billigare.

Vill man ha servicen kvar i sitt närområde måste man nog vara med och betala lite extra för detta. Annars utarmas utbudet. Det finns så många exempel på det. T.ex det jag skrev om närbutikerna, skärgården håller helt på att då ut...etc, etc.

//Jocke
 

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Sv: Osund prissättning

Jag fick idag min Maxveiw från Ebay 951:-inkl frakt 5 dagar levtid.Kama fritid tar 2.250:-
3 dagar levtid. Jag kan vänta 2 dagar extra till det priset.Imorgon skall det monteras.:)
Anders
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.636
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Osund prissättning

Kollade pris på original bodelsmatta till vår Bürstner Elegance. Svenska handlaren vill ha 7895kr. Skickade ett mejl till tysk Bürstner handlare och frågade vad den kostar.
410€+55€ frakt till Sverige. Var tror ni jag la beställningen :wub:
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Osund prissättning

Ja ibland känner man sig totallurad och vi Svenskar är nog väldigt godtrogna. Ibland tycker jag dock handlarna är lite väl giriga och inte ens med extra fantasi går det att motivera prisskillnaderna.

Skulle köpa en Inverter för 2 år sedan och hittade den jag skulle ha på conrad.se.
Conrad är ju som bekant en tysk nätbutik som finns på flera språk men som skickar alla sina varor direkt till kund från centrallagret i Tyskland.

På Conrad.se kostade invertern 4.995:-.
På Conrad.de kostade samma inverter med samma artikelnummer 3.300:- efter justering för den lilla momsskillnaden.

Sug på den.

Samma vara, från samma lager och från samma säljare är 50% dyrare... Enda skillnaden är att det är ”Die dummen Schweden” som skall ha den.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Osund prissättning

Kollade pris på original bodelsmatta till vår Bürstner Elegance. Svenska handlaren vill ha 7895kr. Skickade ett mejl till tysk Bürstner handlare och frågade vad den kostar.
410€+55€ frakt till Sverige. Var tror ni jag la beställningen :wub:

.....och i Spanien hade du fått mattan måttbeställd, uppsydd för ca. halva det tyska priset.

TommyD
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Osund prissättning

Vi tar väl en till :).

För några år sedan så skulle en kompis handla upp sig på nya original Fiat Ducato plastnavkapslar till sina tomma plåtfälgar.
Någon av handlarna här hade hemma och skänkte bort dem för summan 850:- st. (3400:). Detta pris var ju inte aktuellt alls, för med ett smärre tillägg så kan man ju handla fyra aluminiumfälgar på internet till bilen i stället.
Jag tog mig några minuter framför datorn och eBay och köpte 4 st. för 750:- i stället. Visserligen tror jag att frakten gick på 65:- men slutsumman blev ju ändå lägre än vad en kapsel skulle kostat hos husbilshandlaren.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen