• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nya däck, vad rekommenderas?

K

kimse944

Guest
Köpt beg husbil och såg att däcken är inne på sitt 10e år så tänkt köpa nya. Vilka däck (märlen/typ) rekommenderas? Vad ska man undvika?
Vi kör bara sommarhalvåret.
Gärna tysta
Gärna "låg vikt
Idag har vi Continental vanco camper 225/75 R 16 CP
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Nya däck, vad rekommenderas?

Vill du ha tysta och bra däck så blir det bra med samma märke och modell som du har idag.
VancoCamper har fått bra kritik i tester och speciellt för att dom är tysta. Jag har själv bytt till dom på mina 3 senaste bilar.
 

Janne-56

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
22434
Medlemskap
2024
Sv: Nya däck, vad rekommenderas?

har bytt däcken på min delfin nu blev rekommenderad Nokian c2 mycket nöjd med dom går tyst o mjukt o stadigt. Lågt rullmotstånd samt vattenavledande rekommenderas
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Nya däck, vad rekommenderas?

Continental Vanco Camper.
Har kört 6500 mil med dem och nu är framdäcken slut. De där bak är monterade fram och de nya införskaffade i helgen och monterade där bak.
Något annat än CP-däck (Camping pneu) kommer inte på frågan.
Har ingen erfarenhet av andra än Continental, tyvärr.

Ett CP-däck är anpassat för husbilar och tål att stå still under en längre period, dessutom är de stabilare i stommen än vanliga C-däck. Köp ett CP-däck från en av de stora tillverkarna så blir det alldeles säkert bra.

//Evanders
 
F

F.d. 53528

Guest
Sv: Nya däck, vad rekommenderas?

Jag har ju alltid kört de traditionella, Michelin, Continental, Pirelli. Men läser man Den tyska tidningen Pro Mobile och deras test i vår så är det ett Indiskt däck som vinner. Kanske dags att vidga vyerna, och dessutom är det prisvärt.
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: Nya däck, vad rekommenderas?

Köper däcken på KM Däck här hemma som är storförsäljare av samtliga fabrikat. Senast rekommenderade de Hankook som jag även köpte till den förra bilen.
Mycket positiv överraskning. Helt outstanding på blöta vägar och risk för vattenplaning.
//Kjell
 
F

F.d. 52908

Guest
Sv: Nya däck, vad rekommenderas?

Hej. Kan bara rekommendera vad du INTE ska köpa. Jag köpte nya alufälgar med nya Hankook 225 70 R 15c,som skulle va avsedda för husbilar. Efter ca 1500 mil kom kraftiga skakningar och på min fråga hos Fiatverkstad berodde det på däcken. Däckytan hade förskjutit sig på alla däcken och orsakade skakningarna. Verkstaden varnad och sa att jag skulle va väldigt försiktig när jag körde hem. Satte sen på mina gamla Conty och bilen gick bra igen. / Sören
 

Rolles

HBK Medlem
Inlägg
284
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
4679
Medlemskap
2024
Sv: Nya däck, vad rekommenderas?

Köp Michelin Agilis! Vi hade på vår gamla Continental Camper,bilen gick så stötigt trots sänkt tryck till 4,5 kg och Fiats Maxichassie!
På vår nya så sitter det Agilis,vilken skillnad,mycket mjukare gång!
Har också Fiats Maxichassie nu,den gamla var en 2011:a :mcride::twitcy:
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Nya däck, vad rekommenderas?

Kjørte på Michelin camper forrige generasjon på bobiler jeg hadde mellom 01 og 08 var meget fornøyd.
Så har det sittet continental camping på 3 bobiler fra 08 til nå og jeg har vært helt greit happy med de, men ikke mer.

Tok av Conti for kort tid siden og satte på de nye Michelin Agilis camper på min nåværende bil som har rullet 45000 siden 2014. Wow, dette er en enorm forbedring. Stillegående, mer komfort, ruller lettere, retnings stabilitet og alt som er av harde slag er borte. Faktisk er min LMC ikke til å kjenne igjen etter de første 700 km t/r Åndalsnes.
Michelin Agilis camper.
 
Toppen