• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mobil kommunikation. Avtal för HBK

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Mobil kommunikation. Avtal för HBK

En ulempe med 3 og andre multinasjonale operatører er at de kan benytte eget nett i de land de finnes. 3 som en del av Orange kan da lett få dårligere dekning i et land enn de operatører som ikke har foretrukket partner i landet, med kort fra disse vil telefonen eller modemet velge sterkeste nett. Noen enheter trenger en restart for å velge nytt nett andre hopper lett.
 
F

F.d. 53531

Guest
Sv: Mobil kommunikation. Avtal för HBK

Avtalet är klart mellan Husbilsklubben.se och Tele2.
Information finns här
Länk till web-shop mobilabonnemang mm.

Beställde och har fått leverans. Enligt Tele2:s täckningskarta ska jag ha full täckning men i verkligheten blev det dåligt. Samtal hackar och bryts. Surfen är ungefär som ADSL. När jag ringde supporten tappade jag samtalen. Sprang runt i huset och även ut men...... Vad ska jag göra? Är det någon som kan ge tips?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Mobil kommunikation. Avtal för HBK

Beställde och har fått leverans. Enligt Tele2:s täckningskarta ska jag ha full täckning men i verkligheten blev det dåligt. Samtal hackar och bryts. Surfen är ungefär som ADSL. När jag ringde supporten tappade jag samtalen. Sprang runt i huset och även ut men...... Vad ska jag göra? Är det någon som kan ge tips?

Lita aldrig på täckningskartor, mobiltäckning kan variera kraftigt på några meters avstånd, även inomhus.
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Mobil kommunikation. Avtal för HBK

Beställde och har fått leverans. Enligt Tele2:s täckningskarta ska jag ha full täckning men i verkligheten blev det dåligt. Samtal hackar och bryts. Surfen är ungefär som ADSL. När jag ringde supporten tappade jag samtalen. Sprang runt i huset och även ut men...... Vad ska jag göra? Är det någon som kan ge tips?

Jag har också fått leverans, funkar inte att surfa.
Pendlar mellan edge och 3g med 1 stapel.
Enl. denna karta som visar sändarna så har jag ca 3km till närmsta 4g mast och det är skog hela vägen. Kan det hjälpa med en riktad antenn? Jag får ringa supporten höra vad dom säger.
 
4

4 JO

Guest
Sv: Mobil kommunikation. Avtal för HBK

Ett bra tips för att kolla den verkliga täckningen bland användare är Bredbandskollens karta.
Där kan man dels kika på respektive operatör och även vad olika telefoner har för hastighet på en specifik plats. Du kan tom sortera ut hur det har sett ut tex den senaste veckan.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Mobil kommunikation. Avtal för HBK

Jag har också fått leverans, funkar inte att surfa.
Pendlar mellan edge och 3g med 1 stapel.
Enl. denna karta som visar sändarna så har jag ca 3km till närmsta 4g mast och det är skog hela vägen. Kan det hjälpa med en riktad antenn? Jag får ringa supporten höra vad dom säger.

Vet inte hur det är med 4G, men på 3G borde du få bra signal med en antenn högre upp eller allra bäst en riktantenn.

televes-4g-nova-4g-antenn-7-dbi


https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/mobilt-bredband/antenn/televes-4g-nova-4g-antenn-7-dbi-p30145
 
F

F.d. 53531

Guest
Sv: Mobil kommunikation. Avtal för HBK

Vet inte hur det är med 4G, men på 3G borde du få bra signal med en antenn högre upp eller allra bäst en riktantenn.

televes-4g-nova-4g-antenn-7-dbi


https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/mobilt-bredband/antenn/televes-4g-nova-4g-antenn-7-dbi-p30145

4G = Nada, 3G = suger ch 2G = kanske. Vet inte vart jag ska rikta en sådan antenn för jag kan inte hitta några sändare. Funderar på en 3G Repeater av signalen men då måste man ha tillstånd från Tele2.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Mobil kommunikation. Avtal för HBK

4G = Nada, 3G = suger ch 2G = kanske. Vet inte vart jag ska rikta en sådan antenn för jag kan inte hitta några sändare. Funderar på en 3G Repeater av signalen men då måste man ha tillstånd från Tele2.

Tror det fungerar faktiskt. Jag har ju mimo antenn på husbilen med 9 db förstärkning. Och när jag står på platser utan signal på mobilen får jag nästan alltid in 3 eller 4 G via yttre antenn och router.
 
F

F.d. 53531

Guest
Sv: Mobil kommunikation. Avtal för HBK

Tror det fungerar faktiskt. Jag har ju mimo antenn på husbilen med 9 db förstärkning. Och när jag står på platser utan signal på mobilen får jag nästan alltid in 3 eller 4 G via yttre antenn och router.

Men med riktantenn förbättrar man väl bara surfen. Jag är ju ute efter att få bättre mobilsignal och då gäller väl 3G Repeater tror jag.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Mobil kommunikation. Avtal för HBK

En riktig innstill riktantenne gjør store ting med all radioforbindelse. En repeater for mobiltelefoni plukker opp et signal på en antenne og sender det ut igjen på en annen. Største problem med repeater er interferense, men i noen tilfeller er det eneste løsning for mobiltelefoni. Repeater kan ikke benyttes mobilt.

For mobildata er en router med en god utendørsantenne beste løsning. Om en har en mast å kommunisere via så bruk gjerne en riktantenne som dekker alle frekvenser fra denne masten. LTE på 700 MHz og rundt 2 GHz er en utfordring, men det finnes pene flate phased array enheter som fikser dette.

Beste men kostbare løsning er en todelt løsning med radioenheten montert sammen med antennen i en vatntett utendørs modul som strøm forsynes over en nettverks kable fra en innendørs enhet. Nå er det snakk om proffutstyr!
 
F

F.d. 53531

Guest
Sv: Mobil kommunikation. Avtal för HBK

"Tidsgränsen 4 månader kan lösas genom att använda två abonnemang och då använda det ena abonnemanget i 4 månader och det andra abonnemanget i nästa 4-månadersperiod. Där är begränsningen dock 30GB/månad om kostnaden skall vara acceptabel för dessa två abonnemang."

Hur löser man det rent praktiskt?
Ska man bara låta bli att använda andra abonnemanget helt eller bara låta bli att surfa på det tills t.ex. 4 månader gått och bara använda första abonnemanget?
 
Toppen