• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

FÖRBANNAD NY HUSBILSKÖPARE.

F

F.d. 27234

Guest
När man äntligen ska/kan köpa en NY husbil så ska det väl vara en upplevelse/häftig känsla??? Inte i vårat fall.
Det börjar med en dag på mässan för ett par månader sedan.
Vi ser en husbil vi blir väldigt förtjusta i, bra pris med en massa extra utrustning så det kändes som ett bra köp.
(Märke väntar vi med tills allt är klart och vi är 100% nöjda)
Säljaren säger att leverantören hade svårt att få upp en sådan bil men till slut i efter mycket påtryckningar så lyckas fabriken få en klar till mässan. (den bilen vi köpte på mässan).
Vi skriver papper på mässan och får ivrigt vänta på leverans i drygt 2 månader.
Dagen d kommer och vi ska hämta bilen.:)
Väl på plats så märker vi att bilen inte är leverans städad eller leverans klar.
Det är skitig så gott som i hela bilen.(Alltså ingen nybils känsla och till och med synlig smuts i lådorna)
Madrass till sängplatsen i köket saknas samt gardinen som vi beställde vid köp inte var klart, tydligen testat från fabrik)
När vi äntligen kommer hem med vår NYA bil och ska lämna den på parkeringen och stänga och låsa, så går inte bödelsdörren att stänga. Väldigt skev.
Då börjar man ju automatiskt kolla om det finns fler brister. och dom dök upp.:mad:
Bädden längst bak saknades det en spjäla i ribbotten och skoavtryck, förmodligen av att stege bak och rails har eftermonterats.
Sittluckorna (under dynorna i köksgruppen) var det flera fästen som saknades/satt lösa.
Vi ringde firman och åkte dit för att få dörren riktad och få fästena till sittluckorna fast skruvade så dom inte skulle glida av.
Dörren blev riktad, men det var fortfarande en glipa samt att bara ena sittluckan vart åtgärdad.
När vi är på väg hem från firman så börjar det att regna. När vi kommer hem så är det blött i första insteget/baljan in mot bodelen.
Efter noggrann koll så är det en skarv som inte är tätad, så det läcker in under, av hjulsprutet från framdäcket och vid regn så läcker det in bredvid bodelsdörren, alltså samma skarv.
Väl iväg på våran första resa.(Efter som det inte skulle regna)
När vi kommer till campingen fyller vi på vatten och ska börja laga mat.
Kommer inget vatten.?.? Vi kollar säkringarna och pumpens säkring är trasig.
Vi byter den och säkringen smäller av direkt. (kortslutning nånstans)
När vi har packat ihop för denna resa och ska åka hem så går inte bodelsdörren att stänga (igen).
Vi ringer tillbaks till firma som lovar att åtgärda felen. Sagt och gjort.
Bilen blev hämtad av dom 15/5, och nu står vi utan bil.
Vi får ett mail av dom där dom skriver
citat:När vi gjorde en grundligare koll på er bil läckte det mycket gas från värmaren som vi lagade tur att det inte blivit någon olycka vi fick ordning på detta, slut citat.
Alltså, hur mycket ska man stå ut med? En NY bil och allt detta jä..a strul.
Dom har lovat oss att bilen ska vara klar 2/6, då vi ska iväg en vecka med bilen.
ÄR VÅR HB ETT FRAMSTRESSAT MÅNDAGS EX FÖR SNABB LEVERANS TILL MÄSSAN......?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: FÖRBANNAD NY HUSBILSKÖPARE.

Gruppen på Facebook må holde seg innenfor både klubbens og Facebook sine retningslinjer. Brytes FB sine kan gruppen bli stengt! FB har strenge regler om vern av annonsører, om en annonsør klager på noe som står i en gruppe som de selv ikke har tilgang til blir det bråk.

Her på forumet er vi mye mer liberale, vi har ikke annonsører å ta hensyn til!
 

noynoy

HBK Medlem
Inlägg
475
Kommun
Nacka
HBK-Nr
6739
Medlemskap
2024
Sv: FÖRBANNAD NY HUSBILSKÖPARE.

Var har ni köpt HB ?

/Noy Noy
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: FÖRBANNAD NY HUSBILSKÖPARE.

2 månaders lev tid är ovanligt kort tid. Att köpa en bil som varit på en mässa kan vara ett problemköp. Har en bekant som fick ett mycket bra pris på en sådan som senare visade sig vara full med fel. Säljaren sa då att en sådan bil kan vara på prototyp stadiet.
Annars ska man väl kunna kräva samma kvalitet av dessa bilar som andra bilar.
Innan vi körde hem vår bil besiktigade vi den nästan en hel dag och hämtade inte ut den som överenskommet, betalade inte heller (köpte utan byte och handpenning) och säljaren fick betala tågbiljetten hem. Vid förklaringen att vi löser inte ut bilen om inte den är felfri var säljaren måttligt glad. vi skulle ju bränna av en miljon och det gör man inte bara så där utan vidare. När du bygger hus etc så har man en oberoende besiktningsförrättare som besiktigar innan entreprenören lämnar över varan (huset) till beställaren. Att köpa husbil för miljonen borde hanteras på samma sätt.
 
F

F.d. 27234

Guest
Sv: FÖRBANNAD NY HUSBILSKÖPARE.

Det vill jag inte tala om förän dom har fått chansen att rätta till felen/bristerna.
 
F

F.d. 27234

Guest
Sv: FÖRBANNAD NY HUSBILSKÖPARE.

Jag håller med dig tommy&elisabeth. 2 mån är kort leveranstid. Men väldigt lång tid för att få den leverans kollad/städad. Inget av dom va gjort.
 

noynoy

HBK Medlem
Inlägg
475
Kommun
Nacka
HBK-Nr
6739
Medlemskap
2024
Sv: FÖRBANNAD NY HUSBILSKÖPARE.

Det är helt ok .Men återkom gärna med en slut rapport .

/Noy Noy
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: FÖRBANNAD NY HUSBILSKÖPARE.

Jag håller med dig tommy&elisabeth. 2 mån är kort leveranstid. Men väldigt lång tid för att få den leverans kollad/städad. Inget av dom va gjort.

Även om det känns bittert just nu så kan ni trösta er med att ni är inte ensamma om denna upplevelse. Vi fick en felfri bil när vi hade hämtat den men det varade inte länge förrän felen o bristerna dök upp.
Frågan är bara varför? och vad gör vi åt det? Det är väl det vi skulle komma fram till och då menar jag riktiga handlingar och inte en massa "sandlådetjafs" från de som vet hur man gör.
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Sv: FÖRBANNAD NY HUSBILSKÖPARE.

Erfarenhet säger mig att väldigt många olika märken på marknaden skulle kunna uppvisa exakt samma
bild som den du målar upp för oss.

Orsakerna är sannolikt flera:

1) Okonsoliderad marknad gör att det faktiskt finns helt ofattbart många spelare, både tillverkare och säljare,
vilket leder till att ansvarskänslan nästan alltid uteblir. Hittills mycket få tillverkare som insett att det är
viktigt att ha trovärdiga säljare som tar ansvar för att leverera en högkvalitativ produkt och som
sedan verkligen kan serva och ta hand om både kund och bil lokalt.

2) Många köpare saknar erfa från husvagnslivet och förväntar sig möjligen samma kvalitet som en bil
men får uppleva den kvalitet som en husvagn generellt sett ger.
Det är mycket stor skillnad. Komponenter tillverkas av få och får snart inte kosta något alls och ingen
har ställt krav på livslängden. Resultatet blir riktigt dålig kvalitet. Uppföljning och kvalitetsstämpling i
samband med att produkten lämnar fabriken är oftast begränsad.

3) Husbilen utsätts för stora krafter och omfattande rörelse vilket leder till att det som var exakt och
fungerade vid montering i fabrik inte längre är exakt och inte fungerar efter att bilen framförts, vridits,
skakats och svettats/frusit.

Komplext...Ja!

Svårt att leva med... Ett livsstilsval. Det underlättar om man gillar att vara HB-mekaniker på heltid och om man allltid följer upp bilen efter en resa.
 

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Sv: FÖRBANNAD NY HUSBILSKÖPARE.

Noggrannhet...noggrannhet..är viktigt mycket viktigt..Vid kontraktskrivning.
Skriv in en i kontraktet en kontrollbisiktning med säljaren, kolla allt.
Även leveransdatum..är inte bilen tillbelåtenhet vid kontrollbisiktning med säljare.
Ta inte imot bilen..håll inne med pengarna.
Elsystemet..vatten..gasol..dörrar..lådor..kolla allt ta got tid på er, skriv opp fel å brister.
Låt inte säljare smita undan...
En skitig HB vid leverans...så jv illa.
Har man en gång tagit ut bilen..sen kan de vara väldigt svårt att få tid för att fixa felen.
Leffe S.
 

Sommardrömmen

FD HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
24728
Medlemskap
2022
Sv: FÖRBANNAD NY HUSBILSKÖPARE.

Köpte en begagnad husbil på firma Burstner 06 kört 35mil sen fungerar ingenting i bodelen,inga problem garanti! Husbilen blev inlämnad den 17 augusti och i dag den 7 november står den kvar (firman kan inte hitta felet) vet inte vad göra! Kan nog bli irriterad av mindre!:swoon: Vad gör man åt detta??
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: FÖRBANNAD NY HUSBILSKÖPARE.

Tråkigt att höra om alla fel och brister och kan då konstatera att det inte tycks vara bättre för att bilen köps i Sverige.

Vi har, sedan 2011, importerat 2 bilar från Tyskland (båda bilarna var begagnade). Den 1:a bilen var 8 år gamal men hade bara 2700mil på mätaren, vilket kanske också var orsaken till att den var felfri (allt var kanske avlusat redan).

Säljaren Wohnmobil Arena var riktigt bra att ha att göra med och seriös ut I fingerspetsarna, även efteråt. Höll vad de lovade (vi köpte till lite saker som levererades hem utan problem några veckor senare). En frima jag kan rekommendera. Tyvärr hade de inte den bilen vi ville ha när vi i vintras bytte, annars hade vi köpt av dem igen.

Den 2:a bilen, årsmodell 2015 med 1800mil på mätaren, köptes av Niese Caravan (Niese Caravan | gebrauchte Wohnmobile Wohnwagen kaufen in Frauenstein Niese Caravan) en firma som fuskade med stämplingar i serviceboken, ljuger om serviceprotokoll, konstant under vår besiktning av bilen stressar och efter avslutad affär helt upphör att ta ansvar. Nivån på bemötandet/hanteringen av affären låg på sandlådenivå när de i smyg lyfter bort 1 installerad gasolflaska utan att informera. Med resultatet svinkallt kl. 03 på morgonen 2 dygn senare utan möjlighet att hitta ny gas för än 6 timmar senare.

Detta är naturligtvis inte till någon hjälp för er som drabbats men skitdåliga firmor, säljare finns i alla lander, alla städer och inom alla märken, tyvärr.

Mvh!
// Niklas

P.S Bilen köptes då priset trots allt var ok. DET i sig rättfärdigar dock inte bemötandet och bedrägeriet.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: FÖRBANNAD NY HUSBILSKÖPARE.

Innan vi drar en massa slutsatser vore det ju bra om vi fick veta hur felen på bilen yttrade sig, det finns ju flera system i en husbil så det är ju nästan omöjligt att "allt" slutar att fungera samtidigt. Är det el, i sådant fall vilka enheter laddning, belysning, ev. inverter..?
Om det är gas i sådant fall vilka enheter? Spis, Kyl, panna...?
Kan det vara ett handhavandefel? Säkert det vanligaste med en nyligen köpt husbil? :)
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: FÖRBANNAD NY HUSBILSKÖPARE.

Om det är handhavandefel landar ju ändå ansvaret på säljaren som haft en undermålig genomgång med köparen och/eller undermålig documentation.

För övrigt är det väl ganska liten sannolikhet för handhavandefel när säljaren inte lyckas förklara/beskriva bort felet.

Skev dörr kan ju aldrig vara handhavande fel! Inte heller lösa skruvförband.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: FÖRBANNAD NY HUSBILSKÖPARE.

Jag tycker nog att du har lite brått att dra slutsatser så fort någon klagar på något här i forumet. Jag kan inte se något om en skev dörr hos den senaste med problem i den här tråden. Däremot ser jag ett allmänt klagomål utan några som helst detaljer som kan ge en ledtråd om hur problemet yttrar sig, men med nyköpt husbil kan möjligheten att det är handhavandefel inte uteslutas innan vi vet mera. Att inget har hänt på flera månader, låter ju väldigt underligt, såå komplicerad är ju inte en husbil. Kanske finns det andra förklaringar till att det blivit så?
 

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024
Sv: FÖRBANNAD NY HUSBILSKÖPARE.

Det där låter nästan som ett uppsåt till bedrägeri , nog fan får man väl begära av firman när man köper en ny husbil bortåt 1 miljon att dom gör en leveranskontroll på hela bilen och att allt fungerar innan dom lämnar över den till kund, det är det minsta man kan begära. Att det senare uppstår något problem som inte fanns vid leverans skulle jag kunna ha överseende med. Fy för den firman. :mad:
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: FÖRBANNAD NY HUSBILSKÖPARE.

Jag tycker nog att du har lite brått att dra slutsatser så fort någon klagar på något här i forumet. Jag kan inte se något om en skev dörr hos den senaste med problem i den här tråden. Däremot ser jag ett allmänt klagomål utan några som helst detaljer som kan ge en ledtråd om hur problemet yttrar sig, men med nyköpt husbil kan möjligheten att det är handhavandefel inte uteslutas innan vi vet mera. Att inget har hänt på flera månader, låter ju väldigt underligt, såå komplicerad är ju inte en husbil. Kanske finns det andra förklaringar till att det blivit så?

Läs inlägg #1 igen. Där skriver man om dörr som inte går att stänga och som läcker in pga att den är skev.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: FÖRBANNAD NY HUSBILSKÖPARE.

Du har antagligen inte läst hela tråden och sett att det är flera olika som skrivit om sina problem i samma tråd, den senaste var väl Sommardrömmen och det är väl den som är relevant att referera till? Den andra är sedan i våras! :)
 
Toppen