• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Resonans i panel (hur demontera?)

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Hej!
Vi har, vid vissa frekvenser av bastoner när vi spelar musik, ett minst sagt irriterande resonansljud från den panel som de två högtalarna ovanför soffgruppen i vår Carthago I50.
Har försökt förstå hur den panelen är monterad men inte lyckats förstå. Det ser ut som den sitter upptryckt i någonnsorts klipps, men jag vågar inte bända i den med risk att den förstörs.
Tanken är att limma på någonmsorts resonansdämpande matta (ex tunnare gummi). Fast här kanske någon här har bättre tips?
Jag har konstaterat att det är det lilla glappet mellan platan högtalarna sitter monterade i och skåpsstommen som är orsaken.

Tips mottages tacksamt.

Mvh!
Niklas
 

Bilagor

  • 20170526_100157.jpg
    20170526_100157.jpg
    2 MB · Visningar: 7
  • 20170526_100148.jpg
    20170526_100148.jpg
    945,4 KB · Visningar: 4
S

Sören-6830

Guest
Sv: Resonans i panel (hur demontera?)

Jag hade ett liknande "problem" när jag skulle försöka hitta kablar som låg mellan två skivor som jag inte fick isär.
Frågade tillverkaren och fick snabbt och bra svar. Kanske går bra även hos Carthago?
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Resonans i panel (hur demontera?)

Jag hade ett liknande "problem" när jag skulle försöka hitta kablar som låg mellan två skivor som jag inte fick isär.
Frågade tillverkaren och fick snabbt och bra svar. Kanske går bra även hos Carthago?

Jo, lyckas jag inte på annat sätt förstå hur jag skall göra försöker jag med support från tillverkaren. :spinny:

Mvh!
Niklas
 
F

F.d. 51113

Guest
Sv: Resonans i panel (hur demontera?)

Hade åsså missljud vid viss bas...
Tog bort gallret till högtalarna
Högtalarna var inte ordentligt fastskruvade dem vibrerade mot panelen & fick den att vibrera.. skruvade åt dem...
Nu låter det bra
 
Senast redigerad av en moderator:

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Resonans i panel (hur demontera?)

Hade åsså missljud vid viss bas...
Tog bort gallret till högtalarna
Högtalarna var inte ordentligt fastskruvade dem vibrerade mot panelen & fick den att vibrera.. skruvade åt dem...
Nu låter det bra

Tack, skall genast kolla detta. Tack för tipset!

Mvh!
Niklas
 
F

F.d. 51113

Guest
Sv: Resonans i panel (hur demontera?)

När du öppnat högtalargallren så kolla att inte membranen är spräckta / torkade.
 

larsve

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Örebro
HBK-Nr
11307
Medlemskap
2025
Sv: Resonans i panel (hur demontera?)

På vår tourer tog jag bort paneler i sovdelen, de var skruvade uppifrån i skåpet 2 av dem var lååånga och den yttre listen håller även den nedre skivan som högtalarna sitter i.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Resonans i panel (hur demontera?)

När du öppnat högtalargallren så kolla att inte membranen är spräckta / torkade.

Inga spräckta membran. Bilen och högtalarna är från 2015 så det är lite väl tidigt med torrsprickor kan jag tycka. Men tack för tipset!

Mvh!
Niklas
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Resonans i panel (hur demontera?)

På vår tourer tog jag bort paneler i sovdelen, de var skruvade uppifrån i skåpet 2 av dem var lååånga och den yttre listen håller även den nedre skivan som högtalarna sitter i.

Högtalarna satt väl fastskruvade så jag måste få loss skivan de sitter i.

Jag är inte säker på hur du menar. Jag ser inga skruvskallar innifrån skåpen men vi har kanske olika skåpskonstruktioner?

Mvh!
Niklas
 

Bilagor

  • 1495825690072-1980010939.jpg
    1495825690072-1980010939.jpg
    801,1 KB · Visningar: 16

larsve

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Örebro
HBK-Nr
11307
Medlemskap
2025
Sv: Resonans i panel (hur demontera?)

Om bilden visar de bakre skåpen så är det inte samma men vid soffan/bordet ser det likadant ut. Har tyvärr ingen bild
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Sv: Resonans i panel (hur demontera?)

Kan det vara så att det finns en tunn faner ovan högtalaren? Den kan i så fall skapa vibrationerna. Tyvärr har jag dock inget bra förslag på hur man öppnar upp där.... Jag tror att vi har samma problem ;)
//Jocke
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Resonans i panel (hur demontera?)

Om bilden visar de bakre skåpen så är det inte samma men vid soffan/bordet ser det likadant ut. Har tyvärr ingen bild

Den felvända bilden visar skåpen över sittgruppen, dvs de främre skåpen.

Högtalarna sitter i en tunn skiva som verkar vara instucken i spår men med lite för dålig passning så att hela skivan som båda högtalarna sitter i glappar en aning.
Trycker man skivan hårt uppåt när man spelar försvinner resonansen.

Vibrationerna uppstår bara vid vissa frekvenser men är likväl irriterande då både jag och min fru uppskattar bra musik.

Mvh!
Niklas
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Resonans i panel (hur demontera?)

Har hittar skruvarna som håller den främre listen så till helgen blir det att skruva isär.

Idag besöks HiFi-klubben för att rådfråga om vilken matta/dämpning man kan tänka sig gör nytta att limma fast.

Mvh!
// Niklas
 
F

F.d. 55715

Guest
Sv: Resonans i panel (hur demontera?)

Har haft samma problem tog bort högtalarna och tryckte upp frigolitbitar i mellanrummet runt om bredvid högtalarna och det skorrande ljudet försvann.
det är stor skam att man skall behöva plocka med sådana grejer på en så dyr bil.
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Sv: Resonans i panel (hur demontera?)

Har haft samma problem tog bort högtalarna och tryckte upp frigolitbitar i mellanrummet runt om bredvid högtalarna och det skorrande ljudet försvann.
det är stor skam att man skall behöva plocka med sådana grejer på en så dyr bil.

Smart!!
Det ska även jag prova ;)
I övrigt håller jag med dig gällande att detta borde inte vara något problem på premiumbilar...

//Jocke
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Resonans i panel (hur demontera?)

Har haft samma problem tog bort högtalarna och tryckte upp frigolitbitar i mellanrummet runt om bredvid högtalarna och det skorrande ljudet försvann.
det är stor skam att man skall behöva plocka med sådana grejer på en så dyr bil.

Ah, bra lösning, TACK!
Håller med, riktigt kass att man inte har bättre koll på ljudbilden än så här.
Om sedan bilen ny kostar 350 kkr eller 1,4 kr tycker jag spelar mindre roll. Men ju högre pris stesto högre krav borde man ju kunna ställa.

Får väl vara nöjd med att gångjärnen i bodelsdörren är rejält tilltagna. ;-)

Mvh!
// Niklas
 
Toppen