• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Olycka i Grekland

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Den grekiska krisen är inte en slump… det är ett grekisk beteende.
Den 21-04-2017 var jag med om en scooter olycka… Jag Tulla och Wovi var på väg till LIDL för att handla…. I en korsning där jag har företräder (och kommer från höger) medan den korsande trafiken har stopp plikt… det gick inte bättre än att Greken norchanlerade stopplikten och olyckan var framme… Jag (scootern) träffade bilen i framskärmen precis framför högra framdäcket… och vi alla tre fick en liten luftfärd… Wovi var väl den som blev mest rädd så jag hade stora svårigheter att lugna henne… Tulla var snabbt på benen, och till vår glädje så kunde vi bara se att mina byxor var trasiga vid knäet och snart kände jag värken i knäet... men inget verkade brutet… Paret i bilen satt kvar och det tog tid innan de orkade ta sig ut för att se vad som låg i vägen för dem …
Hur som helst så kom polisen och sen en man som sa sig vara representant för försäkringsbolaget, tydligen gör de så här nere att någon från försäkringsbolaget åker snabbt ut till olycka för att göra en bedömning…när jag frågade honom om han representera min försäkring så sa han ja.! Sen gick han bort till motparten och sa att de skall inte erkänna att de har gjort något fel i trafiken (detta berättade Tulla för mig då hon stod bredvid och hörde allt)
När allt var klart så kunde jag köra scootern till den tänkta verkstaden, Stavrulla hade också kommit till platsen så Wovi och Tulla åkte efter i hennes bil…
Väl på verkstaden så säger ägaren genast att ramen har nog fått en skada så scootern är skrot… Nästa dag går alla tre till försäkringsagenten här i byn… Tulla känner henne så där blev inte mycket prat om olyckan, och när vi gick därifrån så hade jag ingen aning om vad som härnäst kommer att ske…
Några dagar senare så är vi tillbaka till verkstaden och då säger ägaren än en gång att scootern är skrot och värdet är ca 500.-€ (En knappt 3 år scooter som har gått ca 6-700mil??) Jag blir upprörd och godkänner inte värdet…. Men det är en Kina scooter säger han…. Här känner jag att något är fel och bestämmer mig för att lämna platsen… jag vill prata med mitt försäkrings bolag och agenten… men det visar sig inte vara lätt agenten hjälper inte till så dagarna rullar på… en dag hittar jag uppgifter på Internet (på grekiska) men bestämmer mig för att testa mig fram och se vad som händer när jag klickar vidare… några ord förstod jag så jag valde att klicka på det som verkade passa mig…. Efter att ha pratat med 4 olika personer kopplades jag vidare… men denna gång verkade det vara rätt person för han kände till mitt ärende då agenten här i Sitia hade gjort en rapport… nu har det gått flera veckor och jag berättade att agenten säger hela tiden att hon inte har tid med mig hon har så mycket att göra… Då berättar Vlacos som han heter att han har gett klartecken för mer än 10 dagar sedan till agenten i Sitia att motparten har tagit på sig skulden och försäkringen är villig att betala skadan på scootern…
Tidigare i veckan var jag nere på verkstaden och pratar med Demitris (ägaren) då sa han om jag vill ha scootern snabbt reparerat så får jag betala honom så beställer han reservdelarna…. Jag kände då att jag inte vill betala förrän försäkringsbolaget informerar mig att de är villiga att betala skadan… under den vecka så hade vi också ett möte med skaderegleraren och då var Demtris och Janis (som han heter) överens om att fronten på scootern måste rensas så de kan se om ramen har fått någon skada….. två dagar senare var jag tillbaka och då sa Demitris att han kunde nu inte se någon skada på ramen…
Så nu var allt klart och jag behöver scootern så jag betalade 550.-€ till Demitris… med lite tur så får du scootern på lördag sa han innan vi skildes…. På lördagen sa han när på Tisdag kan du hämta den…. På tisdag var jag där och då sa han torsdag eller fredag… så blev det inte utan ytterligare en vecka rullade på… så när det var dags igen att hämta scootern så var det strejk på färjorna… så ytterligare en vecka rullade på…
Utan Stavrullas vänlighet och hjälp hade Wovi och jag svultit ihjäl under tiden vi väntat på scootern, hon lånade ut sin lilla bil till oss flera gånger så vi kunde köra och handla mat mm…
Äntligen kom den dag när scootern är klar… det tar ca 20 min att gå till verkstaden och Wovi kan vägen utantill…. Väl där ser jag scootern och allt ser fint ut…. Tills jag kom närmre då ser jag att en sidoplast är inte utbytt och fixerat, den hänger löst… men Demitris säger prova och se sidoplasten fixar jag sa han… så jag sätter mig på scootern… och Wovi hoppar upp omedelbar (för hon har nog också saknat den) den tog lite längre tid än normalt att starta… men snart rullar vi ut mot vägen in till byn… Genast när jag svänger så känner jag att här är något som inte stämmer… hela scootern vobbler fram och tillbaka… jag blir rädd att detta kommer att inte gå bra så jag avbryter testen… Nu inser jag att där är ett problem med scootern som verkstaden inte har fixat… Jag påtalar detta och då säger Demitris kan det vara plasten… den är helt ny så det tar lite tid innan allt känns bra… Detta var ju precis vad jag inte ville höra från en verkstad som skall vara professionell rep. Verkstad… Jag blir väldigt irriterad på Demitris och säger att jag accepterar inte reparationen… Vad vill du att jag skall göra frågar han… laga problemet svarar jag…. Här kommer nästa svar som jag inte trodde var möjligt från en som vill vara professionell mekaniker… och så säger han... detta är inte mitt problem :swoon:

fortsättning följer
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Olycka i Grekland

Så nu sitter jag här med en scooter som inte är säker att framföra, Jag har varit i kontakt med Vlacos på Interlife (försäkringsbolaget) och han säger att verkstaden har gjort vad de kom överens om så försäkringbolaget kan inte göra mer, och verkstaden säger att det inte är deras problem då de har gjort vad de ansåg nödvändigt och om jag inte är nöjd då kan jag kontakta mitt försäkringsbolag…. Under den gångna veckan har jag ringt försäkringsbolaget ett par gånger… och varje gång måste jag informera dem att efter att de på verkstaden tog av plasten på scootern så såg de ju inga problem med ramen…. Men det verkar som att försäkringsbolaget inte lyssnar och säger att han sa ju att ramen var skadad…. Ja! Men det var ju innan han hade sett ramen…. Sen när plasten var av och de såg ramen då sa han att där är ingen skada svara jag…. Till slut säger Vlacos det vi kan göra är att en besiktningsman kommer och kontrollera reparationen, vill du att vi ringer honom…. Ja tack säger jag och ser nu en glimt av ett ljus i denna historia… så i går ringde Janis (besiktningmannen) och sa att vi kan träffas på verkstaden efter hans jobb, han slutar kl 18:00 och sa att han ringer mig när han går från jobbet för att avtala tiden för mötet…. När kl var ca 20:30 i gårkväll inser jag att han inte kommer att ringa mig så jag sms:ade honom, men fick inget svar… skickade också ett mail till försäkringsbolaget att besiktningsmannen inte hörde av sig som avtalad…
Nu är det lördag morgon så nu har det gått ännu en vecka utan att jag har kunnat använda scootern…
Här i Grekland är det som jag ser det ”vilda västern” grekerna gör som de själv tycker och är inte intresserad av regler och lagar… Tulla har sagt flera gånger tycker hon att en lag inte är till hennes fördel då följer hon inte lagen… jag har hört detta från flera andra greker… Tulla har också berättat för mig att om man kommer överens med en person att de skall höra av sig från en myndighet eller som i mitt fall med försäkringsbolaget så gör de aldrig detta…. En annan vän berättar att har du tre fel på bilen och lämnar den till verkstad så lagar de två och säger att allt är ok….. för att sen vänta på att du skall komma tillbaka med det tredje felet som nu förhoppningsvist kräver mer från verkstaden att fixa…
Under ”kampen” har jag i vart fall fått uppskrivet värdet på scootern till 900.-€ , men fortfarande anser jag att det är för lågt och ingen på försäkringsbolaget kan informera mig till hur de har kommit fram till den summan… hur som helst så var mina ”varningssignaler” rätt när de sa att scootern är en Kina scooter och då är den inte så mycket värd.. Som jag ser det så handlar detta inte om att jag har en Kina scooter som skulle ha lägre värde… för det första i försäkringsavtalet står där inget om detta, för det andra så betalar ju försäkringsbolagen mindre pengar om de skall ersätta en för förlusten av scootern då inköpspriset är lägre, hade jag haft en dyrare scooter då hade de ju fått betala mer… Enda rimliga anledning till att verkstaden satte ett lågt värde på scootern är för då kan de köpa den billigt av försäkringsbolaget och sen reparera den och sälja den med en bra vinst, och hoppas att jag köper en ny scooter hos dem så de får ännu mer pengar…. Sen ifrågasätter jag skarpt att verkstaden skall göra värderingen… det skall väl försäkringsbolaget göra. Grekland är bra och trevligt på många sätt…. Men för guds skull se till så att du aldrig hamnar i en situation där en Grek skall betala dig…. Att inte göra rätt för sig ligger i deras gener…
Jag har säker glömt händelser i denna historia då jag tidigare litade på att allt blir bra när de har sagt så, och då har jag inte lagt så mycket energi på ett… men nu ser det ut som att jag måste lyfta upp ärendet till en annan nivå, så i går spelade jag in samtalet jag hade med verkstaden där Demitris bl.a säger… att när de tog av plasten då kunde de inte se någon skada på ramen…. Denna inspelning kan ge mig fängelse här i Grekland…. Men jag har nog blivit för mycket påverkad av grekerna under de åren jag har befunnit mig här … så jag gör som Tulla sa… om lagen inte passar mig så följer jag inte den…

Ad augusta per angusta

Wovi & Peter
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Olycka i Grekland

Verkar som en historia som du bör släppa och gå vidare. Du kan inte klandra dig på något sätt, nu har du gjort i alla fall allt vad du har kunnat.
 

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
Sv: Olycka i Grekland

På 80-talet körde vi motorcykel ner till Grekland och som tur var gick allting bra, men är numera helt ointresserad att åka till "ociviliserade" länder.
Man kan inte välja när/var strul ska uppstå, men de få gånger vi behövde någon form av hjälp har alltid varit i Tyskland, undantagslöst proffsigt hanterat!
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Nu straffar Gud Sitia... (verkstaden)

För 10 min sedan så blir himlen över hela Sitia mörk svart.... muller hörs hela tiden... och plötsligt kommer enstaka hagel... det smäller så högt i takfönstren att jag blir rädd för att de skall gå sönder.... sen hör jag ett makligt muller och tittar in mot byn... då ser jag en tornados som sveper fram över Sitia :swoon:... det blixtra rejält när elledningarna kommer i rörelse... och en massa föremål sugs upp i tornadon... kanske Gud också "dammsuger" kreta från all skräp och plast som grekerna slänger överallt :twitcy:... Så nu kan jag bara hoppas att min scooter är borta med vinden :twitcy:.... skall se om jag kan lägga upp filmen på Youtube och lägga länken här...

Jag pratade precis med en vän i Palekastro och han sa att video på tornadon läggs nu upp på Fb. och enligt honom så ser det ut att ha varit en stor tornados.... jag återkommer
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Olycka i Grekland

Enda rimliga anledning till att verkstaden satte ett lågt värde på scootern är för då kan de köpa den billigt av försäkringsbolaget och sen reparera den och sälja den med en bra vinst... .
Gäller att "maximera vinsten" och äta skinka istället för bara gröt på Julbordet, så är det bara, även här hemma!

Sälj eländet till verkstaden och låt dom göra sin vinst (även om oärligt), så dom kan sälja den sen till en lokal buse med ruter i. Han kommer att kunna hantera det på helt annat sätt än vad du kommer i närheten av...
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Olycka i Grekland

Tack Ranko.... Jag har funderat och funderat, men kommit fram till att de kan lura andra men inte mig:swoon:.... så nu fortsätter storryn...

Måndag fm ringer jag besiktningsmannen och får till ett möte på verkstaden… Väl där så är besiktningsmannen beredd på att åka iväg… Snopet frågar jag skall vi inte testa scootern… Nej försäkringsbolaget har sagt att jag bara skall ta foton på scootern… varför det undrar jag… de sa så, så jag kan inte göra mer… Så nu skall du skriva din rapport då säger jag… Ja.!.. och hur tänker du skriva i den att där är ett problem med balansen… jag har pratat med Dimitris säger han och han säger att där är ett problem med scootern…. Så hur skall försäkringsbolaget förstå ”problemet”…. De har sagt att jag skall ta foton och det har jag nu gjort så här är inte mer jag kan göra… snäser han av mig med… En sak vill jag då berätta om det är så att du inte gör en besiktning nu, så kommer jag att själv betala en besiktningsman om det så är från Heraklion eller Aten bryr jag mig inte om… för hittar han fel på scootern så kommer försäkringsbolaget att både få betala för felet plus vad jag har betalt besiktningsmannen (här tog jag en chans att det fungera ungefär som i Sverige)…. Och det kan jag säga dig att då blir det dyrt för f.bolaget… Och sen hur tänker du skriva en rapport om du inte har besiktigat scootern…. Jag har pratat med Dimitris…. Va.??... så du gör en rapport efter vad någon annan säger svarar jag snabbt… Ärlig tala så är motorcyklar och scootrar inte mitt område säger besiktningsmannen…. Då kanske du inte skall göra detta jobb säger jag lite iriterad…. Nä kanske det svarar han… Då kan jag också berätta för dig att det argument att jag har en Kina scootern det kan ni också glömma för hade jag haft en Yamaha som kanske hade kostat 2-3000.-€ då hade ni fått betala mer, nu har jag en billigare Kina scooter så därför betalar ni mindre…. Så glöm det som ni sa tidigare, och sen kanske du kan visa mig var i avtalet där står att om man har en billigare scooter så får man inte samma % som om du har en dyrare scooter…och sen säger Dimitris att din scooter är i dålig skick…. Va.?... vad säger han utbrister jag… han säger att din scooter är en dålig scooter… Jag vänder mig till Demitris och säger lite argt… Har du sagt att min scooter är i dålig skick… då vill jag bara säga dig att varje gång det har varit problem med scootern så har jag kommit till dig och du har reparerat den…. Så nu menar du att de reparationer du gjort har gjort att scootern nu är i dåligt skick… Demitris vet inte vart han skall vända blicken eller vad han skall säga… Då frågar B-mannen Demitris om det är han som tidigare har reparerat min scooter… han tittar ner och säger ja.. Nu sker en 180◦ omvändning… Dimitris säger nu att han skall fixa scootern… att han inte har fixar det tidigare är p.g.a. att han inte viste avståndet mellan fram och bakhjulet.. Nu känner jag glädjen att jag tog ”kampen” och inte gav upp även om det så mörkt ut…. B-mannen säger att nu fixar de scootern och så kör han iväg… Dimitris bjuder in mig på kontoret och säger att jag nu skall ha alla kvitton och papper i ärendet… varför skall jag ha dem nu undrar jag… du kan då gå till försäkringsbolaget och få tillbaka dina pengar som du har lagt ut… Här spelad Dimitris ut sitt sista kort han har i ärmen tänker jag… tar jag nu emot alla papper så kanske F-bolaget anser att nu när jag har fått mina papper och godkänt räkningen så är det det samma som att jag har godkänt reparationen… så jag säger nej, jag hämtar allt när allt är klart…. Du kan få låna en av mina scootrar under tiden säger Dimitris… men jag avböjer detta erbjudande och bestämmer mig för att så snart denna affär är avklarad så skall han få annat att tänka på… För nu har jag lärt mig hur man gör här i Grekland… men det blir en annan historia.
Och en skåning lurar ni inte så lätt...:twitcy:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Olycka i Grekland

Jag har ju också fått bråkat med försäkringsbolag, svenskt och ärendet tog 5 månader, till sist hade de tydligen flyttat ärendet till andra personer och då gick det ganska fort.
Förmodligen berodde det på att jag hotade med forumet på husbilsklubben där jag skulle göra en fullständig redovisning av all kommunikation som skett.
Jag tror det skrämde dem eftersom de förmodligen har många husbilsägare som sitter med dyra försäkringar som kunder.
Så det är lite vilda västern här också har jag förstått, normalt skulle väl en bilförare som bröt så grovt mot reglerna förlora körkortet, du skulle nog kunnat driva personskadan lite till.
En chinaskoter är inte mycket värd har haft en 3 år gammal för 3500kr 125kubik, var en del fel jag själv kunde fixa billiga delar, men kvaliteten på allt är så enormt dålig att allt går sönder hela tiden.
Köper du en beg yamaha eller honda så har du en maskin som håller och går bättre. Har haft en honda med stora hjul 125kubik gick som en dröm, men blev rädd när jag märkte att bilisterna trodde det var en 30moped och körde ut framför mej när jag kom i 70, var nära att smälla flera ggr pga. bilister som skapade en extra omkörningfil som inte fanns.
Så jag släppte tvåhjulsåkandet På kreta var jag nära att bli mejad av en helt galen taxi så jag åker inte skoter där mera.
Kör numera bara elcykel med handgas på cykelbanor.
En bekant hade en vespa rally som gick i 120, han körde in i en bil som körde ut framför honom trots att det var huvudled E4 an han hade 90km han levde ett par dagar.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Olycka i Grekland

Då var det dags att hämta scootern.... även tanken har de fyllt upp till nivån det var när jag lämnade in scooter.... Wovi hoppar glatt upp och så är det iväg , först vill jag fixa en ny försäkring... så vi kör ut på stora vägen... då känner jag hur scotern drar till vänster och när jag rättar upp den så är styret snett monterad.... två nya problem och jag varken vågar köra vidare eller vill... väl tillbaka på verksatden påpekar jag felen... Demitris säger att jag hat provat scootern i 2 tim och inte märkt något fel... du är inte klok säger han :swoon: ställ scottern här och hämta den i morgon...
Kan inte i morgon det få bli på måndag.... så någon scooter denna helg blev det inte.... jag frågade efter kvittot vilket kvitto säger han ... kvittot på pengarna jag betalt och som försäkrings bolaget behöver.... ok ok.... jag undrar om denna "affär" kommer att ha ett slut.... för i vekan var jag i kontakt med försäkringsbolagets agent och hon säger att staten har ålagt mig att betat 250.-€ :swoon:eftersom jag inte har scootern försäkrad ..... jag har svarat dem att den är ju fortfarande på verkstad och inte i trafik.... än har de inte svarat mig .... Kära gud låt mig komma från detta land så snart som möjligt:swoon:....
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Olycka i Grekland

I går gick jag med en vän (från U.K) till verkstaden, jag sa till vännen att klä dig som om du representera en firma så han kom i struken skjorta och byxor med pressveck.... på väg till verkstaden sa jag säg inte ett enda ord till Demitris... jag vill inte att han skall veta vem jag låter testa scooter.... väl där så såg jag att "styr problemet" var inte löst... så min vän gör en provtur.... precis när han åker iväg så kommer Demitris.... vem är han ?...frågar han ... no problem säger jag lungt... Men vem är HAN... säger han igen... ass I say no problem... Nu blir Demitris nervör och höjer rösten... VEM ÄR HAN???... jag säger lugnt att det är inga problem.... just nu känner jag att jag inte vill prata med Demitris så jag går längre bort... och väntar på min vän... han kommer tillbaka efter ett par minuter... då kommer Demitris och frågar honom nå vad tycker du.... han får inget svar och vännen går av scootern... jag parkera den tar vännen i armen och säger till Demitris jag ringer dig om ett par tim (jag vill ju att han skall vara nervös ett par tim).... men dina papper säger Demitris... när jag tar scootern då tar jag också pappren.... och så går vi....:D:D
Under dagen så kom jag fram till att jag ringer inte Demitris.... jag hoppas han får en orolig natt när han ligger och fundera på vad kommer jag att göra härnäst.... så jag ringer inte Demitris mer denna dag...
I dag (dagen efter ) väntar jag några tim till kl 11.00 och sen ringer jag... och undrar om scootern är ok.... JA..ja... allt är ok efter pappren säger han kom hit..... Demitris de papper du pratar om är dina papper och du själv har skrivit dem, så jag är inte intreserad av pappren... så jag frågar är scootern i samma skick som innnan olyckan Ja...ja..ja... kom hit nu.... tack säger jag ...jag är där om en tim....
Väl där kollar jag scootern.... :D nu ser allt ok ut... en liten provtur.... och allt känns bra :D... Att leva här i Grekland är tufft för om man klara sig sådär så gäller det att se "spelreglerna" och sen spela ut korten... tyvärr tog det tid men just nu ser jag att jag hade de högsta korten :swoon:.....
Nu är scootern oförsäkrad då försäkringen rann ut under tiden scootern var på verkstaden.... nu måste jag fixa detta.. och samtidigt få tillbaka mina 550.-€ som jag har lagt ut... väl där så säger agenten att det är inte säkert att jag får en ny försäkring... då de än en gång vill se vem som var skylldig till olyckan... så det tar ett par tim innan vi har svaret (jag fick svar under tiden jag skriver detta och allt är ok :D )
Sen undrar hon (agenten) hur jag vill ha min ersättning.... jag tänker ge mig en chek så jag kommer snabbt härifrån.... nu måste hon ringa huvudkontoret.... efter lite samtal så verkar det vara ok att jag får en chek.... så nu verkar allt vara klart så jag kan dra härifrån :D:D:D....
I dörröppningen frågar jag hur lång tid tar det innan jag får cheken... det tar bara ett litet tag säger agenten.... Nu vet jag ju vad ett litet tag betyder här i Grekland och säger ... ett litet tag vad menar du med det... senare i dag ellet i veckan, eller om en vecka ....eller en månad.... eller är det 6 månader.... agenten blir lite nervös och säger att det tar inte så långt tid... det tar 25-30 dagar :swoon:.... så hur väl man spelar sina kort här i grekland så försöker de alltid att hitta en väg där motparten tröttnar och ger upp... detta är de grekiska gener som Merkel inte har förståt.....:swoon:
Och nu vet jag inte när jag kan lämna detta fördömda system (land):swoon::swoon::swoon:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Olycka i Grekland

I dag var jag hos försäkrings agenten för att betala.... jag sätter mig ner och väntar på att hon skall säga något.... under tiden kommer en äldre man in.... och de börja genast prata.... sen säger agenten.... ursäkta Peter att jag tar honom före dig ... han är ju äldre.:swoon:... Jag har hört av mina vänner att för i tiden.... på 1900-talet. så kunde de äldre komma in i en affär elller posten eller vad det nu är... var där kö så sa de äldre att " jag är gamal och så fick de gå före i kön" tyvärr så ser jag att mycket har ju inte ändrats.... hur som helst så väntar jag tålmodigt... och snart blir det min tur.... Agenten lägger fram försäkrings paperna och jag få även ett grönt kort som gäller under hela försäkringstiden (1år)..... sen säger hon det blir 52.-€.... Du får pengarna om ett litet tag.... hon tittar helt oförstående på mig.... och undrar vad jag menar.... jo i går sa du att det tar ett litet tag innnan jag får cheken.... så nu tänkte jag att om vi skall följa det "grekiska systemet" så är det inte mer rätt att jag kan göra som du gör.... Nä..nä..nä... säger hon.... du måste förstå att det är inte jag som bbetalar ut det är försäkringsolaget, alla dina papper är inskickad så det tar bara ett litet tag innan du har cheken... Jag ler och säger att att det är ok (för jag förstår betalar jag inte nu så har jag ju ingen försäkring).....
Efter att jag har betalt så säger jag att jagt är inte nöjd med reparationen av scootern.... kom med ut så skall jag visa dig... men hon vill inte gå ut för att titta på scooter.... utan säger att hon kan inte göra något om scootern inte är bra reparerad.... Du valde själv vilken vekrstad som skulle reparera scootern och detta har försäkringsbolaget ingen ansvar över.... Nu inser jag att än en gång försöker Grekerna komma undan :swoon:.... jag blir så himla trött på att behöva informera henn om att hon och försäkring bolaget "jobbar efter sitt eget huvud" och följer inte reglerna.... sen tackar jag för mig och inser att denna väg kommer jag inte vidare på.... så jag kör hem och skickar henne ett mail....


Hi..[FONT=Calibri, sans-serif][FONT=Calibri,sans-serif,serif,&quot]ΝΥΦΙΚΗ ΓΙΑΚΟΥΜΑΚΗ[/FONT][/FONT]

Regarding to our discussion about the responsibility for repairs of the scooter ... Now, we must not forget that InterLife sends a controller (Janis) to investigate the damage, so that the damage can be repair correctly. Since Janis has not made a correct investigation of the damage, Intelife is also responsible for the bad reparing ...

If something is unclear in this letter, contact the sender immediately

Regards
Peter Nyberg

Fortsättning följer ....:swoon:


 

Bilagor

  • Efter reparation no1.jpg
    Efter reparation no1.jpg
    230,2 KB · Visningar: 18
  • Efter reparation no2.jpg
    Efter reparation no2.jpg
    252,5 KB · Visningar: 15

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Olycka i Grekland

Sitia är egentligen en underbar stad (plats).... här är inte så utbyggt för turismen så utländska turister finns det inte så mycket av, men grekiska finns det för många av i juni-aug. de har redan börjat komma.... musiiken spelas nu högre på resturangerna,,, ungdommarnar ör trimmade mopeder långt ut på natten... och snabbare bilar stör nattsömnen när de ("bränner däck") i assfalten... livet har blivit hetiskt här i Sitia.... jag minns det från förra sommaren och snart kommer alla "mallakass" som hatar hundar... jag behöver inte leta efter dem.... de kommer snart till mig och stressar upp hundarna... den första kom för en vecka sedan.... jag hörde konstiga ljud och den nya hunden skällde.... när jag kommer ut så står en kille och triggar hundarna....jag ser hur en kille försöker stressa hundarna med att stmpa med fötterna och skrika till hundarna.... Vad i helevet syslar du med skrek jag och springer fram kill killen... ger han en rak höger så han vaklar och säger kom hit med dina föräldrar så skall jag prata om vad du sysslar med (tills dagen datum har jag varken sett killen eller hans föräldrar)....
Jag kalla östra delen av Kreta för Hig Capparall.... då här är ingen ordning och reda... t.o.m. polisen är rädd här har jag hört... (jag har inte sett någonstans i grekland så många poliser med så många nya polis bilar som här i Sitia) mina vänner säger att lokalfolket har mer vapen än polisen därför är det rädda för att agera.... en berättade om en händelse... nu har jag glömt vad det handlade om... men polisen var så rädd för att ingripa så de kallade in militären för att reda ut saken....
Jag brukar prata med en man som har sin bil pakerad precis i närhenten av min H-bil.... han är lärare i teknik på gymnasiumet i Agio nicolaus... han berättade för mig för 15 år sedan besökte han Thessalonikien i ett ärende.... där träffade han en tidigare vän som bott i sitia i 15 år.... så nu undrade han varför hon hade flyttat ifrån Sitia.... Det kan jag lätt berätta sa hon.... i Sitia finns ju inte en enda med professionel kundskap....
Jag håller med till 100% ... jag har provat 5 olika tandläkare här.... och nu vågar jag inte gå till en ända.... Sjukhuset har inte någon läkare längre.... när jag har ehövt hjälp med bil-motorn... så är det invandrare som har lagat motorn och lurat mig.... scooter verkstaden som är störst i Sitia klarar inte av att reparera min scooter.... en vän skulle låta en firma förstärka båten då han köpt en splitter ny mercurry på 75hk, han frågar hur de tänker utföra jobbet.. förstärka båten säger de.... ja det förstår jag men hur tänker ni praktiskt lösa detta.... ?? förstärka båten upprepar de.... så nu vill han själv göra detta...Tulla har berättat att när de byggde huset där hon har sin lägenhet.... så var hennes pappa här ofta för att kontrollera bygget (han är byggare )... då insåg hon att de som bygger huset inte hade rätt kundskap.... en av mina elektriska fiskerullar var nödvändigt att repareras... det blev bakläxa så de fick tillbaka rullen... o.s.v.....o.s.v.... o.s.v.... så är det om du skall leva här på östra sidan av Kreta..... annars är det nog den bästa platsen om du kommer hit som turist 1-2 veckor med flyg.... i dag var det 33+ :swoon:... hundarna är mer död än levande.. jag också :twitcy:

Kram och kallenigta ...

Wovi & Peter
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Olycka i Grekland

Så jaa.!....

Jag ringde fösäkrings agenten vid 11 tiden i dag och undrade om cheken hade kommit... och det hade den ... Så Wovi och jag åkte iväg för att hämta den.... när vi kommer längt vägen som går längs hamnen så kör en personbil ut från en parkerinsplats.... utan att ta hänsyn till mig... det var bara det berömda hårstråett mellan oss... i bilen sitter en man som ser ut att vara mer närmre döden än levande.... en annan scotter som kom en bit bakom där säger föraren att mannen i bilen är mycket gammal så ta hänsyn till honom ...???..var det första som kom upp i huvudet.... när choken har lagt sig så säger jag att jag anser att om han är så gammal så han nästan orsakade en olycka.... då skall han inte köra bil.... och så kör vi vidare....
Hos agenten går det ganska snabbt och jag får min chek... jag berättar också att det vara mycket nära på vägen hit att försäkringsbolaget hade fått öppna ett nytt ärende, och så berättar jag om den gamle mannen... sen säger agenten.... Peter du få köra väldigt försiktig så du inte råkar illa ut igen... Jag tänker mer försiktig än vad jag kör är ju att stå stilla :swoon:.... Nu är jag så trött på det Grekiska "systemet" så jag tackar för mig och åker till en bank.... En vänlig och snygg kvinnlig kassör sträcker fram handen och tar emot cheken.... tittar på den och säger... tyvärr så kan vi inte hjälpa dig med denna.... ?? Va!.... ni har kanske inga pengar undrar jag snoppet.... och så skrattar hon.... nä men på cheken står det på grekiska att den är utskriven i Pireus bank så du får gå dit.... så vi kör vidare .... Bankerna här har två låsta dörrar.... så Wovi och jag öppnar första dörren och när den är stängd så trycker jag på en knapp.... och väntar på grön lampa.... väl inne så kommer yterligare en snygg kvinna fram till oss... honfrågar om hon kan hjälpa mig.... anntar att jag såg lite förvirrad ut när jag skulle välja vilken kölapps automat jag skulle välja.... jag säger att jag vill ta ut pengar på en chek.... och så trycker hon på den knapp som passar mig.... Vi hittar en sittplats och det är bara 11 före mig... Wovi gillar det kalla stengolvet och lägger sig direkt och somnar... Medan jag väntar kommer Konstantin och sätter sig bredvid oss.... vi växlar några ord och snart är det hans tur.... tiden går sakta men efter ca 1/2 tim så är det min tur.... jag lämnar över cheken.... kvinnan bakom disken frågar vad jag hade tänkt göra med cheken..... hur då menar du??.... har du ett konto hos oss eller en annan grekisk bank där du kan sättsa in pengarna.... nej..... då är där inte mycket vi kan göra säger hon... Va.?? menar du att jag inte kan få pengarna.... Ja.! som du kanske vet så har vi kapital kontroll i landet... jo jag vet det, men ni får inte utöva den på turister säger jag.... nu blir hon lite fundersam och ringer efter chefen.... när han kommer så bekräftar han att så är det... men då utövar ni ju kapitalkontroll på mig säger jag.... Det är vårt data system som gör att vi inte kan gå vidare... efter mycket diskution bestämmer han sig för att maila huvudkontoret.... vi har svar inom en kvart.... en tim senare :swoon: så kalle han på mig och undrar om jag inte har någon vän som har ett konto på banken, för i så fall sätter vi in pengarna på dens konto och sen gen de dig pengarna.... tidigare medan vi satt och väntade satte den lokala bagaren sig bredvid oss och började prata med mig... han sa då bl.a sätt inte in pengar på en vänns konto för har de inte papper på vart pengarna kommer ifrån så får de problem med skattemyndigheten.... så med detta i minnet ringer jag Tulla.... vist hon har ett konto i banken och om det går så kan jag sätta pengarna på hennes konto... Detta gillar bank chefen.... men jag undrar då om jag nu inte vill sätta pengarna på hennes konto... hur gör vi då.?... som jag informerat dig tidigare så har vi kapitalkontroll så vi kan inte ge dig pengarna... tiden har gått och kl är om ett par minuter 14.30 och då stänger banken.... vi är de ända kunder där... och jag ser hur alla sitter och lyssnar på vår diskution om att jag blir drabbad av deras kapitalkontroll... Chefen ringer också försäkringbolager för att se om de kan sätta över pengarna direk på mitt svenska konto... de säger ja.!... och säger att de ringer mig omgående för att reda ut saken... till min förvåning så ser jag att min mobil bara har 2% batteri kvar... nu blir det panik en kvinna springer iväg och hämtar en laddare och snart laddars min mobil... alla pustar ut då mobilen aldrig stängde av sig... men ingen från försäkringsbolaget ringde... det slutar med att jag säger att jag kommer tillbaka i morgon så får vi reda ut detta....
Väl ute i värman som slår kraftig emot oss så kör jag direkt till en service verkstad för skrootrar.... och säger att jag vill ha den kraftigaste TUTTAN som går att sätta på en scooter..... den blev monterad senare under dagen :twitcy:
Jag har försökt läsa på nätet om kapitalkontroll men hittar inget som passar i mitt ärende just nu... så om någon vänlig medlemm vet lite mer om detta så får du gärna berätta....

Kram Wovi & Peter

Nu är jag så trött på detta land så jag kollade färje linjerna härifrån i dag... tyvärr så går inte färjan mellan Kissamos och Gythion då den är på verksta på obestämd tid (enligt kvinna jag pratade med på telefon).... så det blir framöver att åka från Heraklion till Pireus... en enkel för mig går på 268.-€.... men det är det värt bara jag kommer härifrån... :twitcy:
 

Bilagor

  • P1050100.JPG
    P1050100.JPG
    304,3 KB · Visningar: 18

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Olycka i Grekland

Hej... säkert har flera av er undrat hur har det gått med checken....

Jodå jag har fått alla mina pengar som olyckan kostade mig då...
Vi hittade en lösning där jag satte in pengarna på Tullas konto, sen tog Tulla ut pengarna och gav dem till mig....Innan vi gjorde detta frågade jag henne om detta var möjligt p.g.a. kapitalkontrollen här i Grekland... nädå det är inga problem för jag är kund på flera olika banker och då kan jag kringgå kapitalkontrollen, och kan ta ut 800.-€ som annars är max per månad i varje bank... detta är också typiskt för grekerna... de hittar alltid en lösning för att kringgå regler (men det gör vi nog också).... men en sak är säkert hade inte detta fungerat då hade det varit svårare för mig att få mina pengar....
En dag körde jag till den andre verkstaden här i Sitia (den nära polis stationen) När de undrade vad jag vill.... då sa jag kan ni sätta på den största tutan som finns på min scootern... det blev två stycken :swoon:... Janis killen som har verkstaden sa också att han ser att där är fel på scootern.... Va? utbrast jag... titta här... avståndet mellan hjulen är för kort... din scooter är livsfarlig att köra....men kom tillbaka i morgon fm. så fixar jag detta.... nu tänkte jag att än en gång vill en grek ta mig på pengar så det är bäst att fråga hur mycket kommer detta då att kosta.... inget...Va! utbrister jag... inget...ja! jag bjuder på det sa Janis.... och fixade problemet gratis nästa dag....:spinny:
efter denna olycka så har jag varit väldigt nära att krocka två ggr till :swoon:... då bilförare inte har följt trafikregler..... under mina år med H-bil (ca 7år nu) så har jag alltid haft en scooter med mig... och aldrig tidigare har jag varit i en olycka eller så nära som nu här i Sitia.... så något är fel på bilförarna här i Sitia... om det är bil-skolan eller annat som brister vet jag inte.... ganska ofta har jag också sett polisen bryta mot trafik reglerna :swoon:
då framför allt att inte stanna vid en stop-skylt....:swoon:
Nu är allt klart och snart lämnar jag Kreta ..... för gott:twitcy:

Kram Wovi & Tilka & Peter
 
Senast ändrad:
Toppen