• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inverter 12 till 220 Volt

K

KalleIAnkeborg

Guest
Någon som har erfarenhet av inverter med runt 1500w kapacitet.
Ska mest ha den till att driva en liten kaffemaskin som tar som mest 1400w, och ibland en ismaskin som drar 150w.
Behöver som jag förstår inte ren och fin spänning för det så modifierad sinusvåg duger gott för mig antar jag.
Någon som provat beställa från typ Kina/Alixpress eller liknande? och varit nöjd eller är det halva utlovade effekten som när man köper ledbelysning därifrån?
Vore kul om man tordes lita lite på grejorna men kommer hursomhelst att ha en extern brytare så jag bara har inverter på när den används och är under uppsikt.

Mvh/Anders
 

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
Sv: Inverter 12 till 220 Volt

Om du tänker belasta med 1500W så skulle jag inte välja någon med mindre maxeffekt än 2000W.
Dock är det tyvärr så att man aldrig vet vad man får från Kina (även om jag själv beställer friskt därifrån)
Erfarenheten från LED-ramper är att den verkliga effekten är hälften av det som specificeras. Hur det är med inverter vågar jag inte säga.
Kaffemaskinen ska bara alstra värme och har inga problem med modifierad sinus. Ismaskinen vet jag dessvärre inte funktionen på, men troligtvis fungerar även den bra på modifierad sinus.
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Sv: Inverter 12 till 220 Volt

Välj alltid en omvandlare som skapar ren sinusvåg. Rätt vad det är så vill du ladda tandborsten eller datorn
eller kanske en elcykel. Endast ren sinusvåg är gott nog. Jag har testat den hårda vägen och förstört
några apparater på vägen med orena omvandlare innan jag förstod.
Det blir lägsta kostnad i längden helt enkelt!
 
K

KalleIAnkeborg

Guest
Sv: Inverter 12 till 220 Volt

Skulle gärna ha en med ren sinus men de är lite dyra (eller också är jag bara snål) :wink:
Dator har jag i princip slutat med och surfplattan och mobil får ström via usb som jag monterat lite överallt i husbilen.
Har egentligen inte behovet alls av en inverter men ibland så skulle det vara skönt att bara göra en kopp kaffe då jag än så länge är enda kaffedrickanden i familjen.
Mätte precis podmaskinen och den tar 1360w i 35 sekundär för att göra en kopp.
Mvh/Anders
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Inverter 12 till 220 Volt

Jag har en 150W inverter från Kjell & Co som du kan få om du har vägarna förbi. Var tvungen att köpa en växelriktare med ren sinusvåg pga iMac-batteriladdning.

Koka vatten som alla andra "normala" människor på din gasolspis och pressa ut gott kaffe genom en "Fransk-tryck-kaffekanna". Spara inverterpengar och köp gott kaffe istället. Min bättre halva drycker bara te så jag är också en "stackare" som får njuta alldeles ensam av en kopp då och då (...eller var det Lidl's Arabica?).

coffeeplantation-luwakcoffee.jpg
Källa: Internet
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Inverter 12 till 220 Volt

Helt off topic, men eftersom det kom upp, Sibetkatter hålls i fångenskap under vidriga förhållanden för att raffinera kaffebönorna.
Köp inte sånt kaffe!
Jag har provat det några gånger innan jag visste vilket elände djuren utsätts för, och kaffet är inte så märkvärdigt. Och jag är petig med mitt kaffe.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Inverter 12 till 220 Volt

Selv fikk jeg for noen år siden en termomugg med fransk press system. Fabrikatet er bodum of Sweden, fungerer bra både som presskanne og som termomugg. Varmt vatn fra gassblusset og kaffe etter egen smak, størrelsen er en long black. Jeg vil si bedre og billigere kaffe enn fra kapselmaskin.
 
K

KalleIAnkeborg

Guest
Sv: Inverter 12 till 220 Volt

Tror faktiskt att ni har alldeles rätt. Kaffe i husbil gör man med gasol som värmekälla. Det ger någon mysig känsla som får en att reflektera tillbaka på åren som litet barn i föräldrarnas husvagn. Kan faktiskt ännu idag få sköna minnesbilder när jag själv värmer lite vatten till fruns tevatten och mitt kaffe på gasolspisen i vår bil.
Kanske borde jag prova en sån där liten glaskanna/presskanna så slipper jag pulverkaffet på våra resor. Ser att Biltema har något sådant för ca 120:- som kanske kan fungera?
Dessutom så sparar jag värdefull lastvikt när man ska resa lite längre så jag struntar nog hursom med någon inverter tillsvidare då jag med full familjepackning ligger på ca 3560 kg i totalvikt.
Men på några år när mina 2x85 gel gett upp och jag konverterat till modernare & lättare batteriteknik och en fin stor dyr sinusinverter samt barnen inte följer med då jäklar ska min vän Siemens få följa med och resa :rolleyes:
 

Bilagor

  • IMG_20170528_124900.jpg
    IMG_20170528_124900.jpg
    2,7 MB · Visningar: 4

axgren

HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
376
Medlemskap
2024
Sv: Inverter 12 till 220 Volt

Hej jag använder min inverter till TV'n. När bodelsbatteriet är fulladdat så funkar det inte eftersom spänningen tydligen är över 12 V....när jag kopplar in mej på 220 V från 12 V bodelsbatteriet via invertern så funkar allt perfekt....Nu vet jag inte vad en TV drar men detta är min erfarenhet av inverter
 
F

F.d. 55128

Guest
Sv: Inverter 12 till 220 Volt

Hej jag använder min inverter till TV'n. När bodelsbatteriet är fulladdat så funkar det inte eftersom spänningen tydligen är över 12 V....när jag kopplar in mej på 220 V från 12 V bodelsbatteriet via invertern så funkar allt perfekt....Nu vet jag inte vad en TV drar men detta är min erfarenhet av inverter


Du kan bygga en egen spänningsregulator om du tycker det är kul med elektronik, eller så finns det varianter från exempelvis Schaudt: https://www.husvagnhusbil.se/Solcellstillbehor/Spanningsregulatorer

Själv håller jag på med ett test i garage/källare (i huset).
2 x 100w solpaneler
1 x Victron Inverter (500VA med ren sinuskurva)
1 x Biltema fritidsbatteri (varianten som klarar lite mer urladdningar)
1 x Luftavfuktare på 180watt
1 x Hembyggd Solluftfångare

När luftavfuktaren startar så drar den inbyggda kompressorn igång och luftavfuktaren drar upp mot 900watt i 0.5-1 sekund vilket stökar till det för invertern som klarar peak på ca 850watt. Det fungerar fint när batteriet är fullladdat, men sämre när jag ligger på under 80%. Som tur är går det att ställa in så att inverten endast startar baserat på på batteriets minimum spänning. :wink:

Det är svårt att i förväg veta vad utrustningen drar innan man testkör den (180watt ska luftavfuktaren dra i normalläge..).
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Inverter 12 till 220 Volt

Köp en espressobryggare på ikea. Funkar bra med vanligt bryggkaffe och valfri dosering.
RÅDIG Espressobryggare 6 koppar, rostfritt stål - IKEA

IKEA är lite fel ute, det där är en Moka-bryggare. I o f s utmärkt att göra kaffe i men man bör passa lite på malningsgraden, jag tycker ofta det är bättre med aningen mer finmalt.
IKEA har en rätt bra pressobryggare också, även om jag föredrar Bodums.
Det kan vara en slump, men min Bodum höll dubbelt så länge som den från IKEA.
Zoegas pressokaffe är väldigt gott. Styrkan anpassar man med tiden.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Inverter 12 till 220 Volt

Visserligen off-topic men jag kör ändå: Vi försökte med pressbryggare i husbilen men det var svårt att tvätta ur den utan att det gick åt mycket vatten, och sumpen ska ner igenom avloppssystemet vilket inte kändes bra. (Kör numera med melittafilter.)

Hur rengör ni?
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Inverter 12 till 220 Volt

Sumpen går alltid i soppåsen, jag skrapar av så gott det går, sedan skakar jag rent filtret i lite vatten i en bytta och sköljer ur kannan.
Så diskar man på riktigt någon gång ibland.

Men, nu när vi löst kaffeproblemet åt TS så är det väl dags att lösa hårtorken också.
Själv förstår jag inte problemet, ett drag med handduken så är det ju klart.

Huvudet ut genom fönstret en stund?
 
K

KalleIAnkeborg

Guest
Sv: Inverter 12 till 220 Volt

Sumpen går alltid i soppåsen, jag skrapar av så gott det går, sedan skakar jag rent filtret i lite vatten i en bytta och sköljer ur kannan.
Så diskar man på riktigt någon gång ibland.

Men, nu när vi löst kaffeproblemet åt TS så är det väl dags att lösa hårtorken också.
Själv förstår jag inte problemet, ett drag med handduken så är det ju klart.

Huvudet ut genom fönstret en stund?


Kan det här vara något?

https://www.hjertmans.se/produkter/bocker-present/hushall/12v-komfort/hartork-12volt

Själv lider jag inte direkt heller av att vara utan då jag aldrig tror jag provat en hårtork.
Frugan blåser sitt hår ibland när hon är hemma men har aldrig hört henne önska en så jag räknar det som onödig vikt. Alltså inte "vikt igt" om jag kör en dålig ordvits ;)
Angående kaffedilemmat så tror jag att jag ska prova med Zoegas pressokaffe och en billig presskanna för att se hur jag gillar det. Där har kapselmaskinen en liten fördel i och med att det inte blir någon sump att spola genom husbilens tunna avloppsrör.

Mvh/Anders
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Inverter 12 till 220 Volt

Kan det här vara något?

https://www.hjertmans.se/produkter/bocker-present/hushall/12v-komfort/hartork-12volt

Själv lider jag inte direkt heller av att vara utan då jag aldrig tror jag provat en hårtork.
Frugan blåser sitt hår ibland när hon är hemma men har aldrig hört henne önska en så jag räknar det som onödig vikt. Alltså inte "vikt igt" om jag kör en dålig ordvits ;)
Angående kaffedilemmat så tror jag att jag ska prova med Zoegas pressokaffe och en billig presskanna för att se hur jag gillar det. Där har kapselmaskinen en liten fördel i och med att det inte blir någon sump att spola genom husbilens tunna avloppsrör.

Mvh/Anders

Det är ju jag som fått hjärnsläpp, ismaskin var det ju, inte hårtork.
Ursäkta.
Kolsyrepatroner?
 
K

KalleIAnkeborg

Guest
Sv: Inverter 12 till 220 Volt

Hmm. Kom för övrigt just ihåg att jag dessutom är ägare av ett tystgående elverk på 2kw (som dessutom kan leverera in ström direkt i husbilens blå strömintagskontakt. Det är av bra kvalitet och levererar ström av finaste modell :msn_thumbup:
Så plan A blir då: När vi ska stå lite längre får det och kaffemaskin och ismaskin följa med så känner jag mig som vilken långliggande husvagnsdragare som helst :wink: (lovar heligt och dyrt att inte starta det i närheten av någon annan).
När vi sen ska längre lastas elverk och onödiga bling blingmaskiner av och kaffe kokas på gasol och eventuell is gör man i frysen precis som förr.

Plan B får vara:
1. Vinna på lotto.
2. Skaffa ett C1 körkort.
3. Handla en stor Morelo.

Så tänkte jag :msn_idea:
 
Toppen