• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mobil kommunikation. Avtal för HBK

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Mobil kommunikation. Avtal för HBK

Telia tackar för förfrågan och ställer en motfråga.

"Skulle Telia Sense vara intressant för medlemmarna?"

Telia Sense

Jag bedömer att vi vill ha ett mobilabonnemang som grund och Telia Sense som ett valbart tillägg om vi nu väljer Telia.

Rätt?
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Mobil kommunikation. Avtal för HBK

Telia tackar för förfrågan och ställer en motfråga.

"Skulle Telia Sense vara intressant för medlemmarna?"

Telia Sense

Jag bedömer att vi vill ha ett mobilabonnemang som grund och Telia Sense som ett valbart tillägg om vi nu väljer Telia. Korrekt!

Rätt?
Sense är ingenting för oss. Den typ av info kan vi ha med våra GPS även utan Telia. Fel person!
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Mobil kommunikation. Avtal för HBK

Jag kan se en hel del fördelar med Telia Sense, de funktioner som ingår är praktiska bra att ha saker.
Om det ingår som en extra funktion kan det vara av intresse, eftersom man då har Wifi via det vanliga abonnemanget när bilen står still.

Så jag skulle säga att det kan vara intressant som ett valbart tillägg.

//Stefan
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Mobil kommunikation. Avtal för HBK

FAKTA
Namn: Telia Sense
Funktion: Körjournal, position, wifi och andra tjänster för din bil
Anslutning: Bilens ODB-port
För: App för Ios och Android. Bilar med ODB-port. Ska passa bensinbilar från 2001 och framåt, dieselbilar från 2004 och framåt samt etanol/bensin flexifuelbilar från 2001 och framåt.
Webbplats: telia.se/sense
Pris: 1495 kr + 99 kr /månad
Betyg:4 av 10

Intressant grej (som kommer) för dig som är skötsam på vägen:
I syfte att erbjuda mer värde har Telia bjudit in andra företag att erbjuda tjänster genom Telia Sense. Det här sker i form av ett samarbete där vi som Telia Sense-kunder får möjlighet att ansluta olika tilläggstjänster till Telia Sense. I dagsläget är till exempel Bilia, Folksam och Bilprovningen anslutna. Den mest intressant av dessa är Folksam där vi är utlovade att få dela med oss av kördata, till exempel att vi kör enligt hastighetsgränserna och som tack från Folksam få rabatt på bilens försäkring. Den tjänsten är dock inte tillgänglig ännu och det enda vi möts av i appen är beskedet “Snart tillgänglig. Håll utkik i appen!”.

Länk till Telia sense TEST
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Mobil kommunikation. Avtal för HBK

Jag säger inte att JAG skulle vara intresserad, inte för det priset i alla fall.
Men att tacka nej till att låta dem ens lämna ett förslag tycker jag är för tidigt.

Dessutom köper många routrar, antenner och annat för långt mycket mer än 1500 kr. Så intersset finns troligen.

//Stefan
 
B

Bengt & Gunni

Guest
Sv: Mobil kommunikation. Avtal för HBK

Jag har tecknat ett mobilt abonnemang med 30GB surf på Tele2.Hela surfmängden får användas inom EU.279 kr/mån med seniorrabatt.Tecknas genom medlemsskap i smartsenior,kostnad 199 kr/år.Detta medlemsskap ger också rabatt på många andra ställen t.ex svensk bilprovning.Det ingår också ett extra simkort för enbart surf.Är nog svårt att få bättre villkor än så hos någon annan operatör.
// Bengt
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Mobil kommunikation. Avtal för HBK

En sammanställning över samtliga operatörers ordinarie priser och särskilda villkor kommer att publiceras här den 15 juni.
Operatörerna har uppmanats att svara på vår förfrågan senast den 7 juli.
 
F

F.d. 53531

Guest
Sv: Mobil kommunikation. Avtal för HBK

Jag har tecknat ett mobilt abonnemang med 30GB surf på Tele2.Hela surfmängden får användas inom EU.279 kr/mån med seniorrabatt.Tecknas genom medlemsskap i smartsenior,kostnad 199 kr/år.Detta medlemsskap ger också rabatt på många andra ställen t.ex svensk bilprovning.Det ingår också ett extra simkort för enbart surf.Är nog svårt att få bättre villkor än så hos någon annan operatör.
// Bengt

I Tele2:s Allmänna villkor punkt 2.8 står det vilka begränsningar som gäller för surf utomlands.
Det där med att 30GB får användas till surf stämmer bara delvis.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Mobil kommunikation. Avtal för HBK

Sammanställningen över svenska operatörer är gjord 2017-06-15.
Grunden är mobiltelefoni med surf, fria samtal, sms/mms.
Ingen bindningstid.

OBS! Nedanstående priser är enligt operatörernas ordinarie prislista och är till för jämförelse. Dessa priser och villkor kan komma att ändras efter det att jämförelsen gjordes.
Husbilsklubben.se har inget ansvar för detta utan hänvisar till resp. operatörs hemsida.

Operatören Universal Telecom har ännu inte anpassat sitt utbud till gällande EU/EES-direktiv.
Operatören Comviq hänvisar till Tele2 som kommer att lämna ett avtalsförslag vilket kommer inom några dagar.
Operatörerna Glocalnet, Mobil2 och Net1 erbjuder inget mobilabonnemang.

Det kan löna sig att invänta det eller de avtalsförslag som Husbilsklubben.se kommer att få. Att vi får avtalsförslag är bekräftat.

Operatörer 2017-06.JPG
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Mobil kommunikation. Avtal för HBK

Bra sammanställning. Då lutar jag/vi oss tillbaka och väntar en stund och ser vad som händer. För min del har jag behovet med obegränsad tid utomlands då vi varje vinter är utomlands mer än 4 månader.

Just nu är det väl bara Telia som erbjuder det?
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Mobil kommunikation. Avtal för HBK

Bra sammanställning. Då lutar jag/vi oss tillbaka och väntar en stund och ser vad som händer. För min del har jag behovet med obegränsad tid utomlands då vi varje vinter är utomlands mer än 4 månader.

Just nu är det väl bara Telia som erbjuder det?

Det är fler som inte har någon tidsgräns men det har i vissa fall varit svårigheter att hitta "det finstilta".
De som klart har 4-månadersgräns är Tele2, Telenor, Tre och Vimla.
Förmodligen kommer övriga (ej Telia) på att de förlorar pengar på att inte följa möjligheten om 4-månadersbegränsningen som EU-direktiven medger eller att sätta ett tak på förbrukningen utanför Sverige men inom EU/EES.
 

c-galm

HBK Medlem
Inlägg
46
Kommun
Lomma
HBK-Nr
13245
Medlemskap
2025
Sv: Mobil kommunikation. Avtal för HBK

Har precis tecknat obundet Vimla MAX
OCH behåller
Telenor Frihet där jag växlar net till 20 Gb oxå obundet
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Mobil kommunikation. Avtal för HBK

Har precis tecknat obundet Vimla MAX
OCH behåller
Telenor Frihet där jag växlar net till 20 Gb oxå obundet

Tolkar jag dig rätt:
Vimla 22GB 300kr/mån, 7GB EU/EES
Telenor 20GB 399kr/mån, 20GB EU/EES
Totalt 699kr/månad.

En snabb titt i sammanställningen visar att Tele2 erbjuder:
Obegränsat 499kr/mån 30GB EU/EES, 1 extra datakort.
Detta pris enligt ordinarie prislista.
Ok, valet är ditt.
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Mobil kommunikation. Avtal för HBK

Noterbart vad gäller Vimla: Köper man till surfpott så gäller den även i Europa.
Så om man gör slut på de 7Gb de låter dig använda inom abonnemanget, så kan man köpa till mer för 45 Kr/Gb som går att använda inom EU.
Jag förmodar att samma princip gäller för övriga operatörer med liknande gräns.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Mobil kommunikation. Avtal för HBK

Jag har sett i en del trådar att några medlemmar redan bestämt sig för operatör och abonnemangsform och tecknat abonnemang.
Det tycker jag är olyckligt då vi redan fått ett attraktivt avtalsförslag och vi väntar in flera. Svarstiden är satt till senast 7 juli.
Visst kan man säga upp sitt abonnemang på en månad under förutsättning att det inte är bundet till en viss tid.

Ett råd:
Kan du vänta med att ta ställning till några dagar efter den 7 juli så kan du ta ställning till Husbilsklubbens medlems-avtal för mobilabonnemang.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Mobil kommunikation. Avtal för HBK

Dags för en uppdatering av status i projektet.

Sista datum för att lämna avtalsförslag till oss är den 7 juli.
Vi har redan fått ett avtalsförslag så chansen att vi får ett avtal är hyfsad;)

Jag skrev tidigare:
"Vad är realistiskt?
Att minst en operatör svarar och att det leder till ett avtal.
Tidsbegränsningen på 4 månader är svår att ta sig förbi, ev. obegränsad tid men med ett max.-tak för surfvolymen.
Förhoppningsvis får vi rabatten för 55+ att gälla alla.
Vi får hoppas på det bästa!"


Det är bra att vara realistisk så det ser lovande ut.

Komplettering:
Du som fortfarande är Intresserad men som inte tagit steget att bli Medlem, missa inte chansen att kunna ta del av bl.a. vårt kommande avtal om mobil kommunikation.
Anmälningsavgiften är 150kr plus årsavgiften på 100kr. Följande år är medlemsavgiften är 100kr per år.
 
Senast ändrad:
Toppen