• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är detta ett bra solcellspaket

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Senast ändrad:

HarleyStisse

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
22685
Medlemskap
2024
Sv: Är detta ett bra solcellspaket

Söker man på Steca PR2020 så var det några som haft problem med den regulatorn för ett antal år sedan, kan ju vara åtgärdat nu.

Som du påpekar så är det inte en MPPT. Kanske inte det bästa valet för optimal laddning och så ofta behöver man ju inte titta på displayen att det ska påverka valet.
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Är detta ett bra solcellspaket

Det brukar inte vara något problem att plocka ihop ett eget solcellspaket hos Prevent. Jag skulle nog välja en annan regulator tex. Votronic Solar-Laderegler MPP 250 Duo Dig eller BlueSolar MPPT 75/15.

Daniel K
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Är detta ett bra solcellspaket

Du kan ju alltid köpa hem med den regulatorn, sen kan du byta när du tröttnat och köpa en bättre
 

Dennis.Köping

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Köping
HBK-Nr
24063
Medlemskap
2024
Men det är bara att gå upp ett snäpp eller 2 hos prevent. Funderar själv mellan dessa 2:

Det 1a är med Votronics MPPT som även kan ladda startbatteriet /kopplas till befintlig EBL om man har sådan.

https://prevent-germany.com/wohnmobil-solarset-200-watt-camper-12-volt-solaranlage-caravan

Det 2a är med Victrons fina MPPT som även innehåller Blåtands dongel för att se en massa värden via delen/paddan. MEN KAN INTE LADDA STARTBATTERIET

https://prevent-germany.com/wohnmobil-solarset-200-watt-premium-12-volt-solaranlage-caravan


Någon som kan svara på vad som är bäst som profiler, spoiler eller hörn?
Hur är dessa solceller kvalitetsmässigt?

//Dennis
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Sv: Re: Är detta ett bra solcellspaket

Men det är bara att gå upp ett snäpp eller 2 hos prevent. Funderar själv mellan dessa 2:

Det 1a är med Votronics MPPT som även kan ladda startbatteriet /kopplas till befintlig EBL om man har sådan.

https://prevent-germany.com/wohnmobil-solarset-200-watt-camper-12-volt-solaranlage-caravan

Det 2a är med Victrons fina MPPT som även innehåller Blåtands dongel för att se en massa värden via delen/paddan. MEN KAN INTE LADDA STARTBATTERIET

https://prevent-germany.com/wohnmobil-solarset-200-watt-premium-12-volt-solaranlage-caravan


Någon som kan svara på vad som är bäst som profiler, spoiler eller hörn?
Hur är dessa solceller kvalitetsmässigt?

//Dennis

Intressant detta, finns inte de regulatorerna med display. Typ trevligt att ha en begriplig display för att see laddningsstatus.UPDATE (aha med bluetooth så blir mobilen en display, ja hajar tack)
 
Senast ändrad:

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Sv: Är detta ett bra solcellspaket

Det är ju väldigt stora prisskillnader på man köper i Tyskland än i Sverige Jag begriper inte hur företagen i Sverige kan överleva detta
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Är detta ett bra solcellspaket

Några saker som jag hade tänkt på:
  • Stämmer solcellernas storlek (inkl. hållare) med plats på taket
  • Väl limmat så brukar "paketet" sitta kvar "livet ut". Välj solcellspaket med förnuft och efter förutsättningar (ekonomi, samspel med batterier, framtida utsikter)
  • Välj regulator som klarar av minst 200W (kanske större om du har mer plats på taket?)
  • Välj regulator som klarar även LiFePO4 laddning
  • Behöver du underhållsladda startbatteriet (t.ex. om du står länge på samma plats)?
  • osv...
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Är detta ett bra solcellspaket

Det är mycket som är billigare i tyskland, kostar oftast inte mer frakt än i sverige och det mesta kommer hem på en vecka eller fortare.
Men ursprungslandet är ju oftast kina precis som här så det är nog det att de köper in så stora mängder så det blir mycket billigare.
Problemet är ju om det är fel på vara då åker man på returfrakten och där finns knappast rabatt å andra sidan har man samma problem här.
Om man köper direkt från kina kan det bli mycket billigare men 4 veckors frakt och man kan få betala tull och moms, så tyskland är ganska perfekt att handla från bortsett från språket.....
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Re: Är detta ett bra solcellspaket

Men det är bara att gå upp ett snäpp eller 2 hos prevent. Funderar själv mellan dessa 2:

Det 1a är med Votronics MPPT som även kan ladda startbatteriet /kopplas till befintlig EBL om man har sådan.

https://prevent-germany.com/wohnmobil-solarset-200-watt-camper-12-volt-solaranlage-caravan

Det 2a är med Victrons fina MPPT som även innehåller Blåtands dongel för att se en massa värden via delen/paddan. MEN KAN INTE LADDA STARTBATTERIET

https://prevent-germany.com/wohnmobil-solarset-200-watt-premium-12-volt-solaranlage-caravan


Någon som kan svara på vad som är bäst som profiler, spoiler eller hörn?
Hur är dessa solceller kvalitetsmässigt?

//Dennis

Jag tror på spoiler och då tänker jag på vinddraget när man kör, lyftkrafter samt ev vindljud.

Beträffande ladda startbatteriet så om det bara ska underhållsladdas så borde det fungera fint med en billig solcellsregulator dvs utan MPPT placerad parallellt med den andra regulatorn eftersom startbatteriet förmodas vara fullt hela tiden mer eller mindre och om det behöver laddas så laddas det bra direkt inte efter att tex bodelsbatteriet är fullt som jag läst att vissa gör vilket är helt feltänkt anser jag.
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Sv: Är detta ett bra solcellspaket

Eftersom jag bor i bilen periodvis på vintern så måste jag fråga er om detta paket kan vara bra, med tanke på att solen inte är så stark på vintern så kan dessa paneler ändå kanske ger lite amper helt enkelt för att det är 4x100watt
(kanske detta paket är för sommarstuga bara??)

https://www.energilandet.com/solcell-MPPT-400w-sommarstuga

Kan man ha en batteribank 2x100 amp/h med dessa solceller, eller är det för lite?
 
F

F.d. 55128

Guest
Sv: Är detta ett bra solcellspaket

Det är mycket som är billigare i tyskland, kostar oftast inte mer frakt än i sverige och det mesta kommer hem på en vecka eller fortare.
Men ursprungslandet är ju oftast kina precis som här så det är nog det att de köper in så stora mängder så det blir mycket billigare.
Problemet är ju om det är fel på vara då åker man på returfrakten och där finns knappast rabatt å andra sidan har man samma problem här.
Om man köper direkt från kina kan det bli mycket billigare men 4 veckors frakt och man kan få betala tull och moms, så tyskland är ganska perfekt att handla från bortsett från språket.....

Jag tror det är lätt hänt att man lurar sig själv när man handlar från Tyskland istället för att handla i Sverige.
Det är absolut inte något fel på grejerna från Tyskland!
Men.. för ett par hundra extra så har man support och garanti på ett helt annat plan.
Jämför garanti (många i sverige har 3-4år) och pris (i Sverige är det mer eller mindre standard på fraktfritt), exempelvis: Solcellspaket 200 watt eller Solcellspaket 200W
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Är detta ett bra solcellspaket

Monterade detta på grabbens blivande plåtis fast inte hörnfästena, vi monterade ihop dom samt kabelgenomföringen under panelerna och då Steca regulatorn.
 

Bilagor

  • IMG_20170525_103247.jpg
    IMG_20170525_103247.jpg
    2,4 MB · Visningar: 27

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Sv: Är detta ett bra solcellspaket

Ser bra ut, 200 watt? Konstigt efter alla år så kan dom inte uppfinna mindre solceller med mer watt så de inte tar sån plats
 

lagerstrom

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
24045
Medlemskap
2024
Sv: Är detta ett bra solcellspaket

Jag tror det är lätt hänt att man lurar sig själv när man handlar från Tyskland istället för att handla i Sverige.
Det är absolut inte något fel på grejerna från Tyskland!
Men.. för ett par hundra extra så har man support och garanti på ett helt annat plan.
Jämför garanti (många i sverige har 3-4år) och pris (i Sverige är det mer eller mindre standard på fraktfritt), exempelvis: Solcellspaket 200 watt eller Solcellspaket 200W
Kan bara hålla med. Kollade själv på paketet från Prevent, men de lämnade sämre garantier. Jämför garantierna själv på deras hemsidor! Slutade med att jag köpte https://www.husvagnhusbil.se/Solcellspaket/Husvagn/200watt?search=200%20W
Det gick dessutom bra att förhandla ner priset (de skickade med Victrons Blåtandsdongel utan extra kostnad).
Monteringen just klar till full belåtenhet.De levererade med väldimensionerad 6 mm2 kabel,
Men beställ gärna extra, så att den räcker till...
 

Bilagor

  • DSC_2839.JPG
    DSC_2839.JPG
    2,3 MB · Visningar: 26
  • DSC_2832.JPG
    DSC_2832.JPG
    2,4 MB · Visningar: 27
Senast ändrad:
Toppen