• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inte lätt att välja "rätt" husbil..

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Sv: Inte lätt att välja "rätt" husbil..

Hej igen...viktigt det finns ingen HB som är fulländad..men mera puss än minus.
Dinetten är viktigt..Vi kan sitta 6 personer ganska gott om plats ..
Vinkelsoffa ingen höjdare ..tar bara för stor plats du kan vara sitta 2 pers. Ändå. Rak soffa okej för 2 pers. Och större bord. Många nya husbilar har så trångt vid pentryt .. att den som lagar mat måste lämna pentryt..för att någon ska kunna passera förbi..ingen hit.
Kylskåp i rätt höjd ..gå ner på knä varje gång för att hämta något..ryggskottsvarning.
Duschkabin är okej..de finns mycket att tänka på.
En HB på 7..7.25 räcker gott för 2 pers
Men sitt och prova runt på alla platser ta tid på er..
Ha de ... Leffe S
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Inte lätt att välja "rätt" husbil..

Vi hade en mindre och billigare bil första 5 åren (Bürstner t607) och lärde oss uppskatta det enorma garaget samt goda förvaringsutrymmena inne i bilen. Samtidigt lärde vi oss vilka förbättringspotentialer som fanns.

Vi åker för det mesta bara 2st, jag & min kära hustru, och var i grund och botten väldigt nöjda med vår äldre bil. Men så infann sig önskan om att kunna använda den även på vintern varför vi började titta på annan bil.

Vi ville behålla:
1.) Det stora & höga garaget (invändig lasthöjd 120cm) så jag kan få plats med mc:n eller vi kan få plats med båda cyklarna + vandringssäckar, bord, stolar, grill mm. Detta var avgörande för valet av nästa bil utöver vinterisolerad.

Vi ville förändra:
1.) Vinterisolerad bil = huvudorsak till byte av bil.
2.) Långbäddad så vi slippe rkliva över varandra när nattliga toabesök påtvingas.
3.) Kök separerad från matplats. I den gamla bilen gick man bokstavligt talat över varandra när den ena stod vid köket och den andra skulle till/från matplatsen.
4.) Separat dusch så vi "slipper" torka av golv mm. för att kunna använda toaletten.
5.) Helintegrerad bil pga. isolering samt säkrare dörrar (lås).

Valet föll till slut på en Carthago E-line I50. De flesta bilmärken/modeller valdes bort enbart pga. för låg invändig höjd i garaget. Carthago (även C-line) var förutom de dyraste premiumbilarna de enda med tillräcklig invändig höjd.

Vi hade kanske kunnat hitta andra bilar/märken men ville hålla oss till lite nyare bil. Vi sålde en 2003:a och köpte en 2015 (begagnad).

Som "grädde på moset" fick vi dessutom:
- Dubbelgolv (uppvärmt)
- ALDE vattenburet värmesystem
- 2 x 195W solceller på taket
- 3 x 80Ah bodelsbatterier
- Onödigt kraftig inverter (3000w)

Gamla bilen var 6,4m och fick plats på en P-ruta om än trångt om det stod bilar på bägge sidor. Den "nya" är 7,7m vilket inledningsvis kändes stort men jag har vant mig (gick snabbt) medan min fru fortfarande är aningen osäker vid att backa i trånga utrymmen. Så nu får hon göra alla dessa manövrar så hon också känner sig bekväm.

Jag förstår ert dilemma då marknaden är fylld med märken/modeller som när man börjar detaljgranska i mångt och mycket är väldigt lika (de flesta tillverkare har ju alla varianter av layouter) och i andra detaljer (ofta tekniska lösningar) som skiljer. Gör man en nogrann research utkristalliseras till slut funktioner/tekniska egenskaper som faller dig/er i smaken och valet blir enklare.

Vi valde 3,0 l motorn (177hk) och robotlåda pga. kammkedja och låg bränsleförbrukning (lägre än andra kombinationer).

Lycka till!
// Niklas
 
F

Fd.47585

Guest
Sv: Inte lätt att välja "rätt" husbil..

När vi började fundera på husbil och frågade vänner och bekanta så sa alla att dom bytt 2 - 3 gånger innan dom "hittat rätt", vilket vi inte ville. Alltså frågade vi vad som blev fel så man bytte. Från svaren gjorde vi en lista vad vi ville ha. Vår lista blev så här:

Långbäddar
Stort kylskåp, separat frys
Ugn
STORT garage
Vinterbil
Hög lastvikt
Ingen taksäng (jag är lång och vill inte slå i huvudet i sängen)

Den vi hittade hade allt detta som t.ex. med bilens dieseltank full, vinterdäck på och sommardäcken i garaget (tunga, 16" däck) så hade vi 860 kg lastvikt kvar! Och detta har vi efteråt förstått är viktigt, inte kul när man läser om folk som provväger och utan vatten och folk i, redan väger över maxvikt. Efter att åkt runt nu i 4 månader känns allt rätt och vi tror att vi kommer ha denna bil länge. Vår bil: Skoklosters Husbilar & Husvagnar : Beg fordon |

Lycka till med ert köp.
 
Senast redigerad av en moderator:
M

Marex

Guest
Sv: Inte lätt att välja "rätt" husbil..

Gomorgon på er!

Marianne & Ranko tack! för att ni delar med er av era erfarenheter:) nyfiken..vad blev det för bil?


Leffe tack :)


Avarage tack :)


leri tack :)

Väldigt trevligt och lärande att läsa andras tänkande och erfarenheter:)
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: Inte lätt att välja "rätt" husbil..

Använder du bilen i sverige på vintern behövs större utrymmen. Jag har haft två framhjulsdrivna. I vinter blev det ca 25 nätter på olika skidanläggningar och den kommer fram bra med friktionsdäck. Om den ska användas mest på sommaren så skulle jag inte alls bry mig om bakhjulsdrift. Om jag skulle byta till bakhjulsdrift med motsvarande utrustning/storlek så fick jag lägga ca 350 tusen till. Det är det inte värt för oss.
 
M

Marex

Guest
Sv: Inte lätt att välja "rätt" husbil..

Hej Oskobe! Och tack :) För oss blir det nog lite blandning av snö och sol, har fått väldigt många tänkvärda åsikter av er :)
Finns många härinne som har mycket kunskaper och erfarenheter. Trevligt :)
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.176
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Inte lätt att välja "rätt" husbil..

... Marianne & Ranko tack! för att ni delar med er av era erfarenheter:) nyfiken.. vad blev det för bil?
Ursäkta Marex, hann inte läsa & svara då vi håller på med AGM batteribyte till LFP, hel vetenskap men otroligt läraktigt och intressant : )

Vi köpte en bakhjulsdriven Euro 6, MB Sprinter med A7 växellåda (snålare än manuell), 163 HK med alla paket (inkl. economi-paket med start/stop, m.m.). Jag kan fullständigt förstå alla som vill ha gott om innerutrymme, mycket last osv. men vi behövde inte allt detta, det är upp till var och en vad man trivs med, eller hur? Ingen har rätt eller fel, huvudsaken är att man trivs oavsett prislappen!

Som det ser ut just nu så längtar vi bara att sätta oss i "Sprillan", dra norrut och njuta av rörelsefriheten, billig drift, Norsk natur osv... Det är litet och trångt, vi kan inte sitta 6 pers runt soffan som också ska bäddas för natten, men vi kommer överallt och behöver aldrig hyra extra bil för att åka runt varken i Spanien eller för att utforska den riktig fina (läs: höga) Norska fjällen.

Det finns bara ett krav när det gäller smidiga dock mindre/kortare/trånga husbilar. Om ni är 2 då måste ni verkligen ha bra samspel & grund att stå på, annars är det bäst att låta bli och/eller köpa större...
 

annette.bengt

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Svedala
HBK-Nr
8123
Medlemskap
2024
Sv: Inte lätt att välja "rätt" husbil..

Då skulle jag gärna vara med vid en vägning på er bil
om den har en tjänstevikt på 3250 kg.
då är det i alla fall en tillverkare som vet hur man bygger med låga vikter
/ Bengt
 
M

Marex

Guest
Sv: Inte lätt att välja "rätt" husbil..

Marianne & Ranko tack :) gött att ni trivs med eran bil:) som sagt så har vi väldigt gott om tid innan det blir aktuellt med bil för oss.
Vi är nog inte ensamma om att det är svårt att välja i menyn av husbilar:)

Trevligt att ni delar med er av positiva & negativa erfarenheter av era husbilar:)
 

Ronny P

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Borås
HBK-Nr
13439
Medlemskap
2024
Sv: Inte lätt att välja "rätt" husbil..

Hej

För min del är det viktigt att jag kommer in på någorlunda vanliga parkeringar inne i städer och kan parkera på vanliga parkeringsrutor med överhänget in över exempelvis refug eller liknande, därför vill jag inte ha för lång bil, gränsen på längden går väl runt 7,5m, sedan börjar det bli väl mycket överhäng för att få plats.

Boggi går helt bort av precis den anledningen, det blir för långt mellan främre och bakre axeln för att få plats i parkeringsrutan.


Jag gillar ju att kunna åka in i en stad och ställa bilen på en parkering och sticka ut och käka och dricka något gott, för att sedan kunna knalla tillbaka för att krypa ner och sova i bilen.



Så det är viktigt för mej, Och kanske helt oväsentligt för någon annan :)
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Inte lätt att välja "rätt" husbil..

Alla är vi olika och i olika behovsstadier också.
Nu skulle egentligen en plåtis vara perfekt för oss, snabb och smidig men utrymmet gör att man nästan panik om inte skjutdörren är öppen.

Vår husbil idag är liten och smidig, kör visserligen plåtismodell i jobbet så skillnaden är försumbar för mig. När vi blir tidsmiljonärer vill vi förmodligen ha en större husbil där vi blir mer långliggare på platserna.

Vi saknar några saker i vår husbil idag som gör att vi kommer byta till hösten, efter 5 underbara år tillsammans.

Vi kommer satsa på en bil som är maximalt 7.5 meter, helst runt 7 meter, ny-3år gammal.
Det viktigaste av allt när vi är ute och tittar, vi köper INGEN husbil med ROBOTLÅDA!
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.176
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Inte lätt att välja "rätt" husbil..

... Det viktigaste av allt när vi är ute och tittar, vi köper INGEN husbil med ROBOTLÅDA!
Hahaha som jag har skrattat, jag t.o.m. kunde se ditt ansiktsutryck och förtvivlan, hahaha, jag bara älskar sådana spontana och enkla känsloutryck och inlägg. Jappe är en av klubbens mästare på det och älskad av många, inte minst just för den egenskapen... Tack Chippen, du gav mig ett gott skratt : )))))
 

PC300

HBK Medlem
Inlägg
280
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
13358
Medlemskap
2024
Sv: Inte lätt att välja "rätt" husbil..

För oss har "layouten" blivit viktigast när vi väljer bil. Alltså, först leta en fungerande insida som passar våra behov, man ska ju bo i bilen. Dessvärre kan det vara svårt att veta vad som passar ens behov innan man prövat några. Så var/är det för oss oc vi tror att vi hittat rätt bland det som går att välja på. .

Vi hade några grundkrav när vi köpte bil nr 3. Obs vi köper begagnat så allt utöver grundkraven tänker vi att man lätt kan fixa i efterhand så det styr inte köpet. Köper du nytt kan du ju göra de valen efter din plånbok vid köpet. Våra krav gäller för oss och vår familj och vi är fem personer, två vuxna och tre barn:

- Bra lastvikt.

- Två utsiktsfönster (= soffa eller dienette) på passagerarplats i bodelen eftersom det är trist att åka långt och bara se åt ett håll. Men åker man korta sträckor spelar det kanske ingen roll. Vi åker långt.

- Så öppen planlösning som möjlig. Man ska inte bli svettig i onödan när man rör sig i bilen. Det betyder även att när man ska bädda för natten ska det gå smidigt, utan att man behöver möblera om hela bilen, ett bord ska vara intakt dygnet runt. För oss är alkov ett måste, en våningssäng eller stor säng bak + en bäddplats i dinetten eller soffa på dinettens plats. Helst bord + dinette men det är inte lätt att hitta för fem personer, tyvärr. Bara gamla modeller eller bilar med låg lastvikt och då faller det på våra grundkrav.

- 5 godkända bältade platser (önskedröm 7 så att barnen inte kan sparka på varandra)

- stort garage och hög lastvikt och gärna dubbla garageluckor för smidigare packning ( men om detta väger mot i pris kan man packa smart och klara sig ändå, det har vi gjort på bil nr 2).

- AC i förarhytten. Vi åker efter värmen

- stort kylskåp för mer frihet/oberoende. Har klarat oss med litet i fyra år så vi vet inte hur stor skillnad det är med stort, det får sommaren utvisa . Vi tror att det är bättre.

- Kaross som inte är äldre än 2009. Äldre är bullriga!

Övriga nödvändigheter, men som kan fixas lätt i efterhand och ej styr köpet om det är begagnat:

Vi har exempelvis varit på rivieran utan markis en sommar på bil nr 2. Det gick, men det var plågsamt. Året efter moterade vi dit en.

En stark motor är ett plus om man vill bränna på, men är inte avgörande för oss även om vi gärna vill bränna på...

Man får ju mätta magen efter matsäcken... Tänk efter vad ni tycker/tror är viktigast för er och välj därefter.

Bilar rullar oavsett kamkedja eller kamrem. Att byta kostar ju inte skjortan direkt även om det inte är gratis. För oss är det ingen parameter för urval då det kan begränsa urvalet.
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Inte lätt att välja "rätt" husbil..

Hej

För min del är det viktigt att jag kommer in på någorlunda vanliga parkeringar inne i städer och kan parkera på vanliga parkeringsrutor med överhänget in över exempelvis refug eller liknande, därför vill jag inte ha för lång bil, gränsen på längden går väl runt 7,5m, sedan börjar det bli väl mycket överhäng för att få plats.

Boggi går helt bort av precis den anledningen, det blir för långt mellan främre och bakre axeln för att få plats i parkeringsrutan.


Jag gillar ju att kunna åka in i en stad och ställa bilen på en parkering och sticka ut och käka och dricka något gott, för att sedan kunna knalla tillbaka för att krypa ner och sova i bilen.



Så det är viktigt för mej, Och kanske helt oväsentligt för någon annan :)

Hejsan har 8.5 m boggi bil har tillbringat ca 20 till 30 nätter per år sen 2014 i Helsingfors city. Det verkar så att dom som har kortare bilar har problem att parkera längre bilar☺
 

Bilagor

  • WP_20170504_14_48_36_Pro.jpg
    WP_20170504_14_48_36_Pro.jpg
    6,1 MB · Visningar: 24
M

Marex

Guest
Sv: Inte lätt att välja "rätt" husbil..

Tack Ronny :)

Tack Chippen :) Har du erfarenhet av robotlåda...

Tack Pc 300 :)

Tack paffw :)

När det spaltas upp det man vill ha, så blir det så tydligt och mer gripbart :)
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Inte lätt att välja "rätt" husbil..

Skulle köpa en lätt lastbils där en i företaget absolut ville ha en automatväxlad bil. Eftersom det skulle vara en slit å släng bil fick den inte vara för dyr.

4-5 år gammal med mätarställningar mellan 8000-14000 mil.
Vi kikade på blocket och åkte ut till bilfirman, den första fick vi inte testköra eftersom robotlådan gick sönder igår.

Nästa företag:
Den andre slog i växlarna otroligt hårt, ja även killen som ville att vi skulle köpa in en automatlåda insåg att robotlådan var kass.

Den 3:e som vi testkörde växlade inte upp från 2:an till 3:an, så efter testkörningen lämnade vi tillbaka nycklarna till företaget och sa, ni behöver renovera lådan sen gick vi.

Nu insåg äntligen killen som ville att vi skulle köpa en robotlåda att dom är skit, dessutom var det inte han som skulle ha bilen men han ville kunna låna den, han har vanligt körkort men är urusel på växla trots att han bara är 29 år.

Köpte in samma typ av objekt fast med manuell låda, som gått ytterligare 10000 felfria mil på växellådan.:)
Därför vågar jag påstå att robotlådor är skit på fordon som går tungt, skulle aldrig köpa in en husbil med robotlåda, inte ens en ny.
Finns en tråd som nyligen är skriven på forumet, 3 ggr bogserad till verkstad på 30 mil, ja det är robotlådan som spökar.

Riktig automatlåda eller manuell är det som gäller!!!

Sen får givetvis alla andra ha en egen åsikt, men jag ser helst att alla ni som är nöjda har en mätarställning över 15000 mil.
 
M

Marex

Guest
Sv: Inte lätt att välja "rätt" husbil..

Tack Chippen:) När vi väl kommer till skott :) så är det automat som gäller,
man kan få veck i pannan för mindre:) Vilka har "vanlig automatlåda", tror att jag har läst någonstans att Mercedes har vanlig låda. " det ska inte vara lätt" :)
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Inte lätt att välja "rätt" husbil..

Det man inte skall köpa är en plåtis med skjutdörr. Har stått bredvid en sådan i helgen och fått nattsömnen förstörd. Kan väcka döda och har nog hållit halva ställplatsen vaken i natt. Kan de inte bestämma sig om
de skall vara ute eller inne? Snacka om att bli impopulär!
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Sv: Inte lätt att välja "rätt" husbil..

Hej! Vi körde en Eura 2002 i 12000 mil med Mercedes robotlåda och den rullar fortfarande med nya ägare utan bekymmer. Kör Nu Hymer 2012 med automat hittills 5000 mil utan problem.

Hälsningar Sanddammaren
 
Toppen