• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

snedslitet däck, hjulinställning

PelleJ

HBK Intresserad
Inlägg
81
Kommun
Umeå
Jag upptäckte att mitt vänstra framdäck är snedslitet mest på insidan.
Har hissat upp bilen och kontrollerat vänster sida bussningar leder lager m.m men kan inte direkt se att det skulle vara några problem.
Camber går inte att justera vad jag kan se om det nu inte måste shimsas.
Gjorde sedan en enklare kontroll av hjulinställning toe-in toe-out genom att spänna tunna linor med bakhjulen som referens.
Toe-out ska om jag läst rätt ligga på -1mm medans min toe out var nästan 10mm.
Det som jag tycker är konstigt är att inte båda framhjulen är nött lika mycket eller kan det bero på att den ena sidan av bilen är tyngre än den andra?
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: snedslitet däck, hjulinställning

Jag har upptäckt samma sak med vårt högra framhjul (redan förra året) som nöter mer på utsidan. Ringtrycket låg på 3,5 kg enligt manualen, men nu har jag pumpat in 4,5 kg och märker (eller inbillar mig) att nötningen har upphört.
Rent generellt tycker jag att HB's vänstra sida borde vara tyngre än den högra, men, men, återstår att se framöver...
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: snedslitet däck, hjulinställning

Jag skulle tro att det bara är det vänstra hjulets toe-in som felar eftersom det däcket har snedslitits. Mät längden på styrstagens synliga gänga (mellan muttern & bälgen), den vänstra bör vara längre än den högra. Ställ sedan höger-hjulet samt ratten rakt så bör du se att vänster-hjulet pekar utåt.

Bennie
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: snedslitet däck, hjulinställning

Förmodligen tar högerhjulet "makten" med rak spårning och därmed låter vänsterhjulet släpa lite med slitage som följd. Kan säkert bero bilens viktfördelning.
Kanske kan det även bero på att större vägar ofta lutar till höger och det får bilen att vilja gå till höger. Normalt håller man ju emot lite i ratten utan att tänka på det och i ditt fall kanske lutningen räcker för att bilen skall lägga sig stadigt med ett rakt högerhjul och ett lätt "släpande" vänsterhjul.
 

Tandy 635G

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
1141
Medlemskap
2024
Sv: snedslitet däck, hjulinställning

Jag ställde in toe in på 0 mm. Det blev bra sedan, jämnt slitage fortfarande efter 3500 mil.
Om du använder tunna linor, tänk på att det är olika spårvidd hos fram resp. bakhjul. Det måste kompenseras för då man mäter toe in.
 
Toppen